Wie heeft er ervaring met filerijden op scooter?

Vox

MF veteraan
13 apr 2007
4.165
5
Net even dit filmpje bekeken: [NORML]www.vk.tv/video/10764[/NORML]
Over filerijden met de motor.

Wat zijn jullie ervaringen met filerijden? Gaat dit goed, vinden jullie veel weerstand bij autombilisten? (zoals in het filmpje gezegd wordt, Volvo's schijnen nogal moeilijk te doen, voelen zich natuurlijk bescheten met hun dure bak,gut,ach gut)
Andere wetenswaardige dingen?
Is het een nadeel dat de scooter nogal vroeg afkoppeld? Bij mij zo rond de 20km/h(afhankelijk van model)

Zelf nog geen ervaring hiermee,daarvoor heb ik de scooter nog te kort.
In ieder geval alvast bedankt voor de antwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Over t algemeen gaat t best goed hoor. Gewoon goed uit je doppen kijken, niet al te hard er doorheen en oppassen als er gaten vallen, dan wil koekblikkend Nederland nog wel eens onverwacht naar dat mooie lege plekje op die andere rijbaan sturen.
om ff later toch weer muurvast te staan, har har gna gna })

En om nou te zeggen dat je van sommige soorten/ merken meer last heb als van anderen? Nee, mongolen kom je tegen in Opel Corsa's tot bestelbusjes (!!) tot dikke Duitsers.
 
Sinds mijn nieuwe baan rijd ik op spitstijden en dus in de file.
Het valt inderdaad best mee, in de spits rijden bijna alleen ervaren rijders en dan is het beter te doen dan op zondagmiddag....
Verreweg de meeste automobilisten doen het goed, ze rijden goed op hun plek en laten je er goed langs; een enkeling ziet echt helemaal niets en opzettelijk blokkeren is echt een uitzondering.
En over welke auto's wel en niet aan de kant gaan; je kunt er hele beschouwingen op loslaten maar het heeft weinig nut want het geldt nooit voor 100%. Je moet altijd opletten.

De scooter vind ik gemakkelijker in de file dan de grote motor, hij rijdt heel gemakkelijk en is heel wendbaar. Van laat koppelen heb ik helemaal geen last, ik kan zelfs met wandelsnelheid gewoon rijden en hij spurt met een beetje gas direct weg. Grootste voordeel is natuurlijk de automaat, geen gedoe met koppelen en wel of niet schakelen... Je rijdt altijd met een beschaafd toerental en dat geeft naar mijn idee ook minder negatieve reacties bij de automobilisten.

Lees ook de file gedragscode van de MAG.
 
Laatst bewerkt:
De scooter vind ik gemakkelijker in de file dan de grote motor, hij rijdt heel gemakkelijk en is heel wendbaar. Van laat koppelen heb ik helemaal geen last, ik kan zelfs met wandelsnelheid gewoon rijden en hij spurt met een beetje gas direct weg. Grootste voordeel is natuurlijk de automaat, geen gedoe met koppelen en wel of niet schakelen... Je rijdt altijd met een beschaafd toerental en dat geeft naar mijn idee ook minder negatieve reacties bij de automobilisten.
:^

Mis alleen soms het geluid van mijn Buell als ik ruimte wil hebben en blikkers niet opletten O-)
 
Laatst bewerkt:
[NORML]http://www.kicktease.be/d...e-in-de-file-filafish.xml[/NORML]
Hier werk ik aan mee, dus al wel wat km files geslikt. Dat gaat meestal zeer vlot, maar je mag je nooit laten verleiden om het gas open te draaien als er een lange rechte strook vrij is tussen de
rijen auto's. Er moest er is eentje plots van rijstrook veranderen zonder te kijken en richtingaanwijzers te gebruiken...
Velen laten echt wel plaats vrij als ze je zien komen, vrachtwagens blokkeren sneller de boel, ze zijn erg breed.
 
Ga soms met de motor door de file op de A10. Je kan er als een debiel doorheen, wat je ook wel ziet gebeuren, en op een normale snelheid. Ben je een debiel dan ben je 2 minuten eerder thuis op een ritje van 25 minuten.
Maar normaal gesproken wordt er wel rekening gehouden met tweewielers. Alleen oppassen met regen want als de speigels van de automobilist beslagen zijn, is de motorrijder moeilijk te zien.
 
Ik sluit me volledig (in de file O-) ) aan bij Hybride. Als een automobilist me echt duidelijk de ruimte geeft, steek ik dan ook mijn hand naar 'm op. Echt nare ervaringen heb ik nog niet gehad.Al moet ik zeggen dat ik niet met 80 door een stilstaande file scheur. En als de snelheid die max gereden mag worden bereikt is (bijvoorbeeld wat op de eventuele matrixborden aangegeven staat) sluit ik meestal aan in de rij.
 
rij veel met mijn burg door de file ondervind weinig tegenstand.
als ze niet op zij gaan hebben ze je meestal gewoon niet gezien.
veel mensen zijn gewoon nog steeds niet bedacht op motoren in de file.
als ze je dan zien gaan ze gelijk op zij en steek ik mijn duim op en glimlach breed doch erg vriendelijk.
alleen mij vriendin vind het nog wel eens eng vooral als ik dan tussen 2 vracht auto s rijd.
valt inderdaad erg op dat het vaak volvo s zijn die niet altijd op zij gaan.
zitten ook meestal oude mensen of zaken mannen/vrouwen in die dan druk aan het bellen zijn en dus geen flauw idee hebben wat er om hun heen gebeurt.
ook de bestel busjes kunnen nogal eens lomp zijn.
zodra je nederland verlaat zie je dat de landen om ons heen toch beter ingeburgt zijn en veel meer automatiche rekeningen houd met motoren in de file.
welja ik zeg altojd tegen de auto mobilisten, het is ons weg en julie file.
})
 
rij veel met mijn burg door de file ondervind weinig tegenstand.
als ze niet op zij gaan hebben ze je meestal gewoon niet gezien.
veel mensen zijn gewoon nog steeds niet bedacht op motoren in de file.
als ze je dan zien gaan ze gelijk op zij en steek ik mijn duim op en glimlach breed doch erg vriendelijk.
alleen mij vriendin vind het nog wel eens eng vooral als ik dan tussen 2 vracht auto s rijd.
valt inderdaad erg op dat het vaak volvo s zijn die niet altijd op zij gaan.
zitten ook meestal oude mensen of zaken mannen/vrouwen in die dan druk aan het bellen zijn en dus geen flauw idee hebben wat er om hun heen gebeurt.
ook de bestel busjes kunnen nogal eens lomp zijn.
zodra je nederland verlaat zie je dat de landen om ons heen toch beter ingeburgt zijn en veel meer automatiche rekeningen houd met motoren in de file.
welja ik zeg altojd tegen de auto mobilisten, het is ons weg en julie file.
})


jij ook een hekel aan volvo's _O-

ik heb er al last van als ik in me blikkie rij _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan