Wie heeft er verstand van uitlaten/dempers? ST4 Ducati 2-1

Frits!

MF veteraan
15 mei 2005
1.366
0
Den Haag
Voor de st4 wil ik van 2-2 naar 2-1. Helaas is er geen aftermarket vervangingsuitlaat voor te krijgen. Ik ben dus aangewezen op het aanpassen van de huidige uitlaat en daarnaast opzoek te gaan naar een universele demper of een demper die van origine voor een andere motor bestemd is.
De binnendiameter van de uitlaat is aan beide kanten 41,5mm. Verder zit er een 'terug getuned' 916 blok in, maar ik heb wel de bestaande luchtfilterbox eraf gehaald en K&N pods op gezet. Dus mogelijk iets om rekening mee te houden.

Wie kan mij vertellen welke diameter ik nodig heb? Is dat 60mm?
 
Heb geen st4 maar een monster met 2 in 1, heb in de loop van jaren al diverse dempers er op gehad
Deze is een akrapovic met een aansluit dia meter van 54 mm , binnenmaat
mijn bochten zijn 45 mm en nadat ze samen komen 52 mm
bochten zijn van SIL maar zijn beetje aangepast naar een lage demper

p428506451-3.jpg
 
Heb geen st4 maar een monster met 2 in 1, heb in de loop van jaren al diverse dempers er op gehad
Deze is een akrapovic met een aansluit dia meter van 54 mm , binnenmaat
mijn bochten zijn 45 mm en nadat ze samen komen 52 mm
bochten zijn van SIL maar zijn beetje aangepast naar een lage demper

[afbeelding]
Dit is precies wat ik zoek en wil!
waar/door wie heb jij dit laten doen? en hoe weet jij dat je de juiste diameter hebt?
Omdat de SIL uitlaat al voor jouw monster op de markt is gekomen met binnenmaat 52mm?
 
Ik kan wat moois voor je maken maar dan word het gemaakt van 50.8x1.5mm rvs buis.
Voor berekeningen e.d.moet je niet bij de hobbyist zijn maar bij een professioneelbefrijf.
Kost ook wat meer........... ;)
 
Maar als een 41 mm buis dik genoeg is voor een standaard st4 hoeft dat niet perse dubbel zo dik te worden als ze samen komen , de pulsen komen na elkaar en niet te gelijker tijd
Ik heb de bochten set zelf aangepast
Zou gewoon een geschikte eind demper zoeken van een motor in ongeveer de zelfde pk klasse en daar de diameter van nemen
 
Maar als een 41 mm buis dik genoeg is voor een standaard st4 hoeft dat niet perse dubbel zo dik te worden als ze samen komen , de pulsen komen na elkaar en niet te gelijker tijd
Ik heb de bochten set zelf aangepast
Zou gewoon een geschikte eind demper zoeken van een motor in ongeveer de zelfde pk klasse en daar de diameter van nemen
Ja ik zat ook te denken aan dezelfde pk klasse. Maar hoe zit het dan met het aantal cilinders? Zou dat uitmaken? enerzijds wordt er per ontsteking meer gas verplaatst, maar de regelmaat is kleiner. uiteindelijk gaat er dezelfde hoeveelheid gas door de pijp. lijkt mij.
Voor een 2cilinder is er niet veel (moois) te krijgen. Ik ga wel kijken bij 3 en 4 cilinder dempers.
 
In iedergeval als je de twee oppervlaktes uitrekent van elke demper en deze bij elkaar optelt en omgekeerd de straal uitrekent dan kom je op 29.35mm.

Je zou dus een demper moeten nemen met een diameter van ongeveer 58.7mm
 
2 pijpen is toch veel mooier?waarom 1?

Omdat bijna elke Ducati twee dempers heeft en dan wil je wel eens iets anders
Toen radical Ducati leuke dingen bouwde gebruikte ze ook meestal 2 in 1 systemen , zag er altijd beter uit
En gewichts besparing , scheelt toch weer een demper
Ziet er van achter niet uit als een kruiwagen
Als je een goed systeem hebt wat meer koppel onder in ( scheelt niet veel heb mijn monster met verschillende systemen , dempers op de dyno gehad en niet erg veel verschil
 
Mille pajic zou ik naar toe gaan als je van nul af moet beginnen
Zou een originele bochten set meenemen van een 996 ofzo , is gemakkelijk omdat bij die 4 kleppers het eindje dat aan de cilinders zit best in gewikkeld is
 
Owkeej, Ik heb een Leo vince GP style demper gekocht met binnendiameter 54mm. Nu kijken of ik de uitlaat zelf ga lassen of laat lassen.

Als ik eraan denk, laat ik hier weten wat het resultaat is geworden. Bedankt iig!
 
Terug
Bovenaan Onderaan