Wie geeft mij DE tip?

Ladybike

MF'er
4 apr 2015
30
0
goedemiddag :W

Ik ben bezig met mijn motorrijbewijs te halen en ik ben zo goed als AVB klaar op 1 onderdeel na namelijk het beruchte Achtje. Het lukt mij maar niet om hem goed uit te voeren omdat mijn rechterkant rijtechnisch mijn zwakke kant is. Een halve draai lukt met moeite maar vaker niet dan wel en in de oefening ga ik 9 van de 10 de mist in. Het is erg frustrerend wat hoe langer het duurt hoe onzekerder ik word en dat helpt al helemaal niet mee. Nu helpt het ook niet dat ik aardige examenvrees/faalangst heb, al met al niet ideaal. Ik heb ook nog geen examendatum staan omdat ik door deze oefening nog niet durf terwijl hij al 10 x aangevraagd had kunnen zijn. Aan oefenruimte en tijd ligt het niet.

Kan een hele toertocht aan voor mijn part als ik maar geen acht hoef te doen |(
Wie heeft tips/tricks?

Alvast bedankt!
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.760
107
Utrecht
Je mag op je examen een (of twee?) onderdeel verkeerd doen en dan ben je nog steeds geslaagd.

Hoe gaat de langzame slalom?

Enige manier om beter te worden is oefenen en goed luisteren naar je instructeur.
 
Laatst bewerkt:

Ladybike

MF'er
4 apr 2015
30
0
Ja dat durven is het hele probleem, er moet een knop om. Dat zegt mijn instructeur ook. Heb m 1 x perfect gedaan (vorig jaar voor de winter) maar dit jaar bijna onderuit gegleden ivm gruis. Schrik zat er lekker in. Langzame slalom 9 vd 10 goed
 
Laatst bewerkt:

MeanBlueMan

Moderator
Crew
Donateur
8 jan 2003
103.056
675
www.motor-forum.nl
Ja dat durven is het hele probleem, er moet een knop om. Dat zegt mijn instructeur ook. Heb m 1 x perfect gedaan (vorig jaar voor de winter) maar dit jaar bijna onderuit gegleden ivm gruis. Schrik zat er lekker in. Langzame slalom 9 vd 10 goed
Dan is het een zaak van het DOEN ipv denken het-zo-toch-echt-te-gaan-doen.

En goed doorkijken houd niet op bij je hoofd en nek. Ook je schouders, rug en billen indraaien, je lijf stuurt de motor bij deze dingen.

En .... hoe je spieren ontspannen !!! Als je met spierspanning in je rug, schouders, nek rijdt dan mis je het gevoel met de motor en de motor 'voelt' als het ware die spanning, soepel rijden is dan onmogelijk en dat resulteert in korte knikjes sturen ipv soepel bochtjes maken, killing voor je 8jes.
Ik gok dat je door de gedachten aan die keer wat wegglijden vol spanning zit als je de oefening nu weer doet.

Makkelijker van richting wisselen door de stuurhelft omlaag te duwen aan de kant waar je heen wil.
 
Laatst bewerkt:

pmponer

MF veteraan
4 nov 2002
1.179
0
kijk ook filmpjes van mensen die het juist uitvoeren of moto gymkhana.
Kijk vooral naar de kijk technieken van de beoefenaars.

dit is een hele bekende

En als het op zo'n motor kan moet het op een lesmotor ook wel lukken toch?

En wees niet te bang om te vallen, uiteindelijk gebeurt dat toch wel.
 
Laatst bewerkt:

dcat

Die hard MF'er
8 jul 2014
353
0
32
Etten-Leur
Vraag of je ff kan oefenen terwijl je instructeur een bakkie koffie pakt ofzo, even gwn zelf aankloten. Misschien maakt het je meer nerveus dat hij heletijd aanwijzingen loopt te geven, loopt te kijken, etc.
 

Zeroground

MF veteraan
6 apr 2003
5.790
234
40
Eindhoven
Loop eens over het parkoers, zonder motor. Dan zie je hoeveel ruimte je echt hebt.

En wat MBM zegt, probeer je op de motor zover mogelijk om te draaien op het moment dat je instuurt.
 

Paul4all

MF veteraan
14 jul 2009
11.718
60
Achterhook
Mijn instructeur stond gewoon in de acht en trok je aan de jas de bocht om,dan ervaar je wel direct wat er allemaal mogelijk is.
Als je voor het eerst bij de acht staat dan denk je dat dat nooit gaat op zo'n klein stukje.
 

El Zorro

MF'er
13 mrt 2013
61
0
Goed gas geven en doseren met je rechter voet. Je mag best hard trappen als de motor dan beter loopt met wat meer gas.
 

rendier1988

Die hard MF'er
16 sep 2014
368
0
30
zwaag/hoorn
Vraag eens of je achterop mag bij de instructeur. Dat heeft bij mij echt wel geholpen.

Mijn instructeur laat iedere oefening je eerst 5x proberen en als het dan niet veel beter gaat dan ga je een keer mee achterop en dan voel je hoe het wel moet.
 

MeanBlueMan

Moderator
Crew
Donateur
8 jan 2003
103.056
675
www.motor-forum.nl
Goed gas geven en doseren met je rechter voet. Je mag best hard trappen als de motor dan beter loopt met wat meer gas.
:^ Dat is idd een vereiste.

De ketting moet op spanning blijven, de motor moet constant blijven trekken.
Als de snelheid je dan te hoog gaat worden dan breng je dat omlaag door met je achterrem de snelheid te temperen, voorrem en koppeling absoluut vanaf blijven.

Motor moet blijven trekken. Ieder moment dat je plots gas even dichtdoet brengt dat je motor in onbalans en dat jou dus ook en dan kun je het vergeten.
 
Laatst bewerkt:

saabert

MF veteraan
25 jul 2013
2.919
22
48
thuis
wat ook wel wil helpen:

vraag eens aan je instructeur of hij (met jou achterop) wil laten zien hoe ver je kan afschuinen met een motor. als je dat weet, durf je (veel) meer af te schuinen en kan je het 8-je kleiner maken, omdat je verder afschuint. want je moet tenslotte met het 8-je wel tussen de pilonen blijven...
 

Jan (tbfkaj)

Die hard MF'er
25 okt 2005
585
0
Midden in het Groene Hart
je zegt: de rechterkant is zwak

dan eerst maar eens linksom rondjes draaien,
2 of 3 rondjes, dan even wat anders
en weer terug naar de rondjes,
eindeloos, en steeds kleiner
dan merk je vanzelf dat het steeds makkelijker gaat

als het linksom op een gegeven moment als vanzelf gaat .. dan gaat het rechtsom ook
eerst grote cirkel, dan kleinere

uiteindelijk: rondje linksom, rondje rechtsom ... en dan een 8-tje

zoals al eerder opgemerkt: probeer te ontspannen, niet verkrampen

succes!
 
Laatst bewerkt:

SoezM

MF veteraan
13 aug 2014
3.596
15
32
Katwijk aan Zee
Gewoon je AVB gaan doen. Hoe groot is de kans dat je het achtje krijgt, en dan nog mag je 2 oefeningen fout doen.

Heb hem zelf ook nooit gekund en heb mijn AVB in 1x gehaald want de hele 8 niet gekregen :)


Ik heb tijdens mijn AVB examen de uitwijk verpest terwijl die met lessen juist altijd goed ging |(
 
Laatst bewerkt:

Ladybike

MF'er
4 apr 2015
30
0
Meanblueman je hebt het bij het juiste eind, voel gewoon die spanning als die oefening eraan komt. (Of ik bij de oefening dan haha)
Misschien ben ik ook wel bang om te vallen, is nooit gebeurd nog namelijk. Vind het lastig om gas gelijk te houden als ik ook nog de motor aan die kant in moet duwen. Gelukkig laat m'n instructeur me ook wel aanklooien als ik dat aangeef, heb bijna altijd samen les met andere leerling.

Zal me ook eens verdiepen in wat filmpjes, goed tip :)
 
3 jul 2010
163
0
32
Langeweg
Had ook aardig moeite met het achtje.
Zoals aangegeven, zoek een gasstand, en doseer met je achterrem.
Hetgeen mij het meeste geholpen heeft; probeer je achterwiel te bekijken en ontspan.
Als ik nu straatje keer gebruik ik dat ook. Verder kijken dan waar je moet zijn, de motor volgt wel.
 

MetalSpeedy

Die hard MF'er
12 mei 2004
279
0
31
belgie|vosselaar
Motorblok moet goed warm zijn
Geen koppeling , remmen gebruiken
Gewoon motor laten rijden op ralenti
Hoofd recht houden ! Waterpas effect ...

Ver genoeg omkijken
Tegensturen om de bochtjes in te gaan
 
Laatst bewerkt:

#76

MF veteraan
10 dec 2006
35.824
2
Hou je bovenlichaam recht en ontspannen, "duw" als het ware met je heup de motor naar beneden.
Ga heel ietsjes naar voren leunen (hiermee zorg je ook voor meer controle over de voorkant), zodat je armen en bovenlichaam vanzelf al een ontspannen houding krijgt. En heel belangrijk, rustig ademhalen. Dat zorgt al voor heel veel rust.

Succes.
 

Mit46

MF veteraan
Donateur
12 mei 2008
10.286
215
kijk ook filmpjes van mensen die het juist uitvoeren of moto gymkhana.
Kijk vooral naar de kijk technieken van de beoefenaars.
Dit vind ik een hele goede tip!

Je rijdt waar je heen kijkt. Ik keek altijd het complete vierkant uit. Naar het einde van het oefenterrein zeg maar.
 
Laatst bewerkt:

Mit46

MF veteraan
Donateur
12 mei 2008
10.286
215
Verder doorkijken, durven afschuinen en oefenen.
En ik lees nu dat jij waarschijnlijk hetzelfde bedoelde. :o

En in je daarop volgende post duid je het nog even aan. Had eerst even verder moeten lezen. :X
 
Laatst bewerkt:

Mit46

MF veteraan
Donateur
12 mei 2008
10.286
215
Meanblueman je hebt het bij het juiste eind, voel gewoon die spanning als die oefening eraan komt. (Of ik bij de oefening dan haha)
Misschien ben ik ook wel bang om te vallen, is nooit gebeurd nog namelijk. Vind het lastig om gas gelijk te houden als ik ook nog de motor aan die kant in moet duwen. Gelukkig laat m'n instructeur me ook wel aanklooien als ik dat aangeef, heb bijna altijd samen les met andere leerling.

Zal me ook eens verdiepen in wat filmpjes, goed tip :)
Je rijdt op een lesmotor met beugels. Val maar lekker tijdens een achtje. Liever tijdens een 8je dan tijdens een rit op de weg met verkeer.

Ik viel mijn tweede les al. We waren de straat nog niet uit en baf. Shit happends.
Voelde mij even rot maar was het na 5 minuten alweer vergeten en weer druk met lessen.