Wie is hier schuldig?

Stond je vriend voor het verkeerslicht te slapen ofzo?

Langzamer optrekken dan een vrachtwagen :? :? :? :?

Was hij met de bakfiets ofzo ?

En dan vervolgens voor een vrachtwagen gaan staan zodat de chauffeur hem niet kan zien?

Heeft ie wel zijn A rijbewijs ?


:+ :+ :+ :+

En dan nog hier vragen wie er fout is? :} :} :}







En dan altijd EEN VRIEND VAN MIJ IS OVERKOMEN :} :}

Was ie het niet zelf? *D
 
Wat een ellende, ik hoop dat-ie er verder goed van af is gekomen. Paar maanden terug is een achteruit komende vrachtwagen op mij ingereden (kon de motor niet snel genoeg in z'n achteruit zetten :+ ), daarbij is de schuld 100% bij de vrachtwagen gelegd. Terecht want ik stond er ver genoeg achter om de rijder in zijn spiegel te zien. Wel, in het begin in ieder geval...
Hier zal de schuldvraag meer op 50/50 oid uitkomen gok ik, hoewel ik eerlijk gezegd vind dat de de vrachtwagen chauffeur weinig te verwijten valt (er van uitgaand dat-ie hem niet heeft kunnen zien natuurlijk).
 
schuldig..? jij!(...eehhm je vriend bedoel ik ;) )

vanwege het in slaap vallen op de openbare weg,
of kan je iets anders bedenken waardoor een vrachtwagen over je (...eehhm hem) heen kan rijden.

scenario:
1. licht gaat op groen,
2. vrachtwagen begint heel veel lawaai te maken,
3. vrachtwagen begint met de snelheid van een bord erwtensoep bij nul graden vooruit te kruipen,
4. raakt je (...eehhmm hem) van achteren,
5. jij (...eehhm hij) wordt wakker uit je(...eehhm zijn) fijne natte droom :z ,
6. en springt van je (...eehhm zijn) motor :?

leg mij even uit hoe je(...eehhm hij) dit voor elkaar kreeg O-)

Conclusie:
terug naar de rijschool jij }) (...eehhm hij)




:+
 
scenario:
1. licht gaat op groen,
2. vrachtwagen begint heel veel lawaai te maken,
3. vrachtwagen begint met de snelheid van een bord erwtensoep bij nul graden vooruit te kruipen,
4. raakt je (...eehhmm hem) van achteren,
5. jij (...eehhm hij) wordt wakker uit je(...eehhm zijn) fijne natte droom :z ,
6. en springt van je (...eehhm zijn) motor :?
Erg lollig :(

Ik weet niet of het je opgevallen is maar veel vrachtwagenchaufeurs (en ook buschaufeurs) maken er een gewoonte van om ruim voordat het stoplicht op groen gaat alvast de wagen naar voren te laten rollen. Sta jij keurig te wachten en boem. Geen lawaai, alleen kreukels.

Daarnaast is een lege of licht beladen vrachtwagen verrotte snel weg. Totdat hij moet gaan schakelen. Maar dan is hij al wel drie keer over je heen gereden.

Ik denk dat deze meneer erg goed is weggekomen en dat hij blij mag zijn dat alleen zijn motor in de kreuk ligt.

Over wie er fout is, ik durf er niets van te zeggen. Ik wacht met spanning het vonnis van de verzekering/politie af? Wat is er trouwens door de waarschijnlijk ingeseinde politie gezegd? Die hebben proces verbaal opgemaakt denk ik zo.
 
Wel eens in de cabine van een vrachtwagen gezeten.. die dingen zijn hoog en de chauffer kan praktisch niet zien wat er binnen een meter voor zijn neus staat.

Wees maar blij dat het geen amerikaanse torpedo truck was...

Die zijn ff wat vlotter,zwaarder en walsen zonder het te merken over je speeltje en jij/hij heen... :X
 
Erg lollig :(

Ik weet niet of het je opgevallen is maar veel vrachtwagenchaufeurs (en ook buschaufeurs) maken er een gewoonte van om ruim voordat het stoplicht op groen gaat alvast de wagen naar voren te laten rollen. Sta jij keurig te wachten en boem. Geen lawaai, alleen kreukels.

ja dat is me dus heel vaak opgevallen,...

vandaar dat ik ook altijd m'n spiegel heel goed in de gaten hou als ik voor een zwaar potentieel bewegend dodelijk voorwerp ga staan!
en ook op een afstand dat ie niet meteen over me heen dendert als ie beweegt O-)

kortom tip van de week:
niet in slaap vallen voor tientonners :Z




ps. je gaf zelf aan dat het licht op groen sprong :? dan mag je wegrijden hoor |(
 
Laatst bewerkt:
Daarom zwaai ik altijd even vriendelijk als ik links (nooit rechts) van een vrachtwagen ga staan. 9/10 keer krijg ik ff een duim onhoog, aardige gasten.
 
De manier waarop mijn maat naar voren is gekropen is niet de bedoeling natuurlijk, maar aan de andere kant is hij wel van achteren aangereden. Ook is het zo dat hij ten tijde van de aanrijding stil stond. En volgens mij is het zo dat je, als je stil staat, geen deel uit maakt van het verkeer.
Nu mag je natuurlijk niet midden op de snelweg stil gaan staan...
|(

Naar mijn bescheiden mening is uitgangspunt bij het inschatten van "schuld" aan een aanrijding de "verwijtbaarheid en vermijdbaarheid".

Kan je van een vrachtwagenchauffeur verwachten dat hij als het groen word hij de wagen op de handrem zet, uitstapt, voor zijn wagen gaat kijken, weer terugklimt in de cabine en dan de handelingen gaat verrichten om van z'n plaats te komen ????

Zoja, dan hoop ik niet achter hem in de rij te staan in een beetje stad en heeft de vrachtwagenchauffeur idd schuld :P

Als ik een PV zou opmaken zou ik de motorrijder meer verwijtbaar gedrag toedichten dan de vrachtwagenchauffeur.
100-0 zal t, verzekeringstechnisch, best niet worden trouwens, ben benieuwd..??
 
Zover ik weet is de motorrijden 100% Schuldig. De vrachtwagenchauffeur heeft geen schuld. De motor is hem gaan passeren, en in de dode hoek gaan staan. De vrachtwagenchauffeur kan niet weten dat er een motor is gaan staan, en achterop rijden is niet zijn schuld. Immers als de motorrijder zich aan de regels hield, had hij er nooit kunnen staan. Dus is het niet redelijkewijs te verwachten dat de vrachtwagenchauffeur heb had kunnen zien.

Het was anders geweest als de motor er stond, vrachtwagen komt er aan, en bij het optrekken contact. Dan is de vrachtwagen van achter gekomen, en erachterop gereden. Maar in dit geval was er dus sprake van ongeoorlooft inhalen, dus he is fucked.

Trouwens wel erg stom om rechts te gaan staan, vooral bij vrachtwagens.
 
Zover ik weet is de motorrijden 100% Schuldig. De vrachtwagenchauffeur heeft geen schuld. De motor is hem gaan passeren, en in de dode hoek gaan staan. De vrachtwagenchauffeur kan niet weten dat er een motor is gaan staan, en achterop rijden is niet zijn schuld. Immers als de motorrijder zich aan de regels hield, had hij er nooit kunnen staan. Dus is het niet redelijkewijs te verwachten dat de vrachtwagenchauffeur heb had kunnen zien.

Het was anders geweest als de motor er stond, vrachtwagen komt er aan, en bij het optrekken contact. Dan is de vrachtwagen van achter gekomen, en erachterop gereden. Maar in dit geval was er dus sprake van ongeoorlooft inhalen, dus he is fucked.

Trouwens wel erg stom om rechts te gaan staan, vooral bij vrachtwagens.
De vrachtwagen komt nu ook van achter 8-)

Jij refereert hier aan art 19 RVV, maar dat heeft hier niets mee te maken ;)
Dat gaat over "tot stilstand brengen binnen de afstand waarover de weg vrij is"
 
Wie gaat er dan ook voor een vrachtwagen staan? |(

Een chauffeur ziet je dan echt niet, en mocht je een keertje niet opletten. Omdat je met een mede motorvriend staat te kletesen voor een stoplicht. :X


Sneu, maar ook een beetje dom ;)
 
Een vriend van me is laatst aangereden met de motor, in een notendop:

File bij het stoplicht, hij rijdt er langs via de baan voor rechtsaf, gaat vooraan staan voor een vrachtwagen en voorbij de streep. Het wordt groen, de vrachtwagen is direct weg en rijdt tegen de motor aan. De motor valt, vriend stapt snel af, vrachtwagen rijdt nog een paar meter door met de motor half eronder en stopt vervolgens. De chauffeur had mijn vriend nooit gezien.

Wie is er nu schuldig?

Persoonlijk vind ik dat die vriend van je ernstig verwijtbaar gedrag aan te rekenen is. Temeer jij zelf al aangeeft dat de vrachtwagenchauffeur hem nooit gezien heeft. Behalve verwijtbaar gedrag is het ook ontzettend stom gedrag. Je zou het misschien wel uitlokking kunnen noemen (maar dan had die chauffeur 'm wel gezien moeten hebben).
Helaas hoeven verzekeringsmaatschappijen zich niet te houden aan wetten en regels. Die hebben hun eigen logica (die verder overigens door niemand begrepen wordt). Met een beetje 'geluk' zal die vriend zijn schade dus toch vergoed krijgen. Maar zeker weten doe je zoiets nooit bij die verzekeringen. Afwachten dus maar.
 
De vrachtwagen komt nu ook van achter 8-)

Jij refereert hier aan art 19 RVV, maar dat heeft hier niets mee te maken ;)
Dat gaat over "tot stilstand brengen binnen de afstand waarover de weg vrij is"

Maar vermijtbaarheid en verwijtbaarheid zijn hier beide om de vrachtwagenchauffeur vrij te pleiten.

Was het verwijtbaar. Nee, want zoals je zelf met je uitstappen verhaal al aangaf, kan de vrachtwagenchauffeur niet inschatten dat er een is. Als de motor er al een tijdje voor reed, voordat de vrachtwagen stopte, dan wist hij het wel, en dan is het wel verwijtbaar, maar nu dus niet.

Vermijdbaarheid. Aangezien de vrachtwagenchauffeur niet weet, verwacht, of kan zien dat er een motorrijder is, is er niets vermijdbaar door een actie van de vrachtwagenchauffeur. Enige vermijdbaarheid is aan de kant van de motorrijder (betere positie kiezen, niet inhalen, etc). Dus ook in dat opzicht niets.

Enige wat je zou kunnen zeggen is achterop rijden. Maar hiervoor is de vrachtwagen ook niet aansprakelijk. Alleen als je ergens achteroprijd door niet opletten, of gebrek aan afstand ben je schuldig. Als iemand op de snelweg rijdt, en trekt de handrem aan, en remt, zonder remlichten, en je zit er tegen op, dan ben je niet schuldig, nieteens deelschuldig, omdat het onvermijdbaar is. Er was wel sprake van er te kort opzitten, maar dat was niet de schuld van de vrachtwagen, maar de motor, aangezien de motor de stilstaande vrachtwagen voorbijging.

Dus zover ik weet (en ben er toch redelijk zeker van), is wettelijk en verzekeringstechnisch de motorrijder 100% schuldig aan dit ongeluk, en de vrachtwagen 0%. Voor minder zou ik als vrachtwagenchauffeur niet accepteren, en rechtzaak van maken als ik deelschuld zou krijgen.

Misschien dat Pan hier nog wat licht op kan werpen, als onze lokale "regelneef" :+
 
JE vriend ging a/d verkeerde kant inhalen....dus ehh..nog een tip v/d week;
steevast in het midden naar het stoplicht rijden en daar blijven staan, kan je ook niet van achter worden aangereden. Pas je er niet tusendoor? pech gehad.
works for me.
 
Lullig zo bij elkaar. In principe is het zo dat het niet zoveel uitmaakt hoe hij daar gekomen is. De vrachtwagenchauffeur kan ook op een onachtzaam moment niet vernomen hebben dat hij er langs is geschoven. MAar het probleem is dat je voor een stopstreep van een verkeerslicht staat. Dit betekent dat je (vaak) binnen de zone van een zebrapad staat. Ik weet niet of dat hier ook het geval is, maar je mag niet stilstaan binnen 5m. daarvan. Hoe dan ook: als hij ervoor stond(stopstreep) is je maatje schuldig. Hij heeft dan een onveilige situatie gecreeerd waardoor de aanrijding onvermijdbaar was. Daarnaast is het wel erg dom dat de chauffeur nog een paar meter is doorgereden. Dit wijst op onachtzaamheid van de chauffeur.
Ik zou zeggen gooi het op onachtzaamheid van de chauffeur. Verzekeringsmaatschappijen zijn dol op onachtzaamheid. Maakt dan niet eens zoveel uit hoe het allemaal tot stand is gekomen, als er onachtzaamheid in het spel is dan hangt diegene vaak wel. Nu in dit geval al helemaal aangezien het een aanrijding is van achteren. tachograaf uitdraai erbij vragen en de hele papierwinkel. Je maat kan alleen via onachtzaamheid de zaak winnen.

Tot slot: ik heb zelf ook wel grotere voertuigen gereden, maar voordat ik optrek bij een stoplicht om een kruising over te gaan kijk ik echt wel even om mij heen of er iets is. Als motorrijder ga je ervan uit dat je niet gezien wordt; als chauffeur ga je ervan uit dat je niet alles ziet.

Veel sterkte,
 
Schuldig? geen idee?

Ik weet wel dat die motorrijder een grote domme lul is als ie op zo'n plek gaat staan en langzamer is dan een vrachtwagen.

Hoop dat in dit geval de vrachtwagenchauffeur in z'n gelijk word gesteld
 
Leg nog eens uit hoe je maat trager was dan een truck?

hans%20jet%20truck.jpg


Was deze zeker :+
 
Het valt me op dat sommige op dit forum (ontzettende motorgoden) van mening zijn dat ze iemnand die, op een wellicht wat onhandige manier, een ongeluk heeft gehad graag nog een trap na geven. Ook als je erbij nadenkt dat deze kerel al met een been onder de vrachtwagen zat (is verder ok). Beetje jammer, ik dacht dat dit forum was opgezet om je motorrijdende collega te helpen.
Verder interesseert het me werkelijkwaar helemaal niets dat, meestal diezelfde lui, denken dat dit verhaal ondergetekende betreft. Ik zal vast zelf ook nog wel een keer op mijn bek klappen, op welke manier dan ook. Heb trouwens al het stuur van mijn vroegere Intruder 1400 laten knikken in een langzame bocht, zag er ook echt niet charmant uit.

Daarnaast wil ik de mensen die wel een serieuse reactie hebben geplaatst erg bedanken voor hun visie op het geheel en hun interesse in het verdere verloop van de zaak.
 
Schuldig? geen idee?

Ik weet wel dat die motorrijder een grote domme lul is als ie op zo'n plek gaat staan en langzamer is dan een vrachtwagen.

Hoop dat in dit geval de vrachtwagenchauffeur in z'n gelijk word gesteld

Misschien kan je beter naar http://www.vrachtwagen-forum.nl (www.vrachtwagen-forum.nl) gaan.
 
Nou niet zo moelijk, met het koppel van een lege vrachtwagen verlies je ook met de motor de wedstrijd naar de 10 kmh.... daarna ga je echter wel harder, maar is niet echt relevant, als je uit stilstand met een afstand van een metertje begint.
 
JE vriend ging a/d verkeerde kant inhalen....dus ehh..nog een tip v/d week;
steevast in het midden naar het stoplicht rijden en daar blijven staan, kan je ook niet van achter worden aangereden. Pas je er niet tusendoor? pech gehad.
works for me.

Nee dat is lekker, heb je net iemand naast je die even hard op wil trekken. Gewoon voor een auto gaan staan, niet voor een vrachtwagen.
Zondag nog tussen de auto's doorgereden, ging het licht op groen toen ik er nog tussen reed en vrij direct na het stoplicht een bocht naar links. Lukte me niet om nog tussen de auto's naar voren te schieten zonder te snijden, dus moest ik m'n plek tussen de auto's in duwen op de linkerbaan, wat de auto achter me blijkbaar niet leuk vond, merkbaar doordat hij gigantisch ging kleven, tot ik m'n voorganger uiteraard voorbij kon. Uiteraard bij het volgende stoplicht toen hij naast me stond zei of deed hij niets :o
Dit soort shit heb je dan elke keer als je in het midden gaat staan.
Daarom als ik vooraan sta, altijd VOOR de auto, dan heb je geen gekke lui die je eruit willen rijden.

Als je vooraan gaat staan, let dan donders goed op dat je bij groen meteen weg bent, blijf anders lekker op je plek tussen de auto's.
Let alleen wel op dat de eerste twee seconden groen nog altijd de 'dodenseconden' zijn en er nog auto's door rood rijden.
 
Maar vermijtbaarheid en verwijtbaarheid zijn hier beide om de vrachtwagenchauffeur vrij te pleiten.

Was het verwijtbaar. Nee, want zoals je zelf met je uitstappen verhaal al aangaf, kan de vrachtwagenchauffeur niet inschatten dat er een is. Als de motor er al een tijdje voor reed, voordat de vrachtwagen stopte, dan wist hij het wel, en dan is het wel verwijtbaar, maar nu dus niet.

Vermijdbaarheid. Aangezien de vrachtwagenchauffeur niet weet, verwacht, of kan zien dat er een motorrijder is, is er niets vermijdbaar door een actie van de vrachtwagenchauffeur. Enige vermijdbaarheid is aan de kant van de motorrijder (betere positie kiezen, niet inhalen, etc). Dus ook in dat opzicht niets.

Enige wat je zou kunnen zeggen is achterop rijden. Maar hiervoor is de vrachtwagen ook niet aansprakelijk. Alleen als je ergens achteroprijd door niet opletten, of gebrek aan afstand ben je schuldig. Als iemand op de snelweg rijdt, en trekt de handrem aan, en remt, zonder remlichten, en je zit er tegen op, dan ben je niet schuldig, nieteens deelschuldig, omdat het onvermijdbaar is. Er was wel sprake van er te kort opzitten, maar dat was niet de schuld van de vrachtwagen, maar de motor, aangezien de motor de stilstaande vrachtwagen voorbijging.

Dus zover ik weet (en ben er toch redelijk zeker van), is wettelijk en verzekeringstechnisch de motorrijder 100% schuldig aan dit ongeluk, en de vrachtwagen 0%. Voor minder zou ik als vrachtwagenchauffeur niet accepteren, en rechtzaak van maken als ik deelschuld zou krijgen.

Misschien dat Pan hier nog wat licht op kan werpen, als onze lokale "regelneef" :+

We zitten dus op 1 lijn ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan