wheely

b-bird

MF'er
19 okt 2001
36
0
den haag
ff voorstellen want voor mij de eerste keer op dit forum, (heb zojuist een berichtje geprobeerd te posten, leek niet helemaal goed te gaan, dus nog maar een keertje op het risico dat ik nu twee keer post.)

Ik woon in den haag, 31 jr en rij een jaartje of 7 motor, nu op een cbr1100xx. Vind dit forum goed, jullie moeten jullie avonturen verzamelen en in boekvorm uitbrengen! Worden absoluut bestsellers!!

Wheely-vraag: Als je flink doortrekt komt bij cbr1100 het voorwiel de lucht in, maar dat gebeurt gewoon bij een volle acceleratie en dan enkele cm\'s. Motorkarakter is ondanks de kracht nooit verrassend, hij smeert de power op het wegdek ipv het er in 1 keer keihard op te kwakken (hayabusa bijv.) Daarnaast een vrij lange wielbasis en een hoog gewicht....
Wel super stabiel in lange, snelle bochten trouwens en voor langere afstanden bij onze oosterburen voor mij persoonlijk de motor!

Was laatst op Assen en daar zag ik een paar fantastische wheelies bij veel lagere snelheden, super gecontroleerd en tot op een soort van balans-punt.

1) Ik dacht dat wil ik ook
2) Ik dacht ook, hoe doe ik dat gecontroleerd en op het moment dat ik dat wil als ik bijvoorbeeld 60 rijd.

Heb me daar nooit zo druk over gemaakt maar nu wel wel de extreme behoefte om dit gewoon goed in de vingers te krijgen. Dus wat doe je precies: koppeling? gewicht verplaatsen? gas? wie geeft me een handleiding??

Hoop dat de blackbird zich daar trouwens voor leent want bij stoppies heb ik ook een probleem: door lange wielbasis en relatief veel gewicht kiest het voorwiel ook bij droog weer (!) eerder voor glijden dan dat het achterwiel de lucht in komt, shit.... Dat waren aardige leermomenten by the way))))))Heb nog nooit zo snel die voorrem weer losgelaten, in een nano-seconde!!

Hoop dat jullie een niet echte supersport-bezitter willen helpen in zijn zoektocht naar de beheerste wheely.
mzzls, b-bird
 
je kan heeeeeeel ver voor je achterover slaat...en zodra je gas dicht draait zit je weer met 2 wielen op de grond...ik heb nog nooit mn rem erbij gepakt...zelfs als je je motor helemaal vertikaal hebt, deed ik toen ik nog reed \ '( , kan je blijven rijden....je kan zelfs achterover hangen :P kijk naar filmpje van Biaggi...heb ik niet, zoek maar op :P
anders zoek ik hem wel ff op....
 
als je idd van de gas afgaat,ookal hang je al wat over, dan kom je normaalgezien terug op 2 wielen doordat de motor wat afremt op het achterwiel. met de koppeling ingedrukt niet... CRASH!! en daar heb ik ook video\'s genoeg van

heb ook die video van biaggi, en die heeft hem ook maar net kunnen redden en das dan een prof!
 
Mijn eerste (echte) wheely op de Bandit, ik had hem toen 1 dag;

Stond naast een scooter bij het stoplicht. De scooter was duidelijk voornemens om te laten zien hoe snel die wel niet was. Bij het wegrijden plat op de scooter met veel kabaal, bleef ik naast hem rijden. Lachend in m\'n zelf dacht nu ga je mijn uitlaat zien. Ik reed halfgas in z\'n 1.....gaf volgas om ervandoor te sprinten....mijn god wat ging dat snel, de bandit stond nagenoeg vertikaal en ik schrok me wezeloos...een harde trap op de achterrem en...... ;( een misselijk gevoel kwam naar boven :r (+ 2 andere dingen)..... de scooter had me inmiddels weer ingehaald maar ik vermande mijzelf en ging er volgas weer voorbij.

Na deze pijnlijke en misselijkmakende ervaring (midden in de stad) wist ik meteen de essentie van Wheelyen, gas erophouden, niet bang zijn en (heren) vooral opletten met abrupt remmen..
 
Maximum, je moet geen verkeerd advies geven.

Als de motor recht overeind staat dan valt hij achterover als je de rem niet intrapt. Als de wielen namelijk boven elkaar staan hang jij erachter en het motorblok is ook achter de wielen. Dus dan val je... Simpel is that...
Dus als jij denkt dat jij vertikaal kan rijden ZONDER de achterrem te gebruiken en niet valt dan wil ik dat graag eens zien. Ben je de eerste persoon op deze wereldbol die dat voor elkaar krijgt.

Toen ik met jou heb gereden afgelopen week heb ik gezien dat je nog wel een stuk hoger kan hoor. De onderkant van je voorwiel is ietsje hoger dan de bovenkant van je achterwiel.
Zelf kan ik ook nog iets hoger zonder de achterrem erbij te pakken.

En ik heb zelf de achterrem al 1 keer nodig gehad. Vraag maar eens aan WKJ. Die zag het gebeuren. En WKJ zelf heeft ook al eens bijna over het balanspunt gezeten. Toen draaide hij uit schrik het gas dicht en bleef even hoog op het achterwiel rijden zonder dat het voorwiel naar beneden kwam... Dan zit je echt hoog... Belangrijk om je voet bij de achterrem te houden dus.

En dat filmpje van Biaggi, dat was een geweldige redding. En daar had hij VEEEEEEL achterrem bij nodig om die nog weer voorover te krijgen. Dat was dus niet express. En dus hangen aan de motor tijdens de wheelie doet hij ook niet, was gewoon een foutje. Dat hij de motor nog overeind wist te houden komt omdat hij van wereldklasse is.
 
Er schiet me nog weer iets te binnen. Hoe hoog het balanspunt is op je motor hangt erg sterk af van de motor zelf en de manier waarop jij erop zit.

Het balanspunt moet je niet verwarren met verticaal rijden. Als je verticaal rijdt, rijdt je dus met je voorwiel precies boven het achterwiel en hangt het meeste gewicht ACHTER het achterwiel. Dit kan dus alleen met perfecte controle over je achterrem want zonder je achterrem val je achterover.

Voorbeeld:
Ik neem WKJ mee achterop mijn motor. Als ik nu een wheelie doe PRECIES op het balanspunt zul je zien dat het voorwiel lager is dan wanneer ik in mijn eentje een wheelie doe PRECIES op het balanspunt.
Dit komt omdat ik nu meer gewicht achter het achterwiel heb hangen waardoor ik meer contragewicht (het motorblok en voorwiel) voor het achterwiel moet houden. Als ik dan hoger zou proberen zal ik achterover vallen als ik mijn achterrem niet gebruik...
 
Gister (zaterdag) is het mij eindelijk gelukt ik kan wheelien op ongeveer het balans punt , kan met klein beetjes gas het voor wiel omhoog houden en zo redelijk wat meters maken
Als je dat balans punt eenmaal onder de knie hebt dan word het ineen keer wel gemakkelijker
Wat een geweldig gevoel geeft dat!!!!!!!!!
Nu nog van zijn een naar zijn twee schakelen,en misschien nog wat hoger met het voorwiel.
 
I love het gewichts loze evenwichtspunt :]

En ja, zo hoog zitten dan je zelfs met het gas dicht blijft rijden is SCARY!! :r

Remmetje is o zo belangrijk.
Je valt niet zo snel achterover maar je moet op het evenwichtspunt geen gekke dingen uithalen, want achterover vallen komt dan aardig dichtbij.
Maar wanneer je op dat punt zit en je de weg voor je al niet meer kan zien krijg je zo wie zo al het gevoel van damm, dit is best wel lomp. En kun je met Suzuki-GSXR 750 in zijn 1ste versnelling toch zeker een lengte afleggen van ongeveer 600 - 800 meter. Wanneer je dan even doorschakeld naar zijn 2 kun je met deze zelfde Soez kilometers op 1 wiel blijven rijden.

Wanneer je denk dat je in het evenwichts punt zit hoef je niet te schakelen, laat je gas op 1 punt en je blijft zonder extra gas te geven rijden.

Het leukste is dat wanneer je met 2 man naast elkaar rijd, je goed kan zien wie het hoogste zit. Dan hoef je niet eens te kijken naar hoe hoog het is, maar naar wie de wheelie het langzaamst doet, is er 1 die er als een speer vandoor gaat doet deze een power wheelie.. en zit dus nog lang niet op het evenwichts punt...

Naast elkaar rijden en beiden de weg niet meer kunnen zien en gewoon op de strepen naast je kijken of je niet van je lijn gaat.. Das pas een wheelie... he WKA? SixFlagsHolland?? WOoooooooohahahahha :j :j :j :j
 
Vraagje aan de experts: Kun je wel wat wheelien met tussen de 60 en 65 PK?

Probeerde vanmiddag wat met de koppeling, dus 8000 toeren, koppeling laten slippen, gas geven en dan koppeling los maar hij kwam nog geen millimeter omhoog. \ '(

Ligt uiteraard aan mij, maar kan het uberhaupt wel een beetje redelijk, met weinig PK\'s?
 
een R1 kopen ,vind ik heel gemakkelijk.
met mijn vorige motor ging het ook niet zo goed.
maar ik deed altijd volgas in 1 dan gas los ,duikt hij in z\'n veren en als die uit veert weer volgas .
Je hebt wel timing nodig.
 
een R1 kopen ,vind ik heel gemakkelijk.
met mijn vorige motor ging het ook niet zo goed.
maar ik deed altijd volgas in 1 dan gas los ,duikt hij in z\'n veren en als die uit veert weer volgas .
Je hebt wel timing nodig.
R1 kopen, goed idee maar te duur momenteel. :)

Ik kan het niet puur met gasgeven doen, daarvoor heb ik te weinig vermogen.

Moet dus de koppeling erbij gebruiken, vandaag geprobeerd maar lukte voor geen meter.

Dus iemand die me kan uitleggen hoe ik met 65 PK een wheelie maak? Al kom ik maar 10 centimeter los, dan weet ik hoe ik verder moet oefenen, nu kom ik nog helemaal niet los.
 
Vraagje aan de experts: Kun je wel wat wheelien met tussen de 60 en 65 PK?

Probeerde vanmiddag wat met de koppeling, dus 8000 toeren, koppeling laten slippen, gas geven en dan koppeling los maar hij kwam nog geen millimeter omhoog. \ '(

Ligt uiteraard aan mij, maar kan het uberhaupt wel een beetje redelijk, met weinig PK\'s?

zal idd aan jou liggen,

is zeker te doen!
 
Nou, ik heb pas geleden nog even op de motor van een vriend van me gereden. Dat kreng was niet op zijn achterwiel te krijgen hoor. Ik kreeg hem niet eens uit zijn vering in de eerste versnelling. Ik trek nog sneller op in de 6de versnelling op mijn GSXR *D
En ja, ik zat zover mogelijk achterop en trok aan het stuur.

Helaas weet ik niet wat voor motor hij heeft. Het is in ieder geval een 500cc.

Als je wil weten of er een wheelie mogelijk is op jouw motor moet je Maximum, WKJ of mij er maar een keer laten rijden :P
 
mwoah, tussen deze reacties zit wat stof tot nadenken en oefenen vooral.

Zaterdag gaan stunten, gosh, dan ben je wel met een stoot vermogen aan het spelen, dat maakt het ook wat scary moet ik wel zeggen.

Te weinig vermogen; veel lawaai, geen resultaat. Ja een rode kop maar dat ziet niemand onder die helm :(

Te veel vermogen; wooooooooow, of je op een op hol geslagen kameel zit die Jalalabad probeert te ontvluchten :? Maak je dan de wheely niet echt dan resulteert dat in supersnel wegtrekken en dan moet je in NL al snel weer in de ho-ijzers. Kortom, als je een jankende, vol accelererende en dan weer remmende blauwe b-bird voorbij hebt zien stuiven waarvan de bestuurder ongeveer elke 10 seconden AAAARGHHHHHHHH riep, grote kans dat ik het was......... Maar god, wat hebben we weer een plezier gehad :]

Maar een strakke wheely, nog niet gelukt. Maar ik zal doorgaan (may the force be with me!!)

Dan de andere merel bezitter:
Ik heb een injectie-model, een maat van me een carbu-bird. Die van mij doet bij redelijk doorrijden 1:13, (bij het wheely oefenen 1:0,5 :P ) en bij lange baan en als een natte krant rijdend 1:15,5.
De carbu is toch een stuk zuiniger maar heeft wel een vermogensdip gnagna.

Ja en dan: supersport of sport-toer: op Assen tussen de supersports gereden (VTR-en R1\'s enzo. :} :} :} : }) .
Er was o.a. een snelle groep, ah joh, rij met ons mee. Jaja, even een mereltje verschalken.
Moest er werkelijk vooral in de bochten veel aan doen. Meer gewicht betekent gewoon nu 1-maal dat er ook meer gewicht naar buitenkant wil (centrifugaalF). Dan ontstaat er een *$#-haartje afstand maar bij het uitaccelereren trek ik dat weer recht (mega-blaren op de achterband, daar wordt ik gelukkig van!!!!!!!!!) Maar conclusie is wel voor mij; hij mist het mega-wendbare van een lichtgewicht (heb ik zelf overigens ook met mijn 82 kg!)dus ik wil hem vooral typeren als een snelle sport-toerder, maar wel een Ferrari-fresser. Lange, snel te nemen bochten is het gewoon een TGV trouwens. :} Nat wegdek blijft verraderlijk, laatst bij 150 een doorslippend achterwiel gehad, gelukkig rechtop rijden dus geen probleem, maar tricky.
Ritten naar Zuid-duitsland bijv., daar is \'t ie voor gemaakt. En ik ook trouwens, lekker bier daar.

Dan nog Helldesker: als ik kijk naar de reacties, b-dankt voor verplaatsen topic :} . Was wat snel met mijn reactie van de remleidingen enzo....

Goed, oh ja, was aan het werk :r . Moet toch mijn verhalen wat inkrimpen zie ik al....
mzzls
 
is juist guz!!

met 30 pk op een busa zal een wheelie idd niet gaan! op een cross/enduro dan weer wel

zo goed als alle moto\'s zijn te wheelieen, heb zelfs foto\'s van goldwings, choppers ed. op het achterwiel
 
I know maar hoe?

Ik wou met Maximum nog een keertje een wheelie afspraak maken, misschien ook iets voor jouw?
Net als iedereen weet ik precies hoe het moet, wat \"ons\" tegenhoud is alleen angst... :)

grandma.jpg


Zelf heb ik een keer een lange (!) hoge wheelie gemaakt met een 60PK diversion toen ik met een kwade kop ging motorrijden...

Het lukt bij mij nu met 100PK ook voor geen meter, maar het voorbeeld hierboven geeft aan dat je je verstand moet kunnen uitschakelen...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan