Wie gebruikt er een portofoon voor onderling contact?

vuurvreter63

Die hard MF'er
17 apr 2006
446
137
Ede (Gelderland)
Zijn er ook rijders onder ons, die gebruiken maken van een portofoon tijdens een rit voor onderling contact?
Zoja, welk merk en type en/of accessoires
Afbeelding ter illustratie
 

Bijlagen

  • porto.jpg
    porto.jpg
    30,1 KB · Weergaven: 21
Ik niet. Vraag me ook af hoe je dat voor je ziet? Stoppen, handschoenen uit, helm af, oordoppen uit, ding uit binnenzak, lullen. Ding weer in binnenzak, handschoenen aan, helm op, helm weer af, handschoenen uit, oordoppen in, habdschoenen aan, helm op, kut wat hadden we besproken?
Hij ziet dat voor zich met een headset die je ook hebt voor een portofoon. Bijvoorbeeld:


Ben ook wel benieuwd naar gebruikerservaringen van zoiets.
 
Laatst bewerkt:
Je moet een knop indrukken om te spreken, dat is niet praktisch/veilig op de motor.
Ook kan er maar 1 tegelijk praten/zenden (dat is lastiger dan je zou verwachten), je hebt niet echt een leuk gesprek.
 
Volgens mij een vrij 'ouderwetse' oplossing?
Ooit zal het prima gewerkt hebben, met PTT knoppen op het stuur en headsets...
De rijschool waar ik 4 of 5 jaar geleden leste gebruikte nog gewoon zo'n systeem.


Ik snap alleen niet waarom je met de huidige techniek in intercomsystemen nog zoiets zou willen.
 
Oud setje voor weinig van een rijschool kunnen overnemen? :+

Maar waarom niet een nu normale bluetooth headset van Cardo/Senna/Uclear en zo voort?
 
Ik niet. Vraag me ook af hoe je dat voor je ziet? Stoppen, handschoenen uit, helm af, oordoppen uit, ding uit binnenzak, lullen. Ding weer in binnenzak, handschoenen aan, helm op, helm weer af, handschoenen uit, oordoppen in, habdschoenen aan, helm op, kut wat hadden we besproken?
Klopt, zo doen de motorrijders bij de politie het ook.
 
Volgens mij een vrij 'ouderwetse' oplossing?
Ooit zal het prima gewerkt hebben, met PTT knoppen op het stuur en headsets...
De rijschool waar ik 4 of 5 jaar geleden leste gebruikte nog gewoon zo'n systeem.

Nog steeds in gebruik bij motor-rijles.
1-richtingsverkeer ... je krijgt je instructies in je oortje en wordt niet geacht terug te praten.

Ook een prima oplossing als je vrouw / vriendin / schoonmoeder achterop zit
 
Nog steeds in gebruik bij motor-rijles.
1-richtingsverkeer ... je krijgt je instructies in je oortje en wordt niet geacht terug te praten.

Ook een prima oplossing als je vrouw / vriendin / schoonmoeder achterop zit

Dat bedoelde ik eigenlijk, dat de rijschool nog een portofoon gebruikt. Misschien niet helemaal duidelijk verwoord.
 
nog voor de eerste BT intercom systemen er waren hadden de portofoons al een microfoon ingang die pas opende als je sprak. Ik heb zo‘n setje liggen die in ongebruik is geraakt door dat we genoeg aan een BT intercom hebben.
voor inbreuk op de lijn hoef je ook niet bang te zijn want ook dat ding dmv gecodeerd zenden en ontvangen.
 
Nog steeds in gebruik bij motor-rijles.
1-richtingsverkeer ... je krijgt je instructies in je oortje en wordt niet geacht terug te praten.

Ook een prima oplossing als je vrouw / vriendin / schoonmoeder achterop zit
Soms maar goed ook :+
Er vielen soms van mijn kant wel eens wat onwelvoeglijke (werk)woorden...
 
Toch heb ik er ook wel eens over gedacht. Met name omdat in bergachtig gebied de moderne Bluetooth systemen toch vrij snel verbinding verbreken. Bijvoorbeeld in de Alpen waar je snel veel hoogteverschil hebt.
 
Het grote voordeel is dat je inderdaad een hoger bereik hebt.
(beetje afhankelijk van uitvoering: lpr / pmr / of met een vergunning nog meer)

Nadeel inderdaad plek op de motor / bediening / éénrichtings verkeer: 1 praat - wel meerdere ontvangers mogelijk)
 
Zeker interessant voor heldere communicatie over langere afstanden..

Mijn Cardo 4+ gaat al kraken op een afstand van 250/300 meter.. en dan is er een "directe zichtlijn"
Als er obstakels tussen zitten valt hij helemaal weg. En dat is dan een 'premium' systeem.
 
Ik heb eens op een Chinese webshop 2 setjes porto's van Baofeng gekocht. Als je een motor hebt met wat kappenwerk zijn die prima weg te werken. Met bediening op het stuur en een spraak/luistersetje in de helm prima te doen. Het bereik lag op ruim 5 kilometer.

Nadelen:
1) eenrichtingsverkeer (maar als je porto's gebruikt bij je dagelijkse werkzaamheden is dat niet direct een belemmering)
2) als je van je motor weg loopt heb je geen verbinding omdat je de kabel moet uitpluggen.
3) illegaal, omdat deze uitzenden op 5 Watt, terwijl 0,5 Watt de legale max is.

Voordelen:
1) gevoed via de accu van de motor, dus niet halverwege de rit een lege batterij.
2) een veel groter bereik dan via Bleutooth.
3) analoog, dus zelfs als de verbinding slecht wordt, is er nog steeds iets van verbinding.
4) je hoeft niks te koppelen. Zelfde frequentie en zelfde slotcode en je hebt met honderden anderen contact.

Nadelen Bleutooth:
1) je moet ze koppelen voor gebruik.
2) digitaal, dus als de verbinding slecht wordt is er meteen geen verbinding meer.
3) kortere reikwijdte.
4) beperkt aantal gebruikers op hetzelfde kanaal.

Voordelen Bleutooth:
1) gesprekken kunnen gevoerd worden als via een telefoon.
2) je kunt van je motor weglopen en je hebt nog steeds verbinding.
3) ook te koppelen aan je GPS en/of telefoon.
4) geen inbouw of kabelwerk nodig.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eens op een Chinese webshop 2 setjes porto's van Baofeng gekocht. Als je een motor hebt met wat kappenwerk zijn die prima weg te werken. Met bediening op het stuur en een spraak/luistersetje in de helm prima te doen. Het bereik lag op ruim 5 kilometer.

Nadelen:
4) digitaal, dus als de verbinding slecht wordt is er meteen helemaal geen verbinding meer.

Voordelen:
3) analoog, dus zelfs als de verbinding slecht wordt, is er nog steeds iets van verbinding.
??
 
3) illegaal, omdat deze uitzenden op 5 Watt, terwijl 0,5 Watt de legale max is.
Als je weet wat je doet is er niet zoveel aan de hand (buiten dat het idd niet mag), maar als je een "verkeerde" frequentie kiest kán zo'n ding bijvoorbeeld hulpdiensten storen.
 
De hulpdienstfrequenties zijn niet te gebruiken, net als de luchtvaartfrequenties. Marifoonfrequenties geloof ik wel, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb deze iig niet geprobeerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan