Wie heeft tips voor aanpassen van uitlaat?

Rud1e

Die hard MF'er
21 dec 2003
740
0
Dordrecht
Een tijdje terug heb ik een open uitlaat gekocht voor m'n motor :}
Maar ik ben lastig tevreden te stellen, want ik wil nu graag een "high mount" of een "gekantelde" demper. Die zijn echter niet te krijgen voor m'n bike B|
Daarom ben ik van plan m'n uitlaatje aan te passen naar m'n eigen zin. Maar is dat verstandig? Is zo'n uitlaatsysteem volgens bepaalde berekeningen gemaakt en moet ik me daar aan houden om de vermogenwinst te behouden. Moet bijvoorbeeld de lengte van het pijpwerk hetzelfde blijven? :?
 
Bij een 2-takt motor is de uitlaat van zeer groot belang vanwege de tegendruk. Daarbij kun je dus echt vermogen winnen of ook flink verliezen. Voor een 4-takt is dat van minder belang. Dus als de pijp enkele centimeters langer wordt zal niet van groot belang zijn in de vermogensafgifte. Bijvoorbeeld in de MotoGP rijden sommigen zelfs zonder demper en alleen een stuk pijp. Let er wel op dat de diameter hetzelfde blijft en er geen rare knikken o.i.d. in komen te zitten. De doorstroom op zich moet natuurlijk wel gehandhaafd blijven.
 
Als ik de pijp onder m'n blok laat doorkomen en er dan bocht in maak van zo'n 120 graden ofzo, zal dat dan kunnen of beïnvloed dat de doorstroom te veel?

Thanx voor de snelle reacties :}
 
Vermogens winst met alleen einddemper?? Ik dacht dat dat alleen voor het geluid was. Heb namelijk altijd begrepen dat je vermogen er helemaal niet op vooruit gaat, maar zelfs op achteruit kan gaan. Kan best zijn dat ik fout heb hoor.
 
euh, 60 graden? Ik dacht dat ik 120 zei? Bij een duc 748 maken ze ook een flinke haakse bocht, of lijkt dat alleen maar zo.

En het gaat me niet om de demper, die blijft hetzelfde. Ik wil hem alleen maar hoger en schuiner monteren. En dus moet ik m'n pijpenwerk gaan verleggen. En de vraag is dus of dat extra stukkie buis ervoor kan zorgen dat m'n vermogen achteruit gaat of dat de doorstroom wordt beïnvloed...
 
Vermogens winst met alleen einddemper?? Ik dacht dat dat alleen voor het geluid was. Heb namelijk altijd begrepen dat je vermogen er helemaal niet op vooruit gaat, maar zelfs op achteruit kan gaan. Kan best zijn dat ik fout heb hoor.

Dat lopt idd voor een 2takt uitlaat systeem, voor een 4takt uitlaat systeem kan t zeker wel vermogen schelen.
 
Vermogens winst met alleen einddemper?? Ik dacht dat dat alleen voor het geluid was. Heb namelijk altijd begrepen dat je vermogen er helemaal niet op vooruit gaat, maar zelfs op achteruit kan gaan. Kan best zijn dat ik fout heb hoor.

Nog even als kleine aanvulling van hetgeen hierboven al staat beschreven (ergens). Bij een 4-takt kun je door een meer open uitlaat een betere doorstroming krijgen. Voor mijn XJR scheelt een open uitlaat ongeveer 4 tot 5 pk. Vaak is zo'n uitlaat ook niet meer dan een pijp met op het uiteinde een vorm van demping (dit in tegenstelling tot 2-takt uitlaten). Zoals ik al in mijn eerste reactie aan heb gegeven, maakt het aanpassen dus niet zo veel uit (zolang het niet in extremen gaat).

Bij een 2-takt is het een heel ander verhaal. Daar is een goede tegendruk van belang. Vandaar ook de specifieke vormen van een 2-takt uitlaat (een soort van verdikkingen van de uitlaat oftwel expansies). Als deze niet goed zijn afgestemd op de rest, verlies je zelfs zeer veel vermogen. Een voorbeeld uit mijn oude tijd is de RD350LC met YPVS (zie ook mijn website :) ). Met de orginele uitlaat had dat ding 59pk. Uit een test in een Duits blad met 10 vervangingsuitlaten was het resultaat onthutsend. Er was 1 uitlaat die meer pk's opleverde, namelijk 2 pk extra. Daarvoor was het wel een circuituitlaat. Alle overige uitlaten gaven minder vermogen. Tot zelfs aan 45pk aan toe dat overbleef! Vanuit de fabriek zijn de 2-takt motoren al bijna optimaal afgestemd voor wat betreft het uitlaatsysteem. Het is ook zeker voor deze motoren niet raadzaam om hier zomaar iets in aan te passen vanwege de kans op vermogenverlies.
 
Jaja MF-Oma... Ik dacht dat tegendruk bij alle motoren van belang zijn. Verander er iets aan, en je kunt de motor opnieuw gaan afstellen omdat ie armer gaat lopen of niet trekt. Een keer een heel verhaal gelezen op MF dat als de tegendruk omlaag gaat omdat je bijv. open of grotere dempers gebruikt, de motor warmer gaat lopen met als risico verbrande kleppen.

Ik neem aan dat dempers met geringere diamter voor meer lawaai zorgen maar minder trekkracht omdat de motor teveel tegendruk ondervindt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan