Werkplaatshandboek CB750F2 klopt niet

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.791
470
Hebben jullie, als medeklassiekerknutselaars, dat nu ook, dat je werkplaatshandboek soms niet klopt? Gisteren een paar bladzijden van Jochem gekopieerd en 's avonds bezig geweest met het demonteren van de achterbrug. Dan blijkt al snel dat degene die dat boek geschreven/vertaald heeft nooit zelf aan zo'n motor heeft geknutseld :+ :+

Voorbeeld 1?!?
In het boek staat: "trek de vorkas nu uit de achterbrug". Dit moet zijn": "Pak een hamer en ram de as eruit".

Voorbeeld 2!?!
Ook de zin "de binnenste lagerbus kan er nu (eventueel met een lichte tik) uitgehaald worden"is niet correct, dit wordt waarschijnlijk "sloop de kraagbussen eruit, zoek iemand met een hydraulische pers en pers het kreng er met meer kracht dan je zelf ooit kan zetten eruit".

Ik zal de uitgever binnenkort eens op de hoogte stellen :+

Dus, het is weer lekker knutselen met ome Ralf. Inmiddels wel alle remvloeistof vervangen, dus remmen kan ik in ieder geval weer, en de schokdempertjes doen het ook goed. Het wordt nog wel wat voor 28 juli :P :P :P
 
Kben bang dat ut dan toch aan jouw CBtje ligt.
Kheb met de mijne het idd volgens het boekje kunnen doen. As had geen extra overtuigingskracht van de hamer nodig en de binnenstelagerbus kwam er idd ook zo uit.

Trouwens wel de nodige andere onderdelen los moeten meppen e.d.

Tja het boek is geschreven toen de CB nog redelijk nieuw was... Kijk maar eens naar de datum :P
 
Vinnik een groot voordeel van de Haynes boekjes. Die gaan uit van een fiets met al redelijk wat km's op de teller. Is 't iig nog een beetje vgl-baar met onze brikken. :P
 
Wat klopt er niet in de Haynes boeken:

:+ Lachende gezichten (alsof alles op rolletjes loopt bij het reviseren van je krukaslagers)
:+ De voorbeeldmotor is brandschoon (is wel prettig voor het plaatje, maar is niet echt. Kunnen ze ook de tekst bij aanpassen: "Alvorens U de moeren van uw middenstandaard met het juiste moment natrekt, verwijder eerst de 3cm dikke laag vet/olie/modder die zich daar gedurende de afgelopen 25 jaar heeft opgehoopt. Voelt U zich niet gefrustreerd, het ligt niet aan U, maar aan de 12 vorige eigenaren van Uw motorfiets")
:+ "Verwijder de anti-frictie-glijstang-ophang-clip-borg-veermoer-afdichtplaat"
:+ "Het wederom monteren gebeurt in omgekeerde volgorde van het demonteren. Let daarbij wel op .....<vervolgens 3 pagina's tekst met afwijkingen bij in omgekeerde volgorde monteren> "

Maar verder zijn het goeie boekies hoor.

cu,
John
 
Geen kritiek op mijn boekje he? }) Is overigens gewoon een nederlandse vertaling van een Haynes manual. Ik heb met m'n 400 ook totaal geen moeite gehad om de achterbrug los te krijgen. Lagerbussen kon ik er ook zonder veel moeite uit krijgen. Wellicht dat deze achterbrug nooit gesmeerd is. (zit het smeernippeltje er nog op?). Dat zou ook verklaren waarom er zo veel speling op zit. Is niet echt een erg onderhoudsgevoelig item met 750's normaliter.

P.S. Onwijs beankt nog voor je rempot he? Heb 'm inmiddels helemaal schoongemaakt en de pomp vervangen. (zag er nog redelijk uit, op het rubber na, maar kan nooit kwaad). Blijkt nu alleen dat een handle van een f2 anders is dan die voor een k7... Mocht iemand nog een remhandle voor een f2 hebben liggen..... ;)
 
Geen kritiek op mijn boekje he? }) Is overigens gewoon een nederlandse vertaling van een Haynes manual. Ik heb met m'n 400 ook totaal geen moeite gehad om de achterbrug los te krijgen. Lagerbussen kon ik er ook zonder veel moeite uit krijgen. Wellicht dat deze achterbrug nooit gesmeerd is. (zit het smeernippeltje er nog op?). Dat zou ook verklaren waarom er zo veel speling op zit. Is niet echt een erg onderhoudsgevoelig item met 750's normaliter.

P.S. Onwijs beankt nog voor je rempot he? Heb 'm inmiddels helemaal schoongemaakt en de pomp vervangen. (zag er nog redelijk uit, op het rubber na, maar kan nooit kwaad). Blijkt nu alleen dat een handle van een f2 anders is dan die voor een k7... Mocht iemand nog een remhandle voor een f2 hebben liggen..... ;)

Nee hoor, was maar een geintje. Ding is gewoon nooit gesmeerd. De nippel zit er nog wel op. Alles sal reg kom.

Blij dat de rempot goed gekomen is. En raad eens wie er nog een remhandle heeft liggen??? Morgen 11.00 uur in Arnhem? :P
 
Nee hoor, was maar een geintje. Ding is gewoon nooit gesmeerd. De nippel zit er nog wel op. Alles sal reg kom.

Blij dat de rempot goed gekomen is. En raad eens wie er nog een remhandle heeft liggen??? Morgen 11.00 uur in Arnhem? :P

Ha ha, dat méén je niet! Heb jij nog een handle liggen?? Kan jij je mail controleren op je werk? dan spreken we even wat af :}
 
Op donderdag 04 juli 2002 12:59 schreef Jochem (CB750K7) het volgende:

Mail maar naar lurch1975@hotmail.com, check ik daar wel even.
Kreeg die remhandle er gisteren bij, bij mijn nieuwe potje, vandaarodepaaro dus.
 
Ga toch es rijden man!!!! :P

Met dit weer??? ;)
Ik heb geen stalling hier......kan alleen in de weekenden rijden.

Op donderdag 04 juli 2002 12:58 schreef Jochem (CB750K7) het volgende:Hey Sjaap; je hebt je nog niet ingeschreven voor OBT 2 he? Ga dat eens rappoklappo doen!

Nee, en dat doe ik ook niet :P
Die OBT2 is me gewoon té ver weg.
 
Op donderdag 04 juli 2002 13:03 schreef Sjaap het volgende:Met dit weer??? ;)
Ik heb geen stalling hier......kan alleen in de weekenden rijden.Nee, en dat doe ik ook niet :P
Die OBT2 is me gewoon té ver weg.

2x: Watje. Op zaterdag heen rijden, slapen bij RDZ of ergen sin een kartonnen doos, zondag toeren, maandag terug. Je hebt toch acht weken vakantie!! :P
 
2x: Watje. Op zaterdag heen rijden, slapen bij RDZ of ergen sin een kartonnen doos, zondag toeren, maandag terug. Je hebt toch acht weken vakantie!! :P


Hehe, mijn CB rijd over 20 jaar nog roestvrij, jouw niet!! :9
Jij onthoud ook alles van mij hé?
 
Hehe, mijn CB rijd over 20 jaar nog roestvrij, jouw niet!! :9
Jij onthoud ook alles van mij hé?

Ja ik onthou alles ja. Je uitlaatklemringen waren toch al verroest? Dus wie rijdt er nu roestvrij? :P :P :P
 
...
Voorbeeld 1?!?
In het boek staat: "trek de vorkas nu uit de achterbrug". Dit moet zijn": "Pak een hamer en ram de as eruit".
...

In dit opzicht is het suzuki-boek beter, er staat: "...eventueel met lichte tikken met een rubber hamer en drevel.."

Heb ik dus gedaan met een moker want met een hamer kwamen er alleen maar deukjes in de kopse kant van de as.

btw: Ik heb een "Suzuki GS750 and GS550 Owners manual" van Haynes. Hier staat mijn hele carburateur zelf niet eens in! Slecht :(
 
In dit opzicht is het suzuki-boek beter, er staat: "...eventueel met lichte tikken met een rubber hamer en drevel.."

Heb ik dus gedaan met een moker want met een hamer kwamen er alleen maar deukjes in de kopse kant van de as.

btw: Ik heb een "Suzuki GS750 and GS550 Owners manual" van Haynes. Hier staat mijn hele carburateur zelf niet eens in! Slecht :(

Of je hebt een aftermarket race-carburateur met onduidelijk verleden... :P :P
 
Okee dan.

Draad dolgedraaid (het liefst in het blok op een slecht bereikbare plaats): "Potverdriedubbeltjesch" :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan