Wheelien voor beginners

The Saint

MF veteraan
21 mei 2001
5.716
1
Dorp
Ik kreeg van een maat een schriftelijke cursus wheelien. De site waarvan hij had uitgeprint bestaat inmiddels al niet meer dus kon ik het hele verhaal over typen..... RSI tot gevolg.. Kheb ut maar op mijn site gezet voor de liefhebber.

Maar ik ga in iedergeval oefenen :] })
 
Laatst bewerkt:
Nog een kleine toevoeging misschien:
Er staat niet duidelijk in dat het verstandig is om je voet boven de achterrem te zetten.
Voor de rest is het heel goed bruikbaar denk ik als onervaren wheelier!
 
Laatst bewerkt:
Thanks for the tip, die zal ik er zeker ff bij zetten! 8-)

done it.
 
Laatst bewerkt:
probleempje?
Temporarily Unavailable
The Tripod site you are trying to reach has been temporarily suspended due to excessive bandwidth consumption.

The site will be available again in approximately 2 hours!

Are you the owner of this site?
 
Ik heb het zitten lezen en het lijkt me toch wel super om het te kunnen, maar met mijn huidige fiets lukt het nooit zonder koppeling ...

Maar welke idioot gooit nu het gas vol open en laat dan de koppeling snel los? Enerzijds is dat natuurlijk al tegennatuurlijk, maar ook nog eens link omdat je het stuur links niet goed vast hebt. Toch ?
 
IK BEN OP GEEN ENKELE MANIER AANSPRAKELIJK VOOR EVENTUELE SCHADES DIE VOORTVLOEIEN UIT HET OPVOLGEN VAN DEZE TIP!!!

Je maakt een \'wheelie\' als je je voorwiel los komt van de grond. Hoe hoger dit gaat, hoe beter!

Uiteraard is het de bedoeling dat je de motor onder controle blijft houden en deze niet onder je vandaan schiet.

Nieuwsgierig geworden?

Lees onderstaande tips even door:

STAP 1:

er is eigenlijk bij het maken van een wheelie maar één stap. Dat is dat de motor power heeft!

STAP 2, DE WHEELIE MAKEN:

Zorg dat er geen verkeer vlak vóór of achter je zit.
Neem een recht stuk weg.
Laat de koppeling vrij plotseling opkomen en geef daarbij domweg meer gas dan je normaal doet bij het wegrijden. Doe dit echter wel gedoseerd, want als je motor wegvliegt en jij blijft op dezelfde plaatst, dan heb je een probleem!
Terwijl je dit doet, houd je je handen stevig vast aan het stuur, linkerhand bij de koppeling en de rechtervoet rust op het rempedaal. Dan kun je tenminste snel de voorkant weer laten terugkomen op de weg.
Als je dit juist doet voel je de voorkant van de motor iets omhoog komen. Neem de eerste keer genoegen met een paar centimeter voorwielhoogte; de andere centimeters komen later wel!
Als je voelt dat de motor sneller gaat dan jezelf/het voorwiel gaat hoger dan je wilt/je gaat scheef: METEEN DE KOPPELING INTREKKEN EN RUSTIG DE ACHTERREM INTRAPPEN EN JE LICHAAMSGEWICHT NAAR VOREN VERPLAATSEN! (Doe dit alleen bij een beginners-wheelie; lees ook de gevorderden tip)
Als de vorige tips succes hadden, moet je zorgen dat je dit helemaal vlekkeloos kunt. Daarna kun je je gastoevoer wat op gaan voeren en daarmee ook de centimeters. Mocht ook dit goed lukken, lees dan door naar de laatste tip:
De ultieme wheelie is die waarbij de motor terwijl je rijdt van voren omhoog komt en je ondertussen heel wat meters aflegt. Je hebt hiervoor echter wel een motor nodig met behoorlijk wat vermogen. Tijdens een \'rijdende\' wheelie moet je NIET eerst de koppeling in knijpen als het mis dreigt te gaan, want dan ben je de controle over je fiets kwijt. Dan neem je gas terug en rem je bij met de achterrem.
Je evenwicht bewaar je door met je voeten (die je op de voetsteunen hebt) druk te geven of je lichaamsgewicht wat te verplaatsen.
SUCCES!!!

Citaat Subdivisie
 
Oke, klinkt goed. Als je het niet erg vind heb ik het alvast op mijn site er bij gezet. *)
 
Gewoon snel optrekken in zijn 1ste versnelling ff gas eraf en wanneer de motor weer uit de vering komt weer gas erop, stiekem iets meer dan normaal en hij komt soepel en vooral rustig omhoog. Dus geen schrik reactie van een motor die te snel omhoog komt op deze manier.

Binnen een uur onder de knie te krijgen })

ps: gas los en gas erop gaat ongeveer net zo snel als ff lopen gassen in zijn vrij voor het stoplicht ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan