Wie heeft er ervaring met een compressor aanschaf?

Joostzw75

MF'er
20 jul 2004
67
0
Alkmaar
Ik zit eraan te denken om een compressor aan te schaffen voor het sleutelwerk.

Wie heeft er ervaring met de aanschaf en gebruik van een compressor en airtools.
Ik heb bij de lokale bouwmarkt al wat vragen gesteld, maar de verkoper vertelde mij dat ik beter niet een Kinzo uit hun assortiment kan kopen omdat deze alleen onder de meest gunstige omstandigheden de benodigde 8 bar zou halen.

Wat is een geschikte compressor?
Welke Airtools zijn handig, welk merk en prijs klasse?
Is een boor op lucht altijd links en rechts draaiend?

Veel vragen en hopelijk heeft iemand de antwoorden.
Adressen, tips, links, anekdotes, alles welkom.!
 
Neem er één die voldoende lucht kan leveren voor je toepassingen. Ik heb ooit een klein straalkabinetje gekocht en een te kleine compressor erbij. Nu kan ik een minuutje stralen en moet dan een minuut wachten tot er weer genoeg druk is.
 
Inderdaad!
En om dat soort zaken te voorkomen, graag advies.

Bedoeling is om met vooral met een doppenset zaken los en vast te kunnen draaien en wellicht in de toekomst was spuit en straal werk te doen.
 
Wel opletten dat je er eentje koopt op 220 Volt. (of nog beter, 380V laten aanleggen, kun je ook fatsoenlijk lassen, hefbrug is dan ook geen probleem meer, net als een bandenmonteerapparaat enz. enz. Of mocht het niet teveel kosten)
Anyway, met een luchtsleutel, luchtspuitje en een bandenspanningmeter/opblaasgeval kom je een heel eind. Ik gebruik meestal de luchtratel en luchtboor niet, maakt echt een takkeherrie.
Ik heb goeie ervaringen met Chicago Pneumatic. Snap-On is beter en mooier, maar dat heb je niet nodig voor hobby-gebruik.
 
Wij gebruiken voor de slijptol / luchtratel etc. toch echt wel een 380 met 200 liter, want het gaat snel, hiervoor hadden een 220, maar dat gaat niet lang goed voor 8 bar, loopt warm

We hebben nog wel een kleine 2209, schilderscompressor, erbij voor blaas/spuitwerk, dat gaat prima.
Maar de straalkast zit wel achter de 380 aangesloten

als een 220, 30 minuten 8 bar moet leveren, en je hebt er een boor of ratel achter zitten waarmee je bezig bent, brandt je motor vrij vlot door, heb er geloof ik nog wel 1 staan, 300 liter, zonder motor, als je een motor hebt, heb je de tank gratis
 
omgerekend mag een compressor ongeveer 1/3 van de tijd draaien in gebruik ivm overhitting, als merk zou ik naar [spammodus aan]Airpess[spammodes uit] omkijken (jha verkopen ze bij mn pa op de groothandel) is goed en kwalitatief!
En kijk even naar de aanzuigkapasiteit van de pomp dat zegt meer dan 230 of 380.
een slagmoersleuten neemt erg veel lucht maar gebruik je niet veel op een motor (kan mij eigenlijk alleen voorstellen dat je m gebruikt voor wielen), hiervoor deus toch wel keteltje van minimaal 40 liter.
Wil je gaan spuiten zou ik al aan 60 liter tank gaan denken. en een aanzuigkapiciteit van min 300 l/m.
Google anders even wat in het rond, er is genoeg te vinden!
sucses!
 
Je kunt 2 dingen: duur en levenslang of cheap en minder lang mee! Heb zelf een 50 liter Oma klote ding, vergelijkbaar met een kinzo alleen 50 liter tank maar voor mij de thuis sleutelaar werk het goed en gebruik alle gereedschappen zoals lucchtsleutels (slagmoersleutel) boor, spuit, lucht,poets, eigenlijk alles heb er zelfs de voegen mee uit de garage gehakt. Een collega van mij doet scooters vespa en lambretta restaureren met een kinzo 25 liter en die gebruikt meer gereedschappen als ik maar die draaid ook al 4 jaar dus goedkoop kan maar als je em veel gebruikt dan zou ik voor een goede compressor gaan die laagtoerig is mijne loopt 3300 toeren maar heb goede professionele gezien die maar 900 toeren maakte en een grote `100 liter ketel is altijd oke! Dus wat jij wilt kan alle bij!
 
het merk waar ik voor werk is denk ik iets te prijzig voor een particulier, en daarbij komt nog dat de meeste 220 versies idd niet lang belast mogen worden (vaak genoeg zwarte motoren gezien en dan nog klagen ook...)
dat neemt niet weg dat een kinzopomp het niet aan kan, het hangt er allemaal vanaf hoelang je lucht vraag en hoeveel, een extra tankje wil wel helpen maar vergeet niet dat het machientje dan ook langer moet draaien om ze vol te pompen.
beste blijft een 400 volt uitvoering maar dat heeft niet iedereen in de schuur.
 
Ik zou ook meteen een lucht-waterscheider erbij nemen.
In de perslucht zit n.l. veel water; je ziet het al meespuiten/nevelen als je er een gewoon blaaspistool op zet.
Voor verfspuiten mag er absoluut geen water inzitten en voor simpel iets schoonblazen is het ook beter droge lucht te gebruiken.
Ook regelmatig de ketel aftappen.
 
Als je een 'olie' compressor koopt, zorg dan ook voor een olieafscheider als je gaat spuiten. Zo'n compressor spuit gegarandeert een olie-nevel mee. Sowieso is een vieze shit filter, afgezien van een waterfilter, wel verstandig.
 
Tja ik zelf,als verkoper van gereedschappen,ehh :kinzooi?
is wel lekker goedkoop,en het werkt maar voor hoelang.

Wat leuke compressors zijn oa elektra,beckum,of airpress, ong vanaf 175 eu
Goed wel wat duurder,maar je koopt wel een stukje gereedschap voor jaren plezier.

of kijk eens bij een auto, shop hebben vaak ook leuke aandiedingen.

En wat luchtgereedschap betreft,ja heb je ook in div prijs,kwaliteits klasse.
Maar zelf de goekoopste werkt prima.

Je kan ook kijken voor een gebruikte,
waar je evt op moet letten,geen olielekkage,
alles moet nog orgineel zijn, pompt hij snel druk op,geen rare geluiden
en je kan snel genoeg zien is het een barrel,of ziet hij er nog goed uit.

gr toontje :]
 
Dat ziet er goed uit!

Ik was gisteren nog even bij de Praxis, maar daar wordt je ook niet warm van. Staan er compressortjes in het schap met erboven luchtgereedschap, blijkt bijna al het gereedschap twee tot 3 maal zoveel lucht nodig te hebben als de compressortjes die eronder staan kunnen leveren. Alleen voor de bandenoppomper leverden die genoeg lucht |(
 
Zoals al in meerdere reacties omschreven dien je rekening te houden met het verbruik van je gereedschap.

als je al gereedschap hebt stem dan de compressor hier op af.

als je wilt boren is het verbruik van een (gemiddelde):
boortol 10 mm ongeveer 240 ltr/min
slijptol dia schijf 110 mm ongeveer 280 ltr/min
slagtol 1/2" aansluiting ongeveer 200 ltr/min
verfspuit met 3/4 ltr beker ongeveer 280 ltr/min

dus als je deze gereedschappen wilt gaan gebruiken dien je een compresssor te hebben welke minimaal 380 ltr/min levert.(2kW tot 2,5kW)

de betere compressor heeft een 380 volt aansluiting en tevens twee cilinders om de opbrengst te leveren.

aan druk heb je niet zoveel 8-10 bar is meer dan voldoende.

en investeer inderdaad in een vochtscheider en zet voor gereedschap een olie nevelaar dan blijft het langer heel en levert meer vermogen.

kijk eens wat in het rond op falisement verkopen.

veel succes.
 
Dank voor de input so far.

Ik zag twee ads op marktplaats:
Deze lijken me vrij degelijk, de eerste is prijstechnisch ook nog aantrekkelijk.
Wat zou hobbymatig gezien een goede koop zijn, 220 euri is wel veel geld...? Of zijn beide 'slecht' van kwaliteit?

http://koopjes.marktplaats.nl/bouw_en_tuin/compressors/6682991.html

http://koopjes.marktplaats.nl/bouw_en_tuin/compressors/6394950.html


de eerste link is niks leverd zowiezo te weinig de tweede link is een optie.

ligt er aan hoevaak je deze wilt gaan gebruiken, voor hobby denk ik een goed ding.

:W :W :W
 
Valt allemaal wel mee hoor met de lucht opbrengst, als je em ff nodig hebt om een bout los te halen werkt het perfect, maar je moet niet 4 wielen van je auto erop willen leggen achter elkaar! Mijn Oma (kinzo) alleen 50 litertank voldoet voor de thuis sleutelaar prima, sleutel er al 3 jaar mee en is nog steeds ok! Het is er wel 1 met een olie reservoir dus hij smeert wel, de kinzo is geloof ik een droge die niet smeert! Als je een goede compressor wilt kopen dan ben je zekers euri 0f 800 kwijt en dan heb je nog niets bijzonders, maar gaat wel lang mee! En eenwaterafscheider en olie smeerapp. (heb je nodig voor luchtgereedschap) koop je er later gewoon los op heb ik ook gedaan!
 
Kijk anders eens bij deze meneer, http://www.marktplaza.nl/winkel.php?winkelnr=175058
Ik ben bij hem in de zaak geweest, en prima (hobby)spul voor zeer scherpe
prijzen.
Ik heb een luchttacker gekocht, heb je geen fluit aan bij een motorfiets,
maar wel handig als je meubels enzo maakt.
Ik heb nu een compressor met 100 liter tank en 300 liter per minuut pomp.
Voor een slagmoersleutel van 1/2" ruim voldoende, denk vooral aan de inschakelduur van de compressor.
Wil je alleen af en toe je banden oppompen en wat schoon blazen, dan red je het met zo'n wegwerpding wel, 25 of 50 liter tank.
Ga je ook met slagmoersleutels aan de gang, min. 50 liter tank.
Wil je verf spuiten, poetsen, boren en slijpen, min. 100 liter tank.
Let wel, de luchtopbrengst van een compressorpomp wordt aangegeven in aangezogen volume. Ongeveer 75% is wat er in de tank komt. Succes!
 
Neem er één die voldoende lucht kan leveren voor je toepassingen. Ik heb ooit een klein straalkabinetje gekocht en een te kleine compressor erbij. Nu kan ik een minuutje stralen en moet dan een minuut wachten tot er weer genoeg druk is.
Ergens op de sloop een zo groot mogelijke gastank kopen en erbij aansluiten. Zet er ook een kraantje op. Heb je weinig volume nodig dan laat je het kraantje dicht. En anders zet je hem open. Duurt effe tot de tanks vol zijn, maar dan kan je wel langer doorgaan. Het vermogen van je compressor neemt uiteraard niet toe, maar soms kan je wel net je klussie afmaken, met zoveel lucht in voorraad.
 
Ik zit eraan te denken om een compressor aan te schaffen voor het sleutelwerk.

Wie heeft er ervaring met de aanschaf en gebruik van een compressor en airtools.
Ik heb bij de lokale bouwmarkt al wat vragen gesteld, maar de verkoper vertelde mij dat ik beter niet een Kinzo uit hun assortiment kan kopen omdat deze alleen onder de meest gunstige omstandigheden de benodigde 8 bar zou halen.

Wat is een geschikte compressor?
Welke Airtools zijn handig, welk merk en prijs klasse?
Is een boor op lucht altijd links en rechts draaiend?

Veel vragen en hopelijk heeft iemand de antwoorden.
Adressen, tips, links, anekdotes, alles welkom.!
Ik gebruik al iets van 15 jaar of zo zo'n Kinzo, en ik gebruik hem overal voor (voegen uitbikken, spuiten, moersleutel, naaldhameren etc etc). Begint nu iets lawaaiiger te worden. Ik durf op zondagmorgen niet meer ff de banden op te pompen. Verder zeer tevreden over. Ik heb er wel een olie- en waterafscheider bij geritseld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan