Wie is hier schuldig?

Het valt me op dat sommige op dit forum (ontzettende motorgoden) van mening zijn dat ze iemnand die, op een wellicht wat onhandige manier, een ongeluk heeft gehad graag nog een trap na geven. Ook als je erbij nadenkt dat deze kerel al met een been onder de vrachtwagen zat (is verder ok). Beetje jammer, ik dacht dat dit forum was opgezet om je motorrijdende collega te helpen.
Verder interesseert het me werkelijkwaar helemaal niets dat, meestal diezelfde lui, denken dat dit verhaal ondergetekende betreft. Ik zal vast zelf ook nog wel een keer op mijn bek klappen, op welke manier dan ook. Heb trouwens al het stuur van mijn vroegere Intruder 1400 laten knikken in een langzame bocht, zag er ook echt niet charmant uit.

Daarnaast wil ik de mensen die wel een serieuse reactie hebben geplaatst erg bedanken voor hun visie op het geheel en hun interesse in het verdere verloop van de zaak.

Valt wel mee, maar sommige zijn wat lomp als je hun mening uitdrukken, maar zelfs ik heb daaraan leren wennen O-) :X .
Verder zijn ze gelukkig wel in staat om zelf na te denken en niet blind achter iemand te gaan staan omdat hij toevallig dezelfde hobby/levenstijl heeft, en dat is op zich toch ook een :} waard .... ;) :?

:}

Graag gedaan en interesse in het verloop is er zeker, ik zou idd heel graag weten hoe dit afloopt, graag inclusief de motivering van de verzekeringsmaatschappij??
 
Het valt me op dat sommige op dit forum (ontzettende motorgoden) van mening zijn dat ze iemnand die, op een wellicht wat onhandige manier, een ongeluk heeft gehad graag nog een trap na geven. Ook als je erbij nadenkt dat deze kerel al met een been onder de vrachtwagen zat (is verder ok). Beetje jammer, ik dacht dat dit forum was opgezet om je motorrijdende collega te helpen.
Verder interesseert het me werkelijkwaar helemaal niets dat, meestal diezelfde lui, denken dat dit verhaal ondergetekende betreft. Ik zal vast zelf ook nog wel een keer op mijn bek klappen, op welke manier dan ook. Heb trouwens al het stuur van mijn vroegere Intruder 1400 laten knikken in een langzame bocht, zag er ook echt niet charmant uit.

Daarnaast wil ik de mensen die wel een serieuse reactie hebben geplaatst erg bedanken voor hun visie op het geheel en hun interesse in het verdere verloop van de zaak.

Beetje verschrikkelijk kinderachtige opmerking als je het mij vraagt MarK©. Je stelt een vraag en krijgt hierop antwoorden. Als de antwoorden je niet bevallen (en dat je deze antwoorden krijgt had je op je vingers na kunnen tellen) moet je de vraag niet stellen.
Wat had je dan verwacht? Dat we je vriend de hemel in zouden prijzen omdat hij een motorrijder is? En die vrachtwagenchauffeur maar verketteren omdat hij in zo'n grote bak rijdt, dus altijd fout is in dit geval? Kan een motorrijder in jouw ogen echt niets verkeerd doen dan? Of ben jij ook zo iemand die vindt dat alles en iedereen fout is als er iets met een motorrijder gebeurt? Let wel...Ik ben blij voor je vriend dat hij er zelf (nagenoeg) zonder kleerscheuren vanaf is gekomen, maar verlang niet van mij dat ik kompassie heb met dergelijk rijgedrag. En dat heeft niets met motorgoden te maken. Hij heeft gewoon onnadenkend (stom dus)gehandeld. En dat kost hem z'n motor. Het is gewoon niet anders.

Overigens.....ik loop nou zo'n blauwe maandag rond op dit topic, en als ik tot nu toe die reacties hier zie snap ik zoiezo jouw verwijten hier niet. Kijk maar eens verder wat voor reacties in andere topics (soms) geplaatst worden. Dan is het hier nog heilig.
 
Beetje verschrikkelijk kinderachtige opmerking als je het mij vraagt MarK©. Je stelt een vraag en krijgt hierop antwoorden. Als de antwoorden je niet bevallen (en dat je deze antwoorden krijgt had je op je vingers na kunnen tellen) moet je de vraag niet stellen.
Wat had je dan verwacht? Dat we je vriend de hemel in zouden prijzen omdat hij een motorrijder is? En die vrachtwagenchauffeur maar verketteren omdat hij in zo'n grote bak rijdt, dus altijd fout is in dit geval? Kan een motorrijder in jouw ogen echt niets verkeerd doen dan? Of ben jij ook zo iemand die vindt dat alles en iedereen fout is als er iets met een motorrijder gebeurt? Let wel...Ik ben blij voor je vriend dat hij er zelf (nagenoeg) zonder kleerscheuren vanaf is gekomen, maar verlang niet van mij dat ik kompassie heb met dergelijk rijgedrag. En dat heeft niets met motorgoden te maken. Hij heeft gewoon onnadenkend (stom dus)gehandeld. En dat kost hem z'n motor. Het is gewoon niet anders.

Overigens.....ik loop nou zo'n blauwe maandag rond op dit topic, en als ik tot nu toe die reacties hier zie snap ik zoiezo jouw verwijten hier niet. Kijk maar eens verder wat voor reacties in andere topics (soms) geplaatst worden. Dan is het hier nog heilig.


:^

Als men het zelf opzoekt,moet men eerst beter nadenken.
Sommige acties zijn gewoonweg niet snugger en vragen bijna om ongelukken...

Zoals NapO al aangaf in zijn crashtopic..voorkomen is beter dan genezen O-) .
 
Het valt me op dat sommige op dit forum (ontzettende motorgoden) van mening zijn dat ze iemnand die, op een wellicht wat onhandige manier, een ongeluk heeft gehad graag nog een trap na geven. Ook als je erbij nadenkt dat deze kerel al met een been onder de vrachtwagen zat (is verder ok). Beetje jammer, ik dacht dat dit forum was opgezet om je motorrijdende collega te helpen.
Verder interesseert het me werkelijkwaar helemaal niets dat, meestal diezelfde lui, denken dat dit verhaal ondergetekende betreft. Ik zal vast zelf ook nog wel een keer op mijn bek klappen, op welke manier dan ook. Heb trouwens al het stuur van mijn vroegere Intruder 1400 laten knikken in een langzame bocht, zag er ook echt niet charmant uit.

Daarnaast wil ik de mensen die wel een serieuse reactie hebben geplaatst erg bedanken voor hun visie op het geheel en hun interesse in het verdere verloop van de zaak.

Dus omdat we hier allemaal motorrijden moeten we die vrachtwagen afzeiken en die motorrijder ophemelen?

Sorry maar hij heeft gewoon een domme fout gemaakt en is daar gelukkig zonder veel kleerscheuren afgekomen.
 
LEZEN!!!!!!!!!

Ik open echt geen nieuw topic omdat ik van iedereen wil horen wat voor een nare klootzak die vrachtwagen chauffeur is en dat mijn maat een benadeelde, zielige motorrijder is..... Tuurlijk is het waardevol van iemand te horen waarom hij/zij denkt dat de motorrijder in de dit verhaal fout zat....
Het is echt niet zo dat ik denk dat de motorrijder altijd goed zit en dat ik een andere dichtgetikte tweewielerliefhebber van. Ik zal in een gemiddelde rit zelf ook vaak vekeerd zijn. Maar om nou het onderwerp van het topic terzijde te laten en mensen uit te gaan schelden voor domme lul gaat met iets te ver, dat noem ik natrappen.
 
LEZEN!!!!!!!!!

Ik open echt geen nieuw topic omdat ik van iedereen wil horen wat voor een nare klootzak die vrachtwagen chauffeur is en dat mijn maat een benadeelde, zielige motorrijder is..... Tuurlijk is het waardevol van iemand te horen waarom hij/zij denkt dat de motorrijder in de dit verhaal fout zat....
Het is echt niet zo dat ik denk dat de motorrijder altijd goed zit en dat ik een andere dichtgetikte tweewielerliefhebber van. Ik zal in een gemiddelde rit zelf ook vaak vekeerd zijn. Maar om nou het onderwerp van het topic terzijde te laten en mensen uit te gaan schelden voor domme lul gaat met iets te ver, dat noem ik natrappen.


Tsja

Denk dat ie gewoon pech heeft en zelf volledig verantwoordelijk/schuldig en aansprakelijk is.
Is dit het antwoord dat je wilde horen?


:X (laat ik het hier maar bij houden)
 
Gorilazz is wel eens geholpen door een vrachtauto in A'dam. Ja, die dingen trekken niet alleen vet snel op, de remtest die, die ptt'er kreeg, heerschste ook wel. (ps Het was een vuilnis auto.)

Gorilazz heeft zich suf gelachen :)
 
heb een tijdje terug nog gezien hoe groot de dode hoek van een vrachtauto is (wist ik trouwens ook al wel, maar zien is meestal leuker :o ).
was in zwolle, een eikel met een te dure bmw (auto dus) wou graag van rijbaan wisselen voor het stoplicht en was dus zo slim om hem met de neus schuin voor een vrachtauto te zetten |( (rechter kant vrachtauto). hij stond dus gewoon recht onder de cabine en die chaffeur heeft hem nooit gezien.
dus licht op groen en een hele hoop herrie.
ik stond op de meest linker baan op dezelfde hoogte en zag dus hoe de volledige zijkant van die BMW in puin werd gedrukt :}

ik weet trouwens niet zeker of die chaffeur hem niet gezien had, misschien was ie niet zo onder de indruk van de aso-actie van de auto en dacht zoiets van ik ben toch sterker :X
 
ik weet trouwens niet zeker of die chaffeur hem niet gezien had, misschien was ie niet zo onder de indruk van de aso-actie van de auto en dacht zoiets van ik ben toch sterker :X

Hahaha, ik had dat gezicht van die BMW meneer/mevrouw willen zien op het moment dat de voorkant van zijn/haar bolide gekraakt werd. 8-)
 
Moeilijk dit, weet niet of het al gepost is want heb niet alles doorgelezen maar als je stil staat, neem je geen deel aan het verkeer en kan degene die tegen je aan rijdt aansprakelijk gesteld worden. Al heeft je vriend wel meerdere overtredingen gemaakt. En als je zoiets doet, zorg dan dat je in ieder geval gezien wordt.... Net als dat je in het verkeer altijd moet proberen de overige weggebruikers hun gezicht in hun spiegels te zien, kunnen ze jou ook zien.
 
|(

Naar mijn bescheiden mening is uitgangspunt bij het inschatten van "schuld" aan een aanrijding de "verwijtbaarheid en vermijdbaarheid".

Kan je van een vrachtwagenchauffeur verwachten dat hij als het groen word hij de wagen op de handrem zet, uitstapt, voor zijn wagen gaat kijken, weer terugklimt in de cabine en dan de handelingen gaat verrichten om van z'n plaats te komen ????

Zoja, dan hoop ik niet achter hem in de rij te staan in een beetje stad en heeft de vrachtwagenchauffeur idd schuld :P

Als ik een PV zou opmaken zou ik de motorrijder meer verwijtbaar gedrag toedichten dan de vrachtwagenchauffeur.
100-0 zal t, verzekeringstechnisch, best niet worden trouwens, ben benieuwd..??
Anderzijds moet juist de bestuurder van de vrachtwagen ook weten dat hij aan de voorkant een beperkt uitzicht heeft. Daar moet hij zich ook van bewust zijn. Je mag juist van die bestuurder verwachten dat hij met het aan hem bekende gegeven rekening houdt. Als hij daar geen rekening mee houdt is dat m.i. verwijtbaar.

Nu is het een eikelige motorrijder die zich op een k.. manier voor de vrachtwagen heeft opgesteld. Volgende keer is het een kind op een step of een driewieler dat nog oversteekt. Bovendien is de aanrijding niet het rechtstreekse gevolg van de verkeersfouten van de motorrijder.

Vergelijk het maar met de vrachtwagen die rechtsaf gaat en een fietser aanrijdt die tussen hem en de stoep staat. Hij kan hem niet zien (voor de dodehoekspiegel), maar hij dient er rekening mee te houden omdat fietsers dat nou eenmaal doen, zelfs als hij zijn raw naar rechts aan had staan, daarom is het hem te verwijten.

Zo kun je hetzelfde argument hanteren voor motorrijders. Het mag niet, maar motorrijders doen dit nu eenmaal, dus heb je er als bestuurder rekening mee te houden. Dit argument wordt in de rechtspraak regelmatig gebruikt. Want de veiligheid van het verkeer hangt juist af van die oplettendheid en het rekening houden met fouten van andere weggebruikers (Hoge Raad).

Voor mij is het dus niet zo duidelijk hoe de uiteindelijke schuld- en aansprakelijkheidsverhouding zal komen te liggen.
 
Had de vrachtwagenchauffeur niet toevallig een paar dobbelsteentjes aan zijn binnenspiegel hangen?
Waarmee hij wilde aangeven dat ie een wedstrijdje wilde doen... :)

Oh nee... tuurlijk niet... zo'n spiegel heeft ie waarschijnlijk niet eens... |(
 
Weer een typisch voorbeeld hoe 't in Nederland (en misschien wel overal) gaat.

De motorrijder is in mijn optiek 100% fout. Moet daar gewoon niet staan. Echter het zal wel weer zo gaan dat de vrachtwagen minaal voor 50% gaat opdraaien.

Net zo krom als hij reed door rood maar jij reed hem aan... Ja ho eens, hij reed door ROOD!

Ik vermoed boete voor motorrijder, vrachtwagen 100% schuldige bij aanrijding van achteren.

|(
 
Anderzijds moet juist de bestuurder van de vrachtwagen ook weten dat hij aan de voorkant een beperkt uitzicht heeft. Daar moet hij zich ook van bewust zijn. Je mag juist van die bestuurder verwachten dat hij met het aan hem bekende gegeven rekening houdt. Als hij daar geen rekening mee houdt is dat m.i. verwijtbaar.

Nu is het een eikelige motorrijder die zich op een k.. manier voor de vrachtwagen heeft opgesteld. Volgende keer is het een kind op een step of een driewieler dat nog oversteekt. Bovendien is de aanrijding niet het rechtstreekse gevolg van de verkeersfouten van de motorrijder.

Vergelijk het maar met de vrachtwagen die rechtsaf gaat en een fietser aanrijdt die tussen hem en de stoep staat. Hij kan hem niet zien (voor de dodehoekspiegel), maar hij dient er rekening mee te houden omdat fietsers dat nou eenmaal doen, zelfs als hij zijn raw naar rechts aan had staan, daarom is het hem te verwijten.

Zo kun je hetzelfde argument hanteren voor motorrijders. Het mag niet, maar motorrijders doen dit nu eenmaal, dus heb je er als bestuurder rekening mee te houden. Dit argument wordt in de rechtspraak regelmatig gebruikt. Want de veiligheid van het verkeer hangt juist af van die oplettendheid en het rekening houden met fouten van andere weggebruikers (Hoge Raad).

Voor mij is het dus niet zo duidelijk hoe de uiteindelijke schuld- en aansprakelijkheidsverhouding zal komen te liggen.

Mocht ik ooit ergens zeggen dat 1+1=2 weet ik wie de eerste is die daarop reageert. ;)


Een motor is geen kinderwagen en die zie je niet zovaak zichzelf door het verkeer wurmen om zo dicht voor een VA gaan staan dat ze niet meer zichtbaar zijn.
Appels met peren vergelijken is makkelijk om een beeld te scheppen waarin je gelijk hebt, maar sinasappels zijn ook lekker en die vlieger gaat niet op als er geen aarbeien in de vergelijking worden opgenomen zodat de abrikozen zich niet buitengesloten voelen. Daarbij moet je rekening houdendat een komkommer geen fruit is maar ook plat als er een vrachtwagen overheenrijdt. En kan die Komkommer er dan wat aan doen dat ie groen is ipv geel, waardoor hij niet voor banaan aangezien kan worden, da's tenslotte niet verkeersveilig!!
Dus verbieden we binnenkort kinderwagens die eruit zien als motoren en we zijn van t gezeik af :} :}

Als je de gedachtengang volgt "dat motorrijders dat nou eenmaal doen" en daarom dus andere verkeersdeelnemers daar rekening mee moeten houden dan krijgen we dus idd de situatie dat chauffeurs bij ieder stoplicht de routine moeten inbouwen van bij groen licht, handrem erop, uitstappen, naar voorzijde om daar even te kijken, teruglopen, weer de cabine inklimmen, handrem eraf, 1e versnbelling weer inleggen en wegrijden.....HHHOOOO....twas alweer van groen naar oranje gegaan......damn..
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij doet het feit dat hij via "onwettige" manier naar voren is gereden niet ter zake. Het feit is dat hij voorbij de stopstreep staat en de vrachtwagen hem niet gezien heeft, dit had ook kunnen gebeuren als hij er al eerder stond dan de vrachtwagen. Ja, wie is schuldig? Hmmm, ik denk de vrachtwagen vanwege het van achteren aanrijden.

|(
 
tekening.jpg

A = volledig zicht
B = beperkt hoogtezicht
C = geëist zicht hoofdspiegels volgens EU
D= geen zicht
E = breedtespiegel vervormd/verkleind
 
volgens mij is de vrachtwagen foud...

vrachtwagen reed tegen stilstaande motor.

Als je stilstaat kan je weinig fout doen.
 
volgens mij is de vrachtwagen foud...

vrachtwagen reed tegen stilstaande motor.

Als je stilstaat kan je weinig fout doen.

Als je weet dat ergens een beker vergif staat...em je ziet iemand ernaartoe lopen waarvan je weet dat hij niet weet dat er vergif in die beker zit....en je ziet dat hij t wil gaan opdrinken...en je "blijft stilstaan" ...dan doe je niks fout.....

Maar da's perziken met meloenen vergelijken :+

Stilstaande motor heeft zelf die plek opgezocht, je kan niet van die VA-chauffeur verwachten dat ie met dat soort dingen rekening gaat houden.
Maar dat had ik al 3 keer gezegd, ik begin mezelf vervelend te vinden ;) [even andere bijdehandjes voorzijn O-) ]
 
De tandjes sommige denken wel erg simpel...

Als ik van een flat spring is de bouwer fout,die heeft dat ding gemaakt.

Als ik verzuip in het zwembad omdat ik niet kan zwemmen is de beheerder fout want die heeft er water in gedaan.

Als ik tegen een boom loop is de gemeente fout,die hebben hem geplaatst.

:X

Like is said... je kan het ook opzoeken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan