Werkplaats handboek Suzuki GS 750

Hans V.

Rookie
5 jun 2006
19
0
Dordrecht
Afgelopen weekend heb ik een Suzuki GS 750 uit 1977 gekocht.
Heeft nog wel wat werk nodig.

Wie kan mij helpen aan een werkplaats handboek van deze Suzuki?
Ik hoor dat deze handboeken tevens digitaal in omloop zijn.
Iemand suggesties waar ik die kan downloaden?
 
Ik zal je ff helpen oke ??

Hallo allemaal ik ben Hans V.
Ik probeer met de soes gs750 uit 1977 de wegen in en rond Dordrecht in het mooie zuid-holland onveilig te maken,Ik heb mijn rijbewijs sinds ........ ? en heb verschillende motoren gereden waaronder..... en .......
Nu is het op het moment zo dat de soes ongesteld is en voordat ik ga lopen klooien wil ik graag met behulp van een werkplaatshandboek het maandverbandje op de juiste plek plakken.
Ik hoop dat ik hier wat hulp kan krijgen zodat ik straks weer lekker kan rijden.
Groet Hans V.

p.s vul op de puntjes even de ontbrekende info in oke ?
 
Tja ehh, dat helpt al lekker, ehh geloof ik,

Nu ff de puntjes:

Ik heb mijn rijbewijs sinds 1985 !! en heb verschillende motoren gereden waaronder EEN HONDA CB 550 en EEN CB 900 BOL D'OR.

Nu het tijd is voor een heuse penopause, dacht ik kzal heb web eens afschuimen naar een Bol D'or, en kwam ik een gave "soes" tegen.
Wel nog wat aan te doen, maar mijn handjes staan niet verkeerd.
Dankzij een nachtje doorsleutelen (aan mij carburateurs) vlak voor mijn eindexamen HTS kon ik nog net op tijd aanwezig zijn! En lopen als 'n dolle dus.

Kwas minder enthousiast over de remmen en de voorvorkvering van de Honda's, en mijn maat van destijds reed op dezelfde "soes", als die ik nu gekocht heb.
Ik hoop nog vele uren op deze naked rond te rijden, en herrineringen aan vervlogen tijden op te halen, met mijn miepie op de buddyseat!
 
Inmiddels de suzuki naar huis gereden, nou ja gereden !!
Onderweg geen tot 4 keer toe de motor tijdens het rijden Langzaam uit.

Brandstof probleempje, effe tanken hielp niet dus eenmaal thuis de carburateurs er af gesleuteld.
Alles uit elkaar gehaald, 4 carburateur setjes gekocht, met de compressor alles doorgeblazen, en weer in elkaar gezet.
Komend weekend neem ik de tank onder handen. Benzine eruit, zand erin en schuren maar. Er zit wel wat roest in denk ik.

Als iemand nog een tip heeft voor het ontroesten van de tank, dan graag!
Ik vraag mij af of er een kans is dat ik mijn carburateurs kan afstellen zonder vacuum meters (die heb ik niet). Ook hier de vraag iemand tips?

Nog steeds geen werkplaatshandboek, doe alles dus op het oog.
Ik blijf me aanbevolen houden voor een hardkopie, of een digitale versie.

Hans V.
 
Het type uit '77 heeft gasschuifcarburateurs. Hier heb je geen vacuumset of andere moeilijke apparatuur voor nodig bij het synchroonstellen.
Als je ze uit de motor hebt gehaald en je kijkt er in vanaf de kant van het motorblok, dan kun je de hoogte van de gasschuiven goed zien (wel even tegen het licht houden). Gewoon gelijk stellen op het oog en ze staan zeker goed.

En als je je oog niet vertrouwd kun je ook je stationair opdraaien en de achterkant van een klein boortje onder de gasschuif passen. Begin bij 1 en zet de rest er ook op gelijk. (niet vergeten het stationair weer terug te draaien ;) )

Hoelang heeft de motor stil gestaan?
 
Hey, J.

Hij heeft minstens een jaar of 3 stil gestaan al blijft dat schatten.
Ik heb hem hekocht bij Middendorp in Alblasserdam, en die had daar geen exact beeld van. Na het uit elkaar halen zat er dermate veelroest in de Carburateurs, en in de tank dat ik zelf zoiets inschat.

Bedankt voor de tip, dat ga ik vanmiddag uitproberen. De Tank is inmiddels schoon van binnen. Er bleek een goedje te bestaan dat je een paar uur door je tank moet schudden. Dat heeft goed gewerkt.

Ik twijfel wel nog over mijn benzine kraantje.
Na demontage en schoonmaken heb ik hem uiteraard weer inelkaar gezet.
Als ik op het tuitje blaas in de stand "Pri" dan stroomt de lucht er gemakkelijk doorheen, in de stand "On" moet ik wel heel hard blazen en in de stand "Res" dito. Ik snap ook niet helemaal waarvoor het tweede tuitje dient. Die was ook niet aangesloten bij demontage.
Klopt dit of doe ik iets fout ?

Hans
 
Ik heb nog een volledig gereviseerde van 78 te koop
voor 700 euri, incl wph.................en trappen lopen en rijden heel ver
ga nu ff een week op vakantie, TT zaterdag terug
 
Het benzinekraantje werkt op vacuum, dwz dat de kraan alleen open staat als de motor loopt omdat deze dan via het 2e slangetje (dat aangesloten moet zijn op het inlaattraject tussen de carbs en de cilinderkop, de exacte plaats weet ik niet bij een GS) opengetrokken wordt.
De pri-stand is er voor om de kraan open te kunnen zetten zonder motorvacuum.
 
Merci, Magnamaniac.

Ik kwam er bij de locale dealer achter dat deze vacuumkraan niet orgineel thuishoort op deze Suzuki.
Ik sluit dus voorlopig maar de vacuum niet aan en rijdt dan maar in de Pri stand.
Is ook lastig want er bevindt zich geen aansluiting op de rubbers, en om nou een schroefje uit het cylinderblok te vervangen door een nippeltje is omslachtig.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen aan een (gebruikte) orginele kraan.
Het type nr. is 44300 - 45010 (C of DC uitvoering) of 44300 - 45011 (N en DN uitvoering). Mu moet ik er alleen nog achter komen welke uitvoering ik heb (1977).
 
Nou, Brandstof systeem is schoon!
Nou wil hij alleen niet meer starten!
Hij loopt af en toe heel even, en met erg veel moeite, en aan de uitlaat te voelen loopt hij maar op 2 pitten.

Bij het nalopen van de bobine's vindt ik tot mijn vreugede losgeraakte bedrading.
Dat zal het wel zijn dacht ik, alles weer gemoneerd en keurig afgetaped.
Nou zal hij wel lopen dacht ik. Starten,.... weer niks!!
Gloeiende , gloeiende !!!!

Nou heb ik mijn accu leeggestart, en moet ik eerst bijladen.
Ik twijfel hoe de cylinders aan de respectievelijke kabels uit de bobines moeten worden aangesloten.
Iemand een schema ???

Maandag koop ik in ieder geval nieuwe bougies!
 
Hij loop nog niet nee!

Ik heb waarschijnlijk een elctrch probleem.
Hij heeft immers eventjes gelopen.
Het brandstof systeem is schoon.
Nieuwe bougies er in gedaan, bekabeling gevolgd op beschadigingen van Bobine tot contactpuntjes, accu opgeladen e.d.
De startmotor wil niet meer rond dus ik denk dat die in ieder geval naar z'n grootje is.

Als ik met de kickstarter start en een bougiekabel met bougie tegen het motorblok houdt krijg ik geen vonkjes op geen van de cylinders !
Ik moet nu gaan meten, maar ben daar niet zo in thuis.
Weet ook niet wat ik moet meten en waar ik het beste kan meten, en in welke volgorde. Heb wel een multimeter !!

Als iemand me raad kan geven dan graag!

Ik heb inmiddels wat opknapwerk gedaan, scheef knippericht weer netjes gericht,
oplamp en cockpit gedemonteerd en bedrading weer een beetje geordend.
Ketting nejes op de juiste spanning gezet en mijn achterrem compleet gereviseerd!!
Met wat tweede hans spullen en nieuwe onderdelen kom je een heel eind voor weinig geld!

Ik hoop dat iemand me electrische raad kan geven, ik zit er een beetje doorheen
-O-
 
- zekering kadoek???

- Bij de bobine komt er een kabeltje bij, 12 volt laagspanning, is deze los geschoten of vies?? Als dat contact niet goed is, krijg je nooit vonk
Die kabel loopt van de condensator (grondplaat ontsteking) naar boven toe

- je bent ook op de kickstarter, gewoon een volle accu nodig, anders trap je hem nooit aan, 12,4 v moet ie tenminste afgeven
 
Hey Hulzie,

Zekering is wel heel maar geoxideerd, ik zal hem eens schoonmaken.
Accu is 12,8 Volt dus dat lijkt me wel genoeg.

Dat kabeltje moet ik even opzoeken en nalopen.
Alvastbedankt

meet sugesties?
 
:Y
Hey Hulzie,

Kill switch staat aan (net zoeitsas de stekker vergeten, hehehe) 8-)
Kabelboom is dusdanig "gemodificeerd" door vorigeegenaar, dat ik me er helemaal het schompes in loop te zoeken.

Ik heb weer wat scheiding aangebracht in de divers groepen.
Ik zal de zekering vervangen1 :Y
 
Er loopt maar 1 kabeltje, een zwarte, van beneden. je grondplaat, de condensator,naar boven, en die gaat het laagspanningsgedeelte van je bobine's in, is weer te vinden door de inkomende kant van de bobine te volgen, op ca 15 cm moet ie ergens in steken (mannetje in een vrouwtje stekker)
 
hey,

ff gekeken, maar er komt uit elke Bobine een Oranje/Witte kabel, die komen samen en gaan naar de schakelaar aan het stuur.
Uit de linker Bobine komt verder inderdaad een zwarte draad, maar uit de rechter een witte draad. Deze gaan beiden naar de contactpuntjes toe.

Verder zie ik geen kabels aan de bobine.

Bedoel je met de grondplaat de plaat die tegen de accubak zit met de hoofdzekering, en nogwat van die electrische dingen?
(dat krijg je nou met Weg- en Waterbouwers, die snappen niks van dingen waar stroom aan zit !!)
 
Nee de grondplaat waar je contactpunten op zitten, daar zit de condensator ook, deze draad kun e doormeten, kan een breuk in zitten of een slecht contact, en idd dat is die zwarte en die andere
 
Hmm, hebhier ook een niet-vonkende (strontoriginele) GS750 '77 staan (dubbelschijf voor uitvoering)

Heeft gereden bij aanschaf, jan '06 (had toen al een aantal jaren stilgestaan)
volle (auto)accu aangesloten (juni '06)
heel veel gekut, maar nog steeds geen vonk.

maar mijn startmotor draait nog wel rond }) )

of als er gegadigden zijn, voor 2 bankjes mag ze weg...
mn GTR heeft me meer nodig
 
Ontstekingsdeksel eraf draaien en dan starten, kijken of de punten onderling niet vonken, dan heb je meestal de condensator van 3 euro kapot
Niet zomaar prutsen met de punten, set originele kostten 42 euro! Dat is anders dan in de brommertijd
Ingebrande uitsluitend vijlen met een contactpuntenvijl van 2 euro
 
Terug
Bovenaan Onderaan