Werking TPS Suzuki GSX 600f

Tice

Die hard MF'er
13 nov 2016
264
237
Geertruidenberg
  • Merk: Suzuki
  • Type: GSX 600f
  • Bouwjaar: 1999
  • Kmstand: 35xxxx
  • Probleem: Motor houd een seconde in al je vol gas geeft
  • Wanneer is het probleem onstaan: Vermoedelijk al sinds de aankoop (opknapper)
  • Wat is er al aan gedaan: TPS losgekoppeld
Zoals in het lijstje al aangegeven houd mijn motor in als ik in 1x vol gas geef.
Bij opbouwend gas geven gebeurd dit niet.
Ook als ik de TPS (gaskkleppositiesensor) loskoppel komt het niet voor.

In het WPHB staat wel hoe je de sensor door kan meten, maar niet precies wat deze nu doet.
Heeft iemand hier verstand van?
De motor lijkt zonder sensor sowieso beter op te pakken. Is het essentieel de sensor te vervangen?
Of kan deze straffeloos afgekoppeld blijven?
Als de sensor alleen maar dient om uitstoot te reguleren vind ik het niet zo boeiend. Als 'ie andere functies heeft wellicht wel.
 
Exact dat.

Waarden staan in het wphb beschreven. Het is wel een hele dure potmeter.

Testen, indien goed monteren en afstellen. Indien niet goed vervangen en dan alsnog afstellen.
 
je hebt een veel voorkomende motor dus misschien eens op boonstraparts kijken voor de 2e hands tps.
met veel voorkomend is er dan de kans dat hij er (op voorraad) is en geen vermogen kost ;)
 
Zover mij bekend kun je een tps het beste doormeten met een analoge multimeter. Misschien vanwege de reactie snelheid van de meting.

Wat je wil is over het bereik van de tps zien of het signaal weg valt.

Een theorie is dat de tps intern vervuild. Aangezien bij constante snelheid en in normaal verkeer het onderste bereik van de tps veel gebruikt wordt, daar boven amper. Wat je kunt proberen is om bij contact uit de gashendel heel wat keren open en dicht te doen en zo het hele bereik van de tps te gebruiken.
 
Zover mij bekend kun je een tps het beste doormeten met een analoge multimeter. Misschien vanwege de reactie snelheid van de meting.

Wat je wil is over het bereik van de tps zien of het signaal weg valt.

Een theorie is dat de tps intern vervuild. Aangezien bij constante snelheid en in normaal verkeer het onderste bereik van de tps veel gebruikt wordt, daar boven amper. Wat je kunt proberen is om bij contact uit de gashendel heel wat keren open en dicht te doen en zo het hele bereik van de tps te gebruiken.

Nee hoor, kan zelfs met de multimeter van de action
 
Bedankt mannen. Ik ga hem doormeten zodra ik een tweede paar handjes beschikbaar heb. Het is nogal een klein contractje waar de klemmetjes van de multimeter niet lekker op vast blijven zitten. Ik kom dan net een hand te kort om gas te geven :+
 
Misschien eerst de huidige doormeten, lukraak wat vervangen is toch niet heel logisch?
Uiteraard , maar aangezien die tip al gegeven was , wou ik niet in herhaling vervallen. Ik meen ook dat je de tps kan verstellen met de beveiligde boutjes waarmee hij vastzit maar dat dat verloopt lijkt me kleine kans.

Met beveiligde boutjes bedoel ik inbus met een pin in de imbus/inbus whatever.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Uiteraard , maar aangezien die tip al gegeven was , wou ik niet in herhaling vervallen. Ik meen ook dat je de tps kan verstellen met de beveiligde boutjes waarmee hij vastzit maar dat dat verloopt lijkt me kleine kans.

Klopt helemaal. Je kan hem verstellen en moet dat zo doen dat 'ie bij gas vol open een bepaalde weerstand doorgeeft.
Ik heb de motor als opknapper gekocht. Er is dus een kansje dat de sensor niet goed zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan