Wheely, strafbaar, of kunst, of?

Wheelies, altijd gevaarlijk?

  • Altijd, nee

    Stemmen: 12 9,7%
  • Soms

    Stemmen: 77 62,1%
  • Ach, moet kunnen, laat ze

    Stemmen: 21 16,9%
  • Ja natuurlijk

    Stemmen: 8 6,5%
  • Ja, net als motorrijden i.h.a.

    Stemmen: 4 3,2%
  • Geen mening

    Stemmen: 1 0,8%
  • Weet niet

    Stemmen: 1 0,8%

  • Totaal aantal stemmers
    124

Ton-up

MF veteraan
13 mei 2004
11.358
61
Lelystad
Dikwijls lezen we dat wheelies strafbaar zijn, wegens 'vermeende' gevaarzetting.

Ik vraag me af, als je het (wheelieen) reeds -tigmaal gedaan hebt, keurig je voet standby op/boven de achter-/voetrem hebt, je snelheid niet excessief is dus geen 180+ binnen bebouwde kom / industrieterrein etc. en je je eigen motorfiets van haver tot gort en drie keer terug kent wat dan in redelijkheid de gevaarzetting is?

Oja, een gefundeerde onderbouwing van je mening is wellicht ook handig.
 
Laatst bewerkt:
nee

edit:
Oja, een gefundeerde onderbouwing van je mening is wellicht ook handig.

Hmm ok.
Omdat een motor gebouwd is om op 2 wielen te rijden...

|(

Maar ja, ik trek vaak ook na elke bocht op het achterwiel, dan heb je weer effe een periode dat je het niet kan laten. Effe lekker spelen :P
 
Ik vind het niet gevaarlijk.

Want als ik rij, doe ik het. Wheelys van 30km/u tot 220km/u
Ik heb nog nooit een spannend moment gehad, ook niet met duo.

Je moet het alleen niet in een woonwijk doen he ;)
Gewoon ergens waar je geen zijstraten hebt...
 
bent toch beperkt in je anticiperen, vooral omdat je aan het balanceren bent, omdat je niet bij kunt sturen (ja naar links of rechts gaan hangen..) en omdat, als er iets gebeurt, je eerst je voorwiel aan de grond moet hebben om goed te kunnen anticiperen.
Je vergroot dus onnodig het risico op betrokkenheid/veroorzaken van een ongeluk.

Desalniettemin ;) is het lang niet altijd gevaarlijk, hangt er vanaf waar je het doet.
Dat je jezelf in gevaar brengt is je eigen probleem, maar daar denkt de overheid ook weer anders over (fucking zorgstaat...) denk aan helmplicht, gordelplicht, dienstplicht (ow die laatste niet).

Ben niet tegen wheelies :) ging alleen even voor mezelf op een rijtje zetten waarom het niet zou mogen :)
vind het bullshit als een agent je pakt op een stuk weg waar het verantwoord is.
Als je niet mag wheelien mag je ook niet bellen/roken/eten enz in de auto. Dat beinvloedt je reactievermogen en anticiperingsvermogen ook...
 
Ik ben ook niet altijd tegen wheelies, maar wel als dit binnen de bebouwde kom gedaan wordt. Het risico dat er iets gebeurt waarop je direct moet anticiperen maakt het risico voor een wheelie wat mij betreft te groot. Buiten de bebouwde kom of op afgelegen industrieterreinen heb ik er minder problemen mee, al blijf ik wel vinden dat het eigenlijk alleen maar opscheperij is, waarbij het risico bestaat dat men elkaar gaat lopen uitdagen, met alle risico's van dien.
Maar bij iemand die zijn/haar fiets goed onder controle heeft hoeft het niet gevaarlijk te zijn. Vandaar dat ik "soms"heb gestemd.

Zelf zal je mij hoogstwaarschijnlijk niet op een wheelie kunnen betrappen.
1e) heb ik daar de leeftijd niet meer voor en
2e) lenen ook mijn fietsen zich daar niet echt voor.
Maar voor hen die het niet kunnen laten...Prima, maar weet wat en waar je het doet. Dus zeker niet binnen de bebouwde kom.
 
Soms...

Als je "de kunst" onder de knie hebt zal het niet 1,2,3 aan de bestuurder liggen.
Echter ben je op 1 wiel wel weer afhankelijk van:

-techniek (laat je motor je een keer in de steek).
-overig verkeer (jij weet wat je doet/gaat doen..maar weten zij het ook???)
-staat van wegdek/omgeving(toen kwam je wel een kuil/hobbel/ander object tegen).
-overdosis zelfvertrouwen (ff niet opletten of ff boven je kunnnen gaan).

En dan is er nog de x-factor---> de beste stuntlui pleuren ook nog wel eens onder rare omstandigheden wanneer er normaliter niets fout zou moeten gaan.

Zie het zo... al heb je er 10000000 gedaan,als je wel onderuit gaat dan komt het moment dat je je lot in handen legt van de overige factoren in verkeer en je een gevaar gaat vormen... O-)

Helaas zie je ook steeds meer mensen die nog in oefen fase zitten die het ook op de snelweg of andere drukke weg gaan proberen omdat ze menen al goed genoeg te zijn...
Meer oefenen onder gecontroleerde omstandigheden en pas als je 200% zeker weet dat het goed zit en je persee wilt spelen,dan kan je verder gaan kijken dan het industrie weggetje waar je normaal oefend.. :P
 
bent toch beperkt in je anticiperen, vooral omdat je aan het balanceren bent, omdat je niet bij kunt sturen (ja naar links of rechts gaan hangen..) en omdat, als er iets gebeurt, je eerst je voorwiel aan de grond moet hebben om goed te kunnen anticiperen.
Je vergroot dus onnodig het risico op betrokkenheid/veroorzaken van een ongeluk.

Desalniettemin ;) is het lang niet altijd gevaarlijk, hangt er vanaf waar je het doet.
Dat je jezelf in gevaar brengt is je eigen probleem, maar daar denkt de overheid ook weer anders over (fucking zorgstaat...) denk aan helmplicht, gordelplicht, dienstplicht (ow die laatste niet).

Ben niet tegen wheelies :) ging alleen even voor mezelf op een rijtje zetten waarom het niet zou mogen :)
vind het bullshit als een agent je pakt op een stuk weg waar het verantwoord is.
Als je niet mag wheelien mag je ook niet bellen/roken/eten enz in de auto. Dat beinvloedt je reactievermogen en anticiperingsvermogen ook...


ben et opzich wel met je eens hoor ... maar ik denk met et feit waar het verantwoord is .. de meningen ver/veel/diep verspreid zijn.
 
bent toch beperkt in je anticiperen, vooral omdat je aan het balanceren bent, omdat je niet bij kunt sturen (ja naar links of rechts gaan hangen..) en omdat, als er iets gebeurt, je eerst je voorwiel aan de grond moet hebben om goed te kunnen anticiperen.
Je vergroot dus onnodig het risico op betrokkenheid/veroorzaken van een ongeluk.

Desalniettemin ;) is het lang niet altijd gevaarlijk, hangt er vanaf waar je het doet.
Dat je jezelf in gevaar brengt is je eigen probleem, maar daar denkt de overheid ook weer anders over (fucking zorgstaat...) denk aan helmplicht, gordelplicht, dienstplicht (ow die laatste niet).

Ben niet tegen wheelies :) ging alleen even voor mezelf op een rijtje zetten waarom het niet zou mogen :)
vind het bullshit als een agent je pakt op een stuk weg waar het verantwoord is.
Als je niet mag wheelien mag je ook niet bellen/roken/eten enz in de auto. Dat beinvloedt je reactievermogen en anticiperingsvermogen ook...
:^ :^
 
Ik vind het niet gevaarlijk.

Want als ik rij, doe ik het. Wheelys van 30km/u tot 220km/u
Ik heb nog nooit een spannend moment gehad, ook niet met duo.


Je moet het alleen niet in een woonwijk doen he ;)
Gewoon ergens waar je geen zijstraten hebt...

:X wheelies to 220km/h, en nog nooit een spannend moment, damn jij moet een wel heel opwindend leven hebben.
 
(..)
En dan is er nog de x-factor---> de beste stuntlui pleuren ook nog wel eens onder rare omstandigheden wanneer er normaliter niets fout zou moeten gaan.
(..)
Jouw redenering kort door de bocht vervolgend zou je dus ook moeten concluderen dat motorrijden gevaarlijk is en daarom dus verboden zou moeten worden. :?

Want voor ons allemaal schuilt ergens in dat hele kleine hoekje nog steeds gevaar.


Ik zei met opzet al kort door-de-bocht-vervolgtrekkingen-maken, want als je andermans mening tot in het extreme opblaast wordt die mening met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid precies het tegenovergestelde van de mening an sich.
 
Soms...

Als je "de kunst" onder de knie hebt zal het niet 1,2,3 aan de bestuurder liggen.
Echter ben je op 1 wiel wel weer afhankelijk van:

-techniek (laat je motor je een keer in de steek).
-overig verkeer (jij weet wat je doet/gaat doen..maar weten zij het ook???)
-staat van wegdek/omgeving(toen kwam je wel een kuil/hobbel/ander object tegen).
-overdosis zelfvertrouwen (ff niet opletten of ff boven je kunnnen gaan).

En dan is er nog de x-factor---> de beste stuntlui pleuren ook nog wel eens onder rare omstandigheden wanneer er normaliter niets fout zou moeten gaan.

Zie het zo... al heb je er 10000000 gedaan,als je wel onderuit gaat dan komt het moment dat je je lot in handen legt van de overige factoren in verkeer en je een gevaar gaat vormen... O-)

Helaas zie je ook steeds meer mensen die nog in oefen fase zitten die het ook op de snelweg of andere drukke weg gaan proberen omdat ze menen al goed genoeg te zijn...
Meer oefenen onder gecontroleerde omstandigheden en pas als je 200% zeker weet dat het goed zit en je persee wilt spelen,dan kan je verder gaan kijken dan het industrie weggetje waar je normaal oefend.. :P

Dit is zó leuk he.. meneer agent en zijne hoogheid de regter komen altijd met het 'als' 'als' verhaaltje.. aldus, we nemen het rijtje van mogelijkheden:

-techniek (laat je motor je een keer in de steek).

** Mijn motor of auto kan ook een vastlopen krijgen op het moment dat ik met 120km/u over de snelweg rijd.. ik ken voorbeelden van afgelopen wielen van auto's, bij normaal stuurgedrag is die onvoorkoombaar.. is daarom elke vorm van besturen van voertuigen té gevaarlijk en zou dan verboden moeten worden?

-overig verkeer (jij weet wat je doet/gaat doen..maar weten zij het ook???)

** Er zijn al wetten die bepalen dat je niet korter op de voorligger mag rijden dan 2 seconden berekend over de gemiddeld gereden snelheid. Men dient zich aan alle gedragsregels te houden in het verkeer. Op een rustige weg, zonder enig ander verkeer.. is er geen dreigend gevaar van ander verkeer en is deze optie uitgesloten.

-staat van wegdek/omgeving(toen kwam je wel een kuil/hobbel/ander object tegen).

** Als het wegdek de oorzaak is van een ongeval, is de Nederlandsche staat aansprakelijk te stellen voor enig geleden schade, -ff zoeken welk wetsartikel dat ook alweer was-

-overdosis zelfvertrouwen (ff niet opletten of ff boven je kunnnen gaan).

** Een motorrijder kan ook een bocht, waar een veilige snelheid maximaal 30km/u zou zijn.. kunnen inrijden met 50km/u.. op basis van té zelfverzekerd.. dit is niet verboden, elke andere handeling op de motor of in de auto zou dan ook niet verboden mogen zijn, tenzij nadrukkelijk maximale snelheden of inhaalverboden van toepassing zijn.


poeh.. proefproces zou uitkomst bieden ter opheldering over dit idioot aangenomen artikel (zie parkeerverbod Nijmegen!!)
 
wij kunnen allemaal vanuit eigen perspectief concluderen en discussieren over OF het nu mag of niet, en WAAROM wel of niet.
Maar feit blijft dat als je wheely-end gesnapt wordt op de openbare weg, dat je weldegelijk een bekeuring zult krijgen voor gevaarlijk rijgedrag.

Ik ben met je eens dat eten, bellen (ook handsfree) of prutsen aan/ luisteren naar de radio etc. etc., handelingen zijn die tijdelijk je aandacht van de weg kunnen halen en DUS ook gevaarlijk KUNNEN zijn.
Maar dit is blijkbaar algemeen geaccepteerd en er bestaan geen concrete wetten tegen.

Aan de andere kant kun je ook een boete krijgen voor "gevaarlijk" rijgedrag als je bijvoorbeeld slingerend rijd (ondanks dat je je keurig houd aan de snelheid, je draagt je gordel, en blijft binnen de lijnen van je rijbaan, etc..)
terwijl je EIGENLIJK niks verkeerd doet, toch?

een kerstboompje met verlichting op je dashbord is volgens de wet ook gevaarlijk |( omdat je spiegeling in je voorruit krijgt, en/of je andere weggebruikers afleidt.

hetzelfde geldt voor rijden met een ontbloodt bovenlichaam,
Mag ook niet, omdat andere weggebruikers afgeleidt worden :?

Maar oldtimers krijgen belastingvoordeel omdat "we het zo leuk vinden" om die oudjes op de weg te zien.
De "tupperware"-catalogus mag leeggekocht worden om je eigen fast-and-the-furious auto te maken. Prima!
Zelfbouw-choppers, Schreeuwende rijdende reclameobjecten etc. etc.
Leiden die de overige weggebruikers soms niet af???

zo kan ik nog wel even doorgaan B|







wil ik er nog aan toevoegen dat ik me er ook graag schuldig aan maak,
en er gemengde reacties op krijg van omstanders. :} |(
Als ik aangehouden wordt zal ik de bekeuring keurig betalen, maar dit weerhoudt mij er niet van om het te doen. Hetzelfde geldt toch voor hardrijden?? O-)
 
zolang er geen zijwegen zijn en je niemand anders behalve jezelf in gevaar brengt heb je mijn zege ik kan geen hele lange wheelie`s maar ik kan wel wheelien en doe het ook wel eens op niet echt GOEd overzichtelijke wegen maar dan is het gewoon ff de kick het is niet goed maar wel een heerlijk gevoel! *D
 
Ik ben met je eens dat eten, bellen (ook handsfree) of prutsen aan/ luisteren naar de radio etc. etc., handelingen zijn die tijdelijk je aandacht van de weg kunnen halen en DUS ook gevaarlijk KUNNEN zijn.
Maar dit is blijkbaar algemeen geaccepteerd en er bestaan geen concrete wetten tegen.
Tegen wheelies ook niet voor zover ik weet. Maar er bestaat het 'kapstokartikel', art.5 RVV, dat zegt dat je jezelf en medeweggebruikers niet onnodig in gevaar mag brengen. En wheelies, een Big Mac wegwerken of zelfs niet opletten omdat je zit te bellen vallen hier allemaal onder (en nog veeeeel meer).

Ik kan wel tegen wheelies zijn, maar dat doe ik pas nadat ik het zelf geleerd heb ;)
 
Laatst bewerkt:
Als je eenmaal veel geoefend hebt en het weelieen onder de knie hebt. is het niet gevaarlijk. Alleen maar verslavend. Soms op een gevaarlijk moment maar dat maakt het juist extra spannen.

:9 :9 :9 :9
 
Een wheely hoord gewoon niet in het verkeer/op de openbare weg punt.
Omdat je zowel je zelf als andere mensen onnodig in gevaar kan brengen.

Maarja omdat het leuk is gebeurt het toch wel, later als ik het zelf kan doe ik het ook wel misc, maar het moet gewoon strafbaar blijven.
 
Tegen wheelies ook niet voor zover ik weet. Maar er bestaat het 'kapstokartikel', art.5 RVV, dat zegt dat je jezelf en medeweggebruikers niet onnodig in gevaar mag brengen. En wheelies, een Big Mac wegwerken of zelfs niet opletten omdat je zit te bellen vallen hier allemaal onder (en nog veeeeel meer).

Ik kan wel tegen wheelies zijn, maar dat doe ik pas nadat ik het zelf geleerd heb ;)
Art 5 WVW dan liever ;)
Maar je hebt gelijk verder hoor :}

Dat er ook andere dingen zijn die niet in het verkeer thuishoren en vaak nog onbestraft blijven, maken niet dat wheely's dan plots dus ook maar zouden mogen.


En hoe lang je er ook omheen draait, de gemiddelde wheeliënde motorrijder heeft zijn motor absoluut niet net zo goed onder controle om net zo adequaat te kunnen reageren als wanneer hij op 2 wielen rijdt.
In dit topic zie ik zelfs motorrijders wheely's verdedigen terwijl ze zelf topics hebben geopend waarin ze vertellen dat ze tijdens een wheely de macht over hun motor verloren en m tot schroot reden ;)

En dan kun je lang of kort discusieren waar het wel en niet zou moeten mogen kunnen, maar voor de onverstandigen die daadwerkelijk op onverstandige plaatsen een wheely trekken en dan alsnog (misschien wel gemeend |) ) denken dat t daar wel kan, is er een grens getrokken.
Ga je daaroverheen krijg je een bon.

Wil je dat niet ga je naar een afgesloten terrein en ga je daar naar hartelust wheeliën, of je trekt dan maar geen wheely.
Of je neemt bewust het risico en moet niet zeuren als je een bon krijgt.
3 mogelijkheden, keuze genoeg ??
 
Terug
Bovenaan Onderaan