Wheelies leren

precies!

Heb je zoveel pk onder je reet, ga je aan je stuur lopen trekken..
Zowieso, aan je stuur lopen trekken zorgt voor onbelans.
 
Praten jullie allemaal over zware machines ofzo.
Kheb een cbr 600 maar krijg hem alleen met koppeling omhoog, maar kan hem daar alleen nog niet houden. (ook bang dat ik achterover ga)
Lukt trouwens ook alleen maar in z'n 1 en dan een mtr of 2 *O* .
En ook de manier waarop ik neerkom is volgens mij ook niet zo gezond |(
Collega's zeggen dat het een eitje is maar wil hem natuurlijk wel heel houden.
Misschien iem. hier die ook met een 600 vette wheelies maakt?
 
Ongeveer 20 km/h rijden, beetje aan stuur trekken en tegelijkertijd volgas. KOmt de motor rustig omhoog en kun je hem uitrijden tot begrenzer. Doe dit ook in zijn twee dan komt de motor rustig omhoog en kun je makkelijker het balanspunt vinden.

Wat ook kan is in zijn 1 of 2 optrekken en gewoon volgas blijven geven, op het moment dat de motor zijn ideale toerental bereikt (meeste vermogen), of misschien al eerder, komt de motor omhoog. DAn gas vasthouden en dan komt de motor langzaam omhoog naar zijn balanspunt.

Deze tip is nog linker dan de GAS OPEN-GAS DICHT techniek, als je het zo doet ga je vast een keer plat.
En in balanspunt doortrekken tot de begrenzer, dat kan niet of je moet de koppeling ingekenepen hebben.
Wheelies maak je met de koppeling en nooit anders, zo heb je controle wat er gebeurd en met de andere methode's vrijwel niet.
Ik zeg, begin er niet aan of neem "les"bij mensen die weten hoe het moet.
Niet bij mensen die denken te weten hoe het moet.
Succes
 
krijg hem wel de lucht in maar daar houde is ook nog zoiets.
Toch schrik ik, ook al weet ik dat hij komt.
Draai dan een beetje m'n gas dicht maar komt altijd keihard op de grond terecht.
In z'n twee is het volgens mij onmogelijk.
gas-open-dicht, trekken, koppeling maakt niet uit.

Volgens mij moet je gewoon een zwaarder fiets hebben dan gaat het volgens mij makkelijker.
maarja op tv ziet alles er makkelijk uit he.
 
Ik weet niet of je het ooit hebt geprobeerd, maar als je dit link vindt?
Misschien heb ik het trekken aan het stuur verkeerd neergezet, maar ik trek echt niet als een bezetene aan het stuur. Het is meer een soort indrukken van de vering en een klein beetje trekken om hem eruit te krijgen. Dan geef ik zo goed als volgas en dan komt de motor heel rustig omhoog. Rustiger dan dit kan het echt niet.

Ik kan hem dan heel makkelijk naar het balanspunt toerijden en rijd zo een heel stuk op het achterwiel.
Tot nu toe heb ik vanalles al geprobeerd en ik vind juist de manier van de koppeling heel gevaarlijk.
Ik gebruik de koppeling in zijn twee, maar ik vind de motor juist dan heel snel omhoog komen.
In zijn 1 heb ik het weleens gedaan, maar dat vond ik niet fijn.

Met deze manier kan ik het beste een wheelie trekken en als dat voor mij werkt dan houd ik dat zo.
 
Persoonlijk vind ik dat het met gas open dicht open het beste gaat, met koppeling ben ik bang dat die te hard omhoog komt.. Dan schakelen in de lucht naar de 2, of uit wheelien tot de begrenzer. Waar ik wel benieuwd naar ben, als je in de lucht hangt heb ik het idee dat de afstand tot de achterrem en de koppelingspook eigenlijk te ver weg zijn. Bij de Rem kan ik bijna niet bij, dan moet ik moet voet in ieder geval van het pendaal af halen en dan krijg je waarschijnlijk weer een onbelans..

Krijg je zoiets...

http://www.motomonsters.nl/flv/wheelies/Wheelie%20jeroen%2004-09-2005/
 
Laatst bewerkt:
Deze tip is nog linker dan de GAS OPEN-GAS DICHT techniek, als je het zo doet ga je vast een keer plat.
En in balanspunt doortrekken tot de begrenzer, dat kan niet of je moet de koppeling ingekenepen hebben.
Wheelies maak je met de koppeling en nooit anders, zo heb je controle wat er gebeurd en met de andere methode's vrijwel niet.
Ik zeg, begin er niet aan of neem "les"bij mensen die weten hoe het moet.
Niet bij mensen die denken te weten hoe het moet.
Succes


Hoe moet het volgens jou dan wel?

Het is makkelijk om te zeggen hoe iets niet moet, maar geef dan ook antwoord op de vraag hoe iets wel moet.
 
Volgens mij maakt het ook uit wat je fiets je heb.

Om eerlijk te zijn denk ik dat een Fazer 600 makelijker een wheelie trekt dan een R6.

Fazer 6
Max. vermogen: 72 kW (98 pk) @ 12.000 tpm
Max. koppel: 63,1 Nm (6,4 kg-m) @ 10.000 tpm

R6
Max. vermogen: Zonder Ram Air: 93.4kW (127 pk) @ 14.500 tpm
Max. koppel: Zonder Ram Air: 66.0Nm (6.73 kg-m) @ 12.000 tpm

Bijna hetzelfde koppel op de Fazer maar bij een lager toerental wat "volgens mij" het wheelying makelijker moet maken...
 
Hoe hoog zit je dan in je toeren?
En hoe hard rij je dan?
Welke versnelling?
Doe je het rijdend of uit stilstand?
Bij mij komt hij echt niet omhoog ook al geef ik een stevige ruk aan het stuur.
Misschien dat iedere fiets anders reageerd en daardoor misschien een andere handeling nodig heeft.
 
Persoonlijk gebruik ik de slippende koppeling als methode. Moet wel zeggen, dat het niet makkelijk is. Puur op vermogen lukte me alleen met de R1. De 600 heeft volgens mij niet genoeg vermogen.
 
Ben er geen voorstander van om uitleg te geven voor dit soort dingen, als mensen het verkeerd lezen en gaan trainen zijn de evt gevolgen niet te overzien.
Maar ik zal het een beetje proberen uit te leggen.
Beginnen met leren in de 1, dit is gewoon de veiligste versnelling voor het begin..
Gewoon met je koppeling de fiets omhoog brengen.
Niet de koppeling laten schieten maar doormiddel van slip omhoog komen(evt met slepende achterrem)
Met de koppeling kun JIJ de snelheid waarmee de fiets omhoog komt bepalen, altijd je voet op de rem houden.
Niet meteen hoog willen, eerst goed aan het gevoel wennen.
Balanspunt is voor de meeste te hoog en je zal dus snelheid blijven maken.
Op balanspunt kun je constant op dezelfde snelheid blijven, net erover kun je zelfs afremmen met je wiel in de lucht.

Er komt dus ook een moment dat je moet schakelen omdat BP gewoon nog veel te hog is en waarschijnlijk ok te hoog zal blijven, doe dit schakelen ook gewoon met de koppeling.

Als je genoeg hoogte hebt heb je daar tijd zat voor en het is ook weer gecontroleerder dan zonder.
Maak niet teveel snelheid met wheelie's, door de snelheid wordt landen ok linker.
Als je gaat landen net voordat je wiel de grond raakt weer gas geven om je keringen en balhoofdlagers(en je ballen) te sparen.
 
Hoe hoog zit je dan in je toeren?
En hoe hard rij je dan?
Welke versnelling?
Doe je het rijdend of uit stilstand?
Bij mij komt hij echt niet omhoog ook al geef ik een stevige ruk aan het stuur.
Misschien dat iedere fiets anders reageerd en daardoor misschien een andere handeling nodig heeft.


Zit op 5k, maar rij wel op een R1.. zit wel een verschil in.
Ik rij in zn 2 omdat de r1 in zn 1 echt te nerveus is.
Koppeling een stukje in en gas bij, en dan komt het voorwiel omhoog.
Koppeling rustig op laten komen en dan gecontroleerd gas geven.
Inderdaad zoals hierboven beschreven je voet bij de rem!
 
Vermogen/koppel wel of niet nerveus maakt geen bal uit voor een gewone wheelie.
Het lukt met de juiste techniek op zo goed als ELKE motor/brommer/snorfiets.
 
ik heb zelf ook een old-skool fzr600 geen probleem om een wheelie in te zetten vanaf 10km/u tot zo'n 90 in het uur.
 
zx10r:

of vanaf 60 in z'n 1 ff volgas
of vanaf 120 in z'n 2 volgas


wat ik doe, in z'n 2, bij 60, koppeling erbij en je rijdt tot de 200 in z'n 2 op het achterwiel :)

zelfde kan ook vanaf 90 in z'n 3.....


owja doorschakelen kan natuurlijk ook nog..... kortom, mogelijkheden genoeg met een 1000 met zoveel pk's
 
Denk alleen wel dat je koppelingsplaten zo wel gauw naar de kl*te zijn.
Als je het eenmaal kan doe je niks anders, lijkt me.
Heb ook nog nooit een duc een wheelie zien maken.
 
maar dan ga je niet hoog, je maakt alleen sneheid met een zwevend wiel.
Bij een echte wheelie maak je geen snelheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan