Wie is er fout?

Wie moet er opdraaien voor de schade

  • Motor R is fout

    Stemmen: 79 81,4%
  • Motor B is fout

    Stemmen: 7 7,2%
  • Beide zijn fout

    Stemmen: 10 10,3%
  • Geen idee

    Stemmen: 1 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    97
De uitleg van PanRider en Baksteen lijkt mij vrij duidelijk, maar ik ben nu wel eens nieuwsgierig wat er daadwerkelijk uit is gekomen?
(Ik neem even aan dat dit een I.R.L. gevalletje is toch???)
 
Ik heb dezelde situatie meegemaakt. Ik was de blauwe motor en de rode, dat was helaas een tractor. Verder exact dezelfde situatie. Uit ervaring kan ik dus zeggen dat motor 'rood' fout is. Je mag niet ineens afslaan zonder richting aan te geven.
Of het verstandig is om daar in te halen, is een tweede (die preek kreeg ik ook van de politieagenten :+ )
 
Jongens, jongens, en
meisjes meisjes. (zucht)

Hoe zijn jullie ooit geslaagd voor de theorie?

Het links of rechts aflaan is geen bijzondere manoeuvre, dat is b.v. wegrijden, achteruit rijden, inrit inrijden, uitrit uitrijden, van rijstrook wisselen, enz.

Het inhalen op een kruispunt is gewoon toegestaan. Het mag niet vlak voor of op een zebrapad of als het door verkeerstekens is verboden.

Voorsorteren op een normale tweebaansweg zonder voorsorteerstroken is niet verplicht, het mag, maar hoeft niet.

Kennelijk heeft nog lang niet iedereen mijn verkeersquiz gedaan.
Het verschil met de situatie is echter dat motor R niet linksaf wou slaan maar wilde keren, als ik het goed gelezen heb. En keren op de weg is wel een bijzondere verrichting.

Los daarvan is motor R altijd fout, want (zoals door velen reeds aangegeven) rechtdoor gaat voor op dezelfde weg.

Het feit dat motor R snelheid mindert en naar rechts stuurt maakt het aannemelijk dat deze wou stoppen langs de weg, waardoor het geheel begrijpelijk en legitiem is voor motor B om in te gaan halen. Daarbij heeft motor R ook verzuimd om richting aan te geven.
Maar in principe is voor de schuldvraag bovenstaande eigenlijk overbodig want dan is de verkeersregel rechtdoor gaat voor al bepalend.

Motor R is 100% fout en aansprakelijk.
 
De intentie afslaan of keren maakt in dit geval niet veel uit.
Feit blijft dat je tijdens het van richting veranderen voorrang dient te verlenen aan het rechtdoorgaande verkeer, dus ook aan het inhalende. Of je nu richting aangeeft of niet.....het blijft een kwestie van voorrang verlenen voorhet daadwerkelijke afslaan. Inderdaad een bijzondere manoeuvre conform Art 54 RVV.
 
Op donderdag 17 april 2003 08:04 schreef suzuki gsx600f het volgende:Praktijk blijkt toch vaak anders uit te pakken als in 1e oogopslag lijkt.
Er zijn zat gevallen waar het toch anders uitpakte.
Of Baksteen maak jij alleen 100% duidelijke aanrijdingen mee? :)
Ja, doortoedoen van verzekeringsmaatschappijen. Onedrling afspraken maken en bluffen en elkaar aftroefen waar je als benadeelde dus de dupe van word.

Misschien komt t je (vaag??) bekend voor dat "wij" onpartijdig feiten dienen te verzamelen, zonder aanziens e.d. Onpartijdig gezien heeft de middelste die stilstond voor hij de voorste raakte voldoende afstand gehouden.
En veel aanrijdingen die onduidelijk lijken blijken als een soort puzzel toch systematisch opgelost te kunnen worden, daarvoor heb ik dan ook een aantal aanvullende cursussen gedaan, en met de kennis daar opgedaan erger ik me steeds meer aan uitspraken gedaan door mensen die voordoen alsof ze weten waarover het gaat maar verder vooral onzin uitkramen en verwarring zaaien. Dat geld uiteraard niet voor diegene die gewoon meedenken en naar beste eer en geweten meedoen en daarmee ook de "proffesionals"scherp houden. :}
EN IK WIL M'N KOELKAST..... :X
 
Op donderdag 17 april 2003 09:54 schreef edraket het volgende:Het verschil met de situatie is echter dat motor R niet linksaf wou slaan maar wilde keren, als ik het goed gelezen heb. En keren op de weg is wel een bijzondere verrichting.
als je goed ;) had gelezen had je gelezen dat de bestuurder links af sloeg om op de onverharde weg(de linkse dus) wilde keren
dat is nou een regel die ze moeten veranderen ivm veiligheid inhalen opkruisingen in plaats van mierenneuken over een iets te hoge snelheid
 
Theoritisch is motor rood fout, omdat hij geen richting aangeeft.

Maar in de praktijk zal dit moeilijk te bewijzen zijn en zal welllicht b de schuld krijgen omdat deze achterop (schijn) knalt..

Blijft altijd moeilijk en suc6 ermee
 
Terug
Bovenaan Onderaan