wheelie hulp

FeiKing

Die hard MF'er
16 feb 2004
265
0
Enschede
Hallo ik ben al een tijdje bezig om met mijn xl600rm een goede wheelie te maken maar dat lukt nog niet echt. Welke xl, xr, xt of andere 600 rijder kan mij dit een keer goed voordoen in de omgeving Enschede

Kan het zelf ook niet (10cm ofzo met koppeling B| )... maar probeer je het op gas of op koppeling.

Anders ff zoeken zijn genoeg onderwerpen over

De theorie heb ik al helemaal onder de knie maar nu de praktijk nog. Ik kom wel om hoog maar ik mis power om hem door te zetten aan de motor moet het niet liggen. :]

angst overwinnen kan niemand je aanleren behalve jezelf,
maar om te laten zien hoever je kunt gaan zonder achterover te klappen:

full

(voorwiel boven de helm en geen voetrem)

BTW: een 600cc één-cilinder heeft genoeg compressie om op de motor af te remmen.
ofwel: gas loslaten is genoeg om het voorwiel weer op de grond te krijgen.
succes en veel plezier
redrider

WTF moet je nodig doen een wheelie op de de wegdeklijn of hoe je dat ook noemde
maarjah tzal wel aan mij liggen.

groeten honda powerSsS..

Whoehahaha Hoezo niet... bijten ze!!? :Z Wanneer je ervanaf moet blijven is als ze nat zijn knul. Je had beter op moeten letten met lessen denk ik!!! :+

btw nog ff piccie met de brommer...

tis toch zo dat bij lage snelheden wheelien moeilijker is? door ehh.hoe heet dat ook al weer...gyroscopisch effect...

deze wheelies zijn met ong. 15 km per uur ofzo...voorbij balanspunt soms..en dan rijdt ie gewoon door terwijl ie iets op zn motor remt..en dan kun je heel lang doorrijden in zn 1.. :X
maar is wel lachen om te oefenen...hoop dat et op de XR makkelijker gaat omdat dat ook 600cc is...hogere snelheid..enz...

full

in welke versnelling is dat?

anders moet je het eens bij een lagere snelheid proberen. Wat ik weet van wheelies trekken op de brommer is dat snelheid en toerental samen erg belangrijk zijn.
je moet een dusdanig lage snelheid hebben dat de acceleratie opeens zo groot wordt dat de voorkant omhoog komt. Dat is dus ook weer afhankelijk van je vermogen.
Als je een wheelie begint bij een te hoge snelheid zal de plotselinge acceleratie te klein zijn om de voorkant hoog genoeg te krijgen.

edit: om veel vermogen bij een lage snelheid te krijgen is dus ook mogelijk door de koppeling in te knijpen, motor naar een hoge toerental te jenzen (=meer vermogen met zelfde rijsnelheid) en dan gewoon los te laten. Door het grotere vermogen zal de voorkant hoger komen omdat je snelheid niet zo hoog is.
Als je te sloom rijdt is de acceleratie te groot en sla je achterover.
Probeer door te oefenen erachter te komen bij welke snelheden en toerentallen de motor té snel of té langzaam omhoog komt
Maar dat had je vast zelf al bedacht :)

probeer het eens met een iets hogere snelheid. of in ieder geval met een iets hoger toerental.
Desnoods probeer je het eens met de koppeling, maar pas daar mee op, dan kan ie opeens gauw te ver gaan.

wat je ook kan proberen is gewoon gas los en dan in 1x volgas. Wel oefenen in de 1 op een toerental waar ie lekker wat vermogen afgeeft, in de powerband dus. Dan komt ie meestal ook wel omhoog doordat ie afremt en dan ineens een knal krijgt omdat je het volle vermogen er ineens op gooit. Meestal komt ie dan stukken simpeler los als gewoon het gas open gooien onder het rijden.

Bij mijn XR250 krijg ik hem op die manier in de 2 nog omhoog.

Koppeling gaat natuurlijk ook maar dat gaat erg snel, en is slecht voor je koppeling+ketting+tandwielen+lagers in het blok, noem maar op.

Dus ik zou het eerst eens proberen met in de 1 gas dicht en gas vol open. En niet bang zijn.

nou ik heb het gister ook even geprobeerd.. zondag ging het per ongeluk op de crossbaan en gister wou ik het thuis toch eens echt proberen. Maar het lukte me aardig goed. Gewoon in de 1 of 2 en dan een beetje rijden zodat de motor lekker fel op het gas reageerd. Dan ga je een beetje van je zadel af, dus lichtjes staan en dan hang je wat achterover aan je stuur. Terwijl je dat doet geef je gas bij en dan komt je voorwiel gelijk los. Bij mij iig wel en hij kwam ook gelijk goed omhoog dus niet zo'n 10cm wheelie ofzo maar toch wel wat meer. Maar de truuk is volgens mij toch echt om je gewicht wat naar achter te bewegen en dan heb je geen koppeling nodig.

Misschien help het als je je voorvering erbij gebruikt inveren beetje achter op het zadel zitten gas derop en beetje aan je stuur rukken. Op deze manier lukt het bij mijn xr 400 nog in de 3!

ik weet niet hoet bij jullie zit maar als ik in eerste de gas nog maar half opensmijt zit ik al op mn achterwiel
en in 2de lukt het ook aardig zonder ook maar te rukken aan stuur of achteraan te gaan zitten. (xr600)

Die van mij komt in zijn 4 nog omhoog met een beetje hulp
en in zijn 5 met de koppeling :P
Ik denk dat die extra slijtage van de koppeling ( als je het op de juiste manier doet) wel mee zal vallen, anders had ik al vaak mijn koppeling moeten vervangen.
Als je een wheelie trekt met gebruik van de koppeling, dan kan je met een veel lagere snelheid beginnen. start niet in zijn 1 maar in zijn 2 en schakel meteen (al voordat je voorwiel zo'n 60cm van de grond is)door naar 3.
suc6

van 2 naar 3, 60cm boven de grond? als je koppeling intrekt zakt ie toch weer meteen? moet je azl heel rap zijn niet?
heb al eens gehoord dat het mogelijk is zonder koppeling te schakelen, maar da kan toch nie gezond zijn???

van 2 naar 3, 60cm boven de grond? als je koppeling intrekt zakt ie toch weer meteen? moet je azl heel rap zijn niet?
heb al eens gehoord dat het mogelijk is zonder koppeling te schakelen, maar da kan toch nie gezond zijn???
Als je het met de koppeling doet, dan rij je net voor je naar 3 schakeld maar iets van 10km/h en je geeft dan ook maar weinig gas. Ik weet eigenlijk niet of ik de koppeling gebruik bij het opschakelen :?
ik zal er de volgende keer eens op letten. Het schakelen gaat erg soepel zonder bijgeluiden. het voordeel van meteen opschakelen is dat je veel gedoseerder kunt rijden en de trekkracht is niet meer zo belangrijk omdat ie het ergste al heeft gehad.

Terug
Bovenaan Onderaan