Wie geeft mij DE tip?

Ladybike

MF'er
4 apr 2015
30
0
goedemiddag :W

Ik ben bezig met mijn motorrijbewijs te halen en ik ben zo goed als AVB klaar op 1 onderdeel na namelijk het beruchte Achtje. Het lukt mij maar niet om hem goed uit te voeren omdat mijn rechterkant rijtechnisch mijn zwakke kant is. Een halve draai lukt met moeite maar vaker niet dan wel en in de oefening ga ik 9 van de 10 de mist in. Het is erg frustrerend wat hoe langer het duurt hoe onzekerder ik word en dat helpt al helemaal niet mee. Nu helpt het ook niet dat ik aardige examenvrees/faalangst heb, al met al niet ideaal. Ik heb ook nog geen examendatum staan omdat ik door deze oefening nog niet durf terwijl hij al 10 x aangevraagd had kunnen zijn. Aan oefenruimte en tijd ligt het niet.

Kan een hele toertocht aan voor mijn part als ik maar geen acht hoef te doen |(
Wie heeft tips/tricks?

Alvast bedankt!
 
Je mag op je examen een (of twee?) onderdeel verkeerd doen en dan ben je nog steeds geslaagd.

Hoe gaat de langzame slalom?

Enige manier om beter te worden is oefenen en goed luisteren naar je instructeur.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat durven is het hele probleem, er moet een knop om. Dat zegt mijn instructeur ook. Heb m 1 x perfect gedaan (vorig jaar voor de winter) maar dit jaar bijna onderuit gegleden ivm gruis. Schrik zat er lekker in. Langzame slalom 9 vd 10 goed
 
Laatst bewerkt:
Ja dat durven is het hele probleem, er moet een knop om. Dat zegt mijn instructeur ook. Heb m 1 x perfect gedaan (vorig jaar voor de winter) maar dit jaar bijna onderuit gegleden ivm gruis. Schrik zat er lekker in. Langzame slalom 9 vd 10 goed

Dan is het een zaak van het DOEN ipv denken het-zo-toch-echt-te-gaan-doen.

En goed doorkijken houd niet op bij je hoofd en nek. Ook je schouders, rug en billen indraaien, je lijf stuurt de motor bij deze dingen.

En .... hoe je spieren ontspannen !!! Als je met spierspanning in je rug, schouders, nek rijdt dan mis je het gevoel met de motor en de motor 'voelt' als het ware die spanning, soepel rijden is dan onmogelijk en dat resulteert in korte knikjes sturen ipv soepel bochtjes maken, killing voor je 8jes.
Ik gok dat je door de gedachten aan die keer wat wegglijden vol spanning zit als je de oefening nu weer doet.

Makkelijker van richting wisselen door de stuurhelft omlaag te duwen aan de kant waar je heen wil.
 
Laatst bewerkt:
kijk ook filmpjes van mensen die het juist uitvoeren of moto gymkhana.
Kijk vooral naar de kijk technieken van de beoefenaars.

dit is een hele bekende

En als het op zo'n motor kan moet het op een lesmotor ook wel lukken toch?

En wees niet te bang om te vallen, uiteindelijk gebeurt dat toch wel.
 
Laatst bewerkt:
Vraag of je ff kan oefenen terwijl je instructeur een bakkie koffie pakt ofzo, even gwn zelf aankloten. Misschien maakt het je meer nerveus dat hij heletijd aanwijzingen loopt te geven, loopt te kijken, etc.
 
Loop eens over het parkoers, zonder motor. Dan zie je hoeveel ruimte je echt hebt.

En wat MBM zegt, probeer je op de motor zover mogelijk om te draaien op het moment dat je instuurt.
 
Mijn instructeur stond gewoon in de acht en trok je aan de jas de bocht om,dan ervaar je wel direct wat er allemaal mogelijk is.
Als je voor het eerst bij de acht staat dan denk je dat dat nooit gaat op zo'n klein stukje.
 
Goed gas geven en doseren met je rechter voet. Je mag best hard trappen als de motor dan beter loopt met wat meer gas.
 
Vraag eens of je achterop mag bij de instructeur. Dat heeft bij mij echt wel geholpen.

Mijn instructeur laat iedere oefening je eerst 5x proberen en als het dan niet veel beter gaat dan ga je een keer mee achterop en dan voel je hoe het wel moet.
 
Goed gas geven en doseren met je rechter voet. Je mag best hard trappen als de motor dan beter loopt met wat meer gas.

:^ Dat is idd een vereiste.

De ketting moet op spanning blijven, de motor moet constant blijven trekken.
Als de snelheid je dan te hoog gaat worden dan breng je dat omlaag door met je achterrem de snelheid te temperen, voorrem en koppeling absoluut vanaf blijven.

Motor moet blijven trekken. Ieder moment dat je plots gas even dichtdoet brengt dat je motor in onbalans en dat jou dus ook en dan kun je het vergeten.
 
Laatst bewerkt:
wat ook wel wil helpen:

vraag eens aan je instructeur of hij (met jou achterop) wil laten zien hoe ver je kan afschuinen met een motor. als je dat weet, durf je (veel) meer af te schuinen en kan je het 8-je kleiner maken, omdat je verder afschuint. want je moet tenslotte met het 8-je wel tussen de pilonen blijven...
 
je zegt: de rechterkant is zwak

dan eerst maar eens linksom rondjes draaien,
2 of 3 rondjes, dan even wat anders
en weer terug naar de rondjes,
eindeloos, en steeds kleiner
dan merk je vanzelf dat het steeds makkelijker gaat

als het linksom op een gegeven moment als vanzelf gaat .. dan gaat het rechtsom ook
eerst grote cirkel, dan kleinere

uiteindelijk: rondje linksom, rondje rechtsom ... en dan een 8-tje

zoals al eerder opgemerkt: probeer te ontspannen, niet verkrampen

succes!
 
Laatst bewerkt:
Gewoon je AVB gaan doen. Hoe groot is de kans dat je het achtje krijgt, en dan nog mag je 2 oefeningen fout doen.

Heb hem zelf ook nooit gekund en heb mijn AVB in 1x gehaald want de hele 8 niet gekregen :)


Ik heb tijdens mijn AVB examen de uitwijk verpest terwijl die met lessen juist altijd goed ging |(
 
Laatst bewerkt:
Meanblueman je hebt het bij het juiste eind, voel gewoon die spanning als die oefening eraan komt. (Of ik bij de oefening dan haha)
Misschien ben ik ook wel bang om te vallen, is nooit gebeurd nog namelijk. Vind het lastig om gas gelijk te houden als ik ook nog de motor aan die kant in moet duwen. Gelukkig laat m'n instructeur me ook wel aanklooien als ik dat aangeef, heb bijna altijd samen les met andere leerling.

Zal me ook eens verdiepen in wat filmpjes, goed tip :)
 
Had ook aardig moeite met het achtje.
Zoals aangegeven, zoek een gasstand, en doseer met je achterrem.
Hetgeen mij het meeste geholpen heeft; probeer je achterwiel te bekijken en ontspan.
Als ik nu straatje keer gebruik ik dat ook. Verder kijken dan waar je moet zijn, de motor volgt wel.
 
Motorblok moet goed warm zijn
Geen koppeling , remmen gebruiken
Gewoon motor laten rijden op ralenti
Hoofd recht houden ! Waterpas effect ...

Ver genoeg omkijken
Tegensturen om de bochtjes in te gaan
 
Laatst bewerkt:
Hou je bovenlichaam recht en ontspannen, "duw" als het ware met je heup de motor naar beneden.
Ga heel ietsjes naar voren leunen (hiermee zorg je ook voor meer controle over de voorkant), zodat je armen en bovenlichaam vanzelf al een ontspannen houding krijgt. En heel belangrijk, rustig ademhalen. Dat zorgt al voor heel veel rust.

Succes.
 
kijk ook filmpjes van mensen die het juist uitvoeren of moto gymkhana.
Kijk vooral naar de kijk technieken van de beoefenaars.

Dit vind ik een hele goede tip!

Je rijdt waar je heen kijkt. Ik keek altijd het complete vierkant uit. Naar het einde van het oefenterrein zeg maar.
 
Laatst bewerkt:
Verder doorkijken, durven afschuinen en oefenen.

En ik lees nu dat jij waarschijnlijk hetzelfde bedoelde. :o

En in je daarop volgende post duid je het nog even aan. Had eerst even verder moeten lezen. :X
 
Laatst bewerkt:
Meanblueman je hebt het bij het juiste eind, voel gewoon die spanning als die oefening eraan komt. (Of ik bij de oefening dan haha)
Misschien ben ik ook wel bang om te vallen, is nooit gebeurd nog namelijk. Vind het lastig om gas gelijk te houden als ik ook nog de motor aan die kant in moet duwen. Gelukkig laat m'n instructeur me ook wel aanklooien als ik dat aangeef, heb bijna altijd samen les met andere leerling.

Zal me ook eens verdiepen in wat filmpjes, goed tip :)

Je rijdt op een lesmotor met beugels. Val maar lekker tijdens een achtje. Liever tijdens een 8je dan tijdens een rit op de weg met verkeer.

Ik viel mijn tweede les al. We waren de straat nog niet uit en baf. Shit happends.
Voelde mij even rot maar was het na 5 minuten alweer vergeten en weer druk met lessen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan