Wie doet het ook heel bewust: tegensturen..

Niet om het een of ander, maar dit is toch normaal ?
Zo werd me dat aangeleerd bij AVB, bij de slalom, draaien, achtje, en de uitwijkoefening?

Verder moet ik haast wel, heb een cruiser/chopper. Zonder tegensturen kan ik bijna niet om de bocht in 30km zones.
Dit wordt niet iedereen geleerd. Mij is het ook niet geleerd.
 
hoe heb jij dan je achtje, slalom en halve draai, uitwijken ed gedaan???
:?
Gewoon op gevoel en oefenen totdat het lukt. Er is mij ook niets van tegensturen verteld bij het lessen. Nu had ik wel het gevoel dat ik niet 1 van de betere instructeurs had :/
 
Ik hoor links en rechts in de motorwereld dat er op rijles geleerd wordt dat je bijv. met je knie tegen de tank moet duwen als je een bocht wilt maken. Of ook wel dat je je gewicht moet verplaatsen.
Maar als je het kunstje door hebt om gewoon tegen de rechterkant van je stuur te duwen als je naar rechts wilt (en andersom natuurlijk), kan je sneller manouvreren dan op welke andere manier ook. Op deze manier leg ik mijn Fjr1300 in een tel van zijn ene op zijn andere oor.
Op het net staan vele artikelen hierover, zoek maar op tegensturen en vooral op countersteering, er gaat een wereld voor je open. Met countersteering kan je gewoon roerloos als een zoutpilaar (tisdat?) blijven zitten en dat komt de rust in de combinatie motor en rijder ook ten goede. Doen jullie dat nou uiteindelijk ook?
Of ben ik weer de enigsde? ;)
Wat je hier allemaal beschrijft doe je allemaal samen zeg maar.
Dus komt erop neer ongeveer dat je eerst gaat verzitten dan knietje uit, countersteering, je knie en of arm tegem de tank en ondertussen ook nog druk en licht staan op je steppies.
Dan stuur je echt als een malle alle kanten op tenminste dat vertelde ze me op de TOMS cursus en na geprobeerd te hebben hadden ze zeker wel gelijk
 
Trage scherpe bochten, genres rotonde haarspeld kruispunt, kun je goed nemen in "cross"stijl.
Je ruggegraat blijft vertikaal, maar je drukt je fiets schuin: duwen op de ene stuurhelft trekken aan de andere. Maw je kont dient als virtueel scharnier. Voordeel: enorm veel controle , zeer snel omgooien (enkel je fiets kantelt, je lijf hoeft net mee te bewegen die blijft vertikaal) . Nadeel: je fiets gaat veel platter door de bocht omdat je je zwaartpunt naar buiten toe verschuift, al gaan sommigen dat ook als een voordeel zien ;)
maw het omgekeerde van een kneedown.
 
Ik deed het altijd al onbewust... volgens mij stuur je automatisch tegen op het moment dat je met je heupen gaat sturen...
 
Ik ga er volgende lessen in ieder geval over zeuren bij m'n leraar :D Even kijken of ik het onder de knie kan krijgen, misschien dat die oeveningen wat makkelijker gaan dan ook!
 
Ik zou niet weten hoe ik 300kg Vmax op een andere manier kan overtuigen iets anders te doen dan rechtdoor gaan :)
 
Deze "tegenstuur" techniek gebruik ik vaak bij harde zijwind.

Als je door een harde windstoot naar links geduwd wordt, kun je dat snel corrigeren door een rukje aan je stuur naar links te geven. Je motor "valt" dan naar rechts.

Beetje moeilijk om te beschrijven hoe het precies werkt, en het voelt tegennatuurlijk om te sturen naar de kant waar je niet heen wilt. Maar probeer het maar eens als je met harde wind aan het rijden bent; het werkt echt :)

Ik gebruik het ook om windvlagen van een tegemoetkomende vrachtauto op te vangen.

Len
 
overigens, ik wist niet eens dat er een hele naam, tegensturen voor bestond. Mij werd gewoon verteld, wil je naar links, dan eerst naar rechts sturen.

je maakt een soort van dipje zeg maar. Het is ook dat er halverwege dit topic een filmpje werd gepost, anders had ik echt geen idee waar het hier over ging :)
 
Sinds iemand mij dit enkele maanden geleden heeft geleerd, is het echt een automatisme geworden. Is echt super hoe snel je daarmee van richting kan veranderen.
 
Trucje als een ander toch :?

Ik doe het pas echt bewust als ik merk dat ik een bocht verkeerd heb ingeschat dan corrigeer je om de motor effe wat platter te leggen door knietje in de tank en/of wat meer druk op het stuur.

Anders zit ik niet echt na te denken HOE ik nu aan het rijden ben hoor, gaat toch vanzelf :]
 
Wat je hier allemaal beschrijft doe je allemaal samen zeg maar.
Dus komt erop neer ongeveer dat je eerst gaat verzitten dan knietje uit, countersteering, je knie en of arm tegem de tank en ondertussen ook nog druk en licht staan op je steppies.
Dan stuur je echt als een malle alle kanten op tenminste dat vertelde ze me op de TOMS cursus en na geprobeerd te hebben hadden ze zeker wel gelijk



Hier snap ik echt helemaal niks van leg eens uit.
 
Het is natuurkundig gezien onmogelijk om te sturen zonder 'countersteering' :)

Op de fiets geldt dit ook. Het is de enige manier om je fiets/motor te kantelen! Alle zogenaamde verzit-bewegingen verplaatsen het zwaartepunt niet in absolute zin (enkel relatief t.o.v motor/rijder). Verzitten beweegt de motor en de bestuurder, maar dan in tegengestelde richting (het zwaartepunt staat stil, jij en je motor bewegen tegengesteld ;) )
Duwen op een stepje/tank etc is totaal kul en getuigd van een totaal gebrek aan inzicht :P De kracht die je uitoefent op het stepje/tank wordt dan namelijk elders gecompenseerd door je armen op het stuur of door je kont op het zadel etc.

Klinkt hard.. maar het is wel waar :P

Zal wel een regen van tegengestelde beweringen over me heen krijgen, maar iedereen die dynamica heeft bestudeerd weet dat dit klopt :)

Enige verschil is dat er mensen zijn die het bewust toepassen en mensen die het onbewust toepassen.
Mensen die het niet toepassen vallen om :P
 
Laatst bewerkt:
Het is natuurkundig gezien onmogelijk om te sturen zonder 'countersteering' :)

Op de fiets geldt dit ook. Het is de enige manier om je fiets/motor te kantelen! Alle zogenaamde verzit-bewegingen verplaatsen het zwaartepunt niet in absolute zin (enkel relatief t.o.v motor/rijder). Verzitten beweegt de motor en de bestuurder, maar dan in tegengestelde richting (het zwaartepunt staat stil, jij en je motor bewegen tegengesteld ;) )
Duwen op een stepje/tank etc is totaal kul en getuigd van een totaal gebrek aan inzicht :P De kracht die je uitoefent op het stepje/tank wordt dan namelijk elders gecompenseerd door je armen op het stuur of door je kont op het zadel etc.

Klinkt hard.. maar het is wel waar :P

Zal wel een regen van tegengestelde beweringen over me heen krijgen, maar iedereen die dynamica heeft bestudeerd weet dat dit klopt :)

Enige verschil is dat er mensen zijn die het bewust toepassen en mensen die het onbewust toepassen.
Mensen die het niet toepassen vallen om :P

Hoe verklaar je dit dan??

uit het stukje van Lilanie
Motor komt nogmaals langs nu doet hij met losse handen de korte slalom. Laatste bochtje die die maakt gaan de steps aan de grond. Nog steeds de handen los: Alles vanuit de heupen doen, de motor reageert dan wel.
 
lachen joh, ben net ff een stukkie wezen rijden en inderdaad zo werkt het. Heb 't me nooit echt gerealiseerd, maar je stuurt inderdaad precies andersom als je zou denken. Iedereen stuurt natuurlijk met tegensturen, maar ik realiseerde het me nooit echt.
 
Hmm dit zit standaard bij mijn speeluurtje in, of binnen de bebouwde kom.
Gewoon lekker drukken, en de gekste bochten in a sec onbewust doorsturen.

Trouwens niet op reacties van mensen letten en ziet er aardig lomp uit, omdat je in principe niet beweegt of aan je stuur komt.

Stepjes drukken precies hetzelfde, leuke golvend rijden zonder ook maar iets doet, je moet wel even inkomen, maar als je beetje vaste tempo met drukken aanhoud hoef je aan het einde maar heel ligt de drukken om dezelfde beweging weer te maken.

Motor rechtop laten en er zelf met je volle gewicht naast gaan hangen is ook grappig, en stuur recht blijven houden in een bocht je.
Precies het tegenover gestelde.

Met dat drukken houd je trouwens ook weinig schaamranden aan je voorband over, als je het met een leuke snelheid doet en goed scherp stuurt _O- :Y leuk spelen *O*
 
Laatst bewerkt:
Voor degenen die het engels niet helemaal machtig zijn heb ik een prima artikel vertaald:



1. Of je je het nu realiseert of niet, tegensturen is noodzakelijk en van vitaal belang voor uw paardrijden als het gebruik van de remmen. Als u niet bekend bent met countersteering, het is een term die wordt gebruikt om de fysieke actie van de stuurgroep de bar of clip-ons even in de tegenovergestelde (ja, tegenover) in de richting van de beurt om een hoek.

Dus:

De werkelijke fysica van tegensturen is ingewikkeld, en terwijl veel mensen denken dat het slechts een simpele uitleg, panelen van fysici hebben besproken precies waarom impulsmoment, en draaimomenten vectoren invloed op uw motorfiets. Zoals ruiters, we hoeven niet te weten de fysica, maar het is belangrijk te beschikken over een inzicht in hoe onze motorfiets werkt. We zijn niet zal u zeggen waarom, maar hier is een snelle hoe.

Maar ook:

2. Meeste nieuwe renners die geen gebruik hebben gemaakt van een cursus zijn onder de indruk dat met het oog op boog via een hoek op een motorfiets, de bestuurder moet mager en sla het voorwiel in de richting van de hoek.

In feite is het tegendeel waar. Bij snelheden van meer dan 15-20 km / u, de fietser moet een beurt door de eerste afslag het voorwiel naar de buitenkant van de hoek (dat wil zeggen, druk op de linker balk links te gaan, druk op de rechtermuisknop bar te gaan rechts). Dit is een tijdelijke actie die rolt de motorfiets uit zijn as, leunend in de richting van de bar / clip-on dat is geduwd. Zoals de fiets terechtkomt bij de gewenste hoek mager, de band valt in de boog van de bocht.

De rijder uit het oogpunt van de beweging die nodig is voor het starten van een hoek. Vooruit op de linkerbalk om naar links; het tegenovergestelde te gaan rechts.




3. Hier is een oefening om tegensturen oefen. Zoek een leeg stuk rechte weg. Terwijl paardrijden bij steady gasklep bij een lage snelheid (35-45 mph), kies een plek op de weg en gebruik het als een denkbeeldig obstakel een punt waar u wilt zwieren.

Als u uw doelgroep, kiest u de richting waarin u wilt manoeuvre van de fiets. Voor de eerste pas beginnen jouw beurt ook weer vanaf het punt dat u wilt vermijden en zorgen ervoor dat u geen Toepassen lichte druk op de gewenste clip-on te boog de fiets rond de "hindernis" en vervolgens druk uitoefenen op de andere kant over te hellen terug naar uw originele lijn. De ontwerpresolutie die betrokken zijn bij het drukken / trekken van de clip-ons moet een gecontroleerde beweging; schokkerig acties zullen tornen aan het chassis. Zoals u zich meer comfortabel, vooraf uw eerste beurt dichter bij de doelgroep. Dit vereist een krachtig optreden op de clip-ons, maar vergeet niet om uw moties glad. Met praktijk, kunt u snel en nauwkeurig plaats van de fiets met exacte tegensturen ingangen.




4. Onthoud: Bij lage snelheden (minder dan 15 mph)Tegensturen heeft geen effect op de omzetten van de motor, maar als snelheden stijgen de kracht van de input vereist toeneemt. It Het kost minder inspanning bij het sturen een motorfiets reist op 60 mph dan wel te sturen op 100 mph.

Tegensturen kan op twee manieren worden gebruikt: onbewust of bewust. Degenen die gebruik maken van het onbewust uitvoeren van de actie zonder het te weten, en dus minder hebben van een goed begrip van hoe de motor werkt. Degenen die bewust gebruik countersteering-zowel racers en ruiters zowel straat-in staat zijn om hun motorfietsen precies waar ze willen.

Of u nu genieten van uw favoriete weg of vind je in het midden van een noodsituatie, de mogelijkheid om bewust countersteer uw fiets en de plaatsen waar de gewenste geeft u meer controle in elke situatie die zich voordoet.






Als je het leest lijkt het misschien ingewikkeld maar in de praktijk valt het erg mee.
 
Laatst bewerkt:
Hoe verklaar je dit dan??

uit het stukje van Lilanie
Waarschijnlijk blijft het lichaam dan als het ware rechtop terwijl de motor schuin gaat. Om de motor schuin te krijgen zet je je in dat geval af tegen de traagheid van je lichaamsmassa (bij een slalom kan dat best omdat je toch direct weer de andere kant op stuurt).
Voor degenen die het engels niet helemaal machtig zijn heb ik een prima artikel vertaald:
...
Ik hoop niet dat je het zelf hebt vertaald ;)
 
hoe heb jij dan je achtje, slalom en halve draai, uitwijken ed gedaan???
:?

Tegensturen gaat pas bij 30 per uur, nooit toegepast bij achtjes maar daar lijkt het me onmogelijk.

Af en toe in een speelse bui gebruik ik het wel eens erg nadrukkelijk, dus gewoon door hard te duwen en hard te trekken aan mijn stuur. Voor de rest let ik er nooit op.
 
Laatst bewerkt:
Tegensturen doe ik automatisch als ik net voor een bocht de buitenkant van die bocht opzoek, me dunkt. Net voor de bocht nog die extra 10-15 cm extra naar buiten gaan en gelijk daarop de motor toelaten losjes in te vallen.

Ik stuur wel vanuit mijn heup, ik haat het met mijn handen te moeten sturen. Mijn handen liggen wat te ver uit mijn centrum als mijn armen zo naar voor zijn.


Edit
: Maar voor een lekker (heel) snelle bocht moet je natuurlijk je stuur wel goed in handen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan