Werkelijk snelheid (fietscompu<>meter motor)

Hoomy

Die hard MF'er
1 jun 2004
466
3
Hoesnbroek
Ik vond mezelf een hele vent toen ik laatst mijn gashendel helemaal open trok en ik op een gegeven moment 210km/h reed (Honda CB750F2).

Vorige week heb ik een fietscomputerje op mijn motor gemonteerd en ben nu een beetje de kluts kwijt. Elk omwenteling van mijn voorband is zo'n 183 cm. Na dit ingevoerd te hebben constateer ik toch wel grote afwijkingen tussen de twee verschillende tellers. Ik rijd op de ene klok dik 110 km/h terwijl de ander (fietscompu) netwel/niet 100 km/h aangeeft.

Heeft een mede MFér hier toevallig ook ervaring mee?
 
Ik vond mezelf een hele vent toen ik laatst mijn gashendel helemaal open trok en ik op een gegeven moment 210km/h reed (Honda CB750F2).

Vorige week heb ik een fietscomputerje op mijn motor gemonteerd en ben nu een beetje de kluts kwijt. Elk omwenteling van mijn voorband is zo'n 183 cm. Na dit ingevoerd te hebben constateer ik toch wel grote afwijkingen tussen de twee verschillende tellers. Ik rijd op de ene klok dik 110 km/h terwijl de ander (fietscompu) netwel/niet 100 km/h aangeeft.

Heeft een mede MFér hier toevallig ook ervaring mee?
Kan wel kloppen, je kmteller kan tot zo'n 10% afwijking hebben. Al is het bij de nieuwere motoren minder.
 
Yep. Cockpitmeters zijn altijd wat aan de optimistische kant (vooral die van Suzuki :X ). In het algemeen overdrijven de meters graag zo'n 6 tot 10%.

Fietscomputers daarentegen rekenen de omtrek van het wiel uit (of voer je simpelweg in), waarbij het aantal omwentelingen per sec x 1.83m = zoveel m/s = zoveel km/h. Die kennen dus de stijgende (procentuele) afwijking van de cockpittellers niet.
 
Ik zelf heb toch sterk het gevoel dat er een fotootje van mijn rug wordt gemaakt wanneer ik met een snelheid van 52 km/h op de fietscomputer langs de fotograaf rijdt.

Ik weet dat de standaard tellers optimistisch zijn maar de fietscomputer vertrouw ik eigenlijk evenmin. (50 op compu<> 58 op motor)
 
Waarom maken ze die cockpitmeters dan ook niet zo?

Omdat het tegenwoordig in de aandrijving wordt gemeten. Je achterwiel heeft altijd een percentage slip. Als jij je voor- of achtertandwiel verandert, dan zal de afwijking nog groter zijn.
Ook bij slijtage van de band zal dit optreden.

De enige manier om altijd de juiste snelheid te weten is door middel van GPS.
 
Je moet inderdaad rekening houden met ongeveer 10% afwijking. Bij ons hebben ze nu zo'n informatiebord in de polder gezet die je snelheid weergeeft. Ik reed op de teller ongeveer 140 en het bord gaf 126 aan --> 10%. Binnenkort eens kijken hoeveel de afwijking is op hogere snelheid :P , door zo'n ding in de polder te plaatsen vraag je er toch om dat er harder wordt gereden? Ben wel benieuwd tot welke snelheid ze meten :?
 
Omdat het tegenwoordig in de aandrijving wordt gemeten. Je achterwiel heeft altijd een percentage slip. Als jij je voor- of achtertandwiel verandert, dan zal de afwijking nog groter zijn.
Ook bij slijtage van de band zal dit optreden.

De enige manier om altijd de juiste snelheid te weten is door middel van GPS.

Dan moeten ze het met GPS doen.... :X wordt echter beetje duur denk ik. Maar Aprilia had altijd nagenoeg perfecte tellers, hoe deden ze dat dan?
 
HEt zou ook nog eens kunnen dat door het hoge toerental van je wielen de band uitzet door de middelpuntzoekenkracht en de omtrek bij hoge snelheden dus groter is dan bij hele lage snelheden, je rijdt dan wel iets sneller dan de fietscomputer.
 
Ik heb in mijn auto een navigatie systeem met GPS. (tomtom GO)
Dat ding rekent ook uit hoe hard ik rijd.
100 op de teller is 92 volgens de GPS.
Maar nou durf ik het eigenlijk niet aan om 130 te gaan rijden op de teller.
Ik weet namelijk niet of zo'n flitspaal weet dat ik GPS heb :+
De afwijking zit dus ook bij koekblikken.
Ik denk dat de waarheid in het midden ligt.

Greetz Peter
 
wat ik me nou altijd heb afgevraagt, je voert wel de omtrek van de band in, maar dat zendertje zit toch op een hele andere plek, en maakt het uit op welke hoof je 'm aanbrengt op je velg ..
 
wat ik me nou altijd heb afgevraagt, je voert wel de omtrek van de band in, maar dat zendertje zit toch op een hele andere plek, en maakt het uit op welke hoof je 'm aanbrengt op je velg ..

De (denkbeeldige) straal van het wiel passeert een bepaalde lijn op bijv. de voorvork op hetzelfde moment...tenzij bij iemand de naaf van het wiel sneller een omwenteling maakt dan de velg :+
 
Bij nader inzien werkt het perfect.

Afgelopen weekend in Sauerland geweest. Afwijkingen ten opzichte van routeplannerafstanden waren nihil.

Indien dat zo is dan klopt dus ook de aangegeven snelheid. Blijft natuurlijk minder leuk dat wanneer op de 'grote klok' 160 zie staan en vervolgens op m'n kleine klokje kijk ik hier slechts zo'n 140 zie staan.
 
De fietscomputer heb je in diverse uitvoeringen. Er zijn er die een max snelheid van 100 km/u aankunnen, maar je moet er een gebruiken die 200 km/u kan hebben.Ik heb die ook gebruikt in de tijd dat ik een PC 800 had met mijlenteller. Later heb ik er een gps bijgezet en die snelheden kwamen goed overeen. Over deze snelheid en de teller in de auto moet ik bekennen dat de teller in de auto 124 km/u aangeeft en de gps 120 km/u aanwijst. Ik ga uit van de gps en heb tot op heden geen bekeuring binnen gekregen.
 
Ciao,

Ik test de km/u indicatie bij een nieuwe auto altijd met een horloge, en de hectometerpaaltjes aan de kant van de weg (en even een rustig moment).

1 minuut moet precies 20 paaltjes verder zijn bij 120 km/u . (120 kilometer/u is 2kilometer per minuut)

Bij het halen van het 19e paaltje is de afwijking 5%,


Bij mij wordt de snelheid van de motor nog altijd gewoon op het voorwiel gemeten (Volgens mij bij de meeste sportmotoren overigens)

Dat betekent ook dat de afwijking wordt vergroot, door slijtage van de band.(omtrek wordt gewoon minder, maal 2x Pie (ja die 3.14) :P ), met de veiligheidsmarge van de fabrikant erbij, betekend dat een flinke afwijking.

Ach, is wel mee te leven, maar neem daardoor de verhalen over supersonische snelheden die men haalt wel met een korreltje zout ;)

Freez
 
Tacho-tuning is de goedkoopste manier van opvoeren van een motorfiets. Gewoon de teller een te hoge waarde laten aangeven en de koper denkt dat ie een heel snelle motor heeft. Heeft jaren geod gewerkt.

Zelf rij ik meerdere jaren met een fietscomputer (Sigma 700) op het stuur. Het afstellen heb ik gedaan door op een stuk autoweg aan het begin van een trajekt bij een hectometerpaaltje te stoppen, de teller op nul zetten en dan een stuk gaan rijden. Bij voorkeur een stuk weg zonder bochten en ook niet te veel van baan wisselen. En dan aan het eind weer bij een hectometepaaltje stoppen en daar de waarde af te lezen. Door dan beide waarden te vergelijken kon ik de afstelling steeds iets nauwkeuriger maken.
Vorig jaar ben ik geflitst op een moment dat ik even niet oplette en heb eerst gekeken wat op de teller stond voor ik het gas dicht deed. En die snelheid stond ook op het briefje van het CJIB. Dus rij ik nu met de marge van de politie op de maximale snelheid langs de flitspalen. Maar ga je over naar een ander merk band, dan kan de wielomtrek veranderen, en er is ook verschil tussen een nieuwe band en een versleten band. 3 mm minder profiel is 6 mm minder in diameter en zo'n 18 tot 19 mm minder omtrek en dus 1% verschil in omtrek bij een omtrek van 1,83 m
125 km/u is dan in werkelijkheid iets over de 126 en Flits - betalen !!!
Verder heb ik onlangs de snelheid van de fietscomputer vergeleken met de waarden van de GPS. Er zat minder dan een kilometer tussen. En de fietscomputer is minder gevoelig voor bebouwing en storingen van een satelietsignaal. Want ik ben heel erg goedgelovig, maar ik weiger te geloven, dat een oude dieseltrein een snelheid van ruim mach 4 kan halen en dat heb ik ook al eens uitgelezen.
Verder heb ik bij Polo in Duitsland een lampje gekocht, dat de Sigma ook kan verlichten. Kan ik ook in het duister zien hoe langzaam ik rij.
De pulsgever heb ik op een alu plaatje tussen de spaken van de remschijf gemonteerd. Geen last van te veel ijzer bij de magneet.
EgbertO
 
Het blijft lastig heel precies je snelheid te meten, omdat we dit allemaal doen via de draaisnelheid van het wiel, direct danwel indirect. Hierbij komen wel een aantal storende factoren om de hoek kijken:
* bandenspanning, en dus de diameter, en dus de omtrek van het wiel;
* belading, hoe zwaarder hoe meer de band inzakt;
* bandenslijtage, kan dus ook wel een procentje uitmaken;
* wegdek, hoe meer grip, hoe minder slip;
* snelheid, hoe harder je rijdt hoe groter de slip wordt en hoe groter de omtrek wordt door de centrifugaalkrachten
* soort band: radiaal danwel diagonaal. Ik duurdere radiaalbanden zijn veel vormvaster, en leveren dan ook een veel kleinere afwijking op bij grotere snelheden. Een diagonaalband kan zoveel 'groter' worden dat hij bij grote snelheden het spatbord kan raken!

Je ziet dat het dus lastig is om het precies te kunnen meten. Vandaar dat ik dus denk dat het zeker handig is om je snelheid/afstand te testen op de snelweg mbv hectometerpaaltes. Twee kilometer in 1 minuut is 120 km/uur.
 
ff een paar cijfers uit wat Moto73's:

Suzuki GSX-R600
200 KM/h op de teller is werkelijk: 183 KM/h

Kawasaki ZX-10R
200 KM/h op de teller is werkelijk: 185 KM/h

MV Agusta F4 1000S:
200 KM/h op de teller is werkelijk: 199 KM/h

In Italië kan het dus wel, maar in Japan niet?
 
In Duitsland kan het ook niet, hoor.

Mijn BMW R1100GS heeft nu ook een fietscomputertje en de afwijking is idd zo rond de 10%.

Wat betreft de plaatsing van de magneet, dat maakt niet uit. Elke keer als het magneetje langs de sensor komt, telt de computer de opgegeven waarde op.
Als je bij een halfgesleten band de omtrek meet en je bandenspanning een beetje op peil houdt, dan is de computer redelijk accuraat.
Afmeten met hectometerpaaltjes zie ik niet als accuraat - die paaltjes worden vaak gewoon uitgezet vanuit een busje, niet met een meetlint langs de vangrail. Ik heb de band opgemeten, maar als ik wil ijken dan vraag ik wel aan iemand met een gps om effe mee te rijden.

Bevestiging ging erg makkelijk trouwens - Sigma verkoopt een kabeltje voor naar het achterwiel dat lang genoeg is om naar het voorwiel te gaan van een motorfiets (standaard kabeltje is te kort) en ipv de bijgeleverde magneet, heb ik een bout met ingebouwde magneet gekocht bij Touratech. Deze vervangt een boutje van mijn ABS-schijf.

Vooral voor het rijden van routes is de accuratesse van de teller belangrijk, maar voor gewoon gebruik voldoet een gewone teller prima.
 
@reprobate

Je hebt een punt over die hectometer paaltjes. Neem inderdaad niet aan dat ze elk paaltje echt exact plaatsen.

Echter, over een langere afstand denk ik wel dat ze zeer dichtbij de realiteit komen. Hoe langer de meetafstand is die je neemt hoe nauwkeuriger ie wordt lijkt me.

Trouwens nog een leuke:

Je moet ook rekening houden met de centrifugaal krachten die je band ondergaat en hem vervormt. Deze krachten verschillen per snelheid, zo wordt de accuratie van de meting dus ook steeds groter en kleiner naarmate je dichterbij of verderaf van de snelheid die je hebt gebruikt voor je calibratie zit.
 
Trouwens nog een leuke:

Je moet ook rekening houden met de centrifugaal krachten die je band ondergaat en hem vervormt. Deze krachten verschillen per snelheid, zo wordt de accuratie van de meting dus ook steeds groter en kleiner naarmate je dichterbij of verderaf van de snelheid die je hebt gebruikt voor je calibratie zit.
Alleen gaat dat richting onzinnig exact. Fietscomputer met berekening op halfgesleten wiel vind ik ruim voldoende. GPS is leuk als je het kunt betalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan