wheely

19 okt 2001
36
0
den haag
#1
ff voorstellen want voor mij de eerste keer op dit forum, (heb zojuist een berichtje geprobeerd te posten, leek niet helemaal goed te gaan, dus nog maar een keertje op het risico dat ik nu twee keer post.)

Ik woon in den haag, 31 jr en rij een jaartje of 7 motor, nu op een cbr1100xx. Vind dit forum goed, jullie moeten jullie avonturen verzamelen en in boekvorm uitbrengen! Worden absoluut bestsellers!!

Wheely-vraag: Als je flink doortrekt komt bij cbr1100 het voorwiel de lucht in, maar dat gebeurt gewoon bij een volle acceleratie en dan enkele cm\'s. Motorkarakter is ondanks de kracht nooit verrassend, hij smeert de power op het wegdek ipv het er in 1 keer keihard op te kwakken (hayabusa bijv.) Daarnaast een vrij lange wielbasis en een hoog gewicht....
Wel super stabiel in lange, snelle bochten trouwens en voor langere afstanden bij onze oosterburen voor mij persoonlijk de motor!

Was laatst op Assen en daar zag ik een paar fantastische wheelies bij veel lagere snelheden, super gecontroleerd en tot op een soort van balans-punt.

1) Ik dacht dat wil ik ook
2) Ik dacht ook, hoe doe ik dat gecontroleerd en op het moment dat ik dat wil als ik bijvoorbeeld 60 rijd.

Heb me daar nooit zo druk over gemaakt maar nu wel wel de extreme behoefte om dit gewoon goed in de vingers te krijgen. Dus wat doe je precies: koppeling? gewicht verplaatsen? gas? wie geeft me een handleiding??

Hoop dat de blackbird zich daar trouwens voor leent want bij stoppies heb ik ook een probleem: door lange wielbasis en relatief veel gewicht kiest het voorwiel ook bij droog weer (!) eerder voor glijden dan dat het achterwiel de lucht in komt, shit.... Dat waren aardige leermomenten by the way))))))Heb nog nooit zo snel die voorrem weer losgelaten, in een nano-seconde!!

Hoop dat jullie een niet echte supersport-bezitter willen helpen in zijn zoektocht naar de beheerste wheely.
mzzls, b-bird
 

R1no

Die hard MF'er
27 aug 2001
605
0
Ede
#6
Ik vind de uitleg hieronder wel leuk, maar je kunt het het beste vragen aan onze wheeliekoningen : Maximum & Wheelieking :}

Phuzzy\'s Guide to Wheelies
By: PhuzzyGnu

Wheelies are an integral part of the motorcycling experience. Within the next few paragraphs you will find information on wheelies gleaned from more than 5 minutes of wheelie experience by that world-famous stunter, PhuzzyGnu.

Part One: Overcoming Mental Barriers

Perhaps one of the difficult aspects of wheelies to master is the fear of what scientists call \"Busting Your Ass (BYA).\" This is a very real and likely phenomenon associated with wheelies, other stunts, and motorcycles in general. Here are a few hints: 1.Start out small. You are not, and will probably never be, Gary Rothwell. So don\'t go big until you think you\'re ready. 2.Never confuse your intentions with your capabilities. See #1 above. 3.Wear safety gear. Helmet, gloves, boots, jacket, and back protector are my usual gear when riding, and as a matter of fact you should probably wear full leathers. If you do not wear these items and you mess up a wheelie, you will be scarred and misshapen and unattractive to the opposite sex. Wearing safety gear also makes you feel more confident.

Part Two: Equipment

To do a wheelie, you will first need a motorcycle. Any kind of motorcycle will do. I personally have a friend that wheelies his Gold Wing. For our purposes I will assume you ride a bike with some sporty capability, though the process is the same for all bikes. Dirt bikes are good to learn wheelies on, because they crash cheaply. Friends\' bikes are similar in this regard.

Here are questions to ask your bike: 1.Are you in basically good shape? 2.Do you have a smoothly operating throttle? 3.Do you have a clutch in working condition? 4.Do you have a rear brake in case I need to save my ass?

If the answer to any of these questions is \"no,\" you might have to find a new motorcycle. If your motorcycle does not answer, don\'t worry, motorcycles don\'t usually answer anyway.

Part Three: Where should I practice my wheelies?

Practice wheelies somewhere you can be an idiot on a motorcycle without many people minding. Also look for good pavement and, most importantly, a total absence of police (see section 4 below.) Alternatively, in front of girls\' schools and in front of hospitals are good places to practice wheelieing.

Part Four: The Man Hates Wheelies

Cops HATE wheelies. It brings out some primal reaction in them. They will throw the book at you. It may be called \"failure to control vehicle\" or \"not in complete control of vehicle\" or \"improper start from a standing position\" or \"exhibition of acceleration.\" DO NOT DO WHEELIES IN FRONT OF COPS. Mothers also dislike wheelies. On the other hand, young children (young boys especially) love wheelies. Most women do to, though they usually won\'t admit it. It is best to do wheelies for women at every opportunity. (If you are a woman, by all means do wheelies. It goes without saying than guys love wheelies and a woman doing a wheelie could probably manipulate most men into doing most anything.)

Part Five: To Clutch or Not to Clutch?

If your bike has big power and/or light weight, you don\'t even need the clutch- you can get the front wheel up with just the throttle. GSXR-750s, Bandit 1200s, Blackbirds (my bike), TL1000s, VTR1000s, R1s, ZX-9s and other bikes with Lots-o-Torque or Not-Much-Weight can bring the front wheel up with just a big, or even not-so-big twist of throttle. Simply riding forward, rapidly closing and opening the throttle can get the front wheel WAY up on some of these bikes. Some bikes just require you to open the throttle. Other bikes require the use of the clutch, which is that lever on the left clip-on (or handlebar if you ride on of \"those\" bikes.) I\'ll assume if you have a bike with big power you don\'t need my help anyway.

Part Six: Will this hurt my bike?

Wheelies done right are harmful to neither bike nor clutch. Use low revs and torque to wheelie, not massive revs and horsepower. Slower speed wheelies are also easier to control. Wheelies done wrong can damage chains, head bearings, forks seals, and, in worse-case scenarios, bodywork and even you.

Part Seven: What if it all goes wrong?

If it all goes wrong, hopefully you have the back brake covered, you mash it, and the front end slams down, smashing your grollies into the tank (if you are a guy) or smashing those mystical parts into the tank (if you are a girl.) If it goes REALLY wrong, and you ether didn\'t have the brake covered or you miss it completely (it happens), the bike will bodyslam itself into lots of expensive pieces, from about 5 feet up. It might also land on you. Try to fall off to the side. If you are not wearing gear, you will be in a world of pain, even at 20 miles per hour. Even wearing gear, you can still get hurt bad, okay?

Part Eight: The Wheelie

Having read this far, you\'re ready to try wheelies. Briefly, the following are the steps to the Wheelie. 1.Cover the back brake. It will stop you from flipping over backwards if you go too far. 2.Accelerate at about 1/4 throttle through 20-30 mph. 3. Squeeze the clutch. 4.Roll on more throttle. 5.Let out the clutch.

Steps 2-5 are almost simultaneous.

Step 1- The back brake will save your ass if you start to go over backwards. Until you are very proficient at wheelies, you should always cover the back brake just in case.

Step 2- You need to be accelerating gently to get the weight on the back wheel. Once you become proficient, you can do a wheelie from any speed, but we\'ll start like this, ok?

Step 3- Squeezing the clutch gets the engine spinning faster and making more power, of course. You don\'t have to squeeze it all the way in, just enough to get it slipping, thus spinning the motor up and getting more power.

Step 4- Giving a little more gas increases the engine spinning as noted in step 3 above.

Step 5- Letting out the clutch is the key to a smooth wheelie. Don\'t just pop out the clutch, or the front end might leap in the air and scare you away from wheelies for a year. Let the clutch out smoothly and quickly, as if you were pulling away from a light really fast. If you have ever been in a stoplight drag race and had the front end come up on you as you left the line, that\'s exactly how the clutch should come out.

In any case, unless you are really ballsy or just stupid, the front won\'t even come up the first time. You\'ll just kinda jerk forward a bit. No problem. Now, do it again, with a wee bit more throttle, engaging the clutch a wee bit faster, sneaking up on the wheelie. It probably won\'t come up this time either. Just keep on giving a wee bit more gas and a wee bit quicker (but still smooth) clutch engagement, and eventually the front will come up more and more. More throttle- more air.

Steering wheelies is just a matter of centering your weight. You lean to one side, you go to one side. Turn the front wheel one way, you\'ll go the other way, just like countersteering. Stick a knee out and you\'ll go that way. Simple. Just sit straight up and hold the bars straight at first, ok?

The front wheel has a gyro-effect, so if it stops spinning, turning the front can\'t steer you anymore and when you finish the wheelie it\'ll have to spin up to speed. If you are going fast enough, you\'ll get a chirp and a puff of smoke, but let\'s save that for later. If you set a wheelie down crossed up you can get a nasty tankslapper and get tossed, so try not to do that either, unless you like tankslappers.

Once you can consistently get the front end up higher and higher, then you can think about going just a bit further!

Part Nine: What now?

Okay, now you are getting the front wheel up regularly. Now you can find the balance point. Basically, it\'s this floaty, light point in a wheelie that is really damn high up there where you don\'t have to use as much throttle and you can basically keep it up indefinitely.

Part Ten: More Gears!

You aren\'t limited to 1st gear, of course. Once you are proficient at wheelies, you can use other gears. You can wheelie most sportbikes in 1 st and 2nd and maybe 3rd gear, and some big boys like the R1 or the ZX-9 or maybe a Blackbird might be wheeliable even in 4th. I haven\'t brought a bike up, ever, in 4th, but it is possible.

Alternatively, you can start out in 1st and go up through the gears as far as your balls (or ovaries), the road, and your skill will let you. The current wheelie record is well over 175 miles per hour, so get out there. To shift in a wheelie all you need to do is twitch your right wrist to unload the gears, while having your left toe already pressuring the gear change. No clutch necessary. Some Hondas and other bikes, my Blackbird included, have a big throw from first to second. Give it a big, positive kick into second to avoid missing a shift, having the engine rev the tits off itself, and then having the front wheel slam down to the jeers of any witnesses and to your own shame and possibly mashed privates. If you do get it into second it will want to kick a little higher, so be ready to modulate the throttle. Of course, you haven\'t\' tried to shift into 2nd until you were really familiar with balancing these things, so it\'s no problem. Now you can go into 3rd and 4th and 5th and 6th, and you\'re the man (or woman) and you can make money at this.

Part 11: Variations.

Once you\'re quite the badass, here\'s some things to try.

Standing up. Easy, stand up on the pegs and wheelie away. Cool, eh?

Crossed up. You\'ll have to turn the bars and stick out the opposite knee to get a nice, crossed up, rad effect.

Waving/Flip off/other gestures. Take your hand off (your LEFT hand!) and do whatever you think would be cool. Extra points for flipping off cops, if that\'s your kinda thing.

Passengers. If you have a trusting friend, go for it. It is actually easier because of the weight distribution, but the stakes are higher for obvious reasons.

There are other variations, but if you are good enough to think of them and do them, you wouldn\'t be reading this, would you?

Part 12: It Ain\'t My Fault

Phuzzy accepts no responsibility whatsoever for anything that might happen to you if you decide to read this and go out and practice the techniques described herein. Wheelies are inherently dangerous because motorcycles have two wheels for a reason and if you take one of them off the ground, you open up a whole new realm of possible ways to maim yourself. Don\'t be stupid. Don\'t blame me if you end up having aftermarket titanium parts installed on your body if something goes wrong. Have fun.

Comments? Questions? Criticisms? Fan mail? Email [email protected]

All rights pissed away. Please Distribute Freely.
 
5 okt 2001
243
0
43
Nunspeet
www.Suzuki-GSXR.com
#8
Hee B-bird.

Leuk dat je ook wheelies aan het oefenen bent.

Ik heb ben nu op mijn werk en heb de uitleg van R1no en johnv niet doorgelezen. Zelf ben ik sinds een tijdje wheelies aan het oefenenen. Ik heb al wel gemerkt dat iedereen voor elke stunt op de motor er zo zijn eigen technieken op na houd. Wat jij dus het fijnst vind moet je zelf even uitzoeken.

Er zijn 2 mogelijkheden om een wheelie te doen. Met de kopppeling of op het gas.

Met de koppeling wheelien kun je het beste aan Maximum vragen. Hij voelt zich lekker bij deze techniek. Zelf heb ik dit een tijdje geprobeerd maar ik vind dit niet goed te controleren. Ik ben zelf dus overgeschakeld naar de techniek waarbij je puur wheelies doet op het gas.

De manier waarop jij wil wheelien brengt de nodige risico\'s met zich mee. Ik ben zelf ook een hoogte freak ipv een lange-wheelie freak en push mezelf ook elke keer weer iets hoger. Als ik dit perfect onder controle heb ga ik pas doorschakelen.

Hier volgt in het kort een uitleg over hoe ik wheelie op mijn GSXR 750 uit 1998:

1) Kies de eerste versnelling en rijdt met een snelheid van 60km/u.

2) Ga recht op de motor zitten en schuif naar de achterkant van je zadel.

3) Zet je linkervoet onder de koppeling en je rechtervoet op de achterrem (erg belangrijk als je hoge wheelies wilt oefenen).

4) Draai je gas heel snel dicht en gelijk weer open zodra je voelt dat de motor zijn vering in duikt. Het uitveren van de voorvork helpt je om het vorwiel met minder gas omhoog te brengen.

5) Het voorwiel gaat nu de lucht in en de snelheid waarbij dit gebeurd hangt af van je vermogen en de hoeveelheid gas.

6) Op het moment dat je het balanspunt nadert draai je met kleine correcties je gas ietsje dicht. Het balanspunt nader je als de motor een beetje zweverig gaat aanvoelen. Een tweede maatstaf om te kijken of je in de buurt van het balanspunt komt is als je de weg niet meer kunt zien door je voorruit. Je zult dus langs de motor moeten gaan kijken. Hoe sneller je het voorwiel omhoog brengt, des te langer je in dezelfde versnelling kunt blijven rijden.

7) Als je comfortabel zit kun je doorschakelen naar een tweede versnelling. Mijn techniek hiervoor is als volgt.

8) Druk met je linkervoet tegen de schakelpook. Draai het gas iets dicht en gelijk weer open. Nu schakelt de motor van de eerste naar de tweede versnelling zonder gebruik van de koppeling. Druk wel hard genoeg want je wilt niet i zijn vrij belanden *D Ook is het belangrijk om het gas weer op hetzelfde punt terug te zetten als toen je het gas even dicht draaide. Te weinig zal als gevolg hebben dat de motor naar beneden crasht. Teveel zal je motor over de kop trekken.

9) Als je het voorwiel weer wilt neerzetten (altijd doen voordat je aan het einde van je vermogen komt) draai je het gas langzaam dicht. Mocht je toch ineens je vermogen op hebben en je voelt de motor naar beneden vallen, draai dan snel het gas dicht en weer open om de klap nog iets op te vangen. Scheelt je weer wat pijn aan je kroonjuwelen en is ook minder slecht voor je balhoofd, voorvork en velgen.

Mocht je nog meer vragen hebben, ik hoor het graag.

Veel plezier :9
 

Jaro

MF veteraan
23 jun 2001
2.322
0
46
Almere
#10
Hé, nog een BB-rijder......

Die wheelies doe ik ook alleen maar door gewoon hard op te trekken, vind het wel best zo.

Dat probleem met die stoppies ken ik ook, je band moet goed warm zijn en je moet van te voren fff het wegdek bekijken en beoordelen of ja gaat glijden of omhoog komt....Als je kont eenmaal de lucht in gaat houdt ie het wel.

Ik vind dit een heerlijke motor, maar om te wheeliën is een lichter model toch fijner, denk ik.

O ja, kreeg laatst een blaadje over de 2002-modellen van Honda-Nederland, en daarin hebben ze de blackbird toch weer onder het kopje \"sport-tour\" gezet. Op de site staat ie geloof ik weer bij supersports..... Hoe denk jij er over? Ik vind hem zelf met z\'n 230 kilo toch beter bij de \"sport-tour\" horen.

P.S.: wat is je verbuik? Bij mij 1:13 (2000-model met injectie)
 

Wafelijzer

MF veteraan
7 jun 2001
1.669
0
Belgie
#13
heb ook een opmerking ivm. de koppeling:

ik lees overal dat je de gas half/kwart openhoudt, dan de koppeling in waarbij je de gas volledig openhoudt (motor maakt toeren) en dan als de naald aan (bijv.) 8000/8500 toeren komt (naargelang de motor, snelheid, versnelling ed.)laat je de koppeling terug los (snel, maar niet te snel,...)

nu doe ik het nog anders, en dus advies gevraagd aan de betere stuntmannen/vrouwen over wat nu het beste is.
ik rijd tot aan de juiste snelheid om een wheelie te beginnen (bij mij in 1ste aan +- 4500 rpm), dan laat ik de gas even volledig los terwijl de koppeling volledig wordt ingeduwd. Vervolgens gas half open tot aan +-8000 rpm en dan koppeling lossen en tegelijkertijd volgas: voorwiel de lucht in... (om veel te snel terug de grond te raken want durf nog even niet hoog genoeg)

voor mij is het zo beter te controleren, al kan ik misschien fout zijn

is het beter om zo verder te doen,(als mijn motor gerepareerd raakt tenminste\ '( ) of leer ik beter meteen de \"juistere\" methode???
 

marcoo

Die hard MF'er
1 okt 2001
521
0
#14
\'k Heb nog een truukje van hoe ik vroeger op de fiets stoppies maakte (een keer me over de kop geslagen, fietts kwam bovenop me, was gelukkig maar een trappertje van 10 kg en op het gras): zorg dat je op de steuntjes staat, rem dan en trek je benen in. Dat scheelt weer een hoop gewicht op het midden van de fiets en dus op je achterband. Je zet je eigen gewicht veel meer op de voorband, waardoor die wat verder inveert en de achterkant dus eerder over het \'omslagpunt\' komt, waardoor hij makkelijker door wil.

Dit onderwerp gaat wel over wielies, maar je had het ook over stoppies... Die zijn misschien wel veiliger omdat je beter kunt blijven zien waar je heen rijdt (tenzij je al over de kop aan het slaan bent, dan is het al te laat) en bovendien vertraag je juist bij een stoppie, ipv dat je versnelt.

Heb overigens gehoord van een 2-wielaangedreven straatfiets (dus geen crosser), lijken me pas heftige wielies worden: je voorwiel op, bijna stilstaan -in balans- en dan op je voorwiel wegrijden...

*D }) *D }) *D }) *D }) *D }) *D }) !!!!!
 

Johnv

MF veteraan
3 jun 2001
4.410
1
Leerdam
#15
Damn je bent een hele stuntman....[3) Zet je linkervoet onder de koppeling en je rechtervoet op de achterrem (erg belangrijk als je hoge wheelies wilt oefenen).

Zet jij je linkervoet onder de koppeling en dan wheely cooooool, wil ik zien.

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
 

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
0
50
#16
Bij een wheelie accelereer je tot het punt dat je voorwiel licht wordt en dan draai je met een RUKJE het gas in eens verder open.

Bij stoppie\'s hetzelfde, je remt tot je voorvork zo\'n beetje op zijn diepste punt is aangekomen en dan rem je PLOTSELING ietsje harder.

succes
 

***BTR***

MF veteraan
30 mei 2001
1.326
0
42
Den Hoorn
#17
Ben ook een beetje aan het proberen en het beste gaat het met mijn CBR bij ca. 5000 toeren en dan met de koppeling anders krijg ik hem toch echt niet van de grond. Gas los en dan er weer vol op gaat wel maar niet hoog genoeg.
 

Maximum

Banned User
6 sep 2001
5.267
0
Sweet Lake City
#18
Nou B-Bird....als je in zuid holland woont geef ik je een avondje een praktijk les, aangepast op jouw fiets ;)
is bij Unstable ook hardstikke goed gegaan...en ik kan wel een beetje wheelyen :)
 

***BTR***

MF veteraan
30 mei 2001
1.326
0
42
Den Hoorn
#20
Max moet je met mij ook een keer doen :) .
Hoe doe je dat eigenlijk met je koppeling?
Gebruikte eerst mijn hand en nu nog 2 vingers, heb je je stuur tenminste nog een beetje normaal vast als er iets verkeerd gaat.

Viel me trouwens op de snelweg wel op dat er echt ff een rookwolk van je voorband komt als je hem laat zakken op de snelweg en ik heb me gek gelachen toen je die auto inhaalde op je achterwiel. Meisje zitten lachen en in haar handen zitten klappen :) .
 
Laatst bewerkt:

Wafelijzer

MF veteraan
7 jun 2001
1.669
0
Belgie
#21
Bij een wheelie accelereer je tot het punt dat je voorwiel licht wordt en dan draai je met een RUKJE het gas in eens verder open.

succes
zonder koppeling no way dat het voorwiel ook maar 1 cm de lucht in gaat, niet iedereen rijdt met een supersport
+ een wheelie op koppeling is naar\'t schijnt beter want beter controleerbaar
(toch volgens gary rothwell en als ik zijn woord tegen het jouwe moet opwegen, tja, moeilijk :) )
 
#22
Damn je bent een hele stuntman....[3) Zet je linkervoet onder de koppeling en je rechtervoet op de achterrem (erg belangrijk als je hoge wheelies wilt oefenen).

Zet jij je linkervoet onder de koppeling en dan wheely cooooool, wil ik zien.

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
Hehehhe, ik bedoelde dus het schakelpookje. Niet de koppeling. Maar dat had je wel begrepen denk ik :P
 

KJ

Die hard MF'er
8 okt 2001
833
0
43
#24
Inderdaad, volgens mij heeft afgelopen zaterdag een duister figuur mij ditzelfde verhaal ingefluisterd... :P

Werkt trouwens goed WKJ, de \'balls\' moeten nog ff komen, maar het gaat steeds beter..

Thnx voor die tip!
Ballen komen vanzelf, als je jezelf maar gewoon in blijft praten dat over de kop slaan bijna onmogelijk is. Zelfs wanneer je in het evenwichts punt zit sla je nog lang niet over de kop. :)

Zit allemaal tussen de oortjes 8-)

gl,
 

Wafelijzer

MF veteraan
7 jun 2001
1.669
0
Belgie
#25
wheelieen is idd niet gevaarlijk eens je het wat kan en als je de reflex van de achterrem in de vingers (voet) hebt

ik heb 2 jaar gewheelieed op mijn scooter en de reflex van naar de achterrem te grijpen (nu koppeling) is er nog niet helemaal uit. als ik nu over het balanspunt ga en ik knijp de koppeling in is dat het slechtste wat ik kan doen!

dus ik doe het nog even rustig aan en ga nog zeker niet te hoog