Wie heeft inspiratie voor een motorvakantie in 2019 ?

Monster796

MF veteraan
27 jul 2010
2.903
2.487
Dongûh, Jongûh.
Ik ga al zo'n jaar of 8 samen met een vriend met de motor op vakantie, minimaal 1 soms 2 keer per jaar, voor een dag of 8 a 10. Inmiddels hebben we half Midden en Zuid Europa wel gehad. Zoals de meesten hier zijn we ooit begonnen met een paar dagen Eiffel, daarna via het Zwarte Woud naar de Alpen, en in Oostenrijk, Zwitserland, Italië en Frankrijk 'alles' wel zo'n beetje gehad.

Ook hebben we een jaar door de Pyreneeën gereisd, Andorra en Spaans Baskenland. We hebben een jaar de motoren op transport gezet naar de Sierra Nevada, zijn er zelf achteraan gevlogen en hebben een week door Zuid Spanje getoerd. En nog een jaar door een deel van het voormalige Oostblok/ voormalig Joegoslavië gereden; Hongarije, Kroatië, Bosnië-Herzegovina, Servië, Slovenië, dat werk
:]

Wij rijden zo'n beetje 400 a 450 kilometer per dag. Alle over secundaire wegen. Dit jaar gaan we via de Pyreneeën en de Pico's de Europa en Santiago naar La Corunja. (En daarna ga ik nog naar de World Ducati Week). We zetten altijd van te voren thuis de route uit, maar boeken geen hotels. We reizen meestal eerste week juni, dus is het nog nergens druk. We zijn maar met zijn tweeën, dus kunnen bijna overal zonder probleem pitten. Geeft ons de vrijheid om door te rijden of te stoppen als we geen zin meer hebben.

Afgelopen trip spraken mijn maat en ik er over dat we eigenlijk wel eens iets echt anders wilden. Alleen konden we niet echt benoemen wat we dan zochten. Het hoeft niet per se ver weg of uitzonderlijk te zijn. Dus geen Nieuw Zeeland of Noord Korea, alleen om te kunnen zeggen dat we daar geweest zijn.
:W

Verenigde Staten zouden een optie kunnen zijn, maar ik heb het idee dat alle wegen daar alleen maar kaarsrecht zijn en dat is zeker niet wat wij zoeken.

Wat we wel zoeken:
- Redelijke tot goede wegen. Met Speed Tripple en een Monster (en binnenkort een Ducati Super Sport S) is het wel lekker om op asfalt te rijden. Af en toe een stukje onverhard is geen probleem, maar we zoeken dat zeker niet op en zeker geen tientallen kilometers achter elkaar.
- Lekker slingeren! Hard rechtdoor kan iedereen, ons plezier zit echt in bergwegen, weggetjes, bochten, knijpers en doordraaiers, haarspelden, spaghetti wegen. liefst nog geen 100 meter recht.
:]

- Hotels; wij zijn geen kampeerders. Lekker douchen, een kouwe tap en (simpele) warme hap hebben we wel verdiend na een dag sturen. Het hoeft allemaal geen luxe te zijn, maar een lekker bedje is wel fijn.
- Betaalbaar bier. ( ;-) ) Hoewel budget bij ons niet echt een factor is, voel ik er weinig voor om absurde bedragen voor een glas bier neer te tellen (naast het weer is dat een reden voor ons om niet naar Noorwegen af te reizen.) Tussen 16:00 en 22:00 klokken wij er stiekem toch wel een aantal weg.
- Grote kans op goed weer. Schotland of Ierland lijken me prachtig, maar ik het idee dat het daar zo'n beetje elke dag regent.


Wat we willen vermijden:
- Wij zoeken zeker geen steden. Ook geen high lights als musea of kerken of wijnmakerijen en kaasboeren. Motor rijden is ons devies! Zien we onderweg iets moois, dan stoppen we even, nemen een foto en springen weer heel snel op de fietsen. Uiteraard doen we een bakkie koffie op zijn tijd en lunchen we altijd lekker en uitgebreid.
- Gevaarlijke streken, dus geen landen waar de kans op verkeers idioten groot is; bussen die in blinde bochten inhalen, of landen waar de kans op beroving groot is. Natuurlijk kun je in ieder land beroofd worden of kan er een dronken idioot een bocht verkeerd nemen, maar in sommige landen is de kans hierop nu eenmaal groter dan in andere landen. De beruchte landen vallen wat dit betreft af. (Om discussie te vermijden zal ik hier gaan landen noemen..)


Nou. Da's een heel verhaal. Maar dan nu mijn vraag: Wie heeft er een trip gemaakt in een streek waar wij niet zijn geweest en wat was er nu zo leuk aan die trip? Hoe heb je dat aangepakt (motor huren/ verschepen, route uitstippelen etc.? ) Ik ben erg benieuwd wie ons inspiratie voor 2019 kan geven! Alvast bedankt.
*O*
 
Als je niet te ver van huis wilt is mijn eerste gedachte Noorwegen. Erg mooi rijden, goede wegen en prachtige natuur. Het is goed te bereiken, in Duitsland of Denemarken de boot op en je bent er zo. Het is wel een prijzig land, maar je motor ergens naartoe verschepen kost ook geld.

Maar als je echt garantie op goed weer wilt hebben en niet naar de streken waar je al bent geweest ontkom je er haast niet aan om het buiten Europa te gaan zoeken denk ik. Daar heb ik verder geen ervaring mee.
 
Ik lees niet in je verhaal of je al op Corsica en Sardinië geweest bent. Echt een aanrader. Zelfs als je met nieuwe banden vertrekt verslijt je ze onderweg door het vele sturen.
 
Net iets minder ver dan New Zealand ligt Australië. Voor mij was dit toch echt wel een van de vetste motorervaringen ooit.

Zeer lekker eten, zeer vriendelijke mensen, geen gezeik met drukte en een geweldige natuur (met geheel andere beesten) om doorheen te rijden. Oh en voor ieder wat wils qua wegen. En gewoon westers en Engelstalig.

Motoren hadden we voor deze trip gehuurd. Zat hotels en hostels om te verblijven.

Heerlijke stuurwegen:
p3nXR9K.jpg


Droogstaande meren om overheen te raggen:
LDELsGx.jpg


Gravelpaden door het regenwoud heen:
EipYKJn.jpg


En ook hier kun je soms een GPS hebben die denkt dat ergens een weg ligt terwijl deze er nooit gelegen heeft...
UK4DNvr.jpg



Mocht je het dichter bij huis willen zoeken dan is de UK echt ook een aanrader. Lake district is echt geweldig mooi!

yFWOuOA.jpg


p.s. dat links rijden ben je zo aan gewend.
 
Laatst bewerkt:
Tja je noemt eigenlijk alles al wat in me opkwam. Wat Frazer zegt is ook het enige wat in me opkomt; Noorwegen.

Grote nadelen van Noorwegen:
- Geen garantie op goed weer, wees blij met 50/50
- Duur

Zweden vond ik zelf wat saai, Finland is erg mooi maar niet echt bergachtig.
 
Het eerste waar ik ook aan dacht was Corsica en Sardinië. Maar al door anderen genoemd.
Ook de Picos is al geweest. Zeker een bezoek waard.

Je zegt al in Italië te zijn geweest. Voor de meesten is dat zuid zijde van de Alpen.
Ik ben een paar jaar geleden door heel Italië, dwars door de Appenijnen naar Sicilië gereden. Super-mooie trip in het motor-land bij uitstek. Rondom Napels is prachtig, bijv. Amalfi-kust maar ook iets verder in Calabrië bij Capo Vaticano.

Waar ik ook nog aan denk dat is Zuid-Afrika. Daar was ik enkele jaren terug en heb toen een motor gehuurd waarmee ik naar Kaap de Goede Hoop ben gereden. Het eerste plaatje van David_ZZR zou daar gemaakt kunnen zijn. Daar zou ik zeker nog wel eens terug willen en dan vooral vanaf Kaapstad de westkust met een motor willen rijden. Als ik nog eens ga dan niks anders boeken dan een vliegticket. De rest gaat daar prima ter plekke.............
 
Yups! Zelden zo iets stijls meegemaakt! Videootje voor de geïnteresseerden:
Ook geweest, vol op het achterremmetje staan op sommige stukken :t Heel erg mooi. Lake District vond ik erg mooi, de iets noordelijker gelegen North Pennines vond ik ook echt super, daar hoor of lees je zelden iets over. Daar 6 dagen geweest als terugroute na 8 dagen IOM TT in 2015, letterlijk een uurtje spetters verder topweer! Dus met het weer valt het allemaal wel mee. (maar die ervaring heb ik met Noorwegen idem dito).
 
Zoals al genoemd : Schotland of Noorwegen.
Gewoon fantastisch !!
 
Laatst bewerkt:
Dank voor jullie tips. (En laat er nog maar meer komen, hoor! Hoe meer hoe liever!)

Noorwegen gaat em niet worden, vanwege het weer en de kosten (en dan met name van alcohol).
Australië en New Zeeland staan zeker op het verlanglijstje, maar dan meer voor een week of 3 en dan waarschijnlijk pas na het pensioen. (Duurt nog ff)

Beste tip tot nu toe lijkt me het Italie van mean-machine, gecombineerd met Corsica en/of Sardinie eventueel. Een deel ga ik overigens deze zomer al doen. Na de WDW (Misano Adriatico) ga ik verder naar Pescara waar mijn vrouw en kinderen vakantie vieren. (en ik dus vanaf dat moment dus ook) De terugreis gaat via de Alpen, maar ik zal dus twee keer een flink stuk van de Appenijnen meepikken.
Maar dat is niet erg uiteraard.

Als iemand nog meer suggesties heeft: laat maar komen. Het duurt nog ruim een jaar voordat deze trip aan de beurt komt. Ik vind het leuk er al een beetje mee bezig te gaan, in te lezen en dingen op te zoeken!
 
Beste tip tot nu toe lijkt me het Italie van mean-machine, gecombineerd met Corsica en/of Sardinie eventueel.................
Dan heb ik bij deze nog een tip!
Ik ben idd dwars door heel Italië gereden, maar dan slechts alleen de heenreis.
In Reggio di Calabria heb ik de oversteek naar Messina/ Sicilië gemaakt.
(1/2 uurtje met een gewone pont/ kaartje ter plekke kopen)
Vooral de oostzijde van Sicilië is mooi.(Taormina-Etna) Daarna ben ik naar Palermo gereden van waar ik de boot heb genomen naar Genua. (1 motor+binnenhut was €210) Vaartijd precies 1 dag.
Vanaf Genua ben je (geldt voor mij) in 1 dag weer thuis/ 1150km
Dus vanaf moment opstap boot Palermo lig je in 2 dgn weer in je eigen bedje.

Je kan evt ook met ferry Palermo-Cagliari (Sardinië), daarna oversteek naar Corsica.
Vanuit Bastia vaar je alsnog naar Genua. Maar dat mag je zelf uitzoeken.
Corsica is eigenlijk veel te mooi om daar alleen maar 1x doorheen te rijden.
Prachtig eiland waar je makkelijk een week kan rondsturen. :]
(Corsica is zeker mooier dan Sicilië)

Bijna vergeten.............
Beneden Rome wordt eten, slapen veel goedkoper dan in het noorden.
Ik heb op meerdere plaatsen heerlijk gegeten voor een habbekrats.
(ik denk oa: Acireale, visresto op rots 150m boven+aan zee, bootjes beneden, heerlijk!)
Nog iets: Veel campings in zuiden van de laars bleken verlaten.
 
Laatst bewerkt:
Corsica, discussie gesloten.



















:+ :+ :+


Even zonder gekheid: fantastische motorlocatie. Het langste rechte stuk wegdek op Corsica is 640 meter, véél hoogteverschil voor een eiland, mooi weer, weinig massa-toerisme.
 
Corsica, discussie gesloten.



















:+ :+ :+


Even zonder gekheid: fantastische motorlocatie. Het langste rechte stuk wegdek op Corsica is 640 meter, véél hoogteverschil voor een eiland, mooi weer, weinig massa-toerisme.
Ik ben er 5 keer geweest, en ik heb er in 1 vakantie meer dan 3000 km gereden. :] 8-)
 
Corsica is een prachtig eiland. (7x geweest)
Ik denk dat ik (vrijwel) alle weggetjes omhoog daar wel een keer zal hebben gereden.

Toch heeft het Corsicaanse weer wel een nadeel en dat is couverture nuageuse!
(oftewel in gewoon NL: bewolking)

In de vroege ochtend is het meestal kraakhelder boven het eiland. Om 10h zie je al de eerste wolkjes rondom de hoogste toppen. In de loop van de verdere dag wordt het aantal wolken meer en meer. Eind van de middag is het hele eiland onder de wolken.

Behalve.................? (lijkt wel als bij Asterix)
De enige(?) plek waarde wolken niet komen is in de oostelijke laagvlakte.
Mijn vrouw/ een strand- en zonliefhebster was het eerste jaar toen we op Corse waren niet blij. Iedere keer als we in de middag op het strand kwamen, trok de lucht weer dicht.

Totdat een inlander ons op de hoogte bracht. En idd dat bleek te kloppen! We zijn naar een andere plek gegaan. Waar in de middag (meestal) geen wolken komen is omgeving van Aleria.
Dus als je naast motor-rijden ook nog eens op het strand wil zitten............?
 
Dank jullie allemaal nogmaals voor de input.
Moet raar gaan lopen als het inderdaad geen Corsica wordt, volgend jaar.

Even zitten kijken, maar dat ziet er echt goed uit!

(PS: gisteren de Ducati Super Sport opgehaald; ziet er ook goed uit! :] )
 
Terug
Bovenaan Onderaan