Werking accu opladen

cbx550

Die hard MF'er
2 jun 2004
500
0
Ik probeer voor mezelf een beetje zicht te krijgen op de werking van de electriciteitshuishouding van me motor.

Wie kan mij 's corrigeren / aanvullen?

De dynamo (combi met startmotor?) wordt aangedreven door de krukas en genereert een wisselspanning met frekwentie en spanning afhankelijk van het toerental. Daarachter zit een (eenvoudige?) gelijkrichter die er gelijkspanning van maakt.
Daarachter zit dan de spanningsregelaar die de spanning op de accu afregelt tussen 13 en 16 (!!?) volt.

Geen idee of dit een beetje klopt...
Ik begrijp alleen totaal nog niet hoe die spanningsregelaar werkt. Ik zou verwachten dat 'ie zo'n 13,8V-14,4V afgaf voor het laden ivm gasvorming, maar bij mij zie ik m tot boven de 15V oplopen.
Hoe wordt dan geregeld dat de spanning zakt als de accu vol raakt (anders m.i. te hoge stroom; gasvorming;droogkoken;boem...

Wie helpt me 's verder? (btw. motor/laden/accu werkt bij mij overigens prima hoor :) )
 
Nou, je hebt 't allemaal al zo'n beetje uitgeplozen.

Ik kan je gedachten met het volgende aanvullen:

De dynamo is doorgaans van het draaistroomtype, dus een 3-fasen wisselstroomgenerator. Om deze reden is het geen combi met je startmotor, die uit een gelijkspanningsmotor bestaat.

De 3-fasen worden idd gelijkgericht (meestal een brugcel van een stevig kaliber) en via een spanningsregelaar qua spanningsniveau (-nivo?) in bedwang gehouden, waarbij ik je mening deel dat die spanning in de door jouw genoemde range moet zitten. In elk geval hoger dan je accuspanning, anders valt er nix te laden. Die 15.5V tot 16V schijnt in menig Haynes voor te komen als doodnormale laadspanning, maar da's dan ook je boordspanning en een overschrijding van 25% lijkt me niet fris voor je 12V installatie (okee, zit wel wat marge op, maar toch...). Dus dat begrijp ik eerlijk gezegd ook niet goed.

Bij mijn (electrisch gezonde) fiets komt de laadspanning niet boven de 14.2V uit (tenminste niet tot zo'n 9000rpm dan. Daarboven weet ik 't niet). De accuspanning kruipt gaandeweg ook naar die 14.2V toe, waardoor de laadstroom nihil wordt. Dus het is (bij mij iig) niet zo dat de spanningsregelaar de spanning gaat verlagen om de laadstroom te stoppen, maar de accu gaat dat zelf doen.
 
Hartelijk dank! weer wat meer geleerd.
Ik snap alleen nog steeds niet hoe Haynes 15 tot 16V als normaal kan betitelen.
Normaal gesproken zorgen laders (ook in de auto) ervoor dat de kritische spanning van 14,4V niet overschreven wordt ivm gasvorming v.h. accuzuur.
Hoe dat dan dus met 15 a 16V nog goed kan gaan (en zijn) snap ik nog niet...

Iemand?...
 
Terug
Bovenaan Onderaan