wie heeft stalen remleidingen op zijn oudere VFR?

Lady-M

MF veteraan
10 aug 2003
3.145
154
Julianadorp
Ik overweeg om mijn '86 er VFR te (laten) voorzien van stalen remleidingen. Wat ik heb begrepen, is dat het aangrijpingspunt waarop je gaat remmen wordt vervroegd. Met andere woorden: je hoeft niet zo hard te knijpen. Kan dit op mijn motor en is het de moeite waard?

Heb geen VFR, maar wel sinds kort voor een stalen remleiding (beter gezegd: een staalomvlochten leiding). Door het stalen netwerk om de leiding kan de remleiding zelf niet meer uitzetten waardoor er geen druk verloren gaat in de leiding. Het drukpunt komt niet eerder te liggen, maar wordt wel harder (minder sponzig). Het is ff wennen, maar ik wil nooit meer wat anders. Het geeft een beter remgevoel en vind 'm ook beter te doseren. DOEN!

Edit: bij mij koste de voorleiding vervangen €45 en laten doen bij een grote beurt (remvloeistof moet er toch iedere beurt uit)

nog een plaatje van zo'n remleiding ter verduidelijking:

full

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik het vandeweek maar ga proberen. Mijn rechter remhendel was afgebroken (zie motor om laten vallen tijdens VRO) en er zit nu een noodoplossing op, dus ik moet toch even naar de garage. Is het een eenvoudig klusje? Dan kan ik n.l. volgende week zaterdag even naar de garage, want kleine klusjes zoals banden verwisselen, nieuwe accu's enzo doen ze op zaterdag zonder afspraak.

Ik zou even van te voren bellen, maar opzich is het een eenvoudig klusje. Remolie eruit, oude remleiding verwijderen, nieuwe erop, nieuwe remolie erin, ontluchten en klaar. Zou wel even vragen of ze de leidingen voor de juiste lengte op voorraad hebben (geloof trouwens dat ze ze ook ter plekke op maat kunnen maken). Veel succes!

Ik heb ze op mijn '86 er VFR zitten en ben er erg blij mee. Rempunt is veel duidelijker en je kan veel gedoseerder remmen. Kijk ook nog even of je wel sintermetaal remblokken van goede kwaliteit hebt en je bent helemaal klaar.
Wil je echt het onderste uit de kan check dan ook nog even je vering. Wp veren in de vork doen wonderen. En je voorbandje blijft een goed kontakt met de weg houden.

Ik heb ze op mijn '86 er VFR zitten en ben er erg blij mee. Rempunt is veel duidelijker en je kan veel gedoseerder remmen. Kijk ook nog even of je wel sintermetaal remblokken van goede kwaliteit hebt en je bent helemaal klaar.
Wil je echt het onderste uit de kan check dan ook nog even je vering. Wp veren in de vork doen wonderen. En je voorbandje blijft een goed kontakt met de weg houden.

Sintermetaal remblokken :? WP veren :? Najah, gelukkig heb ik meer verstand van verzekeringen :+ Ehhhmm....ik wil gewoon lekker vlot rijden en vooral ook lekker vlot weer stilstaan }) Ik heb geen flauw idee wat voor remblokken ik erop heb zitten en of ze nog goed genoeg zijn. Ik heb gisteren eens gekeken naar die dingen en ze zijn ongeveer een halve centimeter dik. Ik breng mijn motor voor onderhoud naar een zaak waar ik wel vertrouwen in heb. Ik heb nog even overwogen om zelf een beetje te gaan leren sleutelen, maar als ik zie hoe vet mijn handen worden na alleen al een poetsbeurt, denk ik dat ik er beter aan doe om dit soort dingen uit te besteden. Ik ben niet bang voor vieze handen, maar in mijn beroep kan ik dus niet met zwarte nagelriemen rondlopen hoor }) en ik krijg die zwarte rotzooi er dus echt niet in één dag af. Hahahaha! Ik ben Lady-M en ik zal voor u even een pensioenanalyse doen met mijn zwarte klauwen :+

Gelukkig weet de gemiddelde garagist precies wat ik bedoel. De originele voorveren zijn wat aan de slappe kant en kunnen bij hard remmen doorslaan. Enne dat is niet leuk voor de wegligging.

Ik zie het al voor me: pensioenanalyse wordt voorgerekend door dame vol blauwe plekken en schrammen met afgebroken nagels :+ (schuivertje)

Enne als een pennelikker met werkhanden me wat voorrekent denk ik: die is tenminste niet bang om te werken ;)

Sintermetaal remblokken :? WP veren :? Najah, gelukkig heb ik meer verstand van verzekeringen :+ Ehhhmm....ik wil gewoon lekker vlot rijden en vooral ook lekker vlot weer stilstaan }) Ik heb geen flauw idee wat voor remblokken ik erop heb zitten en of ze nog goed genoeg zijn. Ik heb gisteren eens gekeken naar die dingen en ze zijn ongeveer een halve centimeter dik. Ik breng mijn motor voor onderhoud naar een zaak waar ik wel vertrouwen in heb. Ik heb nog even overwogen om zelf een beetje te gaan leren sleutelen, maar als ik zie hoe vet mijn handen worden na alleen al een poetsbeurt, denk ik dat ik er beter aan doe om dit soort dingen uit te besteden. Ik ben niet bang voor vieze handen, maar in mijn beroep kan ik dus niet met zwarte nagelriemen rondlopen hoor }) en ik krijg die zwarte rotzooi er dus echt niet in één dag af. Hahahaha! Ik ben Lady-M en ik zal voor u even een pensioenanalyse doen met mijn zwarte klauwen :+

:}
garagezeep maakt je handen weer als nieuw hoor, ook onder je nagels. je moet alleen niet snel last van droge handen hebben.
maar je hebt gelijk. je kent het verhaal van de schoenmaker en zijn leest wel he

Heb ook stalen remleidingen op de mijne, echt gave dingen *D Zodra de bandjes warmgereden zijn doe je een stoppie met je vinger in je neus :} .

En dat van die veren gewoon doen *D Rijdt stukke beter.

En tsja smerige vingers? Er is niet veel wat water en zeep niet schoon kan maken

Op mijn '89-er zitten ze ook, hele vooruitgang!
Na 15 jaar is dat rubber knap sponzig, toen ik de motor kocht kon ik me suf knijpen zonder succes....
En een doorslaande voorvork, dus die WP veren zitten er bij mij ook al in :)

Hoi,

Volgens mijn lijstje is de set voor de '86 VFR (doet het trouwens nog goed voor een motor van bijna 20 jaar is het niet :) ) 5-delig: 3 leidingen voor de voorrem, 1 voor de achterrem en 1 voor de koppeling. En ondanks dat een achterrem- of koppelingsleiding bij mij als extra leiding maar 22 Euro kost wordt het dan toch wat prijzig.

Maar je kunt ook voor alleen de voorrem bestellen en ik ben er vrijwel zeker van dat twee leidingen voor je VFR ook kan. Beide leidingen worden dan met een extra lange bout aan de rempomp gezet en de verdeler mag dan met pensioen (reken maar die een goed plan voor :+ ). Twee voorremleidingen is 85 Euro, geperste aansluitingen, fabrikaat Spiegler of Fischer. Dus geen in elkaar geschroeft doe-het-zelf setje. Wil niet zeggen dat dat slecht is, maar persen is beter. Ziet er ook beter uit ook, al zeg ik het zelf O-) .

Mail ajb maar even voor details: sitam@scarlet.nl

Groetjes, Noud

Hoi,

Volgens mijn lijstje is de set voor de '86 VFR (doet het trouwens nog goed voor een motor van bijna 20 jaar is het niet :) ) 5-delig: 3 leidingen voor de voorrem, 1 voor de achterrem en 1 voor de koppeling. En ondanks dat een achterrem- of koppelingsleiding bij mij als extra leiding maar 22 Euro kost wordt het dan toch wat prijzig.

Maar je kunt ook voor alleen de voorrem bestellen en ik ben er vrijwel zeker van dat twee leidingen voor je VFR ook kan. Beide leidingen worden dan met een extra lange bout aan de rempomp gezet en de verdeler mag dan met pensioen (reken maar die een goed plan voor :+ ). Twee voorremleidingen is 85 Euro, geperste aansluitingen, fabrikaat Spiegler of Fischer. Dus geen in elkaar geschroeft doe-het-zelf setje. Wil niet zeggen dat dat slecht is, maar persen is beter. Ziet er ook beter uit ook, al zeg ik het zelf O-) .

Mail ajb maar even voor details: sitam@scarlet.nl

Groetjes, Noud

Je hebt mail

is er geen Lord-M met handige handjes?

Ja, er is wel een Lord-M, maar die kan dat ook niet. En dan is hij nog wel techneut van zijn vak. He-le-maal niks van te merken! Als excuus geeft hij op dat je er allemaal speciaal gereedschap voor nodig hebt. Voor zijn werk gebruikt hij heel andere technieken zegt hij. Nou ja, hij doet het in ieder geval niet. Ik zou het best willen leren allemaal en dan roep ik dat ik een werkplaatshandboek wil gaan kopen en dan komt hij weer met zijn speciale gereedschap :o Ik denk dat het hem ook allemaal niet zo boeit. Hij rijdt ook nooit. Gelukkig maar, want dan kan ik naar hartelust mijn gang gaan :]

nix speciaal gereedschap doppen setje met wat ring en steek sleutels is genoeg en een kleine moment sleutel is standaart gereedschap ( zal lord m ook wel gebruiken in dagelijks werk ) en dat met die vieze nageltjes tegen woordig bij de bouwmarkt heb je speciale was pasta ( ala zeeep ) van bison witte pot met rooie deksel is gewoon garage zeep

Terug
Bovenaan Onderaan