Wie heeft er een beetje verstand van elektra

leonr1

MF'er
30 nov 2007
129
0
Oss
Hallo,

Ik ben nu net bezig om mijn motor blok uit elkaar te halen en dacht nu kan ik meteen het volgende probleem oplossen. het probleem is dat mijn remlicht het niet doet.
Nu heb ik kort geleden al de schakelaar vervangen bij de achterrem. Maar hij doet het nog steeds niet. Moet eerlijk bekennen dat nadat de motor is voorzien van nieuw elektra het remlicht niet meer werkt, ik neem dus aan dat de fout in het aansluiten zit.
Nu weet ik niet wie de bedrading heeft aangelegd. En wil het graag zelf oplossen.
Ik vindt het elektronische gedeelte zeer interessant alleen snap er nog niet zoveel van.
Dus hoop ik dat iemand mij hiermee kan helpen.

Ik ben dus opzoek naar een elektrisch schema voor het aansturen van het remlicht.
Het gaat om een wr400, maar volgens mij moet het niet veel uitmaken wat voor een motor het is. Ik denk dat misschien een klein beetje uitleg wel voldoende moet zijn.

Indien jullie iets meer info nodig hebben hoor ik het wel.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
 
Lampje niet kapot ? O-)
Spanning op èèn van de draden naar de schakelaar toe?
Als je de draden die naar de schakelaar gaan kortsluit, gaat de lamp dan branden?

Btw ik heb geen verstand van elektra :+
 
Laatst bewerkt:
Schema vergeten zonder index?
Edit net zo gemakkelijk
http://www.wr400f.de/download_files/pdf/WR426 zulassungskit.pdf

full
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het schema, alleen deze is zonder remlicht.
Helaas heb ik er niets aan.....
Ben nu wel een beetje verder gekomen.

Mijn achterlicht heeft drie aansluit punten:
Zwart is min
Groen is plus voor normaal licht
rood is plus voor remlicht (Als ik het goed heb).

Wat het rare is: Het gewone licht werk normaal, alleen als ik op weerstand ga meten meet ik weerstand tussen zwart en rood, terwijl het plus en min is nu moet er toch iets kapot gaan.
Als ik nu bij de gelijk richter ga meten. Meet ik ook weerstand tussen plus en min. Dit kan toch eigenlijk niet..... Rarararara.

Wie o wie kan me helpen.
 
Werkt dat systeem wel met gelijkspanning?
Anders kun je meten wat je wilt, maar kom je nooit tot de juist conclusie.

Maar begin bij het begin: Het lampje heeft 3 aansluitingen,
dus twee gloeidraden.
Zeker weten dat die allebei heel zijn?

Verder: waarom wil je weerstand meten?
Als je nou gewoon de spanning meet, tussen de zwarte en de groene draad
(dus van het normale achterlicht),
en vervolgens tussen de zwarte in de rode draad (dus het remlicht).

In het eerste geval zul je meteen spanning meten,
in het tweede geval natuurlijk alleen als de rem gebruikt wordt.
 
Omdat ik nu het blok uit elkaar heb gehaald kan ik niet meer op spanning meten.

De verlichting van een motor werkt toch altijd op gelijk spanning.
Ik weet het niet hoor maar ik dacht het.

Kan moeilijk controleren of de lampjes niet stuk zijn want het zijn ledlichten.

Moet anders maar even wachten totdat ik het blok inelkaar heb dan kan ik misschien beter meten.
Toch bedankt voor de info,
 
Ok, stel het is gelijkspanning, dan maakt het wel uit hoe je de LED aansluit.
Een LED is een diode die maar in 1 richting spanning doorlaat. Maw draden omwisselen.
Als het wisselspanning is maakt het niets uit.
 
Heb gister voor mezelf nog maar even een schema gemaakt, en nu wordt alles duidelijk.
Ben er achter dat en de led verlichting van het achterlicht niet werkt, en de rem schakelaar of kapot is of niet bedient wordt door de rempomp.

De rem schakelaar is nieuw dus ik ben bang dat deze niet goed bedient wordt door de rempomp.
Weet ook iemand een goed internet adres waar ik een nieuw led achterlicht kan kopen.
 
eayparts hebben leuke achterlichten leds.

maar je meet wel spanning zodra je remt,de draden vanaf je schakelaar naar je achterlicht ?
 
Heb hopelijk het probleem al opgelost, kan het alleen nog niet meten en bekijken ivm mijn motorblok. Heb wel een nieuw achterlicht nodig, de brommer site heb ik helaas niets aan, het zijn echt 6 vast gesoldeerde minileds deze kan je niet los wisselen, heb dus een hele unit nodig.
 
Heb hopelijk het probleem al opgelost, kan het alleen nog niet meten en bekijken ivm mijn motorblok. Heb wel een nieuw achterlicht nodig, de brommer site heb ik helaas niets aan, het zijn echt 6 vast gesoldeerde minileds deze kan je niet los wisselen, heb dus een hele unit nodig.
klopt deze zitten in een printplaat als die stuk is jammer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan