Wie is er eerder!

loulou

MF'er
29 mrt 2009
94
0
Nederland / Praag
Mijn vrouw vroeg vanavond tijdens het eten.........als wij van de zomer naar Italië (voorbij Rome) gaan, waarom ga jij dan niet op de motor en wij gewoon met de auto.

Ik zei, nou waarschijnlijk ben jij eerder bij de 1e overnachting (600 km) dan ik ondanks dat ik een stuk sneller rij dan jullie.
Het betreft hier een Kawasaki ZX9-R uit 1997 tegen een Citroen Berlingo 2.0 HDI 2004 of een Citroen C1 2009.
Beide auto's redden de 1e 600 km natuurlijk makkelijk op 1 tank en rijden hierbij 130 km/h.
Mijn redenatie is dat ik met een snelheid van 160-170 km/h bij een tankinhoud van 19 liter na ongeveer 285 km moet tanken (1:15).
Voor het gemak reken ik even een tanktijd van hoogstens 20 minuten (tanken, afrekenen, drinken en benen strekken). Ik denk dat ze mij in die tussentijd moeten kunnen inhalen. File's rekenen we voor het gemak maar niet mee!
Zomers zie je ook wel vaker dezelfde auto's op een lange afstandsrit weer terug.
Natuurlijk is alles te berekenen en hou ik iets tijd over, maar puur op gevoel............wat denken jullie. Het lijkt bijna een Topgear uitdaging!
Heeft er iemand al eens zoiets meegemaakt.
Ik hoor het graag!

gr. Loulou
 
Ik denk dat... als er geen files zijn.... je met de auto sneller bent!

Minder vermoeiend, ook bij hoge snelheid. Veel langer op één tank rijden (want 1:15 ga jij vást niet redden met 160-170!) en misschien kunnen meerdere mensen de auto besturen.

Ik denk dat je 2 keer moet tanken met de motor, incl pissen en pauze kost je dat dus minimaal een half uur....
 
andere tank op de motor zetten:nerd:
voor me africa twin kan ik tot 76L bouwen :X

maar dat kost je complete vakantie budget -O- dus gewoon rustig rijden en daarna snel tanken betalen zeiken en weer door :Y
 
auto is sneller
terug uit italië haalde ik een paar keer de zelfde vrachtwagens in.
tanken (+eten, drinken, benenstreken) kost veel tijd
 
160-170 gemiddeld???? Denk dat dat erg aan de hoge kant is voor 600 km
 
Tot aan de NL grens zal het lood om oud ijzer zijn. Door Duitsland kan je natuurlijk echt snelheid maken. Daarentegen zal je waarschijnlijk om de 100km moeten tanken als je doorknalt. De Citroen diesel daarentegen iedere 800-100km? Ik denk dat over de gehele rit de auto efficienter en wellicht sneller is.

Daarentegen zou ik er geen seconde over twijfelen om een dag eerder te vertrekken en een mooie tocht binnendoor te maken en een dagje langer over de tour te doen. Je kan in ca 1 dag vanaf maastricht via een mooie route binnendoor naar midden zwitserland touren. Dan een dagje spelen tot diep in Italie en dan wellicht nog een dagje snelweg tot de eindbestemming. Dan heb je in ieder geval meer lol dan de citroen. Maar dat is heel persoonlijk.
 
Auto gaat het geheid winnen.

Kan ze vast de boel klaarzetten en eten maken :)
 
Auto gaat het geheid winnen.

Kan ze vast de boel klaarzetten en eten maken :)

24l6lch.jpg
 
Ik denk wel dat jouw motor op langere ritten wel zuiniger is dan 1:15; eerder 1:20 alsniet hoger. (het verbaasd mij ook elke keer weer)

De auto heeft dit voordeel echter ook, maar ik denk dat het gezond is als jullie beide om de 2 uur even een (tank)stop pakken.

Mocht je in een file terecht komen, wat zeker rondom de steden waarschijnlijk is, denk ik dat de motor uiteindelijk wel sneller is.

Het snellere rijden maakt niet zoveel uit denk, dit zal meer inspanning vragen en uiteindelijk ook een eerdere pitstop.

Ik ga er ook maar vanuit dat de vrouw een GPS of kaart heeft, geen omweg neemt of in iedergeval dezelfde weg als jouw rijd... ;)
 
Ja, gelukkig is een Tomtom aanwezig anders komt ze er nooit!
Maar ze moet alleen rijden. *O*
En ja............160-170 gemiddeld is wel erg positief op die afstand.
Wel hoge snelheid mogelijk maar gemiddeld natuurlijk lager.
I stand corrected! ;)

Voor mijn gevoel gaat een C1 3 cilinder 950cc het waarschijnlijk winnen!
Maar ja, is toch 50cc meer dan de mijne. :Y
 
Auto is meestal sneller.
Ik ging samen met familie naar Tolmezzo, Italië.
Deze rit doen we vaker met de auto, dit was mijn eerste keer op de motor (CBR600FS).
Deze rit doen we altijd in één keer, 1200km.
Normaal doen we hier 13 uur over met de auto. Met alle stops erbij deed ik er 20 uur over op de motor.
En super vermoeiend. :P
 
Ik denk wel dat jouw motor op langere ritten wel zuiniger is dan 1:15; eerder 1:20 alsniet hoger. (het verbaasd mij ook elke keer weer)
Een ZX9 rijdt geen 1:20 bij 170, de jouwe ook niet. Tenminste, dan zou je een wonderfiets hebben ;)
Maar 160-170 gemiddeld is toch best mogelijk? Een cruise-snelheid van 200 aanhouden, iets daarboven en je redt het makkelijk. Of ben ik nou gek?
 
ga lekker samen, daar is vakantie toch voor :?
Je kunt afwisselen, en lekker ruzie maken over de gehanteerde rijstijl *O*
 
"Een ZX9 rijdt geen 1:20 bij 170, de jouwe ook niet. Tenminste, dan zou je een wonderfiets hebben ;)"

Nee, 1:15 :)

En samen is natuurlijk veel leuker, zelfs in een citroën *O*
 
Een ZX9 rijdt geen 1:20 bij 170, de jouwe ook niet. Tenminste, dan zou je een wonderfiets hebben ;)
Maar 160-170 gemiddeld is toch best mogelijk? Een cruise-snelheid van 200 aanhouden, iets daarboven en je redt het makkelijk. Of ben ik nou gek?

zoveel stukken zijn er niet waar geen snelheidslimiet is, veel is gewoon 130 of lager.
En er zijn vaak weg werkzaamheden en dan mag je maar 80 ofzo
 
^ Volgens mij mag hij al blij zijn dat zijn vrouw het niet erg vindt om alleen te rijden. No way dat mijn vriendin alleen wil rijden...
 
Ze rijd samen met mijn 2 zonen (15 en bijna 18) dus afleiding (ruzie _O- ) genoeg!

Ha! misschien helpt dit mij om toch eerder aan te komen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan