Wie heeft ervaring met een hond meenemen in een zijspan???

nighthawk750

Rookie
24 jan 2007
2
0
Hallo
Ik heb sinds een jaar mijn motorrijbewijs, maar vind het jammer dat we niet een lang weekend weg kunnen omdat onze hond dan te lang alleen thuis zit. Nu is ze te groot voor in een rugzak of tanktas, dus ben ik aan het overwegen om een motor met zijspan te kopen, Voordat iedereen begint, ja ik ga eerst een cursus zijspanrijden volgen.

Maar nu is mijn vraag, wie heeft hier ervaring mee? En zou het eventueel een keer mogelijk zijn om met haar een ritje te maken, om te zien hoe ze erop reageert. Ze heeft normaal gesproken hekel aan wind....

Groetjes Judith
 
Vraag Hevu maar even, die rijdt ook regelmatig met zijn hond rondjes en dat gaat prima :).
 
Ik zie het regelmatig dat honden in het zijspan meegaan dus dat geeft over het algemeen weinig problemen, aangelijnd houden om eruitspringen te voorkormn lijkt me wel wenselijk maar dat hangt van de hond af.
 
Vraag Hevu maar even, die rijdt ook regelmatig met zijn hond rondjes en dat gaat prima :).


:Y

full


Mijn Hondje ging ook altijd mee.
 
Hond mee in bakkie gaat prima

De mijne heeft zich al aardig ontwikkeld als een echte bakkenist.

Linkerbocht keurig links hangen in bakkie
Rechterbocht keurig rechts hangen tegen rechterzijkant aan in bakie

Mostie wel leren want in de bergen :9 gaat het echt niet zachtzinnig :+

Heb wel ervaren dat bij een wat grotere hond (bachus heeft m'n vaste bakkenist al op fotoke laten zien) er een aantal aanpassingen nodig zijn zoals:

- bank er direct uit klieperen.
- wat zachtere bodembedekking in de bak die afwasbaar moet zijn.
- bak zo diep dat als ze rechtop zitten nog achter de ruit blijven zitten
- hondentuig om met een riem naar de bodem van de bak (anders kun je voor het stop-
licht misschien wel eens achter je hond aan moeten sprinten.
- alles waar ze op kunnen klimmen aanpassen.
- waterbak met water mee en onderweg regelmatig iets laten drinken
- bij echt warmweer een afgeschermde ventilator of een andere vorm van lucht toevoer.
- een lange riem. want als jij sopt wil het beest er ook wel efkes uit.

En het belangrijkste nooit vragen of ze mee willen. (het is dattie de sleutels niet krijgt maar anders kon ik achter het span aan)

rij nu ca 5 jaar met deze vaste bakkenist en ben al op veel plaatsen geweest en het gaat uitstekend.

we rijden dus :r :]
 
bedankt voor je reactie en je tips.

Nu nog een leuke zijspan vinden,........dan kunnen we lekker gaan toeren.
 
ik ben ook aan het overwegen een spannetje te gaan bouwen, en t lijkt me super om dan ook d ehond mee te nemen (vriendinnetje heeft zelf motororijbewijs)
en ja de hond is nu al gek van motoren, haalt de mijne er er feiloos tussen uit, als ik nog 2 km van huis ben en de hond is buiten, dan word ie al helemaal onrustig,
 
ik ben ook aan het overwegen een spannetje te gaan bouwen, en t lijkt me super om dan ook d ehond mee te nemen (vriendinnetje heeft zelf motororijbewijs)
en ja de hond is nu al gek van motoren, haalt de mijne er er feiloos tussen uit, als ik nog 2 km van huis ben en de hond is buiten, dan word ie al helemaal onrustig,
*O* *O* *O* *O* *O*

strak plan!
daar zul je geen spijt vankrijgen *O* *O*
 
t is alleen dat ik nog aan ander landurig project heb lopen nu,

en zil er wel een andere motor voor kopen, de sportster blijft solo, maar de gs zal moeten wijken
 
die van mij schijt peulen in de bak.
we gaan straks met de nieuwe bak nog maar eens onder begeleiding oefenen -O-
 
ik vind t altijd wel een gaaf gezicht, en span met een hond er in, en ik heb het idee dat d ehonden het best leuk vinden.


Overigens is dat niet de reden dat ik wil gaan zijwielen, maar t lijkt me zowieso een erg leuke manier van jezelf verplaatsen
 
t is alleen dat ik nog aan ander landurig project heb lopen nu,

en zil er wel een andere motor voor kopen, de sportster blijft solo, maar de gs zal moeten wijken
Ik kan me voorstellen dat je geen bak aan een sportster wil knopen, daarvoor is het solorijden met de sportster gewoon veel te leuk voor. :Y :Y :Y :Y
 
Ik kan me voorstellen dat je geen bak aan een sportster wil knopen, daarvoor is het solorijden met de sportster gewoon veel te leuk voor. :Y :Y :Y :Y

inderdaad heb je helemaal gelijk in,
[off topic]
heb deze week eens een week late dienst. en ga normaal met de gs naar t werk, maar gisteravond achterlicht kapot, dus vandaag gerepareerd, maar ach t was mooi weer, dus ik dacht ik neem de sportster weer eens mee,
nou heenweg inderdaad mooi weer, maar de terugweg, net niets dan regen, en dan is mijn sportster best trickie te rijden met die rotondes, ff te vroeg op t gas, en globberdeglibber met je achterwiel. (al zie ik daar het avondtuur ook wel van in)
[on topic]


maar in/na de zomer maar eens op zoek, voor een zijspantrekker als vervanging voor de gs, weet nog niet precies wat ik wil voor een spannetje, denk aan een bmw, een 8klepsboxer of een K100 zal t waarschijnlijk wel worden.
 
maar in/na de zomer maar eens op zoek, voor een zijspantrekker als vervanging voor de gs, weet nog niet precies wat ik wil voor een spannetje, denk aan een bmw, een 8klepsboxer of een K100 zal t waarschijnlijk wel worden.

een K100 is een hoop werk omdat er geen onderframe op zit.
een oilhead is heel geschikt, hij heeft weliswaar geen onderframe maar wel een oersterk carter met kant en klare bevestigingspunten.
moet je eens gaan kijken bij motoport hengelo naar tripteq :9~
 
Een K100 is heel betaalbaar en je krijgt er veel techniek voor, voor 1500 a 2000 heb je een hele mooie 16 klepper. De 8 kleppers zijn nog iets goedkoper.
Ik kan er zelf eentje overnemen van mijn mede huurder van de sleutelruimte, een 16kleps RS met ABS. Deze is door kuipschade wat goedkoper maar lekker boeie die kuip....het wordt toch een woonwerk fiets.
Er moet inderdaad een hulpframe gemaakt worden maar ik denk dat het door de gunstige aanschafprijs wordt goedgemaakt.
dit kun je dan mooi bij Halflive afkijken hoe dat moet.

neem een K100 zonder katalisator! dat heeft alleen maar nadelen zoals:
extra onderhoudskosten
minder vermogen
minder zuinig
 
Ik zit ook t meest aan een K100 te denken,

hulpframpje, moet best zelf te maken zijn lijkt me,
ik wil ook t zijspan frame en de bak zelf maken, of eventueel een bestaand frame en bak heftig aanpassen,

K100 zie ik wel t liefst naked, maar en kuip is er altijd wel vanaf te slopen, (al moet je natuurlijk wel meer aanpassen dan,

dit vind ik een hele mooie combinatie!


full
 
Wil jij dat Bakbeest in dat Velorexje proppen :? :?
Bakbeest? 't is nog maar een pubertje, 16 maand. :+

Eigenlijk wilde ik ze er beide in mee nemen maar ik denk dat dat erg krap wordt. De andere is een kruising en 'n stuk kleiner, kans is groot dat die 't veel leuker vind dan deze. Ik zie 't allemaal nog wel even, heb eventueel nog een motor over waar een grotere bak aan zou kunnen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan