Wie doet het ook heel bewust: tegensturen..

Jack be quick!!!

MF veteraan
10 nov 2003
2.425
1
Den Haag
Ik hoor links en rechts in de motorwereld dat er op rijles geleerd wordt dat je bijv. met je knie tegen de tank moet duwen als je een bocht wilt maken. Of ook wel dat je je gewicht moet verplaatsen.
Maar als je het kunstje door hebt om gewoon tegen de rechterkant van je stuur te duwen als je naar rechts wilt (en andersom natuurlijk), kan je sneller manouvreren dan op welke andere manier ook. Op deze manier leg ik mijn Fjr1300 in een tel van zijn ene op zijn andere oor.
Op het net staan vele artikelen hierover, zoek maar op tegensturen en vooral op countersteering, er gaat een wereld voor je open. Met countersteering kan je gewoon roerloos als een zoutpilaar (tisdat?) blijven zitten en dat komt de rust in de combinatie motor en rijder ook ten goede. Doen jullie dat nou uiteindelijk ook?
Of ben ik weer de enigsde? ;)



Ps: als je het eenmaal kan wil je niet anders meer. Net als met laatmaar.



Voor degenen die het engels niet helemaal machtig zijn heb ik een prima artikel vertaald:



1. Of je je het nu realiseert of niet, tegensturen is noodzakelijk en van vitaal belang voor uw paardrijden als het gebruik van de remmen. Als u niet bekend bent met countersteering, het is een term die wordt gebruikt om de fysieke actie van de stuurgroep de bar of clip-ons even in de tegenovergestelde (ja, tegenover) in de richting van de beurt om een hoek.

Dus:

De werkelijke fysica van tegensturen is ingewikkeld, en terwijl veel mensen denken dat het slechts een simpele uitleg, panelen van fysici hebben besproken precies waarom impulsmoment, en draaimomenten vectoren invloed op uw motorfiets. Zoals ruiters, we hoeven niet te weten de fysica, maar het is belangrijk te beschikken over een inzicht in hoe onze motorfiets werkt. We zijn niet zal u zeggen waarom, maar hier is een snelle hoe.

Maar ook:

2. Meeste nieuwe renners die geen gebruik hebben gemaakt van een cursus zijn onder de indruk dat met het oog op boog via een hoek op een motorfiets, de bestuurder moet mager en sla het voorwiel in de richting van de hoek.

In feite is het tegendeel waar. Bij snelheden van meer dan 15-20 km / u, de fietser moet een beurt door de eerste afslag het voorwiel naar de buitenkant van de hoek (dat wil zeggen, druk op de linker balk links te gaan, druk op de rechtermuisknop bar te gaan rechts). Dit is een tijdelijke actie die rolt de motorfiets uit zijn as, leunend in de richting van de bar / clip-on dat is geduwd. Zoals de fiets terechtkomt bij de gewenste hoek mager, de band valt in de boog van de bocht.

De rijder uit het oogpunt van de beweging die nodig is voor het starten van een hoek. Vooruit op de linkerbalk om naar links; het tegenovergestelde te gaan rechts.




3. Hier is een oefening om tegensturen oefen. Zoek een leeg stuk rechte weg. Terwijl paardrijden bij steady gasklep bij een lage snelheid (35-45 mph), kies een plek op de weg en gebruik het als een denkbeeldig obstakel een punt waar u wilt zwieren.

Als u uw doelgroep, kiest u de richting waarin u wilt manoeuvre van de fiets. Voor de eerste pas beginnen jouw beurt ook weer vanaf het punt dat u wilt vermijden en zorgen ervoor dat u geen Toepassen lichte druk op de gewenste clip-on te boog de fiets rond de "hindernis" en vervolgens druk uitoefenen op de andere kant over te hellen terug naar uw originele lijn. De ontwerpresolutie die betrokken zijn bij het drukken / trekken van de clip-ons moet een gecontroleerde beweging; schokkerig acties zullen tornen aan het chassis. Zoals u zich meer comfortabel, vooraf uw eerste beurt dichter bij de doelgroep. Dit vereist een krachtig optreden op de clip-ons, maar vergeet niet om uw moties glad. Met praktijk, kunt u snel en nauwkeurig plaats van de fiets met exacte tegensturen ingangen.




4. Onthoud: Bij lage snelheden (minder dan 15 mph)Tegensturen heeft geen effect op de omzetten van de motor, maar als snelheden stijgen de kracht van de input vereist toeneemt. It Het kost minder inspanning bij het sturen een motorfiets reist op 60 mph dan wel te sturen op 100 mph.

Tegensturen kan op twee manieren worden gebruikt: onbewust of bewust. Degenen die gebruik maken van het onbewust uitvoeren van de actie zonder het te weten, en dus minder hebben van een goed begrip van hoe de motor werkt. Degenen die bewust gebruik countersteering-zowel racers en ruiters zowel straat-in staat zijn om hun motorfietsen precies waar ze willen.

Of u nu genieten van uw favoriete weg of vind je in het midden van een noodsituatie, de mogelijkheid om bewust countersteer uw fiets en de plaatsen waar de gewenste geeft u meer controle in elke situatie die zich voordoet.






Als je het leest lijkt het misschien ingewikkeld maar in de praktijk valt het erg mee.
 
Laatst bewerkt:
volgens mij doet iedereen dit gewoon onbewust hoor... Op het moment dat je erop gaat letten gaat het mis aangezien het totaal onlogisch is om te duwen...
 
Ik hoor links en rechts in de motorwereld dat er op rijles geleerd wordt dat je bijv. met je knie tegen de tank moet duwen als je een bocht wilt maken. Of ook wel dat je je gewicht moet verplaatsen.
Maar als je het kunstje door hebt om gewoon tegen de rechterkant van je stuur te duwen als je naar rechts wilt (en andersom natuurlijk), kan je sneller manouvreren dan op welke andere manier ook. Op deze manier leg ik mijn Fjr1300 in een tel van zijn ene op zijn andere oor.
Op het net staan vele artikelen hierover, zoek maar op tegensturen en vooral op countersteering, er gaat een wereld voor je open. Met countersteering kan je gewoon roerloos als een zoutpilaar (tisdat?) blijven zitten en dat komt de rust in de combinatie motor en rijder ook ten goede. Doen jullie dat nou uiteindelijk ook?
Of ben ik weer de enigsde? ;)

hmm als je tegen de rechterkant duwt ga je toch naar links ??? (of slaap ik nog :? ))
 
Laatst bewerkt:
ik heb bij een knmv rijschool gelest en daar wordt je idd het druken tegen het stuur geleerd bij het uitwijken en bij het gewoon rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer het toe te passen, maar als ik er niet op let weet ik eigenlijk niet hoe ik stuur... het heeft me wel al geholpen bepaalde bochtencombinaties vlotter te nemen (ben beginner). *O*
 
hmm als je tegen de rechterkant duwt ga je toch naar links ??? (of slaap ik nog :? ))
Probeer het maar eens dan, want dat is dus het tegensturen waar we het over hebben. ;)

Ik doe het wel bewust, is inderdaad een stuk makkelijker dan met je lichaam proberen de motor de bocht in te duwen. Bij lange sportieve bochten gebruik je natuurlijk wel "alles", maar voor de lichtere manouvres is het puur tegensturen.
 
Ik doe't alleen als ik stevig aan't sturen ben. (lees hogere snelheden)
Lagere snelheden vind ik't prettiger om met m'n lichaam te sturen. :W
 
euhmm, zo is het mij geleerd?....
doe het eignelijk alleenmaar als ik ergens rijd met veel bochten..
want het vergt wel wat meer energie vind ik...
maar het rijd wel leuk })
 
Probeer het maar eens dan, want dat is dus het tegensturen waar we het over hebben. ;)

Ik doe het wel bewust, is inderdaad een stuk makkelijker dan met je lichaam proberen de motor de bocht in te duwen. Bij lange sportieve bochten gebruik je natuurlijk wel "alles", maar voor de lichtere manouvres is het puur tegensturen.

ben nog bezig om het hier ozoveel gehate auto rijbewijs te halen :P :+ (wordt door ouders betaald dus die kreeg voorrang }) )
 
Laatst bewerkt:
Ik doe het wel, maar niet echt bewust, net als druk op de buitenste steppie, en een beetje gas geven bij het terugschakelen, gaat eigenlijk automatisch.
 
Volgens mij doet zowat iedereen die cross heeft gereden dit al automatisch?

Ik wel iig?
 
Ik trek draai strakke bochtjes, maar ik duw niet, ik trek.

Duwen werkt niet bij een apehanger.
 
:]
full
 
Ik hoor links en rechts in de motorwereld dat er op rijles geleerd wordt dat je bijv. met je knie tegen de tank moet duwen als je een bocht wilt maken. Of ook wel dat je je gewicht moet verplaatsen.
Maar als je het kunstje door hebt om gewoon tegen de rechterkant van je stuur te duwen als je naar rechts wilt (en andersom natuurlijk), kan je sneller manouvreren dan op welke andere manier ook. Op deze manier leg ik mijn Fjr1300 in een tel van zijn ene op zijn andere oor.
Op het net staan vele artikelen hierover, zoek maar op tegensturen en vooral op countersteering, er gaat een wereld voor je open. Met countersteering kan je gewoon roerloos als een zoutpilaar (tisdat?) blijven zitten en dat komt de rust in de combinatie motor en rijder ook ten goede. Doen jullie dat nou uiteindelijk ook?
Of ben ik weer de enigsde? ;)


Een paar jaar geleden had ik een Sportster, daar deed ik het heel bewust op. Flink veel geoefend, want dat was er de perfecte fiets voor.
 
Ja veel mensen doen het min of meer onbewust, maar als je het bewust doet kan je er echt mee gaan spelen, voor mij was het een echte aaiopener.
 
30 maart VRO gedaan. Need I say more :+ .

Ondertiteling: ja, ik doe het nu (nog) heel bewust. De bedoeling is dat ik het straks onbewust ga doen (bij uitwijken).
 
Hoe wil je anders een bocht maken :?

Iedereen drukt en trekt toch aan zijn stuur als je de bocht om wilt.

Of mis ik iets?
 
Terug
Bovenaan Onderaan