Werkt dit of niet (Cyclone)?

Wat ze bij opel twinport noemen is EGR + variabel inlaatkanaal. Het werkt inderdaad alleen in deellast omdat je in vollast geen EGR wil gebruiken.

[afbeelding]Vermogen kost nou eenmaal brandstof. Als je met een motor met kleine cilinderinhoud veel vermogen vraagt is het dus niet raar dat deze dan niet zuinig is. Flink gassen met een 600cc zit je bijvoorbeeld ook zo aan de 1:14.
Yamaha heeft een dergelijk idee al 25 jaar in gebruik. ydis.
 
...
De grote winst valt nu te halen uit het rendement bij deellast, dus niet bij volgas doortrekken, maar bij "het nieuwe rijden", en constante snelheid.
...

En meschien ook bij het lichter maken van de auto's?
Kilo's meesleuren is benzine verstoken.

Ik heb nog een audi80 1.5 diesel van amper 55pk versleten gereden in de jaren 80.
Ding reed op zen 300.000ste kilometer aan 4.5L/100 = 1:22. En dat met voorhistorische dieseltechniek. Hij woog ook maar 1000kilo. Was geen hoogvlieger in optreksnelheid maar hij kon goed genoeg mee met het verkeer.

Tegenwoordig verbruikt een standaard audi A4 ook 4.5L/100 als je een beetje "nieuw rijdt". Maar de bak weegt wel 1500 kilo. En heeft 2 keer zoveel pk (waarvan je toch maar de helft gebruikt bij "nieuw rijden")

Maak de auto's lichter, geef ze een cvt bak, dieselinspuit, beperk het vermogen tot een 70pk ten voordele van koppel, hou je aan een zuinige rijstijl (verbazend hoe leuk de uitdaging kan zijn om zo weinig mogelijk te verbruiken zonder een slak te zijn op de weg) en je hebt een kar die 3L/100km verbruikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan