Wheelie = rijbewijs kwijt

kawa_shedevil

Die hard MF'er
22 sep 2003
391
0
Haarlem
Heeej :] mensuh..

Ik zat gister (zaterdag 25 sept) wegmisbruikers te kijken en tot mijn grote verbazing zag ik een of andere gozer op een zilveren R1 die een wheelie maakte en die dus mooi zijn rijbewijs op kon eten zeg maar. :?

Was dit altijd al? Is er mij iets ontgaan? Of zijn ze gewoon de staatskas aan het spekken?

Kan dit zomaar? Niet dat ik wheelies maak, vind het leuk om ernaar te kijken.
Vroeg mij ook af dat de mensen die wheelies maken dit ook wisten. |(

KuZzzzzz SD
full
 
kzal mezelf quoten :P

uit mijn SJD wettenbundel

Wegenverkeerswet '94,

Art. 5:

''Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.''

gedragsregel numero uno van de wvw...


op grond daarvan. maar ik vind het rijbewijs innemen wel een erg zware straf, vooral als je zag hoe het ging op dat filmpje. waarschijnlijk was hij gewoon extra de lul omdat die camera erbij was. oh en natuurlijk die enorme zak hooi die dezelfde dag al 3 rijbewijzen in had genomen :(
 
wheelies op openbare weg is fout vind ik persoonlijk, Is dom macho gedrag dat enkel thuis hoort op afgesloten omlopen of dergelijke (of op een verlaten baantje tot daar toe),
 
maken ze er een artikel 5 van en ben je je papiertje kwijt.
beetje kinderachtig,dat wel
 
Artikel 5 WVW geeft de grondslag, maar nog niet de bevoegdheid tot invordering van het rijbewijs. dis staat in artikel 164 WVW.

Artikel 164
1. Op de eerste vordering van de in artikel 159, onderdelen a en b, bedoelde personen is de bestuurder van een motorrijtuig, tegen wie door een van die personen proces-verbaal wordt opgemaakt ter zake van overtreding van een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift, verplicht tot overgifte van het hem afgegeven rijbewijs dan wel het hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs en, indien hem daar een internationaal rijbewijs is afgegeven, dat bewijs.

2. De in het eerste lid bedoelde vordering wordt gedaan in geval van overtreding van:
a. artikel 8, indien bij een onderzoek als bedoeld in het tweede lid, onderdeel a, van die bepaling blijkt of, bij ontbreken van een dergelijk onderzoek, een ernstig vermoeden bestaat dat het alcoholgehalte van de adem van de bestuurder hoger is dan vijfhonderdzeventig microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, onderscheidenlijk het alcoholgehalte van het bloed van de bestuurder hoger blijkt te zijn dan 1,3 milligram alcohol per milliliter bloed;
b. artikel 163, tweede, zesde, achtste of negende lid;
c. overschrijding van een krachtens deze wet vastgestelde maximumsnelheid met vijftig kilometer of meer, in geval van staandehouding van de bestuurder.

3. De in het eerste lid bedoelde vordering kan worden gedaan indien door de overtreding de veiligheid op de weg ernstig in gevaar is gebracht.
 
Vind dat het niet echt op de openbare weg thuis hoort, of het moet inderdaad een achteraf weggetje zijn waar het geen gevaar voor anderen op levert.

Wat ik met trouwens afvraag, hoe begin je met het leren van zo'n wheelie. lijkt me sterk dat als je op de moter zit je het in 1 x goed doet. maar als je eerst 5 x op je muil gaat blijft er ook niet veel van je motor over. iemand tips ?
 
Vind dat het niet echt op de openbare weg thuis hoort, of het moet inderdaad een achteraf weggetje zijn waar het geen gevaar voor anderen op levert.

Wat ik met trouwens afvraag, hoe begin je met het leren van zo'n wheelie. lijkt me sterk dat als je op de moter zit je het in 1 x goed doet. maar als je eerst 5 x op je muil gaat blijft er ook niet veel van je motor over. iemand tips ?
1e tip, gebruik de zoekfunctie eens.
2e tip. oef oef oef oef oef oef oef en niet meteen beginnen met een staande wheely op het evenwichtspunt van de motor, terwijl je al zwaaient naar je buurmeisje kijkt :)
 
toen ze hun rijbewijs kwijt waren mochten ze nog wel ff een ererondje naar het politie bureau maken.
slaat nergens op dat programma want ze maken fouten das niet te kort.
later van marvin
 
Vind dat het niet echt op de openbare weg thuis hoort, of het moet inderdaad een achteraf weggetje zijn waar het geen gevaar voor anderen op levert.

Wat ik met trouwens afvraag, hoe begin je met het leren van zo'n wheelie. lijkt me sterk dat als je op de moter zit je het in 1 x goed doet. maar als je eerst 5 x op je muil gaat blijft er ook niet veel van je motor over. iemand tips ?

Nou. ik vind het wel een beetje kinderachtig. als ik toch eens bij de stoplichten weg-accelereer en het voorwiel komt los.. mag ik gelijk mijn rijbewijs inleveren B| kom op zeg. ok. als ik het nou in de file doe. tussen 2 auto's door..

een wheelie oefenen? vaak begint het gewoon met hupjes in de eerste versnelling bij snel accelereren. als je een 1000cc of een beetje moderne 600 cc sportmotor moet je dat wel eens gemerkt hebben. en van daaruit bouw je het uit. sommige mensen zijn hier tevreden mee. anderen willen graag met 140 op de snelweg eindeloze staande wheelies kunnen maken. en weer anderen willen graag pirouettes maken op het achterwiel. het is maar net hoe veel tijd je hebt om te oefenen en hoeveel ballen je hebt. (oh. en een ouwe stuntfiets waar je best een keer mee mag vallen is ook wel goed als je echt ver wilt gaan)

edit: oh. ik zie nu dat je net met je rijbewijs bezig bent.. ik zou eerst eens serieus een jaartje of 2 gewoon leren rijden voordat je wheelies of kneedowns gaat proberen. :X bij je rijbewijs begint het leerproces pas
 
Heb het niet gezien maar wel van kenissen van me gehoord die het hadden gezien, mwa vind het mooi als een motorrijder een wheely trekt.Met mij moto ken het nog niet, maar volgend jaar oefenen als ik zwaar mag rijden.
Maar zolang je niemand in gevaar brengt zo als ik uit de verhalen ken opbrengen, waarom zou je dan iemands rijbewijs in motte nemen. Maar ach misschien was die agent wel jaloers :9
 
kzal mezelf quoten :Pop grond daarvan. maar ik vind het rijbewijs innemen wel een erg zware straf, vooral als je zag hoe het ging op dat filmpje. waarschijnlijk was hij gewoon extra de lul omdat die camera erbij was. oh en natuurlijk die enorme zak hooi die dezelfde dag al 3 rijbewijzen in had genomen :(

Ja over artikel 5 kan je al weinig tegenover zeggen, als ze geen smoes kunnen verzinnen pakken ze je toch weer met da artikel |(

Dus als ze je willen pakken ze je toch wel ;)
Owja, ligt natuurlijk ook weer aan het humeurtje van een agent op da moment of die dag :+ :X
 
als je naar Koos Spee geluisterd hebt (en hij kan het weten, toch?) Heb je totaal geen controle als je een wheelie maakt. Dat komt mooi uit, ik kna (nog?) geen wheelies, ik moet dus wel een heeeele goede motorbeheersing hebben :-)


Wat mij opviel: De meetmethode klopt niet!! Toen die BMW (koekblik) aan het eind langs kwam vliegen startten ze de meeting meteen, maar de politioeauto moet natuurlijk een stukje harder rijden om de al gepasseerde auto weer bij te halen. Was zeker goed vopor het gemiddelde.... (was maar over 2.5 km) dar klopt dus echt geen ruk van, zo ben ik ook een keer stevig genaaid.
 
1e tip, gebruik de zoekfunctie eens.
2e tip. oef oef oef oef oef oef oef en niet meteen beginnen met een staande wheely op het evenwichtspunt van de motor, terwijl je al zwaaient naar je buurmeisje kijkt :)
Heb jij eigenlijk wel eens een wheelie gemaakt?? Ik heb het iig nog nooit gezien :P
 
Heb jij eigenlijk wel eens een wheelie gemaakt?? Ik heb het iig nog nooit gezien :P
jahoor, was niet geplant en wel 5 cm hoog, maar het is wel een wheely })
Dus mocht er nog iemand wat willen weten van een ervaren wheelyking })






kijk dan ff in het search menu B|
 
Heb het niet gezien maar wel van kenissen van me gehoord die het hadden gezien, mwa vind het mooi als een motorrijder een wheely trekt.Met mij moto ken het nog niet, maar volgend jaar oefenen als ik zwaar mag rijden.
Maar zolang je niemand in gevaar brengt zo als ik uit de verhalen ken opbrengen, waarom zou je dan iemands rijbewijs in motte nemen. Maar ach misschien was die agent wel jaloers :9

Met jouw motor gaat het best wel }) en nee daar hoef je de koppeling NIET voor te slopen.
Zorg dat je 2 a 3000 toeren draait in zijn 1, trek met 2 vingers de koppeling in (wijs en middel) zodat je hem maar een stukkie in kan trekken. Begin met niet al te veel gas, maar oefen vooral op het snel genoeg, maar niet te snel loslaten van de koppeling, langzamerhand kan je steeds meer gas geven.
Veel oefenen, en niet te veel willen in een keer. Ohw en een wheely van een paar honderd meter zal niet echt lukken denk ik. Max bij mij zijn een aantal tientallen meters, maar ok. met een zware zal het idd beter gaan.

Hmmm tsja, persoonlijk vind ik dat als je wil prutsen je het op een afgelegen stuk moet doen. Rijbewijs innemen omdat je een goede voertuigcontrole hebt vinnik weer een beetje vaag. Een boete ok, rijbewijs inname nee
 
Laatst bewerkt:
Wat mij opviel: De meetmethode klopt niet!! Toen die BMW (koekblik) aan het eind langs kwam vliegen startten ze de meeting meteen, maar de politioeauto moet natuurlijk een stukje harder rijden om de al gepasseerde auto weer bij te halen. Was zeker goed vopor het gemiddelde.... (was maar over 2.5 km) dar klopt dus echt geen ruk van, zo ben ik ook een keer stevig genaaid.
Ze meten de gemiddelde snelheid en dan is de meetmethode dus wel correct (mits de afstand aan het begin en aan het eind van de meting tussen de 2 voertuigen gelijk is)
En je bent dus niet stevig genaaid, je weet alleen niet waar je het over hebt.
 
Heeej :] mensuh..

Ik zat gister (zaterdag 25 sept) wegmisbruikers te kijken en tot mijn grote verbazing zag ik een of andere gozer op een zilveren R1 die een wheelie maakte en die dus mooi zijn rijbewijs op kon eten zeg maar. :?

Was dit altijd al? Is er mij iets ontgaan? Of zijn ze gewoon de staatskas aan het spekken?

De smerige terroristen! :(

Kan dit zomaar? Niet dat ik wheelies maak, vind het leuk om ernaar te kijken.
Vroeg mij ook af dat de mensen die wheelies maken dit ook wisten. |(

KuZzzzzz SD
(Afbeelding)
 
Terug
Bovenaan Onderaan