Wie heeft ervaring met circuit rijden op Zolder, niveau 1?

Nou hier dan mijn ervaring op zolder vorig jaar in groep 1
Rijervaring :4 maanden
Motor : gsx600 f

In het begin was ik ook aan het twijfelen of ik nu 1 of 1+ zou doen.
Nou ik ben blij dat ik 1 gedaan heb.

Het was in april en het regende die dag echt niet meer normaal.
Persoonlijk heb ik een hele hoop geleerd betrekking tot het aansnijden van de bochten,en het remmen.
Dat ik op een relatieve veilge manier je grens kunt verleggen.
En ja ook in de regen kun je hard dat was me wel duidelijk geworden naar dat dagje.

En laten we heel eerlijk zijn hard rijden op een recht stuk dat kan iedereen,maar op een mooie snelheid door de bochtjes( en ja op zolder heb je best wel wat gemene bochtjes)
Daar komt toch wel wat kennis en techniek bij kijken.

Het theorie gedeelte vond ik echter wat minder.( uitleg over de stand van de voeten :? en nog een paar van die dingen waar ik zo iets van had, dat keer je toch tijdens het lessen)
Vanaf het derde gedeelte theorie vond ik het echter wel weer leuk worden.
uitleg van aan snijpunten/rempunten.
En proberen te schakelen zonder koppeling.

Ja dit jaar ga ik weer maar dan in een ander groepje (1+) en met een andere motor( rf900r)

hopelijk heb je hier wat aan. ;)
 
Nou hier dan mijn ervaring op zolder vorig jaar in groep 1
Rijervaring :4 maanden
Motor : gsx600 f

In het begin was ik ook aan het twijfelen of ik nu 1 of 1+ zou doen.
Nou ik ben blij dat ik 1 gedaan heb.

Het was in april en het regende die dag echt niet meer normaal.
Persoonlijk heb ik een hele hoop geleerd betrekking tot het aansnijden van de bochten,en het remmen.
Dat ik op een relatieve veilge manier je grens kunt verleggen.
En ja ook in de regen kun je hard dat was me wel duidelijk geworden naar dat dagje.

En laten we heel eerlijk zijn hard rijden op een recht stuk dat kan iedereen,maar op een mooie snelheid door de bochtjes( en ja op zolder heb je best wel wat gemene bochtjes)
Daar komt toch wel wat kennis en techniek bij kijken.

Het theorie gedeelte vond ik echter wat minder.( uitleg over de stand van de voeten :? en nog een paar van die dingen waar ik zo iets van had, dat keer je toch tijdens het lessen)
Vanaf het derde gedeelte theorie vond ik het echter wel weer leuk worden.
uitleg van aan snijpunten/rempunten.
En proberen te schakelen zonder koppeling.

Ja dit jaar ga ik weer maar dan in een ander groepje (1+) en met een andere motor( rf900r)

hopelijk heb je hier wat aan. ;)

Opschakelen mag ik hopen,terugschakelen is alleen voor meer ervaren mensen en/of met een dikke portemenee.;)
 
hallo

Ik heb me ingeschreven om een circuit cursus te doen op Zolder (nivo 1). Maar na wat google en wat rond neuzen op forums, heb ik het idee gekregen dat nivo 1 maar wat "toeren" over het cirquit is.

Mijn vraag is: wie heeft dit al eens gedaan en wat vond die hier van?

'toeren' over het circuit is al een redelijk vlot tempo voor mensen zonder circuit ervaring en normale niet super vlotte weg rijders. als je op de weg vrij vlot door rijd kan je 1+ doen. al zou ik bij enige twijfel toch voor niveau 1 gaan. in een groep boven je niveau rijden is gewoon niet leuk en slecht voor je zelf vertrouwen.
 
als je op straat al redelijk door rijdt en wat leuke bochtjes pakt enzo doen dan maar lekker niv1+ :P niv1 is echt toeren :Y

ik had ook nog nooit op het circuit gereden en heb niv 1+ gedaan en dat is gewoon goed te doen hoor en als je echt te langzaam bent zetten ze je wel terug naar niv 1 :9

en nou meteen ff boeken :+
 
Ik ben van mening, dat als je nog nooit op Zolder gereden hebt, je beter niet niveau 2 kunt pakken. Mensen aldaar hebben (over het algemeen;)) al ervaring met het circuit, en dus niveau 1 of 1+ gehad. Daar ligt het niveau dan ook al een stuk hoger. Aangezien zij de baan en rempunten al reeds kennen, lijkt het mij dat je dat niet bij kunt houden (niets persoonlijks tegen jou, maar zo zie ik het theoretisch). Niveau 1+ is de eerste helft van de dag theorie (rempunten, houding etc.) met rijden onder begeleiding. Dit gaat per sessie in niveau stijgen. Sessie 4 en 5 (na de middag) mag je vrij rijden, dus kun je je eigen niveau aanhouden.

Ik heb ook niveau 1/1+ gedaan, tot 2 x toe dus. De laatste keer ik heb "vrij rijden minder snel geboekt", en dan ben je toch blij dat je de baan al kent!

Ik heb nog nooit op Zolder gereden, maar ga toch echt niet in de groep 1 of 2 rijden. Misschien 1 sessie, maar daarna ben ik bang dat het toch gauw sneller moet gaan. Rij op Assen net onder de 2 minuten. Het is natuurlijk afhankelijk van je ervaring op het circuit (niet dat ik mega veel gereden heb, maar een dag of 11 - 12 toch zeker wel)

Heb op Assen begin 2009 de beginners cursus gedaan, maar das echt zeer traag toeren. Moest na twee sessies naar groep 2 vrij rijden. In juli the race academy cursus in Alès gevolgd en daar erg veel techniek geleerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit op Zolder gereden, maar ga toch echt niet in de groep 1 of 2 rijden. Misschien 1 sessie, maar daarna ben ik bang dat het toch gauw sneller moet gaan. Rij op Assen net onder de 2 minuten. Het is natuurlijk afhankelijk van je ervaring op het circuit (niet dat ik mega veel gereden heb, maar een dag of 11 - 12 toch zeker wel)

Heb op Assen begin 2009 de beginners cursus gedaan, maar das echt zeer traag toeren. Moest na twee sessies naar groep 2 vrij rijden. In juli the race academy cursus in Alès gevolgd en daar erg veel techniek geleerd.

Nivo 2 is onderverdeeld in meerdere groepen van heel weing tot flink ervaren rijders.
je rijdt ook niet constant achter de instructeurs aan,maar meer zo hard als je durft.
de instructeurs rijden mee en maken video matriaal van alle deelmeners dat later weer geevalueerd wordt
 
Nivo 2 is onderverdeeld in meerdere groepen van heel weing tot flink ervaren rijders.
je rijdt ook niet constant achter de instructeurs aan,maar meer zo hard als je durft.
de instructeurs rijden mee en maken video matriaal van alle deelmeners dat later weer geevalueerd wordt

toch in groepjes van 4 ofzo :? ik ben benieuwd , niv2 ga ik volgend jaar doen :]
 
Nivo 2 is onderverdeeld in meerdere groepen van heel weing tot flink ervaren rijders.
je rijdt ook niet constant achter de instructeurs aan,maar meer zo hard als je durft.
de instructeurs rijden mee en maken video matriaal van alle deelmeners dat later weer geevalueerd wordt

Verwacht niet dat ik in een niveau 2 cursus dingen ga leren qua houding enz. Hoogstens wat rempunten en lijnen over het circuit. Moest op Alès op een gegeven moment naar de A1 groep welke als snelste rond reed.

Denk voor mij dat het verstandiger is een sessie in groep 2 te rijden en dan naar groep 3 te gaan. Voor beginners is het zeker wel aan te raden om in niveau 1 of 1+ in te schrijven of in groep 1 of 2 vrij te gaan rijden.
 
Verwacht niet dat ik in een niveau 2 cursus dingen ga leren qua houding enz. Hoogstens wat rempunten en lijnen over het circuit. Moest op Alès op een gegeven moment naar de A1 groep welke als snelste rond reed.

Denk voor mij dat het verstandiger is een sessie in groep 2 te rijden en dan naar groep 3 te gaan. Voor beginners is het zeker wel aan te raden om in niveau 1 of 1+ in te schrijven of in groep 1 of 2 vrij te gaan rijden.

op zolder heb je via MSH geen groepen zoals MSL ofzo, je hebt dan niv1 en niv1+(dit zijn cursusdagen) , vrij rijden minder snel en vrij rijden snel en eigenlijk is dat nou het nou net want in minder snel en snel zit soms onderling teveel verschil |(
niv2 geven ze 1x in de mnd
 
Laatst bewerkt:
toch in groepjes van 4 ofzo :? ik ben benieuwd , niv2 ga ik volgend jaar doen :]

Dit is wat men erover schrijft :

NIVEAU 2 Zolder
De cursus voor alle deelnemers met aantoonbare circuit ervaring.
Omdat veel deelnemers van het vrij rijden op een gegeven moment niet harder of beter gaan rijden hebben wij de cursus niv.2. In deze cursus leren we je de kleine foutjes die je maakt om te zetten in nog meer vertrouwen, waardoor je automatisch gemakkelijker harder gaat rijden op het circuit. Deze cursus is het sumit voor de motorsportschool, we geven deze cursus sinds een aantal jaren op het circuit van Zolder. Door deze ruime ervaring is dit echt een topper onder de circuittrainingen. We werken op deze cursus dagen de gehele dag vanuit één van de pitboxen. Tijdens deze cursus zijn de deelnemers door middel van een T-shirt te herkenen voor de instructeur, elke instructeur heeft 4 cursisten onder zijn hoede en zal zowel op het circuit als daarbuiten jullie begeleiden. Tevens is er een aparte theorie instructeur en een veringspecialist aanwezig, die zowel in de pitbox als langs het circuit jullie verrichtingen nauwlettend volgt. Op deze cursusdag zal heel veel aandacht gegeven worden aan kijk-,rem- en stuurtechniek en het verbeteren van de rijeigenschapen van je eigen motor, na elke praktijksessie (7x 20 minuten) is er een theorie sessie waar de verrichtingen zullen worden geëvalueerd. Er wordt namelijk op deze dag gebruikt gemaakt van camera''s op de motoren van de instructeurs, wat tijdens de theorie bekeken en besproken wordt. In totaal heeft elke deelnemer meer dan 200 minuten circuittijd en ruim 3 uur aan theorie lessen gevolgd. Tijdschema melden rond 7:00u einde evenement 18:00u, stille uitlaten. Origineel of vervangingsuitlaat met DB killer. Paddock met stroom, benzinepomp, restaurant en sanitaire voorzieningen aanwezig.

Ikzelf vond het nogal ongestrucutueerd,alles reed op een gegeven moment door elkaar heen,en er was te weinig tijd om de beelden en rijstijlen van de deelnemers te evalueren.
Ik heb meer opgestoken van vrij rijden,volgend jaar met een wat nieuwere(stabielere fiets,heb tot nu toe alles met een gixxer 750 uit 1990 gedaan) komend jaar een 750 srad :P
 
Dit is wat men erover schrijft :

NIVEAU 2 Zolder
De cursus voor alle deelnemers met aantoonbare circuit ervaring.
Omdat veel deelnemers van het vrij rijden op een gegeven moment niet harder of beter gaan rijden hebben wij de cursus niv.2. In deze cursus leren we je de kleine foutjes die je maakt om te zetten in nog meer vertrouwen, waardoor je automatisch gemakkelijker harder gaat rijden op het circuit. Deze cursus is het sumit voor de motorsportschool, we geven deze cursus sinds een aantal jaren op het circuit van Zolder. Door deze ruime ervaring is dit echt een topper onder de circuittrainingen. We werken op deze cursus dagen de gehele dag vanuit één van de pitboxen. Tijdens deze cursus zijn de deelnemers door middel van een T-shirt te herkenen voor de instructeur, elke instructeur heeft 4 cursisten onder zijn hoede en zal zowel op het circuit als daarbuiten jullie begeleiden. Tevens is er een aparte theorie instructeur en een veringspecialist aanwezig, die zowel in de pitbox als langs het circuit jullie verrichtingen nauwlettend volgt. Op deze cursusdag zal heel veel aandacht gegeven worden aan kijk-,rem- en stuurtechniek en het verbeteren van de rijeigenschapen van je eigen motor, na elke praktijksessie (7x 20 minuten) is er een theorie sessie waar de verrichtingen zullen worden geëvalueerd. Er wordt namelijk op deze dag gebruikt gemaakt van camera''s op de motoren van de instructeurs, wat tijdens de theorie bekeken en besproken wordt. In totaal heeft elke deelnemer meer dan 200 minuten circuittijd en ruim 3 uur aan theorie lessen gevolgd. Tijdschema melden rond 7:00u einde evenement 18:00u, stille uitlaten. Origineel of vervangingsuitlaat met DB killer. Paddock met stroom, benzinepomp, restaurant en sanitaire voorzieningen aanwezig.

Ikzelf vond het nogal ongestrucutueerd,alles reed op een gegeven moment door elkaar heen,en er was te weinig tijd om de beelden en rijstijlen van de deelnemers te evalueren.Ik heb meer opgestoken van vrij rijden,volgend jaar met een wat nieuwere(stabielere fiets,heb tot nu toe alles met een gixxer 750 uit 1990 gedaan) komend jaar een 750 srad :P

nou we zullen het wel zien dan ..... :+
ik heb dit jaar 5 keer vrij rijden minder snel gedaan maar wil wel is die niv2 doen kijken of ik daar wat van oppik :P

niet zo netjes dan eigenlijk , want daar gaat het nou net om :?
 
Laatst bewerkt:
nou we zullen het wel zien dan ..... :+
ik heb dit jaar 5 keer vrij rijden minder snel gedaan maar wil wel is die niv2 doen kijken of ik daar wat van oppik :P

niet zo netjes dan eigenlijk , want daar gaat het nou net om :?

en wat voor tijden rij jij nou?
ik ben zelf nml nog aan het twijfelen of ik gelijk groep 2 ga doen of eerst nog een keer vrijrijden minder snel..
 
Met te weinig tijd bedoel ik :elke deelnemer.
Soms had je wel de tijd voor feedback dan was er weer iemand voor je die veel en lang uitleg vroeg/kreeg :') .
Mijn maat was het wel goed bevallen...dus.
Maar die heeft ook een hele grote bek :Y,en wurmt zich overal tussen
 
Laatst bewerkt:
en wat voor tijden rij jij nou?
ik ben zelf nml nog aan het twijfelen of ik gelijk groep 2 ga doen of eerst nog een keer vrijrijden minder snel..

ik ga hem pas 11-6 doen dus daarvoor rij ik nog wel een keertje vrij :9 denk ik
ik kom dus de laatste 2/3 dagen niet meer verder , blijf hangen op 2.00 en een beetje |(
zal wel meer gas moeten geven _O-

Met te weinig tijd bedoel ik :elke deelnemer.
Soms had je wel de tijd voor feedback dan was er weer iemand voor je die veel en lang uitleg vroeg/kreeg :') .
Mijn maat was het wel goed bevallen...dus.
Maar die heeft ook een hele grote bek :Y,en wurmt zich overal tussen

grote bek ; check :+
ik had al een beetje zitten zoeken naar ervaringen en was dus al zoiets tegen gekomen , dat je echt brutaal moet zijn en gewoon alles vragen :9
 
Laatst bewerkt:
ik ga hem pas 11-6 doen dus daarvoor rij ik nog wel een keertje vrij :9 denk ik
ik kom dus de laatste 2/3 dagen niet meer verder , blijf hangen op 2.00 en een beetje |(
zal wel meer gas moeten geven _O-grote bek ; check :+
ik had al een beetje zitten zoeken naar ervaringen en was dus al zoiets tegen gekomen , dat je echt brutaal moet zijn en gewoon alles vragen :9

oh oke, ik heb nu 1 keer groep 1+ gedaan en 1 keer vrijrijden en zit ook op de 2:00..

wel met langzamer verkeer, ga dan denk ik wel groep 2 doen gelijk :P
 
ik ga hem pas 11-6 doen dus daarvoor rij ik nog wel een keertje vrij :9 denk ik
ik kom dus de laatste 2/3 dagen niet meer verder , blijf hangen op 2.00 en een beetje |(
zal wel meer gas moeten geven _O-grote bek ; check :+
ik had al een beetje zitten zoeken naar ervaringen en was dus al zoiets tegen gekomen , dat je echt brutaal moet zijn en gewoon alles vragen :9

da's ook mijn ronde tijd ik d8 02:03 (een keer gemeten mijn een stopwatch van een mobiel)met mijn ouwe frikandel :P.
Komend jaar wil ik toch wel onder de 2 min komen :Y

Dit zal ik wel nooit halen :N

 
Laatst bewerkt:
da's ook mijn ronde tijd ik d8 02:03 (een keer gemeten mijn een stopwatch van een mobiel)met mijn ouwe frikandel :P.
Komend jaar wil ik toch wel onder de 2 min komen :Y

Dit zal ik wel nooit halen :N


ik zit dus echt al 2 dagen op die 2.00 en nog wat100ste , das echt frustrerend |(

ik zal dat dus ook nooit halen _O- _O- hoop nog wel is onder 1,50 te komen :9
 
Laatst bewerkt:
ik zit dus echt al 2 dagen op die 2.00 en nog wat100ste , das echt frustrerend |(

dr zit rechts zo'n draaibaar handvat en daaraan vast een hendel, je moet wat eerder aan dat handvat draaien uit een bocht en wat later aan die hendel trekken voor de bocht ;)


:+
 
dr zit rechts zo'n draaibaar handvat en daaraan vast een hendel, je moet wat eerder aan dat handvat draaien uit een bocht en wat later aan die hendel trekken voor de bocht ;)


:+

shittttttttttttt |( , dat is het dus |( ik dacht al hoe doen ze dat nou toch :+
 
ik zit dus echt al 2 dagen op die 2.00 en nog wat100ste , das echt frustrerend |(

ik zal dat dus ook nooit halen _O- _O- hoop nog wel is onder 1,50 te komen :9

zeg nooit nooit he, van dat filmpje zie ik toch al weer 2 punten waar ik de lijnen dus totaal verkeerd pak... is weer handig voor de volgende keer :P
 
zeg nooit nooit he, van dat filmpje zie ik toch al weer 2 punten waar ik de lijnen dus totaal verkeerd pak... is weer handig voor de volgende keer :P

nee maar eerlijk kan je wel zijn tegen jezelf ;) , zal best nog wel harder gaan rijden maar onder de 1,40 op mijn straatfietsje uit 99 :+ onder de 1,50 gaat nog wel is lukken :P maar dan wel met een wat nieuwer fietsje denk ik O-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan