Wheelie zonder koppeling op m'n cbr

5reddy

MF'er
26 sep 2010
79
0
Blije (Friesland)
Vanmiddag kon ik het niet laten,, ik moest even proberen een wheelie te trekken. Ik rij op een cbr 600 F4 en ik dacht ik red het wel zonder dat ik de koppeling zou moeten gebruiken. Dit omdat dit beter schijnt te zijn voor de motor.
Het viel echt tegen.. in de eerste vernelling met 4000 touren en vervolgens het gas flink open draaien maar de neus bleef op de grond. (constant ook de achterrem op spanning gehouden)

Is het niet mogelijk om een wheelie te trekken op m'n motor zonder de koppeling te gebruiken?

Uiteraard kreeg ik de neus wel omhoog wanneer ik de koppeling ging gebruiken! maar dit lijkt me toch een minder prettige manier om te beginnen met wheelies! het hort en stoot meteen zoveel!

Graag jullie mening!
 
Laatst bewerkt:
Moet lukken, ik vloog laatst met mijn ZX6R zowat achterover toen ik volgas wegreed in ze 1 (dacht dat ik in ze 2 zat) bij het stoplicht :+
 
Zo'n 600cbrf'je komt bij 4000rpm echt niet omhoog hoor. Probeer het eens @10k rpm. Daar zal het eerder lukken, als het al gaat.
 
Zowieso op het gas is een beetje kansloos..
Probeer het met de koppeling.
Ik doe het altijd in de 3 en 4 met koppeling.
 
Laatst bewerkt:
cbr600? Gewoon in de 1 met koppeling.
Zonder koppeling gaat naar mijn mening veel minder gecontroleerd.
In de twee met koppeling heb je veel meer 'koppeling' nodig dan in de 1, zeker met jouw motor.

Houd er ook rekening mee dat een wheelie met 80 km/h veel stabieler aanvoelt dan vanuit bijna stilstand.
 
Als je met een cbr600 een wheelie zonder koppeling wilt maken zit ie al in de begrenzer voordat je wiel ook maar 15cm in de lucht zit. Koppeling erbij, te bruut omhoog in de 1? dan in de 2 bij zon 7-8000toeren.
 
Als je vanuit bijna stilstand wilt zul je toch echt met koppeling moeten gaan werken.
 
Uiteraard kreeg ik de neus wel omhoog wanneer ik de koppeling ging gebruiken! maar dit lijkt me toch een minder prettige manier om te beginnen met wheelies! het hort en stoot meteen zoveel!

Graag jullie mening!

Ik lees hierboven "vanuit stilstand". Zo zou ik niet beginnen. Want om dat te doen moet je inderdaad in zijn 1e versnelling met de koppeling gaan werken. Dat is het recept om je motor achterover te gooien (met jou erop!).

Mijn mening.. Op de koppeling is de enige goede manier. Maar dan in de 2e versnelling. Voet bij de achterrem (niet indrukken als het niet nodig is, anders gaat ie nooit omhoog).
Rij ongeveer 70km/h in de 2e versnelling, Geef vol gas en tik de koppeling met 1 vinger heel licht aan en laat hem meteen weer los. Je zult de motor vooruit voelen springen. Om dat gevoel gaat het! Je gaat dit steeds weer doen en je trekt de koppeling steeds heel iets abrupter in (om hem meteen weer te laten schieten). Je zult zien dat de motor steeds agressiever vooruit springt tot hij op een gegeven moment niet meer vooruit springt, maar omhoog. Dat is je eerste echte wheelie. Je zult waarschijnlijk meteen het gas weer loslaten, want het voelt ontzettend eng maar het voorwiel kwam maar 10cm omhoog en je wheelie duurde 2 meter. Nu is de truuk om het gas langer open te laten staan (en dat is eng!) om je wheelies langer te maken. Daarnaast moet je NOG agressiever de koppeling bedienen om je motor sneller omhoog te laten komen. En hoe hoger hij komt hoe minder gas je hoeft bij te geven.

Als je het goed doet dan is het gasgeven en de koppeling bedienen in 1 beweging en komt de motor heel abrupt omhoog. Je zit bijna meteen op het balanspunt. Het voordeel is dat de motor dan relatief weinig toeren draait en dat hij dan veel minder zenuwachtig is dan met maximaal toerental. Dus kun je je wheelies langer volhouden. Dit doe je door gas bij te geven als het voorwiel begint te zakken (en dat zal je de eerste 100 keer hebben) en gas los te laten of zo nodig de achterrem aan te tikken als de motor te hoog gaat.


Als je weer op 2 wielen wilt rijden, laat je je gas wat los. Dan begint het voorwiel vrij snel te zakken. Om hem 'op te vangen' geef je dan zo'n beetje vol gas. Dan komt 'ie lekker zacht neer. Doe je dit niet dan ga je heel rap door je voorvork-keerringen en balhoofdslagers heen. Daarnaast heb je je testikels in je keel zitten :X (don't ask)

Op het gas wheelien is geen optie.

Op het gas trek je een keer een wheelie van 50 meter voor je hem in de toerenbegrenzer jaagt. Je (ik teminste) komt nooit hoog genoeg om hem in balans te krijgen en als je dat al wel doet is het bijna onhoudbaar zenuwachtig. Op de koppeling kun je (op het balanspunt) eindeloos door wheelien. Nouja.. Tot je het zelf niet meer volhoud.

Het mooie is dat je met de koppeling niet veel vermogen nodig hebt. De techniek is hetzelfde. Ik deed op mijn R6 en op mijn R1 hetzelfde. Alleen op mijn R1 ligt de snelheid hoger omdat die veel langer ge-geared is. (de 2e versnelling stopt pas bij 190 ofzo. Op de R6 was dat al bij 150). Doorschakelen kan wel, maar waarom zou je? In de 3e versnelling bij 230km/h op het achterwiel rijden kan prima.. Maar 190 is ook hard zat.

Oh. Hoe gek het ook klinkt.. Staande wheelies zijn makkelijker dan zittende wheelies.

Daarnaast moet je ENORM veel met je gewicht bewegen om je wheelies rechtuit te laten gaan.


Oh en ik schrijf dit verhaaltje nu wel, MAAR.. bedenk wel dat je een enorm risico loopt. Ik heb er ongeveer 5 jaar over gedaan om een beetje fatsoenlijk te kunnen wheelieen en ik ben nog steeds niet tevreden over mijn wheelies. Er zullen best mensen zijn die in een weekeindje kunnen leren wheelieen, maar er zullen ook een heleboel mensen zijn die door hun enthousiastme in datzelfde weekeindje hun motor (en misschien zichzelf) afschrijven.

Daarnaast is men bij de politie niet dol op wheelies.

Ook is het vreselijk verslavend. Als je het eenmaal kunt dan rij je bijna elk ritje wel een paar keer op je achterwiel. De kans dat het dan fout gaat (ongeluk of politie) wordt dus ook steeds groter.

Dus met 180+ op 1 wiel rijden is ontzettend mooi, maar ook ontzettend link!

Oh en een stuurdemper is aan te raden. Die had ik vroeger op mijn R6 niet en ik heb wel een aantal keer een slaand stuur gehad. Op mijn R1 heb ik een Ohlins stuurdemper en die is perfect. Als het stuur niet helemaal recht staat, regelt de stuurdemper het wel! Bij een wat langere wheelie stopt het voorwiel dus echt met draaien he. Als je hem dan neerzet moet ie ineens heel hard gaan draaien. Krijg je een mooie zwarte streep van op het asfalt en een flinke rookwolk van het voorwiel. Om maar even aan te geven met hoeveel geweld het gaat.
 
Laatst bewerkt:
op toeren trekken gas los. dan duikt hij in de voorveren. en op het dode punt vol gas. dan kan je hupsjes maken :} je zal hem dan omhoog krijgen maar voor je het weet klapt hij in ze begrenzer.
 
op toeren trekken gas los. dan duikt hij in de voorveren. en op het dode punt vol gas. dan kan je hupsjes maken :} je zal hem dan omhoog krijgen maar voor je het weet klapt hij in ze begrenzer.

Dat wordt in Amerika veel gedaan. Ik heb dat ook ooit geprobeerd. Het werkt wel een beetje, maar het is gepruts. Veel minder nauwkeurig dan de koppeling. Als je de koppeling eenmaal door hebt kun je elke keer de motor precies op de juiste hoogte zetten en kun je elke wheelie die je trekt zo lang uitrijden als je wilt. Elke andere methode (die ik ken teminste) is af-en-toe raak en vaak ook mis.
 
Laatst bewerkt:
FragDaddy!

bedankt voor de tips!
zal deze onthouden wanneer ik het ook ga proberen.
zal dit dan wel op een land weggetje doen waar niemand is en komt.

alleen ff 1 vraagje.
is het makkelijk om je achterrem te gebruiken wanneer hij omhoog komt? lijkt me juist dat je gaat staan en dan moet je all je poot optillen om die rem te pakken.
en dan sta je ff op 1 poot op die motor... zal hij dus ook meteen een bocht willen maken neem ik aan?
 
FragDaddy!

bedankt voor de tips!
zal deze onthouden wanneer ik het ook ga proberen.
zal dit dan wel op een land weggetje doen waar niemand is en komt.
Let wel even op dat je een breed landweggetje kiest omdat je de eerste keren NIET netjes rechtdoor gaat! Zorg daarnaast dat je altijd een vriend of iets mee hebt voor het geval het echt mis gaat. Dat je niet een uur met een gebroken been klemvast onder je motor zit ofzo. (ja ik zeg het maar even, want het is wel ECHT een techniek en als je het fout doet kun je een flinke smak maken)

alleen ff 1 vraagje.
is het makkelijk om je achterrem te gebruiken wanneer hij omhoog komt? lijkt me juist dat je gaat staan en dan moet je all je poot optillen om die rem te pakken.
en dan sta je ff op 1 poot op die motor... zal hij dus ook meteen een bocht willen maken neem ik aan?
Ik ben ooit begonnen mijn achterrem zo in te stellen (rempedaal verstellen) dat ik gewoon zittend prima de rem kan bedienen zonder mijn voet van het stepje te halen. Tegenwoordig heb ik hem iets anders versteld omdat je een wat andere houding hebt bij staande wheelies. Ik heb dus een compromis.

MAAR! Er wordt wel heel veel gezegd over voet bij de achterrem. In de praktijk ga je heus niet meteen achterover. Zeker niet als je een beetje rustig begint in de 2e versnelling met de koppeling zoals ik zei. Dan ga je steeds een stapje verder en wordt je niet verrast door een motor die opeens recht omhoog springt. Je hebt die rem in het begin alleen nodig als het helemaal verkeerd gaat. Als je (veeeel later!) echt op het balanspunt gaat rijden dan is de achterrem een handig hulpmiddel, maar voor je zover bent.... Aan de andere kant is het een goede gewoonte om meteen aan te leren je voet bij de rem te houden.

Ik gebruik de achterrem zelf ook helemaal niet wanneer de motor omhoog komt. De motor komt niet meteen zo hoog dat hij over het balanspunt komt. Dus als de motor omhoog komt moet ik niet remmen, maar juist een beetje gas bij geven om hem op het balanspunt te krijgen. Pas als ik echt teveel gas geef rem ik een beetje bij.

Oh en het balanspunt is belachelijk hoog voor je gevoel. Bij een motorfiets met een (top)kuip moet je bij een zittende wheelie echt OM de kuip heen kijken. Als je nog over de kuip heen kunt kijken zit je niet hoog genoeg.

Nogmaals.. Leren wheelien is niet zonder risico's. Anders zouden alle motorrijders de hele dag op hun achterwiel rijden.

En nogmaals.. Ik heb er jaren over gedaan en ik ben nog geen stunt-rijder! Dus, tenzij jij een talent bent, begin er niet aan met het idee dat je het in 1 ritje in een middagje leert. Want als je er met die instelling in gaat neem je meer risico.

Je moet zoveel oefenen dat het helemaal op het gevoel gaat. Ik denk er in iedergeval niet meer bij na. Je hebt een paar dingen die echt puur gevoel zijn.

-de gas/koppeling beweging om de motor in een wheelie te krijgen
-de balans vinden in de hoogte om de wheelie vol te kunnen houden.
-de balans vinden in links-rechts om rechtdoor te blijven gaan. Je moet dat echt met je gewicht doen en dat is wennen.

De truuk is je vaardigheid niet te laten inhalen door je enthousiastme!

Ja inderdaad met minimaal 10000 rpm zal ik meer kans maken maar dan rij ik wel meteen
dik 80 kmh:P
Nou, in de 2e versnelling Maak je geen 10.000 toeren bij 80km/h denk ik. Nogmaals.. vergeet de 1e versnelling!!!!

Maar even voor het beeld: Op mijn R6 ging hij in de 2 met koppeling rond de 80 omhoog ja. En dan had ik hem bij 100-120 op het balanspunt. De eerste 100 wheelies zul je niet op het balanspunt komen en dan moet je steeds meer gas geven om het voorwiel omhoog te houden. Je zult dan bij 160km/h in de toerenbegrenzer komen en dan zakt het voorwiel weer.

Dus 80 km/h is een 'rare' snelheid voor wheelies op een supersport fiets. Dan moet je eigenlijk een crossmotor of supermotard hebben. Op een supersport gaat het wat sneller. Als je een 1000cc fiets hebt.. Veel plezier want elke wheelie rij je 150+!

Wheelies bij lagere snelheid (zoals je stuntrijders ziet doen tijdens een show) moeten in de 1e versnelling met koppeling gebeuren. Dat gaat allemaal zo snel. Dan moet je toch wel ERG veel ervaring hebben. Ik brand mijn vingers daar in iedergeval niet aan.

Daarnaast is de motor ook stabieler bij hogere snelheid. Doordat de wielen (of in iedergeval het achterwiel) snel draait heb je gyroscopische stabiliteit. Net als fietsen zonder handen. Dat is makkelijker als je wat snelheid hebt, dan wanneer je heel langzaam trapt!
 
Laatst bewerkt:
Als je met een cbr600 een wheelie zonder koppeling wilt maken zit ie al in de begrenzer voordat je wiel ook maar 15cm in de lucht zit. Koppeling erbij, te bruut omhoog in de 1? dan in de 2 bij zon 7-8000toeren.
Wat een onzin. 1e Versnelling, 7 á 8 k rpm, gas dicht en gelijk open. Gaat best en dat zit je niet gelijk in tegen de begrenzer te rammen hoor :z
 
~
Let wel even op dat je een breed landweggetje kiest omdat je de eerste keren NIET netjes rechtdoor gaat! Zorg daarnaast dat je altijd een vriend of iets mee hebt voor het geval het echt mis gaat. Dat je niet een uur met een gebroken been klemvast onder je motor zit ofzo. (ja ik zeg het maar even, want het is wel ECHT een techniek en als je het fout doet kun je een flinke smak maken)Bedankt voor de uitleg Fragdaddy. Waardeer ik zeer! ik ga het met mooi weer wel eens proberen in de 2e versnelling!
maar ook in dit geval dus gewoon met de koppeling! Ik moet zeggen dat ik 150 kmh met een wheelie wel hard vind gaan! Maar goed! ik snap ook wel dat het eenvoudiger word als je harder rijd! Ik ga het proberen! en ik zal voorzichtig zijn hoor;) ik verwacht niet dat ik het volgende week onder de knie heb. Uiteindelijk is het is denk ik wel elke motorrijders wens om ooit mooie wheelies te kunnen trekken!
 
Met een shadow(tje) of een goldwing om maar geen andere soort in vele medemotorrrijders minderwaardige motoren te moet het te doen zijn.
Rest alleen de vraag of een wheelie je geslachtsdeel verlengd:) :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan