Wie geeft mij DE tip?

Niet te veel nadenken, goed doorkijken en de motor het werk laten doen.

Ik verbaas mij iedere keer hoe schuin de motor kan gaan bij een rotonde! Zeker nu ik weer nieuwe banden heb gaat de zelf vertrouwen weer omhoog.

Dus gewoon doen en vertrouwen hebben op de motor en de bandjes ( want die glijden niet zomaar weg )
 
Lichtelijk OT en zeker niet ter navolging. :+

Hier in Vietnam moet je voor je rijexamen ook een achtje rijden. Alleen hebben ze hier een 8 op een schoolplein geschilderd. Zie de foto. Je moet binnen de lijnen blijven. De hint die ze erbij geven is: motor in de 3e versnelling en geen gas geven.

Daarna nog wat zig-zaggen tussen lijnen en tussen 2 lange lijnen en that’s it. Je gaat het schoolplein niet af.

@MBM. Nieuwsgierige vraag, want ik heb echt geen flauw idee. Hoeveel km/jaar rij jij zakelijk?

full
 
Wel "fijn" om te lezen dat er meerdere zijn met de 8 handicap 😁 ik ga woensdag mee met een examen van een kennis dus dat is wel fijn dat ik het terrein gelijk zie. Ja lekker, met aaaallll die pionnetjes haha. Volgende les ga ik me focussen op de langzame slalom, perfectioneren en dan nog afsluiten met een 8.

Wat mij enorm geholpen heeft bij een 8'tje draaien en halve draai was even achterop te zitten bij de instructeur terwijl een een 8'tje deed. Daarna had ik gelijk het gevoel hoe vlak het allemaal kan, en ging nagenoeg in 1 keer goed na dat moment.
 
Probeer zoveel mogelijk te ontspannen. Op het moment dat je gespannen bent, ga je verkrampen en dan blijft het lastig. Ik had er ook problemen mee en ben vervolgens op advies van mijn instructeur alleen maar rondjes gaan draaien, zowel links- als rechts om. Je doel moet dan zijn om steeds kleinere rondjes te maken, je schuint de motor steeds verder af. Tijdens het rondjes draaien moet je blijven wisselen tussen links- en rechts om draaien. Dit was voor mij een prima oefening, het achtje en de halve bocht gingen daarna zonder problemen. Succes!
 
Voor mij was tegensturen de doorslaggevende factor. Je kan de bochten dan zoveel krapper nemen, waardoor je minder hoeft te focussen op snelheid, koppeling en dat soor dingen.

Kijk eens een motor wedstrijd en zie hoe ze de bochten nemen. Natuurlijk andere snelheden, maar let op de positie van het voorwiel. Dat is tegensturen, en die techniek maakt ook de krappe bochtjes veel makkelijker. Ook halve draai bijvoorbeeld. Het voelt wat onnatuurlijk in het begin, maar werkt erg goed.
 
Hoi, dit was ook mijn zwakke punt. heb het uiteindelijk gehaald door te zingen!
Ik weet het, het klinkt raar, maar hlept echt!
Hoe harder je je best doet, hoe minder goed het gaat. Als je dit loslaat en je dus niet (geheel) focust op wat je moet doen, dan lukt het wel. Ik was echt te veel bezig met denken aan wat ik moest doen. Tot ik op een gegeven moment een liedje in mijn hoofd had en wat aan het zingen was. Ik was klaar met mijn 8-je en mijn instructeur stond me met open mond aan te kijken. Ik had nog niets in de gaten, tot hij zei: "Wat deed je nu anders? Want het was een perfecte 8!"
Sindsdien heb ik gezongen bij de 8-jes, hahaha
Niet te veel nadenken en doen!
Het nadenken doe je tot vlak voor de oefening, zodat je de juiste snelhied, versnelling endergelijke hebt en dan.....zingen....Let it go, zou ook wel een leuk liedje zijn!
Succes!
 
@MBM. Nieuwsgierige vraag, want ik heb echt geen flauw idee. Hoeveel km/jaar rij jij zakelijk?

Wisselt, afhankelijk van wat voor werk er tevoorschijn komt.

Soms heb ik 2 klussen waar je de hele dag mee bezig kunt zijn, dan houdt t bij 50km per dag wel op.
Soms 300 op een dag.
Ik denk voor het werk een 35.000 per jaar ?
 
Ik heb niet het hele topic doorgenomen, dus wellicht is het al (veel) vaker genoemd.

Maar bij mij was de doorslaggevende factor mijn kijkgedrag... Je moet overdreven ver en vroeg kijken waar je naar toe wil.
Je stuurt naar de rechter pion, en meteen moet je doorkijken naar de middelste en daarnaartoe 'trekken'.. Bij de middelste kijk je vervolgens naar de volgende pion, bocht naar links inzetten en hup. weer doorkijken naar de middelste.

Dit allemaal met een licht slepende achterrem en wat gas er op, zodat de motor lekker blijft trekken.
 
Wisselt, afhankelijk van wat voor werk er tevoorschijn komt.

Soms heb ik 2 klussen waar je de hele dag mee bezig kunt zijn, dan houdt t bij 50km per dag wel op.
Soms 300 op een dag.
Ik denk voor het werk een 35.000 per jaar ?
Bedankt. Mooie indicatie. Ik zou het zelf, niet gehinderd door veel kennis van het vak en zonder de toelichting, denkelijk hoger hebben geschat.
 
Hopelijk heb ik ook een tip:

8tje ging eerst slecht bij mij, tot ik leerde dat ik de motor in zijn 1 en zonder gas en koppeling kan laten lopen. De motor slaat niet af....

Dan met die zeer lage snelheid (zonder te remmen) de goede aanloop nemen voor je 8tje. Tijdens de aanloop een lichte tik gas toevoegen (Anders slaat de motor af tijdens het gebruik van de achterrem) en ook proberen constant te houden (2500 toeren, tijdens remmen ongeveer 2000).

Rij voorbij de 2de middelpunt pion (waar je de eerste cirkel omheen maakt), rem (en hou de rem vast... spelen met de rem tijdens de oefening!) en maak de bocht linksom (wijk desnoods eerst nog ff links uit zodat je wat meer ruimte over hebt, maar dat is niet nodig). Blijf goed kijken naar die 2de middelste pion tijdens het maken van de eerste bocht en schuin goed af.
Probeer in het midden van de 2 middelpunt pionnen te komen.. loodrecht op de lange zijde van de 8.
Rem een klein beetje minder op dit moment, zo maak je wat meer snelheid.
Dan motor naar rechts brengen, wederom goed afschuinen. Nu dus naar de andere middelpunt pion kijken. Zodra je daar dan ook weer tussen de 2 middelpunt pionnen gekomen bent, voorbij het einde kijken en weg rijden in het verlengde van de lange kant van de 8.
Probeer ook echt een 8 te maken en niet zodra je voor de 2de keer tussen de 2 middelpunt pionnen bent een rechte lijn naar de exit pion trekken.

Tip voor afschuinen, arm strekken van de kant waar je opgaat, lichaam rechtop houden en het liefst zelfs je bottom wat verschuiven zodat je gewicht meer naar de andere kant gaat. (Dus bij "rechtsaf": rechter arm strekken en je bottom naar links verschuiven op het zadel.)
 
gedachtepuntje (en al eens eerder gemeld): bij afschuinen duw je de motor met de arm naar beneden aan díe kant waar je heen wil/moet. datzelfde doe je met je heupen (da's effe wennen). eigenlijk 'moet' je ervoor zorgen dat je lichaam (het deel boven je heupen) min of meer haaks blijft ten opzichte van de straat. in het geheel van motor+berijder heb je dus eigenlijk 2 'scharnierpunten': het kontaktvlak van de banden met de straat en je heupen. de rest blijft in principe op een haakse hoek t.o.v. het wegdek.

het ziet er misschien wat raar uit, maar het rijdt wel.

en dan krijg je zoiets (mijzelf in aktie tijdens het achtje)
leerling397-4full.jpg

met dank aan Motojon.nl
toegegeven: wat ik net boven de foto schreef, komt niet erg tot uitdrukking in de foto. wel duidelijk: ver vooruit kijken!

ook zo'n lastige: uitwijken!

leerling397-6full.jpg



nou vooruit, dan ook maar even de langzame slalom:

leerling397-5full.jpg


:]
 
Laatst bewerkt:
Ik deed het 8-tje altijd met slepende achterrem zodat ik de trekkracht veel makkelijker kon bepalen dan met het gas.

En de tip die mij hielp was je arm strekken.
Als links omgaat dan strek je je linkerarm zodat je de motor automatisch van je afduwt.
En naar rechts natuurlijk je rechterarm strekken.
 
Oefening baart kunst..
En je moet het leuk vinden om te doen.
Vallen hoort niet bij iets leuk vinden. :?
 
Bedankt. Mooie indicatie. Ik zou het zelf, niet gehinderd door veel kennis van het vak en zonder de toelichting, denkelijk hoger hebben geschat.

Ligt er ook aan wat voor 'soort' motoragent je hebt he !!

Gasten die de hele dag op de snelweg werken of die zich alleen met verkeerszaken bezig houden zullen daar absoluut overheen gaan.

Motoragenten die 'gewoon' politiewerk doen, alleen liever met de motor als in een auto ( zoals ik ) hebben soms ook klusjes waar je gewoon langer mee bezig bent. Ik rij dan in de stad maar mijn bewakingsgebied kent ook 80km wegen en snelweg naar andere kleinere plaatsen erom heen.

Als je een motoragent in een stad hebt waar zijn bewakingsgebied heel binnen de bebouwde kom ligt zal die regelmatig maar max 5 of 10 km rijden tot aan zijn volgende melding en die zal dan nog minder km maken.

En we werken per persoon geen 365 dagen par jaar he :P
 
Laatst bewerkt:
Weet niet of deze al eens is langs gekomen: Toen ik het 8tje niet onder controle kreeg ging mijn instructeur in het midden staan (tussen de lussen) en moest ik hem zoeken zodat je vanzelf ver vooruit kijkt naar waar je naartoe wil. Misschien kan je dat eens proberen voor te stellen.
 
Ik had ook les met anderen. In de tijd dat de instructeur met hen bezig was, ging ik zelf aan de gang. Begin met een hele ruime acht draaien en maak die steeds kleiner. Op een gegeven moment kom je er achter dat je de motor gigantisch kan afschuinen. Doe het op gevoel, probeer je gedachten uit te schakelen. Ontspan, je kan heel ver gaan, wees niet bang om te vallen (zoals hierboven gezegd shit happens). Focus op het leerproces, niet op je examen.
 
Ligt er ook aan wat voor 'soort' motoragent je hebt he !!

Gasten die de hele dag op de snelweg werken of die zich alleen met verkeerszaken bezig houden zullen daar absoluut overheen gaan.

Motoragenten die 'gewoon' politiewerk doen, alleen liever met de motor als in een auto ( zoals ik ) hebben soms ook klusjes waar je gewoon langer mee bezig bent. Ik rij dan in de stad maar mijn bewakingsgebied kent ook 80km wegen en snelweg naar andere kleinere plaatsen erom heen.

Als je een motoragent in een stad hebt waar zijn bewakingsgebied heel binnen de bebouwde kom ligt zal die regelmatig maar max 5 of 10 km rijden tot aan zijn volgende melding en die zal dan nog minder km maken.

En we werken per persoon geen 365 dagen par jaar he :P
Ik had denkelijk te veel de snelwegmotoragent voor ogen. Daarnaast te weinig rekening gehouden met de tijd van het "echte" werk, die de tijd van het rijden ongetwijfeld zal overstijgen. Helder.

Alleen, werken jullie geen 365 dagen/jaar? Wat een luizebaan. :+
 
Kan een hele toertocht aan voor mijn part als ik maar geen acht hoef te doen |(
Wie heeft tips/tricks?

Alvast bedankt!
Met alle inmiddels gegeven T'nT's (Tips and Tricks)

al dan niet relevant }) zou je dan toch wel een

fxtahl.jpg


moeten kunnen draaien :]
 
Op het examen was ik zo goed in die verrichtingen dat ik er een paar 2x mocht laten zien :+

Vandaag nog eens gaan oefenen, ik kan het nog :P, keren, rondjes, 8tje, aan de afmetingen van de parkeervakken te zien was het max 5 meter. Linksom gaat gemakkelijker dan rechtsom merk ik. Het is een kwestie van oefenen blijkt maar weer, want nu kan ik het zelfs terwijl ik 'verkeerd' kijk. Zelfs kijkend naar de grond lukt het nog.

Doet me denken aan mijn rijinstructeur, bij de eerste keer bijzondere verrichtingen. Ik zat bij hem achterop de lesmotor en hij deed voor hoe je moest bewegen, motor afduwen etc. Terwijl we linksom rondjes maakten, praatte hij over zijn rechterschouder naar mij, zijn linkerarm wees horizontaal naar waar ik naar moest kijken en het stepje schuurde over het asfalt 8-).
 
Ik heb tijdens het lessen nooit een 8je geoefend. De rijinstructeur had dat niet door; ik al helemaal niet omdat ik niet wist dat dat ook moest. De laatste les voor het examen moest ik een 8je draaien! Stond met open mond te kijken hoe mijn mede examenkandidaat dat uitvoerde. Ik kon er geen bal van. De instructeur was helemaal verbaasd.( dat komt omdat je met 2tallen lest en die personen zijn steeds wisselend). Afijn...ik moest het toch leren in die laatste les. Ik keek te ruim, zodat ik steeds dreigde de stoeprand te raken.
Toen kwam de "gouden" tip: Stel je voor dat er een mooie naakte meid staat aan het einde van het eerste deel van de 8. DAAR kijk je wel naar. Later staat ze aan het einde van de 8 en je kijkt weer!
We hebben ons eerst rot gelachen om deze tip, maar hij werkte wel!
De rijinstructeur kende me te goed....!
Op het examen slaagde ik zonder dat 8je, vond het jammer dat ik die niet moest doen
Bij hem was het ook: zak tegen de tank.................gras tegen de tank
 
Hoi, dit was ook mijn zwakke punt. heb het uiteindelijk gehaald door te zingen!
Ik weet het, het klinkt raar, maar hlept echt!
Hoe harder je je best doet, hoe minder goed het gaat. Als je dit loslaat en je dus niet (geheel) focust op wat je moet doen, dan lukt het wel. Ik was echt te veel bezig met denken aan wat ik moest doen. Tot ik op een gegeven moment een liedje in mijn hoofd had en wat aan het zingen was. Ik was klaar met mijn 8-je en mijn instructeur stond me met open mond aan te kijken. Ik had nog niets in de gaten, tot hij zei: "Wat deed je nu anders? Want het was een perfecte 8!"
Sindsdien heb ik gezongen bij de 8-jes, hahaha
Niet te veel nadenken en doen!
Het nadenken doe je tot vlak voor de oefening, zodat je de juiste snelhied, versnelling endergelijke hebt en dan.....zingen....Let it go, zou ook wel een leuk liedje zijn!
Succes!

:^

Waarschijnlijk de beste en makkelijkste tip tot nu toe. De andere tips kloppen technisch ook, maar het zingen zou voor de TS (en veel andere motorrijders) wel eens the Holy Grail kunnen zijn om zekerder motor te rijden
 
Laatst bewerkt:
Nog specifieke liedjes waar je aan moet denken? :+
Er zijn toch vast wel passende songtexten over afduwen en je kijkgedrag _O-
 
Nog specifieke liedjes waar je aan moet denken? :+
Er zijn toch vast wel passende songtexten over afduwen en je kijkgedrag _O-
Motorcycle Madness

Born To Be Wild

Live To Ride, Ride To Live

Freewheel Burning

Great Balls Of Fire

...vul de lijst maar aan :]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb tijdens het lessen nooit een 8je geoefend. De rijinstructeur had dat niet door; ik al helemaal niet omdat ik niet wist dat dat ook moest. De laatste les voor het examen moest ik een 8je draaien! Stond met open mond te kijken hoe mijn mede examenkandidaat dat uitvoerde. Ik kon er geen bal van. De instructeur was helemaal verbaasd.( dat komt omdat je met 2tallen lest en die personen zijn steeds wisselend). Afijn...ik moest het toch leren in die laatste les. Ik keek te ruim, zodat ik steeds dreigde de stoeprand te raken.
Toen kwam de "gouden" tip: Stel je voor dat er een mooie naakte meid staat aan het einde van het eerste deel van de 8. DAAR kijk je wel naar. Later staat ze aan het einde van de 8 en je kijkt weer!
We hebben ons eerst rot gelachen om deze tip, maar hij werkte wel!
De rijinstructeur kende me te goed....!
Op het examen slaagde ik zonder dat 8je, vond het jammer dat ik die niet moest doen
Bij hem was het ook: zak tegen de tank.................gras tegen de tank

Hahahaha.. een hele leuke tip voor de lessers. :}
 
Wat bij mij erg hielp en wat ik later veel andere lessers verkeerd zag doen was meteen (snel) doorkijken. Wat ik vaak andere zag doen en wat ik zelf ook deed was de bocht stukje voor stukje doorkijken. Toen ik in plaats daarvan gewoon op het moment dat ik de bocht maak meteen tussen de pylonnen keek waar ik uit moest komen ging het een stuk beter, op die manier kun je veel strakker de bocht maken. Dus eigenlijk op het moment dat ik de bocht inzet kijk ik meteen naar het punt tussen de twee middelste pylonen waar ik moet kruisen, en zodra ik net voorbij dat punt ben focus ik mij daar weer op.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan