werking dynamo/SR Triumph TWN B200E 30-er jaren

TOMVH

MF'er
16 mei 2009
40
0
Hallo,

Mijn oom heeft hier een héél oude motorfies staan. We weten niet of de plus of de min van de batterij aan het chassis hangt. Daaropm ben ik op zoek naar de werking van de dynamo regulator om zo te weten te komen of de polarisatie van de batterij belangrijk is.

Weten jullie waar ik de werking van zo'n ouderwetse regulator kan vinden?

Alvast bedankt!
Tom
 
Hallo,

Mijn oom heeft hier een héél oude motorfies staan. We weten niet of de plus of de min van de batterij aan het chassis hangt. Daaropm ben ik op zoek naar de werking van de dynamo regulator om zo te weten te komen of de polarisatie van de batterij belangrijk is.

Weten jullie waar ik de werking van zo'n ouderwetse regulator kan vinden?

Alvast bedankt!
Tom
Je hoeft toch alleen maar de spanning te meten om er achter te komen wart de polariteit is ?
 
Is er nog iets van merk/type ergens te lezen, op frame/tank of op het blok? Zacht wrijven met een doekje vochtig van diesel of lampen-olie of naaimachine-olie maakt vaak dingen zichtbaar, ook het plus-of-min-teken op (polen van) de waarschijnlijk versteende accu.

Accu alleen aanraken met gummihandschoenen, is ook aan de buitenkant voor eeuwig besmet met bijtend zuur, geeft blaren op huid en gaten in textiel.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Mijn oom heeft hier een héél oude motorfies staan. We weten niet of de plus of de min van de batterij aan het chassis hangt. Daaropm ben ik op zoek naar de werking van de dynamo regulator om zo te weten te komen of de polarisatie van de batterij belangrijk is.

Weten jullie waar ik de werking van zo'n ouderwetse regulator kan vinden?

Alvast bedankt!
Tom

Wat is het merk, type en bouwjaar?
 
Het is een Triump (TWN) B200E van 193x.

Ik heb mijn vraag eigenlijk verkeerd gesteld. Het moet zijn:
"we weten niet of we de negatief of de positief van de batterij aan het frame moeten koppelen"

Meten gaat hier niet. De accu is losgekoppeld en de niet aan frame gekoppelde draad van de dinamo is ook losgekoppeld. Levert de dinamo nu een nagative spanning of positieve spanning t.o.v. de massa?

Dit zal waarschijnlijk wel niet belangrijk zijn omdat het potentiaal wel zal wisselen als de flux van het veld draait (spanning van batterij).

De enige komponent waaraan ik twijfel is de regulator. Ik ken de werking niet van zo'n ouderwetse regulator dus ik kan ook niet achterhalen of een polatiteitswissel grote (negatieve) gevolgen zou hebben.

PS: ik weet dat in sommige gelijkstroom toepassingen "de positief" aan massa wordt gekoppeld om oxidatie te voorkomen. Alles staat dus op een nagatief potentiaal t.o.v. de massa.

Alvast bedankt
Tom
 
Laatst bewerkt:
1937_twn_b200e_200cc.jpg



kun je zien welke kleur draad van bv koplamp aan het frame hangt ?

rood is meestal toch de kleur van de positieve spanning en groen of zwart de min
 
Laatst bewerkt:
Copie handboek voor 5 euri plus porto:

http://www.twn-ig.de/Literatur/literatur.html

Extra links op deze pagina:

http://www.twn-ig.de/Links/links.html


Enne, ja, niet gokken/proberen maar WETEN of-ie plus-geaard of min-geaard hoort.
 
Laatst bewerkt:
richting van de diodes maakt veel duidelijk soms
ALS er diodes al in gebruikt waren (Kuprox-cellen met vierkante koelplaten of iets met 2 kleuren draad gewikkeld op porcelein of voor kleiner werk soms "Westector" met van binnen dingetjes die lijken op vuursteentjes).

Maar ik meen dat er ook systemen waren met gelijkstroomdynamo en relaiscontacten, zonder diodes.

Wel spannend, dat oude spul.

Die Kuprox cellen zaten in de 60-er jaren nog in veel motors, hadden tamelijk lage opbrengst en veel warmte-verlies, sloten niet genoeg in sper-richting dus moesten bij stilstaande motor worden uitgeschakeld, laad-inrichtingen/spannings-regelaars waren tamelijk ingewikkeld máár je kon er goed aan sleutelen, allemaal losse onderdelen.

Tamelijk veel mensen zetten er in die tijd de nieuwe silicium-dioden voor in de plaats, wel een beetje oppassen met de veel hogere opbrengst.
 
Stomme opmerking verwijderd, het gaat natuurlijk over een Duitse Triumph. Daarvan ken ik de polariteit niet. |(

Uit de linkjes van Willem gehaald dat het om een noris schwungscheiben dynamo gaat.. Technisch net zo'n ding als vroeger op de Kreidler/ Puch/ Zundapp zat.
Er zal een aparte lichtspoel in zitten. Dan kan je hem ook zonder accu starten. Als hij eenmaal loopt is het zo moeilijk niet meer om even tussen de voedingsdraad en het frame te meten.
 
Laatst bewerkt:
Dan kan je hem ook zonder accu starten. Als hij eenmaal loopt is het zo moeilijk niet meer om even tussen de voedingsdraad en het frame te meten.

Je kan hem niet starten zonder accu. De dynamo heeft een veldwikkeling die spanning nodig heeft (eigenlijk stroom) om zo een spanning te kunnen genereren in het anker.

Ik moet gewoon de werking van een gelijkstroomrelais eens gaan opzoeken. Als een relijkstroomrelais geen polaristatie kent, dan zo'n spanningsregelaar ook niet.
 
Je kan hem niet starten zonder accu. De dynamo heeft een veldwikkeling die spanning nodig heeft (eigenlijk stroom) om zo een spanning te kunnen genereren in het anker.

Ik moet gewoon de werking van een gelijkstroomrelais eens gaan opzoeken. Als een relijkstroomrelais geen polaristatie kent, dan zo'n spanningsregelaar ook niet.
Een normaal gelijkspannings/gelijkstroom-relais werkt naar/van beide kanten.

Of je daarmee meteen de hele schakeling kunt beoordelen weet ik zo niet, maar ik zou er hoe dan ook voor gaan om het electrisch spul geheel origineel te maken.

Wie weet hoe goed dat handboek wel is, in heel oude tijden stond er echt veel in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan