Werkpaarden, luxepaarden...

N.Holgerson

‘74 Guzzi
27 okt 2005
7.409
382
Noord-Holland
Wat is volgens jullie nu echt een werkpaard motor. Zo eentje die gewoon doorgaat, ongeacht welk seizoen het is. Weer en wind. Nooit geen rare storingen of mankementen....

Daarentegen, luxepaarden. Mooi om te zien, maar echt om mee te rijden?

Roept u maar

Topicstarter begint. Werkpaard, ik denk dan toch aan een BMW GS.
Luxepaard, een MV Agusta? Ducati 996?
 
Op mijn GS staat nu 210K 1x Hallgever, 1x lager ingaande as versnellingsbak, 1x nokvolgers links. Welke MV heeft zo'n trackrecord? En na 15 winters ziet mijn GS er niet meer uit. Welke Duc met 2 ton en 15 winters doet dat zonder defecten?
En nee, ik zal BMW niet ophemelen, ze zijn niet meer de kwaliteit van vroeger. Maar het zijn geen Duitse Stukgaati's
 
Op mijn GS staat nu 210K 1x Hallgever, 1x lager ingaande as versnellingsbak, 1x nokvolgers links. Welke MV heeft zo'n trackrecord? En na 15 winters ziet mijn GS er niet meer uit. Welke Duc met 2 ton en 15 winters doet dat zonder defecten?
En nee, ik zal BMW niet ophemelen, ze zijn niet meer de kwaliteit van vroeger. Maar het zijn geen Duitse Stukgaati's
De 50.000 kilometer testen van Motorrad wijzen anders uit.
 
In de jaren 60 reden wij allemaal engelse motoren en de BMW vonden we drie keer niks en noemden ze 'trekkers' (westfries voor 'tractoren').
Maar diep van binnen wisten we dat de BMW kwalitatief mijlenver boven de engelse meuk stond.

Mijn zwager had een R51/3, niet kapot te krijgen. Ik denk niet dat de moderne BMW die kwaliteit nog haalt.
 
1392297


Mijn fireblade heeft nogal schijt aan wat voor weer het is :+

De problemen na afgelopen winter.

* Schakelaskeerring lek --> was waarschijnlijk al slecht na 19 jaar weinig rijden. Beetje zout zal dan wel niet zo tof zijn _O-
* Kleppendekselpakking lek --> zelfde verhaal als de schakelaskeerring:+

Verder de motor behandeld met een beste laag tektiel en gaan!

1392300


Even ter bewijs dat iemand zo gek kan zijn om met een fireblade door de pekel en sneeuw te rijden O-)
 
Honda Blackbird. Nu met ruim een ton dr op, al 70k zonder enige problemen gereden. Meestal een buitenslaper in weer en wind. Grootste uitgave was een nieuwe collector. Verder alleen regulier onderhoud.
 
Toch interessant dat mijn eerste GS uit 2007 150.000km reed en toen alleen een nieuwe cardanas nodig had. En mijn huidige GS inmiddels 120.000km heeft gereden met als enige mankement een lekkende achterdemper na 100.000km. De 200.000km gaat deze dan ook wel zonder problemen halen.
 
K75 1991 gaat binnenkort door de 150kkm, maar niet zonder onderhoud (nieuwe koppeling, cardan en wat kleinere dingen), denk dat je daarvoor een pan european of zo moet hebben.
 
ook bij een pan ga je dan koppelingen versleten hebben het is alleen een stuk minder werk om ze te vervangen en dan is het plotseling normaal onderhoud. ja onderhoud aan een BMW is soms duur maar dat wil niet zeggen dat het geen normaal onderhoud is. slijtage delen zullen slijten en dus af en toe vervangen moeten worden.
maar het grootste verschil tussen werkpaarden en luxe paarden is de eigenaar. je kan elk luxepaard (en dat zijn eigenlijk alle motoren in nederland) als werkpaard gebruiken alleen sommige kunnen er iets beter tegen als andere. als je het over echt werkpaarden wilt hebben moet eens in asië gaan kijken waar de hele familie mee gaat op zo goedkoop mogelijke motor met een paar hondert cc
 
Mijn Diversion 900 uit '94 staat momenteel op 195.000km, bijna 2 ton dus. Ik heb hem 9 jaar geleden voor 2000 euro gekocht met 30.000 op de teller. Het doel, zo veel mogelijk woon-werk kilometers maken, voor zo weinig mogelijk geld en zo weinig mogelijk onderhoud. Dat is aardig gelukt.
Rij het hele jaar door. De enige mankementen die ik er in die tijd aan heb gehad zijn: 2x lekke voorvorkkering, 1x lekke schokbreker achter, 1x gebroken tellerkabel (paar weken mee doorgereden, dus de werkelijke tellerstand is nog iets hoger), 1x gebroken koppelingskabel, 2x voorwiellagers, 1x linksysteem achtervering vastgerot, uitlaat doorgerot vanwege pekel. Voornamelijk reguliere probleempjes waar alle motoren op leeftijd last van hebben, opgelost voor bij elkaar nog geen 250 euro.

Voorvorkkeringen zelf vervangen tientjeswerk
Schokbreker achter van de sloop 50 euro
Tellerkabel nieuw, hooguit 20 euro, zelfde voor koppelingskabel
Vastgerot linksysteem, 20 euro op de sloop, was zo goed als nieuw.
Voorwiellagers ook tientjeswerk
Doorgerotte uitlaat, 50 euro op de sloop, nu 3 jaar verder inmiddels wel weer redelijk krokant

Motorisch helemaal niks. De laatste keer dat de kleppen zijn gesteld is bij 60.000, ruim 130.000km geleden dus. Blok is daarna nooit meer open geweest. Enige wat ik er aan doe is om de 10.000 olie verversen (volgens handboek moet het elke 6.000, maar dan blijf ik aan de gang). Motorisch dus zo goed als onverwoestbaar zou ik zeggen. Heeft in al die jaren slechts 1x niet willen starten, 3 jaar geleden, omdat de accu was overleden. Geen idee hoe lang de oude er al inzat.

Verder alleen af en toe nieuwe banden, remblokken en remvloeistof, maar dat is het wel zo'n beetje.

Toen ik hem kocht was het streven om de 2 ton ermee te halen, en dat gaat binnen een paar weken gebeuren

Edit: nog vergeten, brandstofmeter doet niks, vlotter in de tank is kapot. Bekend euvel bij die dingen, was al zo toen ik hem kocht. Geen probleem, rij altijd op de dagteller. Waarschuwingslampje voor de reserve werkt trouwens nog wel.
 
Laatst bewerkt:
Wat is volgens jullie nu echt een werkpaard motor. Zo eentje die gewoon doorgaat, ongeacht welk seizoen het is. Weer en wind. Nooit geen rare storingen of mankementen....

Daarentegen, luxepaarden. Mooi om te zien, maar echt om mee te rijden?

Roept u maar

Topicstarter begint. Werkpaard, ik denk dan toch aan een BMW GS.
Luxepaard, een MV Agusta? Ducati 996?
Onbegrijpelijke vraag imho: definieer werkpaard en luxepaard a.u.b.. Volgens mij gaan die termen over de inzet van de motorfiets, en de mate waarin dat als "werk" valt aan te duiden, ongeacht merk/type/soort/betrouwbaarheid van de motorfiets. Dat heeft meer met de eigenaar/gebruiker te maken dan met iets anders.

Iedere motorfiets heeft zo'n beetje 2 wielen, een stuur, en zegt ongeveer "broembroem" als de motor loopt en je aan het rechter uiteinde van dat stuur draait. Mijn moto's (voor de huidige, zie ondertitel) vind ik allemaal - elk op een eigen manier - oké om naar te kijken, en fijn om te gebruiken. Elk is voor mij een werkpaard: ik rij ermee, door weer en wind, overal, daar zijn ze voor gemaakt en daar koop ik ze voor.

Onbetrouwbaarheid van BMW betreft imho vooral sensatieverhalen ingegeven door (1) van tijd tot tijd bedenkelijke kwaliteitscontrole door de fabrikant, vooral rondom introductie van nieuwe modellen, (2) bedenkelijke kwaliteit van onderdelen afkomstig van toeleveranciers i.c.m. het voorgaande punt, (3) kennelijk willekeurig coulance-beleid van importeurs/dealers i.p.v. kristalheldere garantievoorwaarden, en (4) bedenkelijke recensies van eigenaren die niets van motoren weten en vooral bezuinigen op onderhoud.

Een paar feitjes uit mijn ervaringen:
  1. Verreweg de meeste problemen heb ik gehad met tweedehands motoren: dat waren vooral Honda's, Kawasaki's en Suzuki's, en de problemen werden veroorzaakt door achterstallig onderhoud door vorige eigenaren. Het waren werkpaarden, dus ik improviseerde erop los.
  2. De meeste problemen met nieuw aangekochte motoren heb ik gehad met KTM, kort na de introductie van het desbetreffende model. KTM heeft dat keurig opgelost: herstel onder garantie, vervangende motoren, schoppen onder konten van toeleveranciers (w.o. WP en Brembo), aanpassingen productieproces, en uiteindelijk een nieuwe motor. Huidige KTM is probleemloos, voor mij een werkpaard, voor sommige anderen een luxepaard.
  3. Met diverse opeenvolgende Ducati's heb ik elk meer dan 80k km gereden, steeds in minder dan 3 jaar, altijd volstrekt probleemloos, en zonder buitensporige onderhoudskosten. Die dingen werden bepaald niet ontzien, want voor mij waren het werkpaarden. Anderen zouden het als luxepaarden hebben gezien.
  4. Huidige BMW, en ook de voorgaande, zijn en waren probleemloos, ondanks dat sommige modellen (b.v. S1000RR) volgens sommige "deskundigen" en fora spontaan desintegreren bij eerste aanraking. Hoedanook, je raad het wss al: imho zijn het allemaal werkpaarden, hoewel anderen het wss als luxepaarden beschouwen ...
Kortom, omdat ik van elke motor die ik koop verwacht dat-ie z'n werk doet zijn het voor mij allemaal werkpaarden. Wat is nou precies een luxepaard...?
 
Laatst bewerkt:
Is er maar 1 de Goldwing8-),ik rij er het hele jaar mee door,is extreem betrouwbaar en meer dan genoeg bagage ruimte,
km standen van meer dan 300000km zijn geen uitzondering,in de USA is er zelfs 1 met meer dan 800000 op de teller
en rijd nog steeds en dat zonder revisie van de motor.*O*
 
Wat is nou precies een luxepaard...?

Eentje om afentoe eens mee te paraderen. Die niet tegen een stootje kan en snel divagedrag vertoont?


Ik zeg Honda als werkpaard, heb nog nooit wat gehad aan die van mij en rijd er toch (door weer en wind) bijna dagelijks mee. Maar ik heb verder geen ervaring met anderen.
 
Mijn R6 is mn showpaard :} in de winter rijden doe ik niet, haat koude vingers :N
 
Volgens mij is er al een topic zoals dit, De hoogste kilometerstand.
Daar heb ik dacht ik in 2010 gereageerd, met de vermelding dat mijn CBR bijna 3 ton gelopen had. Ik rijd nog steeds op dezelfde motor(en).....
 
Werkpaard en luxepaard in één:

BMW R1200rt, heb er met één 70000km hoofdzkelijk door de bergen gereden. En dan ben ik echt niet altijd lief, rag hem berg op en berg af.

Alleen normale slijtage dingen gehad en onder garantie een tankmeetlintdingtoestand vervangen en een cardanlager.

De rt die ik nu heb ( gekocht met 20000km ) ook alweer 15000km door de bergen geragd, zonder problemen. Wel onder garantie/terugroep de flens van het achterwiel vervangen.

Comfortabel, zuinig ( 5,2l/100km ), kuip, verstelbare ruit, waterdichte koffers, ABS, en 100+ pk, meer heb ik niet nodig.
 
Mijn Yamaha FZ750 kreeg ik met 100K.
Inmiddels zit ik nu bijna op 200K.

Ja, ik heb er de laatste jaren het nodige aan versleuteld.
Veel is vervangen, dus er kan nu weinig meer aan stuk! (hoop ik)
Inmiddels is ie zo veel verbeterd, dat de FZ voor volgend jaar in de planning staat voor Rusland en de Noordkaap.

Ja, ik heb ook nog een BB.
Maar echte vakantie-toerders weten dat je tijdens de trip nog wel eens krasje kan oplopen.
Voor mijn 35 jaar oude FZ is dat niet meer zo heel erg...…………...

Mijn BB is luxepaard 🦄 en mijn FZ is werkpaard🐴
 
Mijn NTV650 is ook een aardig werkpaard, en niet alleen omdat ik er sinds december 80km woon-werk per dag mee doe. De 220.000 op de teller zegt ook wel iets lijkt me, en de cardan is natuurlijk ook mooi meegenomen voor een werkpaard.
 
Doordat bij mij motoren gediend hebben voor woon/werk verkeer moesten het werkpaarden zijn en dus ook zomer en winter door rijden.
Om te beginnen de Honda CX500, gekocht met 60k en ingeruild met 140k op de teller voor de Kawa550GT. Enige reparatie een lekkende nokkenaskeerring.
Daarna dus de Kawasaki GT550. Ook gekocht met ca. 60 k op de teller, verkocht met 120k op de teller omdat ik ondertussen de BMW R65 gekocht had. De Kawa bleek boven de 100 km/h een oliezuiper te zijn maar na een revisie te weten cilinders honen, nieuwe zuigerveren en nieuwe klepsteelhoedjes was dat na zorgvuldig inrijden ook over.
Als laatste de BMW R65. Gekocht met 40k op de teller. Er staat nu 150k op de teller en de enige reparatie is de snelheidsmeter geweest, versleten lager van de telleras. En hier blijf ik op rijden totdat hij of ik het niet meer kan.

Onderhoud altijd zelf gedaan bij een doe het zelf garage en meestal binnen de termijn die voorgeschreven is.
 
Laatst bewerkt:
K75 1991 gaat binnenkort door de 150kkm, maar niet zonder onderhoud (nieuwe koppeling, cardan en wat kleinere dingen), denk dat je daarvoor een pan european of zo moet hebben.
Mijn K75 staat pas op 190K. Met de originele koppeling. Er zit pas 90K een zijspan aan. Dat span is waarschijnlijk de reden dat vorig jaar het lager van de kardanklok zo ruim was dat de keerring lek ging. Maar dat is niet eerlijk. De K75 is waarschijnlijk de beste motorfiets die ooit gemaakt is. En ook de meest stomvervelende.
 
Mijn K75 staat pas op 190K. Met de originele koppeling. Er zit pas 90K een zijspan aan. Dat span is waarschijnlijk de reden dat vorig jaar het lager van de kardanklok zo ruim was dat de keerring lek ging. Maar dat is niet eerlijk. De K75 is waarschijnlijk de beste motorfiets die ooit gemaakt is. En ook de meest stomvervelende.
Je kan beter stellen de beste BMW ooit gemaakt,wat al gauw is:+
 
En ook de meest stomvervelende.

Dat laatste hoor en lees ik wel meer.
Ik heb er elke dag toch wel plezier mee hoor.
Flink doortrekken, en afremmen op de motor zonder tps zodat hij leuk pruttelt. Soepel driecilinder injectie blok wat niet kapot te krijgen is.
 
En ook de meest stomvervelende.

Dat laatste hoor en lees ik wel meer.
Ik heb er elke dag toch wel plezier mee hoor.
Flink doortrekken, en afremmen op de motor zonder tps zodat hij leuk pruttelt. Soepel driecilinder injectie blok wat niet kapot te krijgen is.
Freude am fahren:Y;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan