Wie heeft er wel eens een draadboom ontworpen???

Robberobbe

MF veteraan
29 apr 2004
2.579
33
Den Haag
Help !!!

Wie heeft er echt verstand van draadbomen ??
Voor mijn Z1000 '77 heb ik op papier een draadboom ontworpen maar
ik weet niet zeker of dattie klopt.
Is er iemand die dit voor mij zou kunnen nakijken ??

GreetZZZZZ

Robberobbe :?

Laatst bewerkt:
De vorige eigenaar had er zo onwijs in zitten kloten dat er steeds van
alles en nog wat haperde. Draden met tape aan elkaar geplakt, kleurcodes door elkaar gegooit enzo. Echt een rotzooitje. :(
Toen alles doorgemeten en laten controleren (o.a. bij J.S powerparts)en niets te vinden.
Accu, dynamo, gelijkrichter, ontsteking, bobines, startmotor, startrelais, handlebars L en R en fusebox is allemaal nieuw. (letterlijk) dus daar kan het niet aan liggen.
Daarom dus een andere draadboom gewenst.

Ik bedoel met originele dus het originele schema. Maar voordat je er een hoop geld / moeite in gaat inversteren, een 2dehandsje moet wel te vinden zijn voor rond de 100 ecu denk ik....

De vorige eigenaar had er zo onwijs in zitten kloten dat er steeds van
alles en nog wat haperde. Draden met tape aan elkaar geplakt, kleurcodes door elkaar gegooit enzo. Echt een rotzooitje. :(
Toen alles doorgemeten en laten controleren (o.a. bij J.S powerparts)en niets te vinden.
Accu, dynamo, gelijkrichter, ontsteking, bobines, startmotor, startrelais, handlebars L en R en fusebox is allemaal nieuw. (letterlijk) dus daar kan het niet aan liggen.
Daarom dus een andere draadboom gewenst.

zorg dat je een bedradingstekening van een Z1000 bij de hand hebt en een grote tros gekleurde draaden
oude draadboom op de grond leggen voor de lengtes van de draden
aan de hand van de tekening de juiste gekleurde draden van A naar B leggen
alles aftapen en klaar is kees.

oude draadboom opmeten alle lengtes daarna een tekening van maken de tekening op een houten bord timmeren op de hoeken en aansluitingen vormspijkers timmeren
en de boel bedraden daarna binden met binddraad en daarna de boel met een gaffa tape omwikkelen (kan ook vulkaniserende tape voor een waterdichte rubberachtige verbinding) tenminste zo zou ik het doen. 8-)

zeg, ff een andere vraag... waar kun je gekleurde draden kopen om je eigen draadboom te maken? ik vind overal draden, maar die zijn te dik en niet in de juiste kleur! de rest van het materiaal heb ik.

Idd, aoleks.
Soms kan dat lastig zijn, maar in principe kan elke goede dradenboer(automaterialenzaak oid) je elke draad dikte/kleursamenstelling leveren.
Vaak gaat dit dan wel per rol van zoveel meter(50/100meter?) Tenminste zover ik weet, want de gangbare kleuren zijn per meter te koop.

Ik zou ook wel eens een draadboom zelf (na) willen maken :Y , maar tot nu toe gaat het prima met wat lussen,verleggingen e.d.(vaak/alleen maar met de verkeerde kleuren :') )

Laatst bewerkt:
De draden zijn vast wel te krijgen, desnoods wat dikker.
Maar hoe zit dat met de connectoren?
Zowel de verkrijgbaarheid als de montage ervan zijn echte uitdagingen.
Tenzij je de originele met wat lengte afknipt en de draden doorsoldeert.....

Connectoren.
Ik heb er een paar vervangen met 'universele'(ik doel daar op dat het geen fabrieks-af-connectoren zijn) connectoren van de lokale elektroboer. Werkt prima in veel gevallen....bij brikjes iig wel zover ik heb zitten prutselen/knutselen O-)

die heb ik van de oude draadboom, dus dat is het probleem niet. en wat bedoel je met echte uitdagingen? het is niks meer dan een klik systeem, past er zo in ;)!

maar ja, ik zal kijken welke draaden ik nodig heb, want ik zie veel diameters staan op deze websites. zijn er trouwens ook andere websites waar je zo iets kunt bestellen?

die heb ik van de oude draadboom, dus dat is het probleem niet. en wat bedoel je met echte uitdagingen? het is niks meer dan een klik systeem, past er zo in ;)!

maar ja, ik zal kijken welke draaden ik nodig heb, want ik zie veel diameters staan op deze websites. zijn er trouwens ook andere websites waar je zo iets kunt bestellen?
Ik denk dat de meeste draden tussen de 0,75 en 1,5 " zijn (kwadraat). Bedrijven zoals Fabory leveren dat soort dingen, maar ik weet niet of je daar ook al particulier terecht kan.

Wil je voor de SV aan de slag? Is het in dat geval niet handiger een gebruikte op de kop te tikken?

ik heb een gebruikte op de kop getikt. en die zit vol gaten, vuil en andere rotzooi. ik gok dat ie niet eens goed is! een nieuwe kost te veel van het goede en ik vind het ook leuk om een nieuwe te maken!

ik heb een gebruikte op de kop getikt. en die zit vol gaten, vuil en andere rotzooi. ik gok dat ie niet eens goed is! een nieuwe kost te veel van het goede en ik vind het ook leuk om een nieuwe te maken!

Ah vandaar.

De lokale auto materialen boer heeft inderdaad heel veel draden op voorraad. Wat er niet is, kan als het goed is gewoon besteld worden.
Weet ik toevallig, omdat dat bij ons ook zo is :P

Let wel... de meeste slechte verbindingen ontstaan bij de stekkers. Als je de oude gaat hergebruiken, heb je natuurlijk kans dat je blijft zitten met slechte contacten...

Of ik moet je verhaal niet helemaal goed begrepen hebben en je kan gewoon nieuwe lipjes aan de nieuwe kabel knijpen en die in het oude "stekker-huis" plaatsen?

Jaren geleden een gemaakt, was wel wat eenvoudiger zonder electronica.

Ik heb ook een o of - kabel/snoer aangelegd zodat ik geen weerstand meer had van slechte verbindingen in het frame/spatbord enz.

Laatst bewerkt:
Z1000 heeft een simpele draadboom, diverse gemaakt geheel in zwart, met aan het uiteinde gele nummertjes, alleen de massa had ik een andere kleur gegeven.
Stekkertjes gewoon een bosch servicepunt gekocht, stelt echt nix voor

Zit er in Tilburg in de Heuvelstraat niet ergens een kabelwinkeltje? Ik bedoel niet de Radiobeurs, maar een zaakje ergens op de eerste verdieping...

Zit ver in mijn geheugen ergens, jaaaren niet meer geweest. Maar toen hadden ze wel alles.

Terug
Bovenaan Onderaan