Westerscheldetunnel krijgt trajectcontrole

MofkaP

Banned User
13 nov 2002
5.393
3
Persbericht van de Provincie Zeeland:

Trajectcontrole in de Westerscheldetunnel

Vanaf augustus 2005 treedt in de Westerscheldetunnel een trajectcontrolesysteem in werking. Metingen wijzen uit dat in de Westerscheldetunnel veel weggebruikers de toegestane snelheid van 100km/uur fors overtreden. Doel van het trajectcontrolesysteem is dan ook het naar beneden brengen van de hoge snelheden.

Het trajectcontrolesysteem is noodzakelijk omdat er sinds de opening van de

Westerscheldetunnel in maart 2003 een tiental ongelukken, waaronder één dodelijk, in en bij de tunnel zijn gebeurd.


Verkeersongevallen in een tunnel hebben een veel grotere impact dan ongevallen op openbare wegen. Niet alleen is de doorstroming van het verkeer bij een ongeluk in een tunnel onmogelijk, ook is hulpverlening moeilijker vanwege de beperkt beschikbare ruimte.


Als verantwoordelijke voor de openbare veiligheid in de provincie Zeeland maakte Commissaris van de Koningin, drs. W.T. van Gelder zich ook grote zorgen over de risico’s voor de openbare veiligheid in de Westerscheldetunnel. Vooral ongelukken waarbij vrachtauto’s met kwetsbare lading zijn betrokken, kunnen vergaande gevolgen hebben voor de openbare veiligheid. Daarom hebben de heer Van Gelder en gedeputeerde de heer mr. drs. A.J.G. Poppelaars contact gezocht met het OM in Middelburg en het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM) om de mogelijkheden voor de installatie van een trajectcontrolesysteem in de Westerscheldetunnel te bekijken. Inmiddels heeft het BVOM na een uitgebreide analyse aan Peek Traffic opdracht gegeven voor de aanleg van een trajectcontrolesysteem in de Westerscheldetunnel. Peek Traffic zal op korte termijn beginnen met de aanleg.

Techniek

Trajectcontrole is een relatief nieuwe manier om snelheden te meten en overtreders te bekeuren. Kenmerkend is dat de snelheid niet op één punt wordt gemeten, maar dat het om de gemiddelde snelheid over een langere afstand gaat. Trajectcontrole werkt in principe zeven dagen per week en 24 uur per dag. Weggebruikers blijken zich met trajectcontrole goed aan de snelheidslimiet te houden.

Het trajectcontrolesysteem in de Westerscheldetunnel wordt het tweede trajectcontrolesysteem in Zeeland. Sinds november 2004 zorgt een trajectcontrolesysteem op de Zeelandbrug ervoor dat weggebruikers zich aan de maximale snelheid houden; het overtredingspercentage is gedaald van 20% naar 1%.

Bij het trajectcontrolesysteem in de Westerscheldetunnel komen de camera’s aan het begin en het einde van de tunnel te hangen. Met de beelden die de camera’s maken, berekent een computer de gemiddelde snelheid. Ligt de snelheid hoger dan de maximumsnelheid, dan krijgt de weggebruiker een bekeuring thuis gestuurd.


11 maart 2005, Ingrid de Kubber, Tel. 0118-631824, persberichtnr. 28/2005
 
Hmm ja , lekker belangrijk zou ik zeggen ...

Kijk ik rij zelf regelmatig door deze "pupe" , maar leuk om er hard te rijden vind ik het niet ...

Het is een saaie, lange, rechte pijp van dik 6 km..
Ok, de sound is top , maar 100 in mijn eerste klinkt best aardig !
:] :] :] :] :] :]
:] :] :] :] :] :]
:] :] :] :] :] :]
:] :] :] :] :] :]
:] :] :] :] :] :]
 
Ik vraag me af hoe mensen het in een lange rechte pijp voor elkaar krijgen om een ongeluk te veroorzaken :?
 
Ik vraag me af hoe mensen het in een lange rechte pijp voor elkaar krijgen om een ongeluk te veroorzaken :?

Serieus? Ik verbaas me nergens meer over. :+

full
 
Vanwege de vele ongevallen ?
Ik ken maar er maar twee, op 20 september 2003 en dat was een vrachtwagen die op de verkeerde helft kwam in de west buis, enne, zoals iedereen weet, vrachtwagens hebben zelfs een retarder (snelheidsbegrenzer).
Vervolgens 26 april 2004 een auto die tegen de muur aan rijdt.
Waarschijnlijk maken zoveel mensen gebruik van de tunnel, rekening houdende met het feit dat mensen in een tunnel door natuurlijke invloeden automatisch sneller gaan rijden (door gebrek aan gevoel van beweging) (uitgezonderd vrouwen, welke vaak bang zijn in tunnels en nu juist langzamer gaan rijden) dat het financieel aantrekkelijk wordt om daar te gaan flitsen. :+
 
Tja, als je definitie van "bij de tunnel" een straal van 50km beslaat, kan dat getal inderdaad hoger uitvallen.
 
Persoonlijk vind ik dat je op dit soort plaatsen wel trajectcontrole kunt wegzetten.
Doel is duidelijk: verkeersveiligheid. Net als op de zeelandbrug is de ravage en de hinder voor het overige verkeer erg groot als er hier iets misgaat. Bovendien, als er een keer iets begint te fikken daar, is het de vraag of je snel genoeg weg kunt komen. Dit is dus in mijn ogen een trajectcontrole die niet primair wordt geplaatst om geld te incasseren, maar duidelijk de verkeersveiligheid dient. Daarom kan ik voor dit ding wel begrip opbrengen en neig zelfs om het een goede actie te noemen..

(en dat is bij contole's uitzonderlijk)
 
Maar in hoeverre heeft de gereden snelheid iets te maken met de ongelukken die in een rechte tunnel gebeuren? Leuk dat ze het controleren maar verhoogt het ook de verkeersveiligheid? Ik denk het niet.

Laat ze eerst de oorzaken van de ongelukken achterhalen en daar maatregelen tegen nemen in plaats van blind weer snelheidscontroles neer te zetten.

Ik kan me voorstellen dat het zelf averechts werkt. Je zit continu op je snelheidmeter te staren want je mag niet te hard rijden. Knal je vol op je voorganger die 80 is gaan rijden omdat hij met 120 de tunnel binnen reed en gemiddeld ook wel op de 100 wil uitkomen.
 
Maar in hoeverre heeft de gereden snelheid iets te maken met de ongelukken die in een rechte tunnel gebeuren? Leuk dat ze het controleren maar verhoogt het ook de verkeersveiligheid? Ik denk het niet.

Laat ze eerst de oorzaken van de ongelukken achterhalen en daar maatregelen tegen nemen in plaats van blind weer snelheidscontroles neer te zetten.

Ik kan me voorstellen dat het zelf averechts werkt. Je zit continu op je snelheidmeter te staren want je mag niet te hard rijden. Knal je vol op je voorganger die 80 is gaan rijden omdat hij met 120 de tunnel binnen reed en gemiddeld ook wel op de 100 wil uitkomen.

:^


Gewoon lekker drie kwart tachtig rijden, en het laatste stuk vlammuhhhhhhhhhhhh })
 
Bovendien, als er een keer iets begint te fikken daar, is het de vraag of je snel genoeg weg kunt komen.

WhoeHAHAAHa :} :} :} :}

de enige keer dat ik van weet dat de westseschelde tunnel fikte is door een kabelbrand onder het wegdek!!!! ja dan vlieg ik wel met 160 de pupe uit. lullig om daarna nog eens een bekeuring te krijgen. de lamzakken daar leggen om de gekste dingen de pupe plat zodat je wat uren kan wachten ZONDER het fritkot dat wel bij de veerhavens stonden. vrachtwagen rijd de tunnel uit met blokkerende retarder (motorrem zover ik weet en geen snelheidsbegrenzer) en veroorzaakt een rookpluim..... plopperdeplop tunnel dicht en wachten maar..... voor een beetje roetig rook.
 
Persoonlijk vind ik dat je op dit soort plaatsen wel trajectcontrole kunt wegzetten.
Doel is duidelijk: verkeersveiligheid. Net als op de zeelandbrug is de ravage en de hinder voor het overige verkeer erg groot als er hier iets misgaat. Bovendien, als er een keer iets begint te fikken daar, is het de vraag of je snel genoeg weg kunt komen. Dit is dus in mijn ogen een trajectcontrole die niet primair wordt geplaatst om geld te incasseren, maar duidelijk de verkeersveiligheid dient. Daarom kan ik voor dit ding wel begrip opbrengen en neig zelfs om het een goede actie te noemen..

(en dat is bij contole's uitzonderlijk)

Verschil met de Zeelandbrug is alleen dat daar verkeer van 2 kanten over een smal wegdek gaat waar het ook nog eens aardig kan waaien. (wind valt met een personenauto wel mee, en op de motor heb je voldoende zijdelingse ruimte, maar met mijn VW bussie moest ik toch af en toe aardig aan het stuur trekken op op mijn weghelft te blijven.)

Ik vind trajectcontrole in de tunnel waanzin. Laat ik er voor augustus nog maar eens een paar keer op topsnelheid doorheen blazen dan :+
 
Registreerd deze TC ook iets als er iets mis gaat in de tunnel?
Ja? Mooi systeem, zowel passieve (hardrijders) als actieve (brand/ongelukken)
beveiliging

...Of fotografeert deze alleen brandende en verwrongen kentekens?
en dat ze na een dik ongeluk er pas achter komen dat er zo'n "early warning system"
nodig is, wat 80% goedkoper had geweest als ze dat hadden gecombineerd met de TC
bij aanleg

en wat is er dan nog over van de "veiligheid" van trajectcontrole?


Edit:

Wat ik ook wel leuk vind is dat geluids en milieuvervuiling niet meer worden
genoemd
gezien 25 auto's op een veerpont een stuk minder vervuilen
(kans op een ongeluk was ook vele malen kleiner)
 
Laatst bewerkt:
Ik wordt er zo moe van he, altijd als er een ongelukken plaatsvinden weten ze het altijd voor elkaar te krijgen dat het weer met snelheid te maken heeft..

Als ze er maar poen uit kunnen pompen, dan is het allemaal wel weer goed |(
 
Hart en vaatziekten, maagzweren, alcohol/drugs gebruik, zinloos geweld, etc

Lees Nighbats reactie. Milievervuiling wordt niet meer genoemd. Dat was altijd zo'n populaire smoes om de snelheidscontroles te rechtvaardigen. Net of auto's smeriger worden. De uitstoot eisen zijn zo streng, dat milieuvervuiling van auto's voor snelheidscontroles in de toekomst geen reden meer kan zijn.
 
Registreerd deze TC ook iets als er iets mis gaat in de tunnel?
Ja? Mooi systeem, zowel passieve (hardrijders) als actieve (brand/ongelukken)
beveiliging

mwoeha, nee joh.... er is al een uitgebreid controlecentrum met camera bewaking etc etc..... alleen het pakken van hardrijders gaat daar niet mee.... zou wel leuk zijn want dan kan een systeem beheerder daar wat regelen voor sommigen :)

de westerscheldetunnel is volgens mij één van de "veiligste" tunnels op europeesch niveau. alleen het inschatten van calamiteiten is soms overdone....

wat vooral ergelijk is zijn de rode kruisen die een rijbaan sluiten. daarmee sluiten ze vanaf het begin de gehele baan af als op het eind een voertuig met panne eruit sukkelt....(6km voor nop een lege baan) en dan ook nog gelijk een snelheids beperking door de gehele tunnel van 100 naar 50 of zo. idem als in het begin een kapot voertuig staat, dan heb je de rest van de 6km tunnel eveneens een afgesloten baan en snelheids beperking terwijl je het ongeval al gepasseerd bent.... :r :r :r een dynamisch systeem dat beter af te rgelen is zou wat handiger zijn.
 
@ MartijnA3 & Træffi© ¥am ¥a©kaß

ja, ik had al een vermoeden dat er file/calamiteitendetectie aanwezig zou zijn
(in de beneluxtunnel is dat ook al -tig jaar)
Maar die Westerscheldetunnel is toch pas 2 jaar open?
lijkt me dat dat TC systeem er al in hing? of niet?
zoja, dan hadden ze beter dit systeem kunnen koppelen aan het std detectiesysteem,
de combinatievan die 2
...Zou volgens mij een partij geld kunnen schelen in installatie
als dat niet zo was heeft het een hoop geld extra gekost om alsnog te installeren
en bewijst kortzichtigheid van de ontwerpers gezien TC al jaren geleden als plan
op tafel is gekomen




Maar dames en heren, de grote vraag aan de gewetensloze politici:
Waarom wachten op een paar ongelukken om het gebruik ervan te rechtvaardigen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan