Wet mulder en strafblad

Wet mulder = strafblad?

  • ja

    Stemmen: 1 8,3%
  • nee

    Stemmen: 6 50,0%
  • snelheidsovertreding is geen misdrijf, dus nee

    Stemmen: 5 41,7%

  • Totaal aantal stemmers
    12

Skuzi 550

Die hard MF'er
16 jun 2003
566
0
Renkum
Wie weet hoe het zit met het plegen van een snelheidsovertreding van +30 (of + 40 op de snelweg) en het krijgen van een strafblad?

Aangezien dergelijke snelheden behandeld worden volgens het Wetboek van Strafrecht, vraag ik me af of je ook meteen een strafblad krijgt op het moment dat je een dergelijk 'misdrijf' pleegt of dat dergelijke snelheden nog steeds gewoon overtredingen zijn (dus geen strafblad) i.p.v. een misdrijf (dus wel een strafblad).
 
Bij je EERSTE verkeersovertreding waar politie verplicht is de officier van justitie in te schakelen (waaronder ook valt een snelheidsovertreding van >30km) krijg je een schikkingsvoorstel.
Je wordt op dat moment geregistreerd, je valt dan onder de recidiveregeling (recidivist = herhaalder). Deze heeft een looptijd van 1 jaar vanaf het moment van de overtreding.

Wordt je tijdens de recidiveregeling weer gepakt met >30km of een andere overtreding waarbij de officier van justitie ingeschakeld moet worden, speelt je eerste overtreding mee en mag je voorkomen. Op het moment dat je bent voorgekomen heb je een strafblad.

Voor overige vragen: www.openbaarministerie.nl
 
Laatst bewerkt:
volgens mij krijg je voor meerdere snelheidsovertredingen geen strafblad, maar ik graag als het anders is.

volgens mij namelijk, al wordt je boete niet meer afgehandeld via de wet Mulder, maar via de rechter, blijft het een overtreding ipv van een misdrijf.
 
Yups..ook mijn idee.. strafblad alleen voor misdrijven, en geen overtredingen.

Anders zouden er veel een strafblad hebben hier :+
 
Bij je EERSTE verkeersovertreding waar politie verplicht is de officier van justitie in te schakelen (waaronder ook valt een snelheidsovertreding van >30km) krijg je een schikkingsvoorstel.
Je wordt op dat moment geregistreerd, je valt dan onder de recidiveregeling (recidivist = herhaalder). Deze heeft een looptijd van 1 jaar vanaf het moment van de overtreding.

Wordt je tijdens de recidiveregeling weer gepakt met >30km of een andere overtreding waarbij de officier van justitie ingeschakeld moet worden, speelt je eerste overtreding mee en mag je voorkomen. Op het moment dat je bent voorgekomen heb je een strafblad.
Ik had vorig jaar een overtreding van 38 km/u(na correctie 34km/u met het koekblik)en kreeg na staande houding(+preek dat ik een aantekening op mijn rijbewijs kreeg) gewoon een acceptgiro op de mat.
Ik weet voorderest niks van een schikkings voorstel/officier van justitie.
Sta ik nu ook geregistreerd of niet??
 
volgens mij krijg je voor meerdere snelheidsovertredingen geen strafblad, maar ik graag als het anders is.

volgens mij namelijk, al wordt je boete niet meer afgehandeld via de wet Mulder, maar via de rechter, blijft het een overtreding ipv van een misdrijf.

Misschien gebruik ik het verkeerde woord. In ding weet ik zeker als je eenmaal bent voorgekomen is er bij justitie in ieder geval een dosier aanwezig met je naam erop. De details weet ik niet meer, het is voor mij nu 8 jaar geleden dat ik het "live" heb meegemaakt. O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik had vorig jaar een overtreding van 38 km/u(na correctie 34km/u met het koekblik)en kreeg na staande houding(+preek dat ik een aantekening op mijn rijbewijs kreeg) gewoon een acceptgiro op de mat.
Ik weet voorderest niks van een schikkings voorstel/officier van justitie.
Sta ik nu ook geregistreerd of niet??

Die overtreding wordt geregistreerd (+30km) bij justitie. Het is waarschijnlijk je eerste van dien aard. Je valt nu onder de recidiveregeling. Bega je binnen een jaar na die vorige overtreding van 30+ nog een dergelijke overtreding (of een andere die bij justitie vastgelegd word) dan kun je meer verwachten dan alleen een acceptgiro.

Zelf heb ik er vorig jaar eentje gehad van +44 en heb toen e.e.a. nagevraagd bij het openbaar ministerie. Bovenstaande was eigenlijk het antwoord dat ik kreeg op mijn vraag over "hoe en wat met +44 te hard gepakt".
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan