wheely, mag dat?

Arthur

Die hard MF'er
24 jul 2001
794
0
Hengelo
Weet iemand op grond waarvan je bekeurd kan worden voor het doen van bijzondere verrichtingen als wheelies, stoppies, burnouts, kneedowns etc.? Er staat vast niet in de wet: gij zult niet wheelien. En hoe subjectief wordt zoiets dan?

Ik ben hier wat over gaan nadenken toen ik afgelopen weekend, het voorwiel in de lucht hangend, net doorschakelend naar 2, aan de andere kant van de weg twee motorvrienden met van die rood/oranje/witte BMW\'s tegenkwam. Ik vertikte het om hem neer te zetten, want zo vaak gebeurt het niet dat ik succesvol naar 2 overschakel in dat standje. Na het vervolmaken van de vlucht angstvallig in mijn spiegeltjes gekeken of de heren nadere uitleg wensten. Gelukkig niet, als motorvrienden begrepen ze mij waarschijnlijk wel. Maar weet iemand wat dat kost bij minder begrijpende vrienden, en dus op grond waarvan?
 
Weet iemand op grond waarvan je bekeurd kan worden voor het doen van bijzondere verrichtingen als wheelies, stoppies, burnouts, kneedowns etc.? Er staat vast niet in de wet: gij zult niet wheelien. En hoe subjectief wordt zoiets dan?

Op grond van het feit dat je je niet gevaarlijk mag gedragen als verkeersdeelnemer.

Da\'s dus lekker subjectief!
 
Laatst bewerkt:
Ik zal je vertellen hoe hoog de boete is als ik hem binnen heb...je krijgt een boete voor Artikel 5, gevaarlijk weggedrag...ben afgelope zaterdag gepakt op mn achterwiel...En bij burnouts komen er nog mileu wetten bij kijken....
 
vraag ook gelijk ruud even.. die heeft zo\'n varken als vader.. of was het een ex-varken? Weet niemeer.
 
vraag ook gelijk ruud even.. die heeft zo\'n varken als vader.. of was het een ex-varken? Weet niemeer.

Weet Ruud wel zeker dat het zijn vader is? Er lijken weinig genen te zijn doorgegeven. Ik zou een DNA test eisen.
 
vraag ook gelijk ruud even.. die heeft zo\'n varken als vader.. of was het een ex-varken? Weet niemeer.
Om in de gebruikte terminologie te blijven: varkenshoeder.... (instructeur) :)

Het is volgens mij altijd heel subjectief... De een vindt een kneedown op een klaverblad al gevaarlijk, de ander heeft geen problemen met een wheelie op een lege weg... (De meeste wel, trouwens...)

Hoe de boetebedragen liggen, is volgens mij even subjectief.

Ziet ernaar uit dat je veel geluk gehad hebt... :)
 
Hier heeft de baskische politie (Ertzaintza) geen problemen met knee-downs of burn-outs, ik heb wel\'s een groep van 15 supersports met d\'n knie op d\'n grond een paar stilstaande \"zwaantjes\" voorbij zien gaan.
Ze groetten zelfs. :P
Op deze plek, een van de favoriete bergpassen voor motorrijders, rijdt verder zelden politie.
De Guardia Civil daarentegen is een stuk strenger in Noord-Spanje; een maat van me is z´n rijbewijs kwijt voor een half jaar voor het inhalen in een bocht met doorgetrokken streep + 750 piek boete. ;(
Wheelies mag hier wel maar alleen op rustige stukken weg, vertelde een motoragent me. :]
 
Je weet toch wel dat er tegenwoordig niets meer mag in Nederland
 
Niemand dat verhaal gehoord dan bij Assen, tijdens de TT?

Motorrijder maakt wheelie, motoragent ziet dat en wil de achtervolging inzetten maar moet keren op de weg en ramt vervolgens een andere motorrijder...
 
Het ligt aan de bui van de agent of agente in kwestie.
In de wet staat dat je als je op een wiel rijdt je je voertuig niet onder controle hebt en je daarmee medeweggebruikers in gevaar brengt.

Nu heb ik een keer een hele discussie gehad met een polietagent die mij daarop wees. Mijn tegenargument was dat als ik op een wiel kan rijden juist beheersing over mijn voertuig heb.
Dat ik dat midden op de Dam deed was minder slim met al die onoplettende toeristen. Moet ik toegeven.

De boete die hij voorstelde was fl. 250,- \ '(
Lullend als Brugman er onderuit gekomen.

Nog wel een keer discussie gehad met twee scooteragenten!! Wilde mij verbaliseren voor op mijn achterwiel rijden. ...maar ik reed niet harder dan 50 km/u!! :j
Waar staat dan in de wet dat je niet op een wiel mag rijden?? Als ik maar niet te hard rij...
Konden ze niet echt waarderen.

Laatste keer aangehouden door een vrouwelijke agent op een endurofiets. Die sprak mij vemanend toe dat ik dit niet in de stad mocht doen maar wel op een afgelegen plek. Al snel ging ze verder over mijn o zo mooie motor... Wat je met charme wel niet kan bereiken.

Kortom, ik heb nog nooit een boete gehad voor wheelies, stoppies of burnouts bij stoplichten. Wel vaak aangehouden maar altijd met een sisser afgelopen.

Snelheidsboetes? Bij bosjes... |(
Zie onderstaand schema en dan ga ik voor schema twee want mijn schoonmoeder wordt als aanhangwagen beschouwd. ;)

Categorie 1: motorvoertuigen, bromfietsen, invalidenvoertuigen met motor, brommobielen, landbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid.

Categorie 2: vrachtauto\'s, autobussen en motorvoertuigen met aanhangwagen

overschrijding tot en met 10 km/h 60,- 60,-
overschrijding 11 t/m 15 km/h 80,- 110,-
overschrijding 16 t/m 20 km/h 130,- 170,-
overschrijding 21 t/m 25 km/h 180,- 220,-
overschrijding 26 t/m 30 km/h 240,- 280,-
overschrijding 31 t/m 35 km/h 390,- 450,-
overschrijding 36 t/m 40 km/h 450,- 525,-
overschrijding 41 t/m 45 km/h 515,- 640,-
overschrijding 46 t/m 50 km/h 575,- 665,-
overschrijding 51 t/m 55 km/h 690,- 790,-
overschrijding 56 t/m 60 km/h 800,- 925,-
overschrijding 61 t/m 65 km/h 875,- 1000,-
overschrijding 66 t/m 70 km/h 950,- 1075,-

inhalen waar verboden - bord F1 180,-
overschrijding doorgetrokken streep 240,-
niet rechtshouden op de weg 180,-
door rood bij stoplicht rijden 180,-
inhalen vlak voor oop een zebrapad 300,-
rechts inhalen 180,-
op de vluchtstrook stilstaan 180,-
over de vluchtstrook rijden 300,-
ondeugdelijke verlichting 120,-

 
Laatst bewerkt:
overschrijding tot en met 10 km/h 60,- 60,-
overschrijding 11 t/m 15 km/h 80,- 110,-
overschrijding 16 t/m 20 km/h 130,- 170,-
overschrijding 21 t/m 25 km/h 180,- 220,-
overschrijding 26 t/m 30 km/h 240,- 280,-
overschrijding 31 t/m 35 km/h 390,- 450,-
overschrijding 36 t/m 40 km/h 450,- 525,-
overschrijding 41 t/m 45 km/h 515,- 640,-
overschrijding 46 t/m 50 km/h 575,- 665,-
overschrijding 51 t/m 55 km/h 690,- 790,-
overschrijding 56 t/m 60 km/h 800,- 925,-
overschrijding 61 t/m 65 km/h 875,- 1000,-
overschrijding 66 t/m 70 km/h 950,- 1075,-

inhalen waar verboden - bord F1 180,-
overschrijding doorgetrokken streep 240,-
niet rechtshouden op de weg 180,-
door rood bij stoplicht rijden 180,-
inhalen vlak voor oop een zebrapad 300,-
rechts inhalen 180,-
op de vluchtstrook stilstaan 180,-
over de vluchtstrook rijden 300,-
ondeugdelijke verlichting 120,-

Doe ik vaak binnen de bebouwdekom...!!!
Meestal op de vaste plekken, lekker achter mijn ruitje.
 
Hee jongens. Ik ben nieuw op het forum maar kan hier wel wat over zeggen.

Zoals Maximum zei gaat het om een overtreding van Artikel 5. De boete die ik vorig jaar binnen kreeg voor het maken van een wheelie (om 12 uur \'snachts) was F350. Mijn kameraden kregen een boete van F350 en de ander een boete van F250.

Eergisteren ben ik weer bekeurd voor artikel 5. Dit maal om 20:30 op een provinciale weg waar zeer weinig verkeer aanwezig was. De politie kon het niet waarderen dat ik op de tank van mijn GSXR zat met mijn benen over de voorruit.
 
niet makkelijker aan te houden...
Voor de afwisseling wil ik ook wel eens te grazen genomen worden door een vrouwelijke agent 8-)
 
wheely mag niet omdat ze vinden dat je dat kan voorkomen en/of dat je je motor niet goed onder controle kan houden (sukkels)

stoppie mag echter wel...
 
wheely mag niet omdat ze vinden dat je dat kan voorkomen en/of dat je je motor niet goed onder controle kan houden (sukkels)

stoppie mag echter wel...

Maar dat getuigd toch wel van een zeer goede controle over de fiets, net als de benen over de ruit; alles onder controle.

Als er iemand tegen iedere stoeprand aanknald en niks gedronken heeft kunnen ze \'m vast niks maken maar als jij alles onder controle hebt wordt je flink genaaid.
 
Stoppie mag ook niet!!! Als je denkt van wel, mag jij op plaspoelpolder es stoppies komen doen....Ga ik wel lachen als je aan de kant wordt gehaald...
 
Stoppie mag ook niet!!!
Dit weekend nog gedaan per ongeluk... Stoppie-dingetje bij stoplicht, staat er naast me een japmobiel met twee van die blauwgehemde vrienden erin... Ik had toen toch effe zoiets van |( ;( dat wordt een boete... Raampje naar beneden, roept gastje da\'k dat beter niet kan doen, met al dat gestrooide zout... Maar geen bon... :}

BTW:
Ook een stoppie is slechte beheersing van de fiets volgens \'de sterke arm\' want als je anticipeert.....
Wel wordt er (buiten PPP, waar overal moeilijk over wordt gedaan) moeilijker gedaan over wheelies dan over stoppies... Vertelde een maat van een neef van mij laatst op een verjaardag...
 
Terug
Bovenaan Onderaan