Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Hoe wil je anders een bocht maken
Iedereen drukt en trekt toch aan zijn stuur als je de bocht om wilt.
Of mis ik iets?
Hoe wil je anders een bocht maken
Iedereen drukt en trekt toch aan zijn stuur als je de bocht om wilt.
Of mis ik iets?
De meeste mensen hebben niet door dat ze tegen de rechterkant dúwen, om rechtsom te gaan. In feite stuur je je voorwiel naar links toe, maar je motor gaat alsnog naar rechts. Klinkt vreemd, werkt toch.Hoe wil je anders een bocht maken
Iedereen drukt en trekt toch aan zijn stuur als je de bocht om wilt.
Of mis ik iets?
Rechtsaf is inderdaad makkelijk. Linksaf echter, dat is een stuk moeilijker. Want je linkerhand heb je immers niet aan je stuur. Die heb je in je zij of hooguit op je been.
Rechtsaf is inderdaad makkelijk. Linksaf echter, dat is een stuk moeilijker. Want je linkerhand heb je immers niet aan je stuur. Die heb je in je zij of hooguit op je been.
Is dat niet gevaarlijk?Rechtsaf is inderdaad makkelijk. Linksaf echter, dat is een stuk moeilijker. Want je linkerhand heb je immers niet aan je stuur. Die heb je in je zij of hooguit op je been.
Vriend van me studeert iets moeilijks (natuurkunde dus, of iets in die richting), die had het erover dat de motor juist de andere kant op gaat omdat de rést van de motor met alle gewicht nog gewoon "rechtdoor" wilt. Als je je voorwiel dus naar links gooit (door tegen de rechterkant te duwen), valt de motor als het ware de andere kant op.Dit is wat ik er met een beetje natuurkunde van maak:
doe het regelmatig, vooral bij snelle combinatiesIk hoor links en rechts in de motorwereld dat er op rijles geleerd wordt dat je bijv. met je knie tegen de tank moet duwen als je een bocht wilt maken. Of ook wel dat je je gewicht moet verplaatsen.
Maar als je het kunstje door hebt om gewoon tegen de rechterkant van je stuur te duwen als je naar rechts wilt (en andersom natuurlijk), kan je sneller manouvreren dan op welke andere manier ook. Op deze manier leg ik mijn Fjr1300 in een tel van zijn ene op zijn andere oor.
Op het net staan vele artikelen hierover, zoek maar op tegensturen en vooral op countersteering, er gaat een wereld voor je open. Met countersteering kan je gewoon roerloos als een zoutpilaar (tisdat?) blijven zitten en dat komt de rust in de combinatie motor en rijder ook ten goede. Doen jullie dat nou uiteindelijk ook?
Of ben ik weer de enigsde?
Ps: als je het eenmaal kan wil je niet anders meer. Net als met laatmaar.
Dat denk je maar... Met je lichaamsgewicht krijg je je motor de bocht niet om. Check dit filmpje maar eens.Ik doe't alleen als ik stevig aan't sturen ben. (lees hogere snelheden)
Lagere snelheden vind ik't prettiger om met m'n lichaam te sturen.
Probeer het maar eens, duw je de rechterkant naar voren, dan ga je naar rechts.linksaf? heup naar links drukken, rechtsaf, heup naar rechts gooien.
zo stuur ik nog steeds alle bochten in, en werkt goed.
wat boedelen jullie precies met het drukken tegen het stuur?
ik neem aan:
als je linksaf wilt, druk je de rechterkant van je stuur weg,
rechtsaf, linkerkant wegdrukken.
heb nog niet zo heel veel ervaring met de motor.. vandaar mijn vraag