What to buy???

serdvc

Rookie
17 okt 2006
14
0
ok mensen, ik ben net bezig met mijn motor rijbewijs, en zal hem over 3 maanden wel zeker hebben..
Maar al ik hem heb, wil ik ook een bike!!! Maar ik zou graag wat advies willen hebben over welke ik moet kopen. Het zal iig wel een racer worden, maar dan wordt het lastig.

Ik ben 25 jaar, 186 cm, met heel veel ervaring in de auto en op de scooter( zeg het er mar even bij) Wil een niewe bike kopen/leasen.
Ik zal die bike vaak gebruiken (in de warmere maanden) om naar mijn werk te gaan, rotterdam-amsterdam.

Een van mijn grootste twijfelpunten is of ik een 600, 750 (gsxr) of een 1000 zal nemen????

Graag wat advies, want ik ben het even kwijt..

Thanks.
 
Niet twijfelen neem een GSX R600. Gaat hard zat *O*

full
 
Als eerste: Aan scooter ervaring heb je niets vergeet dat dus maar vast.
Als tweede: Ga lekker proefrijden kan je zelf voelen wat je fijn vind rijden.

Ik zou zelf voor de 600 of 750 gaan en dan neig in meer naar de 600, een 1000 is denk ik wat over the top om op te beginnen. Het kan natuurlijk wel je bepaalt immers zelf hoe (hard) je rijd. Maar ik heb het idee dat het toch net wat sneller fout kan gaan met zo'n berg vermogen.

Ik vond/vind mijn 600 nog steeds meer dan genoeg power hebben. Dus lekker proefrijden en kijken wat je het beste bevalt zou ik zeggen.
 
Voor woon werk verkeer is een 750 of een 1000 wat prettiger, minder hoog in de toeren. Daarentegen heb je geen ervaring op een motor en zijn deze twee zeker niet aan te bevelen.

Ik zou zeggen kijk wat je lekker vind rijden en bepaal dan wat je wilt. Voor de looks hoef je het niet te doen, want allemaal zijn ze :9~ .

En wees eerlijk naar je zelf. Kun jij jezelf inhouden met 180 pk?
 
Misschien is het ook handig om te vertellen welk bouwjaar je in gedachte had> iedereen gaat nu uit van de 2006 specs. Een oudere 600 en 750 zullen waarschijnlijk verder uit elkaar liggen kwa prestaties dan een 600/750 k6. En dat van "hij begint dus geen 750/1000" is b*llshit. Een 600 gaat ook ruim boven de 200 en zelfs met een 50cc kun je jezelf doodrijden, dus wat dat betreft..

Aan de topicstarter: ga proefrijden en denk misschien ook aan andere motoren: buikschuivers zijn niet het meest relaxt om mee in de file te staan/tussendoor te rijden.

Ciao!

Nick
(ook 1.86m en op een gsxr750 :W )
 
Als eerste: Aan scooter ervaring heb je niets vergeet dat dus maar vast.

dit vind ik een beetje overdreven :?
ik heb op een gilera Zulu (Offroad) leren schakelen
en op een gilera DNA leren kneedownen, ik tot nu toe kon ik op elke motor zo wegrijden.
Ik zelf heb heel veel inzicht gekregen in het verkeer (tuurlijk op snelweg niet)
en als (ex)pizzakoerier leer je ook best wel veel op de weg


aan de TS, persoonlijk vind ik een R6 wel :9~ en als je toch alleen in de warmere maanden gaat rijden neem dan een 600cc want het is nog meer zonde om een 1000cc te laten staan!
 
Misschien is het ook handig om te vertellen welk bouwjaar je in gedachte had> iedereen gaat nu uit van de 2006 specs. Een oudere 600 en 750 zullen waarschijnlijk verder uit elkaar liggen kwa prestaties dan een 600/750 k6. En dat van "hij begint dus geen 750/1000" is b*llshit. Een 600 gaat ook ruim boven de 200 en zelfs met een 50cc kun je jezelf doodrijden, dus wat dat betreft..

Aan de topicstarter: ga proefrijden en denk misschien ook aan andere motoren: buikschuivers zijn niet het meest relaxt om mee in de file te staan/tussendoor te rijden.

Ciao!

Nick
(ook 1.86m en op een gsxr750 :W )

ik vind het allerminst bullshit. Leer jij maar eens op een 750 of 1000 goed bochten rijden. het kan wel, maar dat zijn uitzonderingen.
Wanneer je totaal niet gewend bent aan vermogen is het belangrijk dat je hier aan kunt wennen. Weet je van jezelf dat je rustig zult rijden en steeds harder gaat dan kun je het proberen. Maar als je zegt dat je meteen zo hard mogelijk wil en zoveel mogelijk wilt kunnen, dan heb ik liever dat je een motor met minder vermogen neemt. Een 600 ten opzichte van een 1000 vergeeft je veel meer kleine foutjes.
Gooi maar eens met een 1000 het gas er flink op in een grote hellingshoek, gegarandeerd dat je wielspin krijgt. Bij een 600 moet je echt moeite doen wil je dit voor elkaar krijgen.

Het ligt allemaal aan je rechterhand.

Ik ben ook van mening dat iedereen, ongeacht zijn leeftijd, met een beperking of begrenzing van het vermogen moet beginnen. Dit vanwege de vele fouten die worden gemaakt tijdens het bochtenwerk.
 
Thanks voor jullie replies!!!!

Even voor de duidelijkheid, ik wil wel op z'n minst een k6 kopen, en ja, ze zien er allemaal heeerlijk uit..Alhoewel mijn voorkeur uitgaat naar een gsxer, 600, qua looks.
maar zal zeker ter zijner tijd op alles een proefrit maken.
Dat hele verhaal over je zelf niet in de hand hebben vind ik ook wel plausibel, alhoewel je het ZELF bepaalt natuurlijk. Ik ben wel van plan om mijn bike minimaal 3 jaar te houden, dus raak je dan niet uitgekeken op zo'n 600?

Thanks..
 
een 600 gaat snel over de 250km/h ahoewel dat eerder 260-270 zal zijn.
naar de 100 ga je waarachijnlijk ook in onder de 4 seconden.

denk je daar erg snel op uitgekeken te zijn?
 
Ik weet niet of jij snel op iets uitgekeken bent. Ik heb zelf dat ik na een paar jaar (lees 2) graag weer wat anders wil hebben.

Maar eerst proefrijden voordat je verder gaat. Wil je koppel of wil je janken.
 
Ik zelf heb heel veel inzicht gekregen in het verkeer (tuurlijk op snelweg niet)
en als (ex)pizzakoerier leer je ook best wel veel op de weg
te laten staan!
Als er één groep mensen wel een compleet gebrek aan inzicht in het verkeer verweten kan worden, zijn het wel pizzakoeriers. Ze snappen niet eens het "rood licht" principe... :X
 
ik vind het allerminst bullshit. Leer jij maar eens op een 750 of 1000 goed bochten rijden.

Ben ik mee bezig ;) Het is natuurlijk niet zo dat je een bocht alleen goed kan maken als je sliders helemaal op zijn. Tuurlijk het is mooi om te zien, maar het is op de openbare weg vrij doelloos. Goed bochten rijden is naar mijn mening de ideale lijn bepalen en daar mooi vloeiend doorheen, niet met mach3 proberen je stuurgewichtjes bij te slijpen.

Het gewichtsverschil is te verwaarlozen tussen de k6 gsxr's, dus daar kan het ook niet aanliggen. Waarom zou je dan op een 750 meer moeite hebben om bochten te draaien dan op een 600?


Maar als je zegt dat je meteen zo hard mogelijk wil en zoveel mogelijk wilt kunnen, dan heb ik liever dat je een motor met minder vermogen neemt.

Heb ik niet kunnen ontdekken in de eerste post van de topicstarter. Bovendien heeft een huidige 600 net zoveel pk als een 900 van 1990, dus hoezo minder vermogen? Ga dan voor 25kW ;)

Een 600 ten opzichte van een 1000 vergeeft je veel meer kleine foutjes.
Gooi maar eens met een 1000 het gas er flink op in een grote hellingshoek, gegarandeerd dat je wielspin krijgt. Bij een 600 moet je echt moeite doen wil je dit voor elkaar krijgen.

Het ligt allemaal aan je rechterhand.

Eens, je kan wat problemen krijgen met meer vermogen. Maar zoals ik al heb gezegd: het is een motor voor dagelijks gebruik, hoe vaak jaag jij je motor met 10000+ toeren de bocht door? een 750/1000 lijkt mij juist handiger doordat je meer op koppel de bocht door komt.

Het is niet zo dat ik zeg dat je totaal ongelijk heb, maar ik vind dat men het verschil 600-1000 wat meer mag nuanceren.

my 2 cents...
 
Heb ik niet kunnen ontdekken in de eerste post van de topicstarter. Bovendien heeft een huidige 600 net zoveel pk als een 900 van 1990, dus hoezo minder vermogen? Ga dan voor 25kW ;)

Je hebt gelijk wat vermogen betreft alleen houd je geen rekening met koppel. Plus de vermogensafgifte ligt bij een 1000 een stuk eerder.
Wanneer je met een 1000 rijdt heb je bij 6000 a 7000 toeren al het vermogen van een 600 cc (misschien zelfs eerder). een 600 geeft dit pas bij 13000-14000 toeren af.

6000 toeren is een toerenaantal die je vaak rijdt, om maar aan te geven dat je dan gelijk meer vermogen hebt.

Ik zeg niet dat je gelijk alla Rossi door de bochten moet, maar een gemiddelde supersport rijder wil weleens gasgeven. Daar zijn de motoren voor gemaakt. op dat soort moment moet je dan wel uitkijken als je geen ervaring hebt.

Kneesliders moet je niet de hele tijd aan de grond houden, maar mee aftasten. :+

En je hebt helemaal gelijk dat je op de openbare weg niet als een idoot moet rijden. Niet dat ik me daar aan ga houden, maar het mag niet.
 
Ik spreek zelf uit ervaring !
Als je je motor voor woon werk verkeer gaat gebruiken dan moet je donders goed opletten met rijden. Hoe vaak komt het niet voor dat je halfgaar naar huis gaat, of smorgens nog niet helemaal wakker bent als je naar je werk gaat.
Tuurlijk, de eerste dagen zal dat wel mee vallen.

Als je een motor fiets neemt met veel koppel en of veel vermogen dan is het risico dat je snellergaat dan je zou willen veel groter. Het risico dat je jezelf onderuit rijdt doordat je te snel of te veel gas geeft is dan ook niet ondenkbaar.
Voor woon werk verkeer zit je veelal op de snelweg en voor zover ik weet staan daar nog steeds van die fijne eiersnijers ... als je begrijpt wat ik bedoel.

Ga is proefrijden. Ikzelf heb een R6 gekocht. Heb hem 2 jaar geleden nieuw gekocht, proef gereden op een suzuki en een r6, vond de r6 op "snelweg" snelheid meer bruikbaar vermogen had. Weet niet hoe dit nu is, maar er is tussen de 600 relatief veel verschil in rij eigenschappen. Looks zijn belangrijk, maar je moet er ook is op rijden !

Owja, ik heb mijzelf in de eerste week dat ik mijn r6 had verkeken op het vuil op de weg en hoe snel en scherp de bocht was toen ik van mijn werk een beetje gaar naar huis reed.....
Gelukkig bij 1 keer en ,tot nog toe, nooit weer gebleven O-) inmiddels al 30.000 Km gereden :9
 
nou als je het aan mij vraagt is een 600 snel 750 sneller 1000 snelst
en vooral als je helemaal geen "ervaring" hebt. Je kunt jezelf ook kapot rijden met een 600. Een 600 is geen gilera runner 49,9 cc met een leovince uitlaat die terug loopt. Een 750 cc is geen 80 cc runner met bidalot en een 1000 is helemaal geen 180 cc runner swa. Geloof me je weet niet wat je onder je kont hebt met een 1000. Als je al zelfs in z'n 3 de voorwiel de lucht in krijgt (zonder koppeling) heb je geen schatje onder de kont.

Dus bij deze, koop een hayabusa 1300 en dan ben je het snelst
 
Oh ja de hayabusa waren we nog vergeten.
De ideale woon-werk verkeer, ligt als een baksteen op de weg (ook in de bocht O-) ) en koppel en vermogen genoeg....

Wat wil je nog meer *O* *O*













Oh ja heel thuis komen na een dag werken :W .


Proefrijden :]
 
nou als je het aan mij vraagt is een 600 snel 750 sneller 1000 snelst
en vooral als je helemaal geen "ervaring" hebt. Je kunt jezelf ook kapot rijden met een 600. Een 600 is geen gilera runner 49,9 cc met een leovince uitlaat die terug loopt. Een 750 cc is geen 80 cc runner met bidalot en een 1000 is helemaal geen 180 cc runner swa. Geloof me je weet niet wat je onder je kont hebt met een 1000. Als je al zelfs in z'n 3 de voorwiel de lucht in krijgt (zonder koppeling) heb je geen schatje onder de kont.

Dus bij deze, koop een hayabusa 1300 en dan ben je het snelst

:^
 
Aan de topicstarter: ga proefrijden en denk misschien ook aan andere motoren: buikschuivers zijn niet het meest relaxt om mee in de file te staan/tussendoor te rijden.

Een motor die niks weegt en smal is is niks om mee door een file te rijden?
enige nadeel is dat een SS niet zo hoog zit, maar tussen al die bedrijfsbussen
en SUV's zie je op een Africa Twin ook nog steeds geen ruk

-

Qua motorkeuze zou TS zich geen bult vallen aan een 750
de K6 is een heel tamme motor vergeleken met zijn voorgangers
(zelfs met de oudere 600's)
 
GSX R 600 model 2004 (K4) blauw wit in super staat


Check bovenstaand topic.


Een 600 als eerste motor is echt snel genoeg, te snel al (voor sommige mensen)
Trek t gas open en je weet niet wat je overkomt :)

Hier ben ik het mee eens.
Ik had mijn motor als lesmotor verzekerd zodat ik de laatste 2 a 3 lessen op mijn eigen motor kon oefenen (nadat ik geslaagd was).
Tijdens de eerste les was hij nog vol vermogen en inderdaad, je weet niet wat je overkomt :X
Een 600 is meer als genoeg, want ook dat gaat bloed en bloed snel.

succes met je keuze :}
 
Een motor die niks weegt en smal is is niks om mee door een file te rijden?
enige nadeel is dat een SS niet zo hoog zit, maar tussen al die bedrijfsbussen
en SUV's zie je op een Africa Twin ook nog steeds geen ruk

Ging niet om smal en niks wegen, maar het gaat erom dat je met een breder stuur en een rechte houding veel gemakkelijker kan sturen.


Qua motorkeuze zou TS zich geen bult vallen aan een 750
de K6 is een heel tamme motor vergeleken met zijn voorgangers
(zelfs met de oudere 600's)

Euh tam is ook niet echt het juiste woord, de vermogensafgifte is relaxter maar 130+ achterwiel pk's zijn niet tam B|
 
een 600 gaat snel over de 250km/h ahoewel dat eerder 260-270 zal zijn.
naar de 100 ga je waarachijnlijk ook in onder de 4 seconden.

denk je daar erg snel op uitgekeken te zijn?




Een beetje koppel is ook niet verkeerd :} .
Ik wil iig nooit meer terug naar minder dan 100nm koppel!! Heerlijk gewoon!!

Rijdt gewoon zoveel beter!

 
Terug
Bovenaan Onderaan