wheely

b-bird

MF'er
19 okt 2001
36
0
den haag
ff voorstellen want voor mij de eerste keer op dit forum, (heb zojuist een berichtje geprobeerd te posten, leek niet helemaal goed te gaan, dus nog maar een keertje op het risico dat ik nu twee keer post.)

Ik woon in den haag, 31 jr en rij een jaartje of 7 motor, nu op een cbr1100xx. Vind dit forum goed, jullie moeten jullie avonturen verzamelen en in boekvorm uitbrengen! Worden absoluut bestsellers!!

Wheely-vraag: Als je flink doortrekt komt bij cbr1100 het voorwiel de lucht in, maar dat gebeurt gewoon bij een volle acceleratie en dan enkele cm\'s. Motorkarakter is ondanks de kracht nooit verrassend, hij smeert de power op het wegdek ipv het er in 1 keer keihard op te kwakken (hayabusa bijv.) Daarnaast een vrij lange wielbasis en een hoog gewicht....
Wel super stabiel in lange, snelle bochten trouwens en voor langere afstanden bij onze oosterburen voor mij persoonlijk de motor!

Was laatst op Assen en daar zag ik een paar fantastische wheelies bij veel lagere snelheden, super gecontroleerd en tot op een soort van balans-punt.

1) Ik dacht dat wil ik ook
2) Ik dacht ook, hoe doe ik dat gecontroleerd en op het moment dat ik dat wil als ik bijvoorbeeld 60 rijd.

Heb me daar nooit zo druk over gemaakt maar nu wel wel de extreme behoefte om dit gewoon goed in de vingers te krijgen. Dus wat doe je precies: koppeling? gewicht verplaatsen? gas? wie geeft me een handleiding??

Hoop dat de blackbird zich daar trouwens voor leent want bij stoppies heb ik ook een probleem: door lange wielbasis en relatief veel gewicht kiest het voorwiel ook bij droog weer (!) eerder voor glijden dan dat het achterwiel de lucht in komt, shit.... Dat waren aardige leermomenten by the way))))))Heb nog nooit zo snel die voorrem weer losgelaten, in een nano-seconde!!

Hoop dat jullie een niet echte supersport-bezitter willen helpen in zijn zoektocht naar de beheerste wheely.
mzzls, b-bird
 
Het lukte zelfs op m\'n brommer. Een Honda NSR-50. Needless to say dat ie wat meer vermogen had dan toegestaan, maar het was nog steeds een 50cc blokje.

Hoe maak je daar een wheelie mee?? Simpel.

-De toerenteller telt maximaal tot 13000. :9
-Bij 10000 begint het rode gebied. :)
-De rijder (ikke dus :9 )weet dat de motor pas bij ca 12000 toeren echt moelijk begint te doen }) (was een super blok. fantastisch.

Men laat het toerental oplopen tot ca 6 a 7000 toeren. Dan laat men de koppeling heel snel opkomen en nu komt het tricky part VLAK VOOR HET LOSLATEN VAN DE KOPPELING DE ACHTERREM INDRUKKEN EN BIJ HET AANGRIJPEN VAN DE KOPPELING WEER LOSLATEN!!! Het voorwiel komt dan als een tierelier omhoog. Zo snel zelfs dat ik mijn gewicht weer wat naar voren moest verplaatsen. Ondertussen was het rode gebied al bereikt en begon het vermogen weer af te breken. Vlug doorschakelen naar de twee en nog een paar meter op het achterwiel doorrijden en voila. een 50 a 75 meter wheelie op een 50 cc brommer :P :P :]

Stoppies maken was ook een koekje. Voorrem inknijpen, hij wordt licht aan de achterkant en nog wat verder inknijpen; Tadaaaa!!! je stond op het voorwiel.
 
alweer een blackbird rijder op het forum!!!
dat is goeeddd!!!

wheelies met een blackbird...mmm...ik waag me er niet aan...dat het voorwiel loskomt als je vol in 1 optrekt...is voor mij al voldoende...



ff voorstellen want voor mij de eerste keer op dit forum, (heb zojuist een berichtje geprobeerd te posten, leek niet helemaal goed te gaan, dus nog maar een keertje op het risico dat ik nu twee keer post.)

Ik woon in den haag, 31 jr en rij een jaartje of 7 motor, nu op een cbr1100xx. Vind dit forum goed, jullie moeten jullie avonturen verzamelen en in boekvorm uitbrengen! Worden absoluut bestsellers!!

Wheely-vraag: Als je flink doortrekt komt bij cbr1100 het voorwiel de lucht in, maar dat gebeurt gewoon bij een volle acceleratie en dan enkele cm\'s. Motorkarakter is ondanks de kracht nooit verrassend, hij smeert de power op het wegdek ipv het er in 1 keer keihard op te kwakken (hayabusa bijv.) Daarnaast een vrij lange wielbasis en een hoog gewicht....
Wel super stabiel in lange, snelle bochten trouwens en voor langere afstanden bij onze oosterburen voor mij persoonlijk de motor!

Was laatst op Assen en daar zag ik een paar fantastische wheelies bij veel lagere snelheden, super gecontroleerd en tot op een soort van balans-punt.

1) Ik dacht dat wil ik ook
2) Ik dacht ook, hoe doe ik dat gecontroleerd en op het moment dat ik dat wil als ik bijvoorbeeld 60 rijd.

Heb me daar nooit zo druk over gemaakt maar nu wel wel de extreme behoefte om dit gewoon goed in de vingers te krijgen. Dus wat doe je precies: koppeling? gewicht verplaatsen? gas? wie geeft me een handleiding??

Hoop dat de blackbird zich daar trouwens voor leent want bij stoppies heb ik ook een probleem: door lange wielbasis en relatief veel gewicht kiest het voorwiel ook bij droog weer (!) eerder voor glijden dan dat het achterwiel de lucht in komt, shit.... Dat waren aardige leermomenten by the way))))))Heb nog nooit zo snel die voorrem weer losgelaten, in een nano-seconde!!

Hoop dat jullie een niet echte supersport-bezitter willen helpen in zijn zoektocht naar de beheerste wheely.
mzzls, b-bird
 
goldwing 1800????

Ik doe dit, ik doe dat... iedereen moet zelf uitvinden hoe het werkt. Smaken en geuren zijn toch ook niet te omschrijven...Het is en blijft een gevoel wat je hebt of niet. Geloof wel dat het te ontwikkelen is.

Weet niet of ik mij reeds onder de experts mag scharen?? maar wheelien is ook een kwestie van PK\'s en koppel maar is ook een kwestie van het juiste momentum, een enigzins groot hart en veel gevoel in je rechter hand.
Nu heb ik al op veel motoren gewheelied maar nog nooit, nooit mijn achterrem gebruikt.
(In alphabetische volgorde: Aprilia RSV mille, BMW K1150R, GS1150, Cagiva Raptor 650 & 1000, Ducati Monstro 750, 900 en S4, ST2, ST4, 916 & 996, Honda Hornet, CBR600 F & S, CBR 900 RR, Goldwing 1800, Transalp, CR500, XR650, Kawasaki ZX6R, ZX9R en ZX12R, Z650 (met hangen en wurgen)& Z900, ZZR250 & ZZR600, KTM Duke I & II, 125 cc 2-takt, 380 cc 2-takt & 400 cc 4-takt, Suzuki GSX600R, SV650, Bandit 600 & 1200, Triumph TT600, Sprint RS & Speed Triple, Yamaha XT250 & XT600, YZF400, Fazer 600 & 1000, R6 & R1. Vast nog wel een of twee of drie vergeten.)

Probeer eerst uit te vinden waar het max. vermogensafgifte van je motor zit. Gaat ie niet in een keer omhoog dan beetje koppeling erbij en iets meer met je gas spelen. Sommige fietsen hebben te weinig power in verhoudeing tot het gewicht en deze zal je dus nooit alleen de lucht in krijgen. Misschien als je iemand achterop neemt.
Vervolgens is het compleet van de geometrie van de fiets afhankelijk waar het balanspunt zit en of de fiets daar makkelijk op te houden is.
Vb. Duc 996 is door zijn hoge achterkant moeilijker in evenwicht te houden dan bijvoorbeeld de Fazer 1000.
Bouw het langzaam op. Steeds iets langer je gas open houden, steeds iets meer gas erbij. Op een bepaald moment voel je heel goed aan tot waar je kan gaan. En dat is ver kan ik u vertellen.
Ik rij met mijn Duke wel mijn kentekenplaat er af maar als die er af is lukt het mij nog niet om mijn uitlaten aan de grond te rijden terwijl dat wel mogelijk is. Er blijft altijd baas boven baas. Denk dat ook ik dat maar moet accepteren.

Als je inderdaad zo ver door slaat als Biaggi is het niet onverstandig om je achterrem er wel bij te gebruiken. ;)
 
van zx-9 overgegaan naar gsx1000
wheely nog niet gelukt door slippend achterwiel
(asfalt nog te koud/Band nog te nieuw?)
Het gas gedoseerd opendraaien is me bij het
liften van het voorwiel nog niet gelukt.
Ik heb meer het idee dat de motor vanaf zo\'n 140
in zn twee pas echt goed het wiel wil liften.
Iemand al leuke ervaringen met wheely\'s op snelheid? :9
 
Ik ga eerst nog ff oefenen.
Als oudere jongere (35) moet je dan wel
eerst goed aan je nieuwe fiets zijn gewend....
Eerst over dat glijden, is dat nu puur de temp.
van het asfalt of heb je daar in de zomer
met een r1 ook last van?
 
Neej nooit gezien, kun je die niet ff posten hier???

Dit is een andere maar ook leuk

wheelie.jpg
 
Op mijn RS 50 (lees RS 73,5) krijg ik hem ook makkelijk omhoog. Zelfs daarvoor hoef ik geen koppeling te gebruiken. Ik rijd gewoon in zijn 1 laat hem terugzakken tot 4000 toeren met gas in. Dan volgas en hoppa hij komt omhoog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan