Wie heeft ervaring met SDF Motoren uit Tilburg?

Rodek1

Rookie
24 sep 2021
17
22
Hallo allemaal,


Mijn naam is Robert, en ik ben nieuw in de motorwereld!
Afgelopen maand heb ik mijn a-rijbewijs behaald en ben nu op jacht naar een mooie 1e motor.

Na veel onderzoek en wat proefritten heeft mijn voorkeur om op een Yamaha Fazer te stappen.
Ik heb een mooie Yamaha FZ6S Fazer gevonden uit 2004 en deze staat te koop bij SDF Motoren in TIlburg.
Morgen ga ik kijken, maar ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met deze motorzaak? Ik kan er niet zoveel over terugvinden namelijk.

De zaak is gevestigd op Goirkestraat 122 in Tilburg.

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Groet Robert

PS ik weet niet of ik dit in de goede categorie heb geplaatst..
 
Welkom in de mooie wereld van het motorrijden 😉

Ik heb geen ervaringen met SDF motoren.. maar het lijkt mij gewoon een motorverkoper (dus geen dealer/garage). Daar hoeft uiteraard niets mis mee te zijn maar check alles gewoon goed. Vaak importeren dit soort verkopers motoren uit het buitenland en verkopen ze vervolgens in Nederland. Dit hoeft niet perse slecht te zijn; het enige nadeel is dat het verleden niet te achterhalen is. De FZ6S die jij op het oog hebt is ook import. (Toelating 2005, eerste afgifte NL 2018)

Vraag dus ook om de onderhoudshistorie en ga niet akkoord met "Die heb ik niet erbij, maar alles is prima" Neem desnoods een checklist mee van dingen die je af kan vinken.

Als je een eerste motor koopt dan staar je je helemaal blind op een bepaald model / bepaalde motor en zie je geen gebreken... Neem daarom iemand mee die met een neutrale blik kijkt en er verstand van heeft!

Als je nog vragen hebt; zeker stellen.
 
Welkom in de mooie wereld van het motorrijden 😉

Ik heb geen ervaringen met SDF motoren.. maar het lijkt mij gewoon een motorverkoper (dus geen dealer/garage). Daar hoeft uiteraard niets mis mee te zijn maar check alles gewoon goed. Vaak importeren dit soort verkopers motoren uit het buitenland en verkopen ze vervolgens in Nederland. Dit hoeft niet perse slecht te zijn; het enige nadeel is dat het verleden niet te achterhalen is. De FZ6S die jij op het oog hebt is ook import. (Toelating 2005, eerste afgifte NL 2018)

Vraag dus ook om de onderhoudshistorie en ga niet akkoord met "Die heb ik niet erbij, maar alles is prima" Neem desnoods een checklist mee van dingen die je af kan vinken.

Als je een eerste motor koopt dan staar je je helemaal blind op een bepaald model / bepaalde motor en zie je geen gebreken... Neem daarom iemand mee die met een neutrale blik kijkt en er verstand van heeft!

Als je nog vragen hebt; zeker stellen.
Beste Chris,


Bedankt voor je reactie!
Helaas heb ik niemand in mijn omgeving die mee kan en/of er verstand van heeft (technisch). Ik moet het dus doen met eigen verkregen kennis van internet en natuurlijk gezond verstand.
Ik ben er heel nuchter in, ik heb geen haast. Dus als ik het niet volledig vertrouw doe ik het niet.
Voor zover ik heb kunnen ontdekken zijn er bij Fazers niet echt bijzondere punten die extra aandacht vragen, naast natuurlijk de standaard slijtage-dingen.

Zijn er wellicht nog extra dingen waar ik extra op kan letten die niet tot het standaard rijtje behoren?
 
Verder kan je eigenlijk niet veel doen.. idd gewoon nuchter blijven en niet meteen de eerste/beste motor kopen.

Voor jouw budget zijn er ook veel andere modellen en eventueel zelfs met ABS. Denk bijvoorbeeld aan een Honda CBF600.
 
Verder kan je eigenlijk niet veel doen.. idd gewoon nuchter blijven en niet meteen de eerste/beste motor kopen.

Voor jouw budget zijn er ook veel andere modellen en eventueel zelfs met ABS. Denk bijvoorbeeld aan een Honda CBF600.
Super, dankjewel!
Ik ga zeker niet voor de eerste/beste, maar heb al vele dingen bekeken en bereden. Telkens blijft de Fazer weer terugkomen bij mij als favoriet.
We gaan het zien morgen, maar mocht het bevallen dan neem ik 'm denk ik mee. Afgaand op de foto's ziet het er netjes uit.
 
Ik heb zo'n kenteken rapport gekocht met o.a. historie, er zijn geen bijzonderheden te ontdekken. De motor komt uit Duitsland, (vind ik opzich positief want duitsers zorgen meestal goed voor hun auto's, dus ik denk ook voor motoren).
Verder geen schades bekend o.i.d. Dus ik denk dat het de investering van 2 tientjes waard was!
 
Bedankt voor de reacties! Elders laten nakijken vind ik geen slecht idee. Heb een zaak daar in de regio benaderd ervoor.
Via o.a. Google krijgt de verkoper goede reviews dus dat is ook prettig
 
Zelf gaan kijken al je geïnteresseerd bent in de motor. Voelt de zaak en de motor goed, verder gaan. Anders weggaan.
 
Gezien de ervaringen op dit forum met zogezegd "Motordoorschuivers" moet ik er niks meer van hebben.. zijn puur zaken die motoren inkopen en verkopen. Ze zijn er ook ineens en vervolgens niet meer.

90% van wat er staat bij zo'n zaak is import.. en soms ook nog motoren met schade. Die zijn dan vervolgens zo goed gerepareerd dat de leek het niet kan zien. Deze motoren mogen vaak in het buitenland niet eens meer de weg op en moeten naar de sloop. Echter; er bestaat nog geen Europees systeem wat het mogelijk maakt om dit te traceren in buiten/binnenland. Dus een importmotor wordt eigenlijk een soort van gezien als "Nieuwe motor" hier in NL.

Owja; aangesloten bij Bovag/RDW of erkend betekent ook geen drol meer. Die organisaties doen hier niets aan. Een motor is dan zogenaamd door het "RDW" gekeurd.. maar die lopen er een keer omheen en trappen tegen de band aan, verder checken ze niets.

Als je het op zeker wilt spelen; ga dan naar een officiële dealer. Dus Honda/BMW/Yamaha..
Ja; je betaald dan meer. Maar het is wel eerlijk.
 
Ook ik heb recent een slechte ervaring met een grote handelaar die import motoren verkocht.
De motor kwam uit Duitsland, de boekjes zaten er niet bij, ik wilde te graag en te snel een mooie motor kopen (tevens mijn eerste motor) en had vervolgens last van tal van kleine probleempjes die elkaar opvolgde en opstapelde. Achteraf en gezien het verschil in de rijeigenschappen met mijn huidige motor denk dat de vorige wel eens total loss geweest kan zijn.
De positieve wending van mijn verhaal is wel dat ik het volledige aankoopbedrag heb teruggekregen.

Echter heb ik nu opnieuw een import motor gekocht, ditmaal uit Engeland, boekjes en geschiedenis is in orde en nu 1200km en een week verder heb ik nog steeds het gevoel een prima motor te hebben gekocht.

Slechte en goede ervaring dus. Zorg dat de boekjes er bij zitten en dat de onderhoudsgeschiedenis klopt en ik laat hem vervolgens nog eens nalopen bij een andere zaak die echt dealer is van het merk. Kost je ongeveer 1 uurloon. Dat is dan wel puur uitwendige controle maar kan toch een hoop duidelijkheid geven.

Waar ik mijn eerste motor kocht kon ik ook maar weinig slechte reviews over vinden. Als ik het nog eens over mocht doen zou ik persoonlijk eerst een goedkoper exemplaar kopen zodat je in ieder geval al lekker kunt rijden en de drang om een motor te willen kopen wat minder is. Een extra paar ogen met een scherpe blik is een must want ik heb toch wel wat dingen over het hoofd gezien en zelf bij mijn nieuwe motor ontdek ik opnieuw dingen waarvan ik nu denk hoe heb ik dat nou weer gemist. Gelukkig niks ergs maar ik had vast nog wel wat kunnen afdingen op die kleine gebruikssporen hier en daar.
 
Kijk ook eens particulier, net als bij een handelaar zijn ze je echt niet allemaal aan het oplichten.
Vriendin van mij heeft een 2004 fazer600 gekocht van een jonge vrouw die net een kleintje had gekregen en het geld kon gebruiken.
Incl rekeningen van onderhoud inmiddels 90.000km verder.
 
Heeft hij 37.600km op de klok?
Bij 40.000km mag je kleppen stellen/controleren, best een duur dingetje als je het laat doen.
Tel maar 600 euro bij de prijs op dan.. Dan kan hij beter gaan kijken naar een wat duurdere occasion (Die waarschijnlijk jonger is) met een lagere kmstand.
 
Leuke reacties allemaal, tof om te lezen dat je gelijk goed op weg geholpen wordt op dit forum!

Ik ben er vandaag geweest, op het eerste oog ziet alles er top uit. Verkoper is heel erg open, vertelt veel/legt veel uit en komt eerlijk over.
2x gereden erop, hij nam uitgebreid de tijd, niks pusherigs ofzo.
Heb even bedenktijd genomen voor mezelf, omdat ik het toch lastig vind om de knoop door te hakken.
Motor rijdt lekker en is rijklaar.

Kleppen stellen dat weet ik niet, dat zou nog een goeie zijn om even na te vragen.
Mag/kan altijd nog een keer proefrijden als ik zou willen.
Oftewel; stof tot nadenken!

Ben er niet aan toe gekomen om ermee langs een andere zaak te rijden, maar alle slijtage delen zo op t eerste zicht zijn allemaal nog dik in orde 🙂
 
Je pakt het in ieder geval weloverwogen aan en gaat niet blind voor je "droommotor". Als je besluit te kopen is kleppenstellen een onderhandelingspuntje voor de prijs. Laten doen voor de aankoop (als onderdeel van de afleverbeurt, uiteraard zonder meerkosten) of iets van de prijs af zodat je het over 1500 km kunt laten doen bij de eerste beurt.
 
En is‘ie daarmee afgeschreven?
kleppen controleren/stellen hoort gewoon bij regulier onderhoud
Binnenkort wordt al een nieuwe motor geadviseerd als er moet worden getankt 🤪
Daarmee is hi niet afgeschreven maar zoals je al kon lezen kost dat €600.
Dan koop ik er liever een die dat al achter de rug heeft.

Of je doet het zelf voor een paar tientjes.

Wel vreemd dat men naar versleten banden kijkt en deze kostenpost over het hoofd ziet.
 
Vind ik niet zó vreemd, het is ts z’n eerste motor.
Daarom is het handig, zo’n forum waar je wat tips en info vandaan kan halen.
Neem alleen niet klakkeloos álles aan wat hier verteld word, ga zelf op onderzoek aan de hand van info die je krijgt.
Alleen de beslissing moet je zelf maken, wel of niet kopen :+
 
Ik vind hem wel redelijk aan de prijs hoor. Ik heb zo'n zelfde model, in nette staat, met minder kilometers nog op de kop getikt voor 2200,- begin dit jaar. Voor onder de 3000 kun je makkelijk een fatsoenlijke fz6 kopen van een particulier. Zie je meteen wat voor persoon het is en hoe ermee is omgegaan.
 
JSVX, particulier kopen durf ik niet zo goed omdat ik er te weinig technische kennis van heb. Daarom heb ik het idee om beter van een zaak te kopen.

Ik weet dat het particulier iets goedkoper is maar wil het risico niet lopen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan