Wie is er schuldig nummertje zoveel

Ik denk niet dat de situatie hierboven die van de TS is, die sprak immers nog over een obstakel aan zijn kant (tenzij dit obstakel iets was dat niet op de foto staat dan). Als het wel zo'n situatie was wordt het een lastig verhaal denk ik. Ik zou het iig niet weten :P
 
In dit geval hangt het er ook weer vanaf of er een parkeerverbod geldt op de dijk, dan kun je er als bestuurder rekening mee houden dat een auto die aan de zijkant van de weg staat, niét geparkeerd is en dus wel eens (onverwachts) gaat rijden...
En als ie wel geparkeerd staat, dan is dat alleen maar mooi meegenomen.

Maar ik ben nog steeds "bang" dat dit een verzekeringsdiscussie gaat worden...
 
inhalen is toch ook een bijzondere manoeuvre?
Een auto inhalen op een parkeervlak / vluchtstrook is dan weer geen bijzondere manoeuvre ;) Zoals reeds aangegeven, we hebben een foto of iets dergelijks nodig om hier een oordeel over te kunnen vellen.

Sowieso ben ik het eens met boven herschreven verhaal. Pas een paar zinnetjes aan en stuur naar de verzekering, en je bent klaar.
 
Ik rijd bijna dagelijks op de Liergouw, en bijna dagelijks gaan er automobilisten voor mij aan de kant in zo'n uitwijkhaven...
Ook vaak zat dat mensen (mensen die 4 uitwijkhaven te vroeg stoppen) alvast stoppen omdat er een auto tegemoetkomt, dan heb ik als motorrijder (of zelfs als ik in de auto zit) nog voldoende tijd om langs te gaan, vriendelijk te bedanken en bij de volgende uitwijkhaven daadwerkelijk uit te wijken.

Op deze weg geldt geen parkeerverbod, deze auto kon dus net gaan parkeren.
Wees gerust, ik wacht ook al bijna een jaar op uitslag voor een vergelijkbare situatie waarbij ik, op een eenbaansweg, een langzaamrijdende (10km/u) auto links passeerde, die vervolgens (zonder knipper, maar dat is zijn woord tegen het mijne) linksaf sloeg en mij afsneed. Meneer had mij de hele rit nog niet gezien, toch zeker zo'n 3 km...

Tip voor volgende keer, ga aan de linkerkant van de rijbaan er voorbij. Dan heb je wat meer ruimte...
 
waardeloze aktie in mijn ogen. Je ziet een tegenligger, en de bestuurder van het voertuig voor je maakt netjes plaats om die tegenligger op een fatsoenlije wijze te passeren. komt er een pannekoek op twee wielen en die zal 'm der wel 's ff voorbij schuiven want het koekblik reed toch al niet lekker door. en dan gaan liggen janken.
 
Echt heel stom dat je er langs bent gegaan, serieus. Dat had ik nooit gedaan tenzij dat veiliger was omdat er iemand achterop kwam knallen. Maar qua aansprakelijkheid, de auto.

Alleen heb je zo weinig aan aansprakelijkheid als de volgende met een vergelijkbare actie je hartstikke dood rijdt. Fijn dat zij de uitvaart moeten betalen, maar daar schiet jij dan niks meer mee op..

Dus, auto aansprakelijk, jij stom bezig (maar dat kan een keer gebeuren).
 
Ík deel de mening dat het een behoorlijk domme actie is.
TS geeft aan dat de plek niet gemakeerd met een P, dus geen parkeerplaats, meer dus een uitwijkgelegenheid om de tegenliggers door te laten. Ik zien niet in waarom de automobilist aansprakelijk zou zijn.
Die wachtte gewoon even tot een tegenligger voorbij was en hoefde er naar mijn idee geen rekening mee te houden dat hij daarbij zou worden ingehaald.
Naar mijn idee is TS fout en als hij het gelijk toch aan zijn kant zou mogen krijgen, dan zou ik zeggen doneer het geld aan de tegenpartij want dit is een actie voor een programma van Ruben Nicolai!
Duel.gif
 
Laatst bewerkt:
Aan dit soort gezeik gaat Nederland nou naar de klote, totaal geen gezond verstand meer, maar je proberen te verschuilen achter een regeltje en wetje.

Zoals ik al zei, schud elkaar de hand en geef gewoon toe dat jullie allebei fout zaten.

Ik vind het schaamteloos als je op deze manier je gelijk wilt proberen te halen, wees een man en geef gewoon toe dat je eigen actie niet al te slim was.

Zo had ik zelf ook eens dat ik te dicht achter een busje stond voor het stoplicht met de motor (eigenlijk precies in zijn dode hoek)
Wat gebeurd er, het busje stond verkeerd voorgesorteerd en ramt hem in zijn achteruit, ik natuurlijk direct toeteren maar het was al te laat. Zijn bumper kwam tegen mijn voorspatbord aan, voorspatbord stuk, 100euro schade.

Ik heb de beste man (toevallig een verre kennis) gezegt voortaan iets beter op te letten, daarna een hand gegeven en houdoe. Allebei weer wat geleerd :)

Als je beseft dat je zelf ook fout zat (ik zat nogmaal in zijn dode hoek, wist ik zelf en had ik moeten voorkomen) vind ik dat je dat gewoon moet toegeven.
Tuurlijk had zijn verzekering het makkelijk kunnen vergoeden, maar echt beter ga je je daar niet door voelen.

Gewoon, dat hele gezeik, 'jij zat fout !, nee, jij zat fout !' , en dan grijpen naar de regeltjes en wetjes zoals een wereldvreemde ambtenaar ook zou doen :r
 
Ík deel de mening dat het een behoorlijk domme actie is.
TS geeft aan dat de plek niet gemakeerd met een P, dus geen parkeerplaats, meer dus een uitwijkgelegenheid om de tegenliggers door te laten. Ik zien niet in waarom de automobilist aansprakelijk zou zijn.
Die wachtte gewoon even tot een tegenligger voorbij was en hoefde er naar mijn idee geen rekening mee te houden dat hij daarbij zou worden ingehaald.
Naar mijn idee is TS fout en als hij het gelijk toch aan zijn kant zou mogen krijgen, dan zou ik zeggen doneer het geld aan de tegenpartij want dit is een actie voor een programma van Ruben Nicolai!
[afbeelding]

De automobilist is een dienst bewezen en nu netjes opgevoed, eerst kijken, en dan pas opzij sturen. :P

Als er iemand achter je rijdt, en je geeft aanstalte om gebruik te maken van een passeerhaven, dan ben je gewoon een sukkel als je terugstuurt zonder om je heen te kijken. Je moet voor je stuurt namelijk altijd in je achterhoofd houden dat je kan worden ingehaald. :Y
 
Mag ik zeggen, ha ik doe het toch, dat ik je naïef vind. Die automobilist zal denken, wat een kaffer, je ziet toch dat ik een tegenligger doorlaat, wacht dan even. Die denkt echt volgende keer hetzelfde en met hem het overgrote merendeel van zijn collega's.
Je onderschrift: Fortuna Favet Fatuis is een illusie. Het geluk is niet altijd met de dommen!
 
inhalen is toch ook een bijzondere manoeuvre?

Inhalen is geen bijzondere manoeuvre.
Het wisselen van rijstrook (dat doorgaans voor en na de inhaalactie gebeurt), is dat wel.
TS heeft niet van rijstrook gewisseld en heeft dus geen bijzondere manoeuvre verricht.
Degene die hij inhaalde, heeft dat wèl gedaan en had dus voorrang moeten verlenen. M.a.w. je mag niet iemand wegdrukken/afsnijden als je van rijstrook wisselt, in welke richting dan ook. Of hij nou op een passeervak of parkeervak ging staan/rijden, maakt daarbij niet uit.

Dat het niet zo'n slimme actie van TS was, doet volgens mij niet zo terzake.
 
Laatst bewerkt:
Inhalen is geen bijzondere manoeuvre.
Het wisselen van rijstrook (dat doorgaans voor en na de inhaalactie gebeurt), is dat wel.
TS heeft niet van rijstrook gewisseld en heeft dus geen bijzondere manoeuvre verricht.
Degene die hij inhaalde, heeft dat wèl gedaan en had dus voorrang moeten verlenen. M.a.w. je mag niet iemand wegdrukken/afsnijden als je van rijstrook wisselt, in welke richting dan ook. Of hij nou op een passeervak of parkeervak ging staan/rijden, maakt daarbij niet uit.

Dat het niet zo'n slimme actie van TS was, doet volgens mij niet zo terzake.

Wat de automobilist heeft gedaan is ook niet van rijstrook wisselen :')
 
De papieren zijn ingevuld en opgestuurd. We zullen zien wat ze ervan vinden.

Zodra ik meer weet (ik verwacht niet veel op korte termijn) laat ik het hier zeker weten. Mijn gevoel zegt dat ik beter niet teveel info over locatie en dat soort zaken hier in het publieke domein moet loslaten omdat het mogelijk de zaak zou schaden.

Toch iedereen bedankt voor het meedenken. Met name de opmerking van Ootje is een eyeopener!
 
De papieren zijn ingevuld en opgestuurd. We zullen zien wat ze ervan vinden.

Zodra ik meer weet (ik verwacht niet veel op korte termijn) laat ik het hier zeker weten. Mijn gevoel zegt dat ik beter niet teveel info over locatie en dat soort zaken hier in het publieke domein moet loslaten omdat het mogelijk de zaak zou schaden.

Toch iedereen bedankt voor het meedenken. Met name de opmerking van Ootje is een eyeopener!

Als de verzekering de locatie wil zien pakken ze zelf wel google.maps denk ik :Y
En of je daar altijd blij mee moet zijn weet ik niet, maar ach....

En als de verzekering meer info wil, dan kloppen ze over het algemeen ook vanzelf weer aan, zeker als de twee verhalen niet met elkaar stroken :Y

succes ermee in ieder geval.
 
Mag ik zeggen, ha ik doe het toch, dat ik je naïef vind. Die automobilist zal denken, wat een kaffer, je ziet toch dat ik een tegenligger doorlaat, wacht dan even. Die denkt echt volgende keer hetzelfde en met hem het overgrote merendeel van zijn collega's.
Je onderschrift: Fortuna Favet Fatuis is een illusie. Het geluk is niet altijd met de dommen!


Hoho, ik zeg nergens dat ik het geen risicovolle of verstandige manoeuvre vindt. Wel vind ik dat een automobilist redelijker wijs kan verwachten dat je op zulke momenten ingehaald kan worden.

Maar eerlijk is eerlijk, als ik de situatie inschat om op een dergelijk moment veilig in te kunnen halen, dan maak ik gebruik van het feit dat ik op een tweewieler zit en geen passeerhaven nodig heb om tegemoetkomende auto's te laten passeren, en haal ik in.
 
Laatst bewerkt:
want :?

Ik vraag me af in hoeverre de eventuele stuurbeweging van de automobilist überhaupt gezien wordt als een zijdelingse verplaatsing


Daar ben ik dus ook best benieuwd naar, want dat is van wezenlijk belang voor de juridische schuldvraag.
 
Dus naar links en naar rechts gaan met een auto kan gewoon zonder te letten op ander (ev inhalend) verkeer?

Dan doen al die koekblikkers waar we zo over mopperen het nog niet zo verkeerd P)


Denk wel dat je de omstandigheden even mee moet wegen en het feit of iemand van weghelft wisselt of gewoon even zo ver mogelijk aan de kant gaat, ik blijf van mening dat dit niet zo een slimme aktie was van TS en met enig verkeer inzicht haal je op dat moment gewoon niet in, PUNT...
 
Had ik anders begrepen; TS, hoe zit het nou?

Onderhand zou ik al bijna denken dat het sowieso helemaal anders is gegaan dan TS verteld :+

TS haalde in op een plek waar het eigenlijk niet kon, reed te dicht langs de auto en zag toen een tegenligger aankomen, stuurde nog iets verder naar rechts en nam de spiegel en de deur mee van de auto :+

Ik ben in ieder geval net zo benieuwd als jij :Y
 
Zaterdagmiddag een relatief lichte aanrijding gehad.

Ik heb redelijk wat ervaring en kennis op het gebied van verkeer maar twijfel over wie er in dit geval schuldig is.

Ik zat op een dijkweg achter een auto. Toen er een tegenligger kwam moest de auto die voor mij reed aan de kant (obstakel aan zijn kant van de weg). Hij gebruikte hiervoor een parkeervak. Ik kon er gewoon langs dus heb de auto voor mij, terwijl hij aan de kant ging, ingehaald. Op het moment dat ik er naast zat stuurde de auto voor mij weer terug naar links en dook ik erin. Ik reed maar iets van 30 en hij nog minder. De tegemoetkomende auto ging ook heel langzaam en die kon ik daarom makkelijk ontwijken.

Automobilist eerst bibberen daarna beetje boos en daarna erg verdrietig dat zijn auto "totall loss" is (spiegel eraf en veeg op de deur). Maar als ik aansprakelijk zou zijn ben ik alleen de bonus malus kwijt en eigen risico van E150,- natuurlijk.

Maar goed, ik haalde in, hij stuurde vanuit een parkeervak de hoofdrijbaan weer op. Dus wie o wie gaat er teleurgesteld worden???


Zo dus, hij ging naar de kant en weer terug zonder dat ie stopte, althans zo lees ik het...
 
Terug
Bovenaan Onderaan