Wheelie's how to..

BertV

MF veteraan
21 mei 2001
11.489
0
39
Amersfoort
#1


Ik heb zoiets als op de foto en toch krijg ik hem niet omhoog... |(

Heeft er iemand tips? Aan vermogen kan het niet liggen want met mijn 61pk diversion lukte het af en toe redelijk, als ik kwaad was en mij moest af reageren. ( dus ook met weinig achterliggende concepten :+ )

Als ik het probeer met de 100pk thundercat krijg ik alleen en klap van wat "oncontroleerbaar vermogen".

conclusie: ik laat het gas weer los?

Wie kan mij stap voor stap uitleggen hoe hij het doet?





[ Dit Bericht is bewerkt door: BertV op 2001-06-07 23:03 ]
 

Rozz

MF veteraan
23 mei 2001
1.946
0
#2
Ligt (denk ik) aan de zwaarte punt van je fiets ?!?
heb ik ook last van....maar je kan wel meer vermogen op`t asfalt kwijt...andere maken wheelies (verliezen vermogen voor voorwaartse snelheid) en jij niet!

MAAR het is wel leuk om te doen :P dus ik probeer het ook nog steeds.

Wat mij wel hielp:

Ga iets rechterovereind zitten...beetje verder naar achteren zitten en toch spelen met het gas totdat je weet wanneer ie ECHT trekt (in z`n 1 of 2 zal bij de 6-7000 rpm liggen)...dus wanneer ie uit de voorvork wil komen...gas iets terug, dan gas erop en iets achterover of een trekje aan`t stuur (wel aan allebei de clipons tegelijk }) anders ga je de verkeerde kant op)

Suc6 :)
 

BertV

MF veteraan
21 mei 2001
11.489
0
39
Amersfoort
#3
Ja, dat is een wheelie op vermogen.
Jouw methode heb ik geprobeerd, maar een ZX7 heeft toch net dat beetje meer vermogen dat ik nodig heb.

Maar eh... iedere motor moet toch een wheelie dmv de koppeling kunnen maken?

Als ik iemand achterop heb is het moeilijk om GEEN wheelies te maken, maar dan heeft deze held er natuurlijk geen zin in.





[ Dit Bericht is bewerkt door: BertV op 2001-06-07 23:38 ]
 

Rozz

MF veteraan
23 mei 2001
1.946
0
#4
klopt })

wat je dan zou kunnen proberen...

netzoals bovenstaand, alleen met je vinger van je koppelingshendel schieten als ie lekker trekt....netzoals je een gitaarsnaar plukt (denk ik...ik ben a-musicaal ;) )

anders weet ik het ook niet meer |(
 

Yigal

MF veteraan
25 mei 2001
1.734
0
42
Leiden
#5
Ja, dat is een wheelie op vermogen.
Jouw methode heb ik geprobeerd, maar een ZX7 heeft toch net dat beetje meer vermogen dat ik nodig heb.

Maar eh... iedere motor moet toch een wheelie dmv de koppeling kunnen maken?
Dat jij mijn CB eens uit gaan leggen, die wil niet eens burnen.
 
19 mei 2001
1.525
0
#6
Nou BertV zoals je weet ben ik ook in de beginfase van het wheelieën m.b.v de koppeling.

Het theoretische gedeelte heb ik wel door, zo is het mij geleerd

Om te beginnen rij je 8 - 9000 rpm, je pakt de koppeling met 2 vingers.
En dan ga je oefenen met je koppeling te laten slippen, dus rustig los koppeling los laten gaan en gas geven.
Op een bepaald moment voel je dat je een echte burst krijg, dan heb je het goede punt te pakken.

Volgende stap is gewoon wat meer gas geven en voila, daar gaat je donderpoessie geleidelijk omhoog. })
Als je dat onder de knie hebt dan kun je ook gewoon met lagere toeren beginnen.

Ik zelf krijgen hem nu geregeld de lucht in, alleen ik schrik te gauw en dan laat ik het gas weer los.
Het is een heel raar gevoel als je voorwiel in de lucht zit, een gevoel waar ik echt nog aan moet wennen. :(
 

The Saint

MF veteraan
21 mei 2001
5.711
0
Dorp
#7

Ik weet mijn eerst wheelie nog wel. Op de Fazer van mijn vriendin. Ik zelf had toen nog een Harley en die was natuurlijk weer eens kapot. Toen moets ik met mijn vriendin op haar motor. Bij het stoplicht gaf ik een beetje veeeel te veel gas en de koppeling er bruuks bij.... Hup.... wiel omhoog... 8-) Dat was echt gaaf. Het heeft toen niet lang geduurd en de Harley was passe. ;)
 

Niels

MF veteraan
Donateur
21 mei 2001
19.812
0
#8
Wheelie is niet moelijk, zeker niet met iemand achterop.
Met 80 vanaf een stoplicht optrekken.
Was kicken, later eens alleen geprobeerd ging ook goed, gas wagenwijd open en hup omhoog.
 

Wafelijzer

MF veteraan
7 jun 2001
1.669
0
Belgie
#13
Op 2001-06-07 23:26, schreef BertV:
Ja, dat is een wheelie op vermogen.
Jouw methode heb ik geprobeerd, maar een ZX7 heeft toch net dat beetje meer vermogen dat ik nodig heb.

Maar eh... iedere motor moet toch een wheelie dmv de koppeling kunnen maken?
Dat jij mijn CB eens uit gaan leggen, die wil niet eens burnen.
tja, dan zit jij waarschijnlijk met een probleem, alle moto's burnen, zels ook simpele 50cc brommertjes
misschien de techniek van het gas geven nog eens doornemen?
 

Yigal

MF veteraan
25 mei 2001
1.734
0
42
Leiden
#14
Da's dat rechter handvat toch? Dat ding dat draait? :P

Motor slaat telkens af, heb de koppeling al een keertje bijna doorgefikt bij een oud bandje. Begon behoorlijk te stinken en het was niet de band :( .

Besef wel dat ie 28 jaar oud is en nog nooit één revisie heeft gezien.

[ Dit Bericht is bewerkt door: Frits Bolkestein op 2001-06-09 13:58 ]
 

Harley

MF veteraan
6 jun 2001
6.387
20
37
Helmond
Bezoek Site
#15
mijn gs500e kan ook burnen ( er kwam toch een nieuwe band op ) heb het lekker op video.
wat ik deed was gas geven tot 4 a 5000 toeren dan ineens je voorwiel induwen en koppeling los.
dan krijgt je achterwiel net ff dat stukje minderdruk waardoor die ging spinnen.
ik had het ook nog nooit gedaan of gehoord hoe het moest maar dit werkte voor mij

gs500 e / Kw 25 / pk 34 dus weinig vermogen.
 

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
30.197
217
Ede (Gelderland)
www.motor-forum.nl
#16
Iemand merke op dat wheelies niet moeilijk zijn...jij bedoeld waarschijnlijk een "even van de grond af met je voorwiel" wheelie!

Ik maak best lange wheelies nu, trek wiel omhoog bij ongeveer 30km per uur, tot de 105km/u. De hele 1e versnelling uit.

Dan komt dus het moeilijkste, schakelen!! Lukt me nog steeds niet...als je denkt dat een "gewone" wheelie al moeilijk is, wacht dan maar tot je op het punt komt dat je moet schakelen! :(

Dan moet je zo verdomd dicht bij het dode punt zitten....echt HEEL eng hoor dan! Het is mij pas 2 keer gelukt met mijn huidige motor!
 

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
30.197
217
Ede (Gelderland)
www.motor-forum.nl
#18
Pooh, ik vind wheelies om te zien echt SUPER, en ik heb mezelf beloofd dat ik dat ook moet kunnen.

Klaar, simpel. Ik heb er veel voor over, en ik weet dat het niet geheel zonder risico's is. Ik doe het wel met beleid, en zal alles doen om te voorkomen dat ik achterover sla.

Maar ik wil het zo graag! :9~
 
19 mei 2001
1.525
0
#19
Duderuud,

Als er ooit nog een toertocht komt, dan zal ik proberen mijn vriend met zijn GSXR750 mee te nemen.

Die vent kan echt wheelieën.
Alleen hij begint nu in zijn 2de versnellig met wheelieën voorheen begon ie in zijn 1 en tikte hem dan door naar zijn 2 maar blijkbaar gaat het lekkerder als je gewoon in zijn 2 begint.

Hij kan nu sindskort ook staand wheelieën, dat is echt :9~
 

GuZ

MF veteraan
4 jun 2001
12.005
1
WAT NOU! (Amsterdam-Oost)
#20
Ik maak best lange wheelies nu, trek wiel omhoog bij ongeveer 30km per uur, tot de 105km/u. De hele 1e versnelling uit.
Dan komt dus het moeilijkste, schakelen!! Lukt me nog steeds niet...als je denkt dat een "gewone" wheelie al moeilijk is, wacht dan maar tot je op het punt komt dat je moet schakelen! :(
Ik kan het ook maar een beetje, maar onze mede-monomaniac rick gaat altijd wel heel lekker de versnellingsbak door...

"gewoon" zorgen dat je meteen goed hoog zit en dan meteen doortikken naar zijn 3 ("wij" beginnen in zijn 2)... hoe hoger je zit, hoe minder je hoeft te versnellen om hem zo te houden

zie ook...

http://www.ktm.nl/mm/(demolitionman)rick.html
 

Yigal

MF veteraan
25 mei 2001
1.734
0
42
Leiden
#25
Hmmm, daar sta ik dan toch wel van te kijken :? . Wil ie helemaal niet omhoog in z'n twee, of alleen te laag? De motor dan he ;)