Wie heeft de mooiste brik of klassieker?

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
33.171
73.109
Is daar al eens een topic over geweest? Zo niet, is het een idee om eens uit te zoeken hoeveel echt mooie brikken en klassiekers er onder de forumleden huizen? Een Verkiezing welke de mooiste is, is dat een idee?
 
Een topic erover is er niet,meestal zie ik de leukste motoren,klassiekers dan,verspreid over het forum.Wel leuk om het in 1 topic te kunnen zien.Ik vind je Dominator mooi,dat weet je,maar een oude Enfield als MIOB heeft vind ik ook mooi,en die Terrot, :9~ Zelf heb ik alleen een oude Honda,en een JAWA,waarvan ik nog steeds de bedrading moet doen,word mijn winterklusje. :) Maar een verkiezing,ik weet het niet eigenlijk,iedereen heeft andere smaken natuurlijk,sommigen vinden totaal gerestaureerde motoren mooi,anderen meer het patina,zelf zit ik er tussen in,je mag best zien dat een motor oud is.Alles heeft zo zijn eigen charme. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ben je nou constant op zoek naar bevestiging of zo?

Denk je dat ik nog bevestiging nodig heb? Ik vind het gewoon leuk om over die klassiekers te praten en ik wil er zoveel mogelijk zien. Binnenkort ga ik naar iemand die er 40 heeft, lekker genieten van die oude meuk.
 
full

full

Hier mijn klassiekers op het moment,er over kletsen is altijd leuk natuurlijk.
 
Mooi Coert! De Honda, is dat de opvolger van de Big Black Bomber?
 
Ja,deze is van 1969,de Black Bomber kwam in 65 uit geloof ik,met 4 bak.Later,in 68 kwam de K1,met 5 bak,en in 69 kwam ie in de kleurstelling van de net geïntroduceerde CB750. :)
 
Ja, dacht ik al. Ik was een paar weken geleden bij Ruud de Jong in Enkhuizen (motorhandelaar) en die heeft dacht ik zo'n zelfde staan, een zwarte in prachtige staat. 8000 euro.
 
Die oude Honda's zijn echt geld waard nu,zeker de eerste series.De mijne kocht ik voor 1950 gulden,ergens in 92.Maar niet zoals ie er nu bijstaat...achterspatbord was van een CB500,ingekort en zwart,knippers van een Suzuki en zo.Deze doe ik niet meer weg,dat weet ik wel.Moet nog wel een keer op zoek naar nette originele uitlaten,de mijne zijn wat lelijk,maar die zijn bijna niet te vinden,helaas.
 
Tja.. een topic met mooie klassieke motoren bij elkaar vind ik wel leuk! :] *O*
Het competitie-element trekt mij persoonlijk wat minder. Dat wordt hier en daar toch behoorlijk appels met peren vergelijken en bovendien krijg je dan "verliezers" die waarschijnlijk nog steeds hele mooie motoren zijn en dat is zonde.

Om ze allemaal bij elkaar te krijgen een plaatje van mijn KMZ:
15135814_1259282640810841_8556903873261236978_n.jpg


en nog eentje uit al-dan-niet misplaatste trots en omdat de andere kant er ook mag zijn:
720.jpg


En een fotoserie-met-bewegend-beeld van de restauratie voor de liefhebbers van roest en onderdelen

Mooie plaatjes van mijn Honda GL1000 wil ik er ook wel bij zetten, maar die moet ik nog even opzoeken. :)
 
Laatst bewerkt:
Coert, kun je die uitlaten niet laten opknappen?
 
Dank je,ik had jouw KMZ ook al gezien,in het oude garde topic.Net verslag met veeeeeeeel foto's :t .@ Meteor,mijn uitlaatdempers,zijn eigenlijk best netjes,maar de rechtse heeft,waar de kickstarter langs gaat een nare plek.Deuk,krassen,en een plekje wat dichtgelast is.Vind er nog wel 2,alleen zijn wel duur. :)
 
Coert, kun je die uitlaten niet laten opknappen?
Dat denk ik niet,veel verchromerijen vinden het niet echt prettig om te doen,gezien de vervuiling van het bad.Die dempers zitten vol vuil,en ik kan ze niet uit elkaar halen..en de rechtse is echt gedeukt,maar het komt goed.Ben 2 jaar op zoek geweest naar een net achterspatbord,en die vond ik bij toeval.
 
Mooie film Nejra !! Ik heb deze motor nog nooit eerder gezien.
 
Tja.. een topic met mooie klassieke motoren bij elkaar vind ik wel leuk! :] *O*
Het competitie-element trekt mij persoonlijk wat minder. Dat wordt hier en daar toch behoorlijk appels met peren vergelijken en bovendien krijg je dan "verliezers" die waarschijnlijk nog steeds hele mooie motoren zijn en dat is zonde.

Om ze allemaal bij elkaar te krijgen een plaatje van mijn KMZ:
[afbeelding]

en nog eentje uit al-dan-niet misplaatste trots en omdat de andere kant er ook mag zijn:
[afbeelding]

En een fotoserie-met-bewegend-beeld van de restauratie voor de liefhebbers van roest en onderdelen

Mooie plaatjes van mijn Honda GL1000 wil ik er ook wel bij zetten, maar die moet ik nog even opzoeken. :)


Mooie motor :Y

Opvallend dat de rechter cilinderkop glad is en de linker koelribben heeft, is daar een reden voor?

Is kmz een evenknie van ural of dnepr?
 
Opvallend dat de rechter cilinderkop glad is en de linker koelribben heeft, is daar een reden voor?

Ja: goed opgemerkt, maar de foto's zijn van twee verschillende momenten. In eerste instantie had ik er niet de juiste koppen op voor het bouwjaar van die van mij. Dat zijn de koppen met die nadrukkelijke koelribben en die horen eigenlijk bij latere produktiejaren, maar passen probleemloos op een ouder blok. Die meer dichte koppen horen eigenlijk bij K750's van 1961 en '62 (de mijne is van '61), maar er is lastig aan te komen. Ze geven ook iets minder compressie (en dus levert de motor met deze koppen op papier 3 PK vermogen minder) met - gevoelsmatig - een iets soepeler loop en een iets kritischer warmte-afvoer. Omdat dat laatste vooral een probleem was bij zware belasting zoals een zijspan icm bergen en/of offroadgebruik en ik de mijne solo gebruik op asfalt (en de eind-overbrenging daar ook op heb aangepast) is dat voor mij geen groot probleem. Cylinderkoppen zijn bij deze motor een soort "deksel met kapsones" en uitwisselen is met een paar minuten gebeurd. Veel "vroege" K750 kregen dan ook "late" koppen.

Is kmz een evenknie van ural of dnepr?

KMZ staat voor Kievskii Mototzykl Zavod (Kievse motorfiets fabriek) en leverde oorspronkelijk vooral militair materiaal. Net als diverse andere produkten die in de Oekraïne vervaardigd werden plakte men daar uit trots soms de koosnaam "Dnepr" aan vast, maar er kwamen ook produkten vandaan die die naam niet kregen.
In de Sovjetunie deed men echter niet zo zeer aan merken, maar aan types. In de jaren '60 kende men daar zware boxers van de types M72 (gebouwd vanaf de jaren 40, vertoont sterke overeenkomsten met een voor-oorlogse BMW R71) en K750. Later kwamen daar Kopkleppers van 650cc van de types K650 en M63 bij.
Pas toen in de jaren '70 Sovjet-motoren naar het westen werden geëxporteerd gebeurde dat op initiatief van de west-europese importers onder meer "aansprekende" (merk)namen. Voor de K750 en K650(later: MT-9 tm MT-16) werden dat Dnepr (o.a. in Nederland en Duitsland) en Cossack (Verenigd koninkrijk).

De merknaam "Ural" werd/wordt op analoge wijze gebruikt voor motoren die gefabriceerd werden bij IMZ in Irbit.
Technisch gezien zijn dit andere machines, maar als gevolg van millitaire Sovjet-specificaties zijn units (motorblokken, versnellingsbakken, cardan) uitwisselbaar door gelijke montagematen.

"Grappig" genoeg werden motoren van IMZ/Ural door de Britse importeur ook als "Cossack" op de markt gezet en werd ook in Nederland nog wel eens een KMZ als "Ural" verkocht of andersom.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan