Wie heeft verstand van veerafstelling???

Bornie

MF'er
16 nov 2003
51
0
Ech nie
Beste Motormuizen,

Wie heeft er nou echt verstand van veerafstelling voor een Honda CBR 1000 RR.
Motor is heel instabiel bij hard remmen (lijkt wel of ie omhoog komt achteren, geen kontrole meer, wanneer je wilt insturen)
Motor blijft stabiel wanneer er met 2 personen wordt gereden
Trouwens super motor !!!!!!!!

Greetz

Bornie
 
http://oldskoolsuzuki.info/patrick/faqdiy/faq/faq.htm#A small suspension setup guide.

is dit :


A small suspension setup guide.
Usually the factory settings are not that bad for general use of the bike. My personal experience is that you should just try what suits yourself best, the thing is that you should feel happy with the handling, not someone else because we all have different riding styles (and not to forget body weights ;-) I will tell you some basic set-up guidelines. The first thing to do is to write down the actual settings, so you can always go back to what you have now. Adjust the "negative" travel by setting all damping to minimum. Measure the maximum length of the spring (maximum length of the front fork or maximum distance from rear axle to seat unit) if you pull the bike up. Then measure the static ride height when the bike is on its wheels. (Keep it straight up, but don't sit on it or put pressure on it). This length should be 10-15mm less than the maximum. Adjust this with the spring preload. Then when you sit on the bike the distance between the rear axle and the seat unit should be 30-35 mm less than maximum. If it's less, the spring preload is too stiff. This is in case of carrying a girlfriend or other luggage. Just find the best way in between. For the damping I think it's the easiest to set it to the factory settings and take it from there. Just try to increase and decrease the compression or rebound by two clicks and try to locate the difference. If you have little or no experience in feeling the bike, you can try to set the different damping forces one by one to a crazy low setting, to get the feeling. Just take care, 'cause the bike will react completely different from what you're used to. Increase the compression damping until the point where it makes the bike to harsh, then go one click back. Increase the rebound until the bike feels precise and stable, but don't make it more than needed, 'cause the suspension needs the possibility to decompress. Also during hard braking take care that the rear wheel does not leave the ground, anyway not to sudden. Probably all this shit doesn't make to much sense, but just try. As long as you write down what you do you can always go back where you came from. If you want to do a real good job you should find an expert in racing suspension, where you can go with your bike, because there is a lot of feeling involved, fed by years of experience.
 
Het lijkt erop dat de cbr afgesteld staat voor 2 man.
Stel de preload voor (mits mogelijk) en achter eens opnieuw af. Hoe? zie de website van ohlins, daar staat een handleiding. Aan de demping zou ik in eerste instantie niets doen, temeer omdat ie met 2 man erop wel goed stuurt.

tlh
 
Guys, bedankt voor jullie reactie.
Ben in eerste instantie gaan rijden met fabrieks instelling.
Toen bleek t probleem zich ook voor te doen.
Toen instelling gebruikt die door Moto 73 werd geadviseerd, maar probleem nog steeds.
Toen naar mijn Motoport zaak geweest ( trouwens toffe gozers die monteurs ) en die hebben de negatieve veerweg achter vergroot en de veervoorspanning verhoogd voor.
Helaas nog niet het gewenste resultaat, daarom deze oproep

Bedankt voor jullie reactie
Greetz
Bornie
 
Hee jij met je rooie ninja :+

er staan daar wel erg veel afstellingen daar voor mijn gixxertje, hoe weet je welke je moet hebben? (k1 uit 2000/12)

En rebound is uitgaand? (das dan toch onderaan? bij normale vork? :X )


s4s

//ik zie dat het bovenaan is???//
 
Laatst bewerkt:
Hee met je GSX-R waarvan ik de kleur niet weet! ;)

Veervoorbelasting = Preload
Uitgaande demping = Rebound
Ingaande demping = Inbound of compression

Appeltje eitje dus!

Er staan er idd redelijk wat voor jou motor :? . Al zitten er weinig echt grote verschillen tussen
 
Hopelijk heb je hier iets aan, anders moet je Ten Kate in Nwleusen eens bellen: 0529-488810.

Achterschokbreker:

Achterzijde veert te snel in bij acceleratie
Lijkt snel uit te breken
Geeft weinig feedback
Doorslaan
= Te weinig ingaande demping

Slecht aansprekende vering
Oncomfortabel
Stuiterige achterzijde
Slecht wegcontact op hobbelig wegdek
Slechte grip bij uitaccelereren
= Te veel ingaande demping

Deinerige achterzijde
Sterk omhoogkomende achterkant bij hard remmen
Motor niet strak bij uitaccelereren van bochten
Achterkant wipt op na passeren van grote hobbels
Stuurreactie bij gas afsluiten in bochten
Motor in zijn geheel deinerig
= Te weinig uitgaande demping

Stugge achterzijde
Wiel volgt oneffenheden slecht
´Omlaag pompen´ van achterzijde bij snel opeenvolgende hobbels
Trager sturen door lage achterzijde
= Te veel uitgaande demping

Achterzijde zakt statisch te diep in
Te weinig positieve veerweg
Verhoogde kans op doorslaan
Traag sturen en/of ondersuur
Vering voelt stug aan (bij progressief hevelsysteem)
= Te weinig veervoorspanning

Te weinig negatieve veerweg
Wiel verliest wegcontact op hobbelig wegdek
Bij hard remmen komt achterwiel snel los
Oncomfortabel
Motor is nerveus door hoge achterzijde
Mogelijke reacties in stuur
= Te veel veervoorspanning

Achterzijde zakt te ver in
Te veel veerbeweging bij lastwisselingen
Doorslaan
Deinbewegingen niet goed met demping te onderdrukken
Geen goede afstelling te vinden
= Te zachte veer

Stugge achterzijde
Wiel volgt oneffenheden slecht
Minder demping helpt niet
Wiel volgt slecht en dus oncomfortabel plus te weinig grip bij acceleratie vauit bocht
Is springerig
Geen goede afstelling te vinden
= Te harde veer

Onderstuur
Vaag stuurgedrag
Geen gevoel in voorkant
= Te kleine rijhoogte

Nerveus stuurgedrag
Motor valt bocht in
Wringen om balhoofd in bochten
= Te grote rijhoogte

Voorvork:

Te snel en daardoor te diep duiken bij het remmen
Onrustige voorkant bij gas afsluiten
Weinig feedback van het voorwiel/vaag gevoel
Doorslaan
= Te weinig ingaande demping

Slecht aansprekende vering
Oncomfortabel
Onrustige voorzijde op oneffenheden
Voorwiel zetstapjes opzij in hobbelige bochten
Slaan met stuur
= Te veel ingaande demping

Voorzijde is deinerig
Beweegt te veel bij plotseling gasgeven en in hetalgemeen bij belastingwisselingen
Motor is onnauwkeurig in te sturen, loopt wijd wanneer de rem wordt losgelaten
= Te weinig uitgaande demping

Te traag uitveren
Voorwiel volgt hobbels niet meer
Verlies van wegcontact
Voorzijde voelt stug en oncomfortabel
Onrustig op slecht wegdek
´Omlaag pompen´ van de voorvork bij opeenvolgende hobbels
= Te veel uitgaande demping

Voorvork zakt te diep in
Te weinig positieve veerweg
Verhoogde kans op doorslaan
Voorzijde ligt te diep waardoor motor nerveus gaat sturen
Verminderde rechtuit stabiliteit
Achterwiel komt snel los bij remmen
= Te weinig veervoorspanning

Te weinig negatieve veerweg
Voorvork kan slechts weinig uitveren en verliest daardoor snel wegcontact (onder acceleratie, bij kuilen maar ook na hobbels)
Voorvering kan hierdoor stugger lijken
Voorzijde staat te hoog waardoor motor trager stuurt
= Te veel veervoorspanning

Voorvork veert te ver in
Te diep duiken bij remmen
Te grote veerbeweging bij lastwisselingen
Vering lijkt of te zacht of (bij voldoende demping) te stug
Geen goede balans te vinden
= Te zachte veren

Voorvork is stug en springerig
Absorbeert oneffenheden niet goed
Slaan met stuur
Geen goede balans met demping te vinden
= Te harde veren

Nerveus sturen
Verminderde stabiliteit
Wringen om balhoofd in bochten
= Te kleine rijhoogte

Onderstuur
Vage voorkant
= Te grote rijhoogte



tevreden???????????????
Greetz Tom
 
hij`s GEEL!

ja ben tevreden, maar er was laatst in een topic verwarring ontstaan omdat het boekje van mijn soes het niet goed aangaf :?

Bij een normale vering stel je dan bovenop ingaande demping af en onderaan je poot uitgaande?

s4s

ps sub weet dat het suf is, maar door een hoop gelul ben ik in de war |(
 
Heeeee Smokie,

Inderdaad volgens de mannen van Motoport Echt, heb ik te weinig negatieve veervoorspanning, Mijn achterveer staat nou op de slapste stand, maar nog steeds te weinig veervoorspanning. Misschien dat mijn gewicht ( 80Kg) er mee te maken heeft, maar ik denk t zelf niet
Maar zelf denk ik dat ie voor te veel induikt bij hard remmen, zodat het achterwiel licht wordt, zodat ik het stuiteren krijg.( dus redeneer ik dat mijn vriendin genoeg gewicht op t achterwiel geeft, en dus prima sturen met de fiets is)
Dus ben nou bezig met de veervoorspanning voor, zodat hij voor niet zover inzakt
Maar super bedankt voor je informatie........ enne super fiets zo'n VFR heb zelf 2 vfr 800 gehad, hahaha en probleem deed zich nooit voor hahah

Greetz

Bornie
 
hij`s GEEL!

ja ben tevreden, maar er was laatst in een topic verwarring ontstaan omdat het boekje van mijn soes het niet goed aangaf :?

Bij een normale vering stel je dan bovenop ingaande demping af en onderaan je poot uitgaande?

s4s

ps sub weet dat het suf is, maar door een hoop gelul ben ik in de war |(
 
Heeeee Smokie,

Inderdaad volgens de mannen van Motoport Echt, heb ik te weinig negatieve veervoorspanning, Mijn achterveer staat nou op de slapste stand, maar nog steeds te weinig veervoorspanning. Misschien dat mijn gewicht ( 80Kg) er mee te maken heeft, maar ik denk t zelf niet
Maar zelf denk ik dat ie voor te veel induikt bij hard remmen, zodat het achterwiel licht wordt, zodat ik het stuiteren krijg.( dus redeneer ik dat mijn vriendin genoeg gewicht op t achterwiel geeft, en dus prima sturen met de fiets is)
Dus ben nou bezig met de veervoorspanning voor, zodat hij voor niet zover inzakt
Maar super bedankt voor je informatie........ enne super fiets zo'n VFR heb zelf 2 vfr 800 gehad, hahaha en probleem deed zich nooit voor hahah

Greetz

Bornie
Te weinig negative veervoorspanning :?
Ik denk dat ze bedoelen, te weinig negative veerweg (dit is het stukje dat de motor uit de veren kan)
Dit is wat je afsteld met je veervoorspanning. je vering wordt hierdoor niet stugger maar je zet de motor hoger of lager. je moet de veervoorspanning niet te ver opvoeren omdat dit je negative veerweg verkleind.
 
Van welk bouwjaar is de motor? Veel mensen houden er geen rekening mee dat schokbrekers/voorvorken vol met slijtagedelen zitten. De meesten investeren wel in leuke knipperlichtjes en een sportief klinkend uitlaatdempertje, maar negeren de wegligging. Ga eens naar WP of Hyperpro, die reviseren de boel en vervangen de vaak te slap geworden veren én stellen de fiets op jouw persoon/rijstijl af. Je krijgt een nieuwe fiets terug! :]

Edit: las cbr1000f, maar jij hebt dus een nieuwe fiets! Zorg er eerst voor dat de voor- en achterkant gelijkmatig (in de vering drukken op de tankdop of in het midden van de tank) in- en uitveren bij voldoende negatieve veerweg. Het geheel moet soepel, gelijkmatig en vlot gaan, veel mensen hebben de uitgaande demping te "hard" staan (de motor veert langzaam uit). Ga daarna pas met je ingaande demping aan de slag. Laat je veervoorspanning vooralsnog op standaard staan. De veerkarakteristiek verander je NIET door de voorspanning te verhogen! Wanneer je de voorspanning verhoogt, verklein je in eerste instantie de negatieve veerweg. Richt je dus vooral op soepel uitgaand, negatieve veerweg en dan ingaande demping.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan