Wie ó wie heeft er een rugprotector

Aan iedereen die denkt dat hij protectie in zijn pak heeft zitten.
Kom op zeg. Denk je dat echt??

Wees verstandig en haal een goede rugprotector. Krijg je geen spijt van.
[me]UltraSub heeft de Spidi Airback..[/me]
 
Heb er eentje van Dainese, die ook tegelijk als nierband werkt. Gekocht omdat vorig jaar een maat van me in Frankrijk achter me onderuit gegaan is in een lange dalende bocht naar links. Hij belande met z'n rug vol tegen een muurtje, dat als vangrail diende. Hij had een scheurtje in een van z'n onderste ruggewervels. Hij heeft een paar maanden op bed moeten liggen, en daarna duurde het volledige herstel nog iets van een half jaar.
Aangezien ik dit soort ellende niet wil hebben, heb ik er dit jaar maar eentje aangeschaft. Op de motorbeurs in Utrecht voor 109,- Euro
:^ Ik ben vorig jaar met 120km/h met m'n rug tegen een eik geknald. Als ik mijn (Dainese) protector niet had gedragen had ik dit nu met m'n tong getypt. :+
 
Clover jas ...meteen een rugplaat in gezet...en ga geen meter zonder!

Vind het zelfs wel een lekker gevoel "steuntje in de rug" *D
 
Hmmm jeetje zeg, ben best wel een sportieve rijder zal ik maar zeggen O-) en op mn veiligheid heb ik nooit bezuinigd. Maar wist niet dat t zo`n hot item was. Heb er zelfs nog nooi bij stilgestaan om er 1 te kopen, laat staan dat ik weet hoe zo iets eruit ziet! |( . Van de week dus toch maar ff shoppen denk ik!?
 
Hou er rekening mee dat een protector in de jas onvoldoende is. Een rugprotektor moet net boven het stuitje beginnen en net onder de nekwervel eindigen. De standaart (bij de meeste ) rugprotektor is ook te zacht.

Het is geen zachte, maar een stevige plank. Pak en rugbeschermer zijn van Hein Gericke. Voldoet ook aan de Europese normen. Maar ik loop er wel over na te denken om een losse protector te kopen.
 
Neen, te kort en te zacht.

Hoe kan jij nou beoordelen vanaf een foto dat die protector te zacht is en dat Knox hier prutswerk aflevert :? (Knox is een heel groot merk op dit gebied en heeeft een naam te verliezen).

Trouwens: De lengte van de protector wil ook wel afhangen van het doel: In pakken die voor toeren zijn bestemd is die korter dan voor sportieve motorpakken en dat geldt ook voor de losse protector. Kijk ook maar op de site van Knox
 
1279_b.jpg


de mijne
 
Hoe kan jij nou beoordelen vanaf een foto dat die protector te zacht is en dat Knox hier prutswerk aflevert :? (Knox is een heel groot merk op dit gebied en heeeft een naam te verliezen).

Trouwens: De lengte van de protector wil ook wel afhangen van het doel: In pakken die voor toeren zijn bestemd is die korter dan voor sportieve motorpakken en dat geldt ook voor de losse protector. Kijk ook maar op de site van Knox
Dus met toeren val je anders :?
 
axo_back878082460.jpg


Axo, bij Hein Gericke in St-Pieters-Leeuw (bij Brussel) gekocht @ 105 euro. Ik draag hem toegegeven ook niet altijd. Meestal (9 van de 10 ritten) wel, maar soms vergeet ik 'm wel eens. 5 jaar zonder rugbeschermer, tja, 't is een nieuwe gewoonte en dat vergeet je dan wel eens...
 
Dus met toeren val je anders :?

Je zit wel rechter op i.t.t. een supersport waar je meer voorovergebogen zit. Bij de laatste zal je protector wat langer moeten zijn wil je de hele rug bedekken. Stop je shirt maar in je broek en buig voorover: om de hele rug te bedekken moet het shirt langer zijn. Maar ga je rechterop zitten dan plooit je shirt: Stel nu dat er een rugprotector zit die niet meegeeft: dan zal dat knap oncomfortabel zitten (en dus niet gedragen worden). Ben geen botsexpert, maar het zou me niet verbazen dat de andere houding ook leidt tot een andere eerste impact (en dat is waar de beschermer zijn rol speelt, niet bij glijden; daar heb je een pak voor).

Maar kijk maar op de site van Knox: ze maken duidelijk onderscheid tussen rugprotectors voor toeren en voor op het circuit; en daar zit ook een lengte verschil.
 
Koop gewoon een losse protector. Die plaatjes schuim die los in veel jassen gemonteerd zitten zijn crap. Hoe dan ook, rugprotectoren die in jassen zitten kunnen veel te makkelijk schuiven. De enige oplossing is een goede losse.
Deze (althans die van Dainese) functioneren tegelijk als niergordel en geven wat steun tijdens het rijden. Daarbij houden ze je jas lekker strak om je rug en wellicht scheelt het ook nog aan warmte.

Snap ook niet dat je nog zo weinig mensen met die dingen ziet rijden, je rug is na je hoofd toch het belangrijkste deel van je lichaam?!

Daarbij vinnik die dingen er over het algemeen best koel uitzien.
 
Ik heb gister ook maar eens zo'n ding aangeschaft. Maar hoofdzakelijk omdat ik morgen op Zandvoort ga rijden.
Dit is een AlpineStars en kostte 139 euri.
Deze is behoorlijk stevig en scharniert ook alleen maar met de kromming van je rug mee (je kunt dus geen holle rug maken) en op de ruggegraat zitten stalen schakels om de boel nog steviger te maken.
 
Je zit wel rechter op i.t.t. een supersport waar je meer voorovergebogen zit. Bij de laatste zal je protector wat langer moeten zijn wil je de hele rug bedekken. Stop je shirt maar in je broek en buig voorover: om de hele rug te bedekken moet het shirt langer zijn. Maar ga je rechterop zitten dan plooit je shirt: Stel nu dat er een rugprotector zit die niet meegeeft: dan zal dat knap oncomfortabel zitten (en dus niet gedragen worden). Ben geen botsexpert, maar het zou me niet verbazen dat de andere houding ook leidt tot een andere eerste impact (en dat is waar de beschermer zijn rol speelt, niet bij glijden; daar heb je een pak voor).

Maar kijk maar op de site van Knox: ze maken duidelijk onderscheid tussen rugprotectors voor toeren en voor op het circuit; en daar zit ook een lengte verschil.
Misschien een overbodige opmerking, maar je rug wordt niet langer of korter door het type fiets dat je rijdt. Als je je hele rug wilt beschermen zal je ook een protector moeten dragen die je hele rug bedekt. In de meeste gevallen is een protector niet voor de eerste impact; vaak knal je, na het glijden, tegen een boom, vangrail, auto etc.
 
Misschien een overbodige opmerking, maar je rug wordt niet langer of korter door het type fiets dat je rijdt. Als je je hele rug wilt beschermen zal je ook een protector moeten dragen die je hele rug bedekt. In de meeste gevallen is een protector niet voor de eerste impact; vaak knal je, na het glijden, tegen een boom, vangrail, auto etc.

Het centrum van je rug wordt idd niet langer of korter, maar aan je ruggenwervels zitten uiteinden en als je je rug kromt dan gaan die verder uitelkaar staan. Laat anders maar iemand je rug opmeten wanneer je rechtop staat of wanneer je gebukt staat. Zoals ZiXeR750bart al opmerkt kan hij geen holle rug maken met zijn rugbeschermer aan. Op een all-road zit je zo rechtop dat de rugbeschermer (Edit: bedoeld voor een supersport-rijder) je dan in de weg gaat zitten; en dat kan nou ook weer niet de bedoeling wezen.
 
Laatst bewerkt:
Het centrum van je rug wordt idd niet langer of korter, maar aan je ruggenwervels zitten uiteinden en als je je rug kromt dan gaan die verder uitelkaar staan. Laat anders maar iemand je rug opmeten wanneer je rechtop staat of wanneer je gebukt staat. Zoals ZiXeR750bart al opmerkt kan hij geen holle rug maken met zijn rugbeschermer aan. Op een all-road zit je zo rechtop dat de rugbeschermer (Edit: bedoeld voor een supersport-rijder) je dan in de weg gaat zitten; en dat kan nou ook weer niet de bedoeling wezen.

ja, als je bukt dan wordt je lumbaal (kromming naar voren van de ruggenwervel onder in de rug) iets minder hol waardoor hij langer lijkt.
maar met de spidi rugprotector die ik heb kan ik ook zonder er last van te hebben recht op de motor zitten. (ps als je er gewoon rechtop mee kunt staan kun je er ook gewoon rechtop mee zitten :+ )
Er zijn zoveel verschillende types losse rugprotectoren, lijkt me raar als er geen een lekker zit bij jou.
 
daarvan is de lengte wel goed toch?
Die van mij zit in een compartiment in de jas. Nierbeschermers lijken mij ook wel nuttig. Duur? Ik heb maar een nier, kan ik beter zuinig op zijn... :)
Ik heb 'm ooit een keer bij m'n pak gebietst bij Termaat motoren!!
Omdat er in m'n jack geen zit....hij zit perfect!!
Kweenie wattie kostte :?
't is tevens een niergordel (heb ik wel nodig op m'n 10 :P )
 
Terug
Bovenaan Onderaan