Wet OM-afdoening

73

Die hard MF'er
15 apr 2005
253
0
Goede morgen heren en dames,

dit kwam ik vanochtend op GeenStijl tegen. Wellicht oud nieuws, maar ik had het nog niet gezien:

Wet OM-afdoening. : Juridisch (Gesloten) • Flitsservice.nl

Edit: Zal even het bericht van GeenStijl er ook bijzetten:

Nederland definitief Bananenrepubliek

Het Openbaar Ministerie gaat vanaf vrijdag zelf snelheids- boetes uitschrijven, rijbewijzen en auto’s in beslag nemen en taakstraffen opleggen. Let wel, dit alles gebeurt voortaan zonder dat er nog een rechter aan te pas komt. Ook de politie krijgt vanaf die datum de bevoegdheid aanklager en rechter tegelijk te spelen, zij het dan alleen voor geldboetes. Deze overigens tot op heden verdomd goed stilgehouden maatregel, moet zogenaamd de rechterlijke macht in dit land ontzien, maar ondertussen wordt wel de trias politica even overboord gezet. Even een opfrissertje: "Als de wetgevende macht verenigd is met de uitvoerende macht in een persoon of in een bestuurlijk lichaam, dan is er geen vrijheid, omdat men moet vrezen dat dezelfde monarch of senaat die tirannieke wetten uitvaardigt ze ook tiranniek zal uitvoeren." Was getekend, Charles Montesquieu. Welnu beste meneer Montesquieu, aan alles komt een eind. Ook aan die achterhaalde trias politica van u. Of zoals de hardrijders van Flitsservice stellen: Binnenkort zal J.P. wel op bezoek gaan in staten als Cuba, Noord-Korea en Zimbabwe om de welgemeende felicitaties in ontvangst te kunnen nemen voor het invoeren van een voor die landen kenmerkend recht- en strafstelsel. De reis naar China was al gepland...
 
Laatst bewerkt:
Tja, dat mensen daar nog twijfels over hadden.... Je privacy is ook nergens meer gewaardborgd, en dat gaat alleen nog maar erger worden.
 
Ben ik dan de enige die dit serieus een bedreiging vind?

Wat een lulkoek ook. Het OM gaat het doen omdat rechters het te druk hebben. Laat die mensen van het OM dan naar justitie verhuizen, dan is het ook opgelost en ligt de verantwoordelijkheid weer waar hij hoort. Net alsof als je taken verhuist het dan werk meer is?
 
:Z

Je aan de regels houden schijnt ook te helpen :z ;)


jij wil ook wel gelijk een chip in je kont laten zetten zodat ze elke beweging van je kunne volgen? en dan ook gelijk ff zo'n chip in je auto/motor zodat je bij elke overtreding autmatisch een boete krijgt.
 
En zometeen is het OM weer te druk en dan mag de politie agent het allemaal alleen doen.. O nee die zijn al met te weinig... Laten we vooral onszelf boetes op gaan leggen ofzo...
Aan de regels houden zal best helpen idd, ik rij niet hard ofzo maar af en toe gaat toch even lekker het gas erop als ik aan het spelerijden ben, en nou nog iemand vinden die geen enkelle regel overtreed op de weg...
 
Ik vind het zelf wel een zorgelijk situatie omdat je dus vermenging van doelstellingen krijgt.
 
Dus als ze er morgen nog ff een paar regels bij verzinnen en daar bekeuringen op gaan uitschrijven reageer je nog steeds hetzelfde :?

Er zijn geen regels bij verzonnen. Er wordt wanneer je onweerlegbaar een overtreding hebt begaan - en dat wist je zelf best - direct door het OM de strafmaat bepaald. Dat is niet veel anders dan vroeger, want toen kreeg wanneer je aangehouden was ook direct te horen wat de strafmaat is (hoogte van de geldboete) en wanneer het gedrag 'te' gortig was (meer dan 50 te hard enzo) ging het naar de rechter. In die laatste gevallen hoeft nu de rechter niet meer tussen beiden te komen, maar mag het OM direct de strafmaat bepalen. Je kan dan nog altijd berope aantekenen (alsnog naar de rechter) als je het er niet mee eens bent. M.a.w.: er veranderd dus eingelijk helemaal niets, de grens tot waar politie/OM mag gaan is alleen iets verschoven en bji de overbezette rechtbank wordt de wetrkdruk iets verlaagd. Lekker belangrijk dus. Storm in een glas water! En een zuiverwe trias pliticas hadden we hier so-wie-so al n iet. Trouwens: voor iemand die zijn rijbewijs kwijt raakt omdat hij of zij meer dan 50 km te hard reed, bezopen achter het stuur zit en dergelijke hoef je van mij geen medelijden te verwachte. :N
 
Laatst bewerkt:
Dus als ze er morgen nog ff een paar regels bij verzinnen en daar bekeuringen op gaan uitschrijven reageer je nog steeds hetzelfde :?
:^

Sowieso heeft het hoofd van het BVOM (Koos Spee) er al een handje van om in zijn publike optredens zijn mening als wet voor te doen stellen. Zo heeft hij jarenlang beweerd dat filerijden voor motoren slechts gedoogd werd. En met deze wet in handen kan hij ook probleemloos daar tegen op laten treden zonder dat de burger nog op eenvoudige wijze bezwaar kan maken tegen onterechte boetes.

Slechte wet dus.
 
Laatst bewerkt:
Kunnen we van de positie van spee dan een verkiesbare positie maken? dan vind ik het spontaan minder erg :+
 
Ik vind het zelf wel een zorgelijk situatie omdat je dus vermenging van doelstellingen krijgt.

Zolang er bezwaar en beroep mogelijk is bij een andere instantie zal het niet snel in strijd vallen met het EVRM.

Wat dacht je van bestuurlijke boete, dat is ook "rechtsprekende en uitvoerende macht tegenlijk". Mensen moeten zich echt eerst goed verdiepen in de materie, maarja we blijven Nederlanders he :P .
 
Vanaf hoeveel stemmen kunnen we het ook weer als burgerinitiatief indienen bij de overheid? O-). Lijkt me trouwens wel een briljante statement als je dat voor elkaar krijgt *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan