Wheelies oefenen

FastBlade

Die hard MF'er
30 aug 2001
256
0
Almere
Ik ben sinds een week regelmatig aan het oefenen en nu heb ik een paar vraagjes. Ik rij op een 2001 fireblade en daarmee loop ik constant tegen twee zaken aan die het o zo belangrijke vertrouwen een beetje doen verdwijnen '( .

Het voorwiel omhoog krijgen in de eerste versnelling (ongeveer 6500 toeren)is geen probleem, maar op het moment dat het voorwiel een centimeter of 20 of 30(schat ik) boven het wegdek hangt versneld de opwaartse beweging nogal. In combinatie met de beroemde aan/uit benzineinjectie van Honda, zorgt dit voor nogal zenuwachtige taferelen :( .
Ik heb al de tip gehad om het dan in de tweede versnelling te proberen. Dit moet makkelijk kunnen, zeker met een 900, maar......dat krijg ik dus niet voor elkaar |( . Ik rij met een gangetje van 60-65 km/h, trek mijn koppeling iets in laat het toerental stijgen naar ongeveer 8500 toeren en laat de koppeling los. Dan gebeurt er dus helemaal niks. Een klein schokje is het enige dat ik merk. Moet ik dat ding in zijn toerenbegrenzer trekken voordat hij in twee omhoog komt?
Als ik Maximum een wheelie zie maken, lijkt het wel alsof het toerental nauwelijks stijgt en toch komt het voorwiel omhoog en nog heel rustig en beheerst ook :} , ipv dat het voorwiel gelanceerd wordt, Jackass style(ook :} maar niet fijn om het zo voor de eerste keer te proberen).

Vraag 2 gaat over de zithouding. Als het voorwiel omhoog komt, trek ik automatisch het stuur naar rechts, dit geeft geen prettig gevoel wanneer het wiel weer land. Ik probeer zoveel mogelijk te ontspannen, maar ik moet me toch ergens aan vast houden. Alleen mijn knieen om de tank klemmen werkt bij mij niet goed. Als ik mijn armen volledig ontspan, komt er weer heel veel spanning op mijn benen en vooral rug te staan en ik vind het lastig mijn motor gecontroleerde correcties te geven, wanneer ik veel kracht nodig heb om "ontspannen" te zitten. Ik kan me voorstellen dat op bijvoorbeeld een Bandit, waar je veel meer recht op zit, dit probleem niet speelt, maar ik zie dat de meeste wheelies toch op een supersport getrokken worden. Ben ik te klein? Te korte armpjes? Is het bekend probleem met een simpele oplossing? Of moet ik er maar aan wennen en meer spieren kweken. Iemand tips?
 
Hou toch op over die bolle met die bitch,die crashed alleen maar en dan zielig zijn handje ophouden ;(
Ontopic,je moet in zijn 2 vol acceleren en bij iets van 8a 9000 tpm. ff vlug de koppeling in en uit,wel vol gas blijven houden.
Ook de blade zal dan vloeiend opstijgen.
succes.
enne....recht blijven op het zadel anders ga je links of rechtsaf en het stuurt zo rot zonder voorwiel op de weg.
En geen racehouding als plat op de tank,want je moet juist wat naar achteren.
edit:die bitch is de bitch niet meer,nu een lekkere Kim zag ik net.../
 
Laatst bewerkt:
Je moet je buikspieren aanspannen.

Ro, met bierbuik.
 
Ontopic,je moet in zijn 2 vol acceleren en bij iets van 8a 9000 tpm. ff vlug de koppeling in en uit,wel vol gas blijven houden.
Ook de blade zal dan vloeiend opstijgen.
succes.

8 a 9000 toeren?!? Dan rijdt die blade al 150/160km/h. Dat moet toch ook kunnen als het allemaal wat langzamer gaat?
 
nou sorry hoor, maar wheelie met 150 lijkt me wat meer voor de bikkels onder ons...
Ja,maar hij zit met zijn 1e versnellingsprobleem van de blade.
In z'n 2 is die wat makker,en wat is nu snelheid?
In de 2 is het minder gevaarlijk,beter te controleren.
 
Hou toch op over die bolle met die bitch,die crashed alleen maar en dan zielig zijn handje ophouden ;(

edit:die bitch is de bitch niet meer,nu een lekkere Kim zag ik net.../


Excuse me???? Het gaat toch over wheelieen??? Ach ik weet het al......jaloers!!!!
 
Ik vind het helemaal niet erg om 160 te rijden, waarschijnlijk ook niet wanneer dat op het achterwiel is, maar de meeste motoren gaan toch met een gangetje van 60 a 80 op het achterwiel in de tweede versnelling en niet pas bij 150?
 
heb gixxer 1000, bij 90 km/u in z'n 2 ineens volgas komt ie vloeiend omhoog, alleen balanspunt vinden is moeilijk, daarom versnel je ook, en zorg dat je met je voorwiel recht neerkomt, anders doet het heel veel zeer, en ook in je knip...
 
Gewoon rustig blijven oefenen. Mij lukt het ook met m´n GSX-Retje 600.

6800


en hop voetjes over het ruitje
 
Ik oefen nog steeds, kom niet echt verder.
Maar wat ik wel heb geleerd is dat het bange er wel af is.
Ik heb nu iets meer gevoel met een wheely.

Dus niet direct het gas er weer af gelukkig.
Oefening baat kunst zeggen ze wel eens...
 
met een R6 is het ook te doen dus met een 900 toch ook. ik zit rond de 9000 tpm in z'n 2, even de koppeling snel in/uit en balanceren maar. dat van dat stuur lijkt me meer een krampachtige houding. relax de motor doet het werk wel.
 
ik heb het ook op de blade van randy gedaan...2001 model met injectie.

gewoon in zijn 2 ...5500 tpm (60km/65 kmh)...koppelingetje in (deze beweging met 1 vinger aan de koppeling...NIET je hele hand...)...flink gas geven...koppeling laten schieten... en dan komt ie echt wel omhoog...

tis niet zo moeilijk je moet het gevoel alleen kennen...
(en het allerbelangerijkste hou je voet bij de achterrem...)
 
ok stel dat dat zo makkelijk is, wat daarna? hoe hou je hem omhoog? dat lijkt me nog het moeilijkst

enne, wheelies op vermogen? bij het stoplicht wegtrekken met zon vaart dat voorwiel omhoog komt, is dus anders dan de manier waarop jullie zeggen...
 
Op maandag 07 oktober 2002 11:53 schreef Aniki het volgende:
ok stel dat dat zo makkelijk is, wat daarna? hoe hou je hem omhoog? dat lijkt me nog het moeilijkst

enne, wheelies op vermogen? bij het stoplicht wegtrekken met zon vaart dat voorwiel omhoog komt, is dus anders dan de manier waarop jullie zeggen...

Dit noem ik geen wheely, maar iemand die niet kan optrekken!
Stilstaan met versnelling in 1, in de toerenbegrenzer trekken, dan de koppeling loslaten...... |(
(en daarna gaat van schrik het gas zo snel weer terug, dat de voorvorkkeerringen het waarschijnlijk begeven)
 
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Maar vooral rustig aan en absoluut niets forceren (zal behoorlijk pijn doen denk ik)

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan