Wie doet het ook heel bewust: tegensturen..

Hoe wil je anders een bocht maken :?

Iedereen drukt en trekt toch aan zijn stuur als je de bocht om wilt.

Of mis ik iets?

Idd, zonder countersteering kun je onmogelijk motor rijden, dus iedereen doet het al onbewust. Maar als je weet hoe het werkt ga je het wel een stuk bewuster toepassen en dat is wel fijn :)
 
Ook ik doe het vaker bewust dan onbewust, maar als ik het bewust doe stuurt het verrweg lekkerder dan de bocht inhangen.
 
Hoe wil je anders een bocht maken :?

Iedereen drukt en trekt toch aan zijn stuur als je de bocht om wilt.

Of mis ik iets?
De meeste mensen hebben niet door dat ze tegen de rechterkant dúwen, om rechtsom te gaan. In feite stuur je je voorwiel naar links toe, maar je motor gaat alsnog naar rechts. Klinkt vreemd, werkt toch.
 
Rechtsaf is inderdaad makkelijk. Linksaf echter, dat is een stuk moeilijker. Want je linkerhand heb je immers niet aan je stuur. Die heb je in je zij of hooguit op je been. ;)
 
Dit is wat ik er met een beetje natuurkunde van maak:
Als je tegen het stuur duwt beweeg je onbewust je bovenlichaam naar de kant van de motor waar je op je stuur drukt. Je valt dus in feite om met je motor. Doordat je snelheid hebt ga je door de bocht. Het hangt van het type motor af hoe hard je moet duwen (en dus hangen). Je zit dus niet als een zoutpilaar op je brommert maar je beweegt iets. Omdat je denkt dat je stil zit (of wilt zitten) zorg je er voor dat je een nog langere hefboom maakt tov de weg.

Probeer maar eens op de fiets (ivm schade niet op de motor) kaarsrecht te zitten en naar rechts te sturen voor een bocht naar rechts. Als je dit heel precies uitvoert ga je geheid op je plaat. En wel aan de linkerkant van je fiets. Als je goed naar rechts stuurt stuur je onbewust heel even naar links, daardoor valt je fiets naar rechts de bocht in. Vervolgens stuur je naar rechts zodat je ook de bocht maakt. Op hoge snelheid hangt je eigenlijk ook alleen maar in, je stuur draait nauwelijks. Dit effect komt heel dicht in de buurt van het duwen tegen je stuur.

Mijn ervaring is dat je tegenduwen en met de heupen sturen hun eigen werkgebied hebben (de heupen vooral bij korte bochten en lagere snelheid)

sturen door alleen het stuur te draaien doe ik eigenlijk alleen als ik er naast sta met parkeren. O-)
 
Tegensturen is een beetje "over-rated".

Als je nou had gevraagd, wie doet het ook heel bewust: driften....


Kijk, dan had je een topic gehad ;)
 
Dit is wat ik er met een beetje natuurkunde van maak:
Vriend van me studeert iets moeilijks (natuurkunde dus, of iets in die richting), die had het erover dat de motor juist de andere kant op gaat omdat de rést van de motor met alle gewicht nog gewoon "rechtdoor" wilt. Als je je voorwiel dus naar links gooit (door tegen de rechterkant te duwen), valt de motor als het ware de andere kant op.

Uhh... Nou ja. Ik heb er te weinig verstand van om het uit te leggen, maar het ligt niet aan je eigen beweging in ieder geval - het heeft te maken met de motor die niet uit zichzelf je voorwiel achterna wilt.
 
Nadat iedereen verzameld is bij de juiste instructeur gaan we de baan op. Na een stukje over het circuit zet de instructeur ons aan de kant samen met groep 3. We gaan een demo krijgen van gyroscopische effecten (een draaiend wiel wil rechtdoor).

We zien een instructeur met losse handen rare draaiende bewegingen maken op 50 km/u: Het bovenlichaam heeft nauwelijks invloed op de gyroscopische werking van de wielen

Komt dezelfde instructeur weer langs al spartelend met de benen en handen liggend op het zadel. De motor blijft rechtdoor gaan.

Motor komt nogmaals langs nu doet hij met losse handen de korte slalom. Laatste bochtje die die maakt gaan de steps aan de grond. Nog steeds de handen los: Alles vanuit de heupen doen, de motor reageerd dan wel.

De laatste demo was dat de instructeur met een touwtje in de hand rijdt. Geeft een ruk aan het touwtje (zit rechts aan het stuur vast) en de motor valt richting links: Even laten zien dat tegen sturen werkt.

Nu splitsen de groepen zich en gaan wij ons opmaken voor de korteslalom en keren op de weg. We rijden de slalom, keren op de weg, rijden langs de slalom, keren weer en weer door de slalom.

Dit was het onderdeel waar ik het meeste tegen opzag. Dat de slalom makkelijk kan met CB500F'jes snap ik wel maar hallooooo ik heb een GPZ900r uit '87 deze zijn niet gemaakt voor dit soort oefeningen vond ik maar,
De eerste run door de slalom.... EITJE!! dit had ik echt nooit verwacht!! wat ging dat makkelijk zeg. Ik had het bijna met 1 hand gekunt. Na wat heen en weer rijden en weer je oude lessen opfrissen lukte de slalom goed, vol kantelen van de motor en bij het draaien op de weg had ik nog maar de halve weg nodig ipv de volle aan het begin.
Oefening geslaagd!



tot zover een verslagje van een cursus vro-1.. overigens heb ik dit niet geschreven, maar was er wel bij!! en idd sinds die cursus doe ik het echt heel bewust en het gaat steeds lekkerder en makkelijker... net als bij skiën 'swing' je een beetje tussen de bochten door..
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor links en rechts in de motorwereld dat er op rijles geleerd wordt dat je bijv. met je knie tegen de tank moet duwen als je een bocht wilt maken. Of ook wel dat je je gewicht moet verplaatsen.
Maar als je het kunstje door hebt om gewoon tegen de rechterkant van je stuur te duwen als je naar rechts wilt (en andersom natuurlijk), kan je sneller manouvreren dan op welke andere manier ook. Op deze manier leg ik mijn Fjr1300 in een tel van zijn ene op zijn andere oor.
Op het net staan vele artikelen hierover, zoek maar op tegensturen en vooral op countersteering, er gaat een wereld voor je open. Met countersteering kan je gewoon roerloos als een zoutpilaar (tisdat?) blijven zitten en dat komt de rust in de combinatie motor en rijder ook ten goede. Doen jullie dat nou uiteindelijk ook?
Of ben ik weer de enigsde? ;)



Ps: als je het eenmaal kan wil je niet anders meer. Net als met laatmaar.
doe het regelmatig, vooral bij snelle combinaties :]
 
tegensturen....
vlak voor dat ik een bocht naar links in duik stuur ik naar rechts maar hoe da ik in de bocht reageer met het stuur... durf ik zo niet te zeggen... dan ben ik bezig met: kijken waar ik naartoe wil en kijken of er geen overig verkeer aan komt.
 
Als ik normaal rij doe ik dat niet zo heel veel, maar als ik sportief rij is bewust tegensturen heerlijk om de motor van de ene kant naar de andere kant te gooien. Bijvoorbeeld in een paar scherpe s-bochten achter elkaar.
 
@twonha

da's dus precies wat ik bedoel. Als je direct de kant opstuurt die je heen wilt kantelt de motor naar buiten val je er aan de buitenkant van af en krijg misschien de motor nog in je nek ook.

proefje met de fiets werkt echt maar omdat fietsen zo'n gewoonte voor ons is moet je opletten dat je de stuurbeweging goed uitvoert. je onbewuste geeft nl heel snel even een rukje de andere kant op om te voorkomen dat je valt.

't lastig uitleggen met alleen woorden.
 
Snapte er dus geen donder van totdat ik dit filmpje zag :) Ik raad beginnende rijders (myself included) aan om 'm te kijken, legt een boel uit!
 
linksaf? heup naar links drukken, rechtsaf, heup naar rechts gooien.
zo stuur ik nog steeds alle bochten in, en werkt goed.

wat boedelen jullie precies met het drukken tegen het stuur?
ik neem aan:
als je linksaf wilt, druk je de rechterkant van je stuur weg,
rechtsaf, linkerkant wegdrukken.

heb nog niet zo heel veel ervaring met de motor.. vandaar mijn vraag ;)
 
linksaf? heup naar links drukken, rechtsaf, heup naar rechts gooien.
zo stuur ik nog steeds alle bochten in, en werkt goed.

wat boedelen jullie precies met het drukken tegen het stuur?
ik neem aan:
als je linksaf wilt, druk je de rechterkant van je stuur weg,
rechtsaf, linkerkant wegdrukken.

heb nog niet zo heel veel ervaring met de motor.. vandaar mijn vraag ;)
Probeer het maar eens, duw je de rechterkant naar voren, dan ga je naar rechts. ;)
 
Niet om het een of ander, maar dit is toch normaal ?
Zo werd me dat aangeleerd bij AVB, bij de slalom, draaien, achtje, en de uitwijkoefening?

Verder moet ik haast wel, heb een cruiser/chopper. Zonder tegensturen kan ik bijna niet om de bocht in 30km zones.
 
Terug
Bovenaan Onderaan